Punktering
Moderator: Redaktion
Re: Punktering
Förr innan TPMS kanske reservdäck kunde försvaras bättre. Nu finns det alternativ som inte kostar lika mycket i utrymme, kostnad och förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Punktering
Jo...Jerker skrev:Ja, jag föredrar ändå att prioritera ett reservhjul.HelectriC skrev:Jo, det är klart man kan försöka förbereda sig på alla möjliga olika scenario och delar som kan gå sönder, men faktum är att de flesta aldrig använder det reservhjul de släpar med sig hela tiden (som både tar bagageplats och kostar pengar) och därför har man sällan användning för det.
...fast nu är det ju inget option, eftersom bilen jag äger de facto saknar reservhjul. (Ungefär som att köpa en sedan utan krok och sedan prioritera en kombi med krok )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Punktering
Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Punktering
Jo...e5m1r skrev:Har man en RWD pre facelift så får faktiskt ett hjul plats i frunken
Om om inte fanns.
Nu äger jag en model3 utan ett reservhjul och jag väljer inte bil utefter det finns eller inte finns plats för ett. Orsaken till denna tråd var och är hur jag från mina förutsättningar hanterar en punktering. Svar har jag fått, och det tackar jag för.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Punktering
Jag har ett vinterdubbat och ett sommarhjul i beredskap hemma. Då kan man oftast hyggligt enkelt få hem bilen.
Att bara stå som en blondin och ringa någon jourservice är inte min grej,,,,
Att bara stå som en blondin och ringa någon jourservice är inte min grej,,,,
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Punktering
Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Re: Punktering
Har Du provat det "inreal life"? För länge sen haltade jag mej fram med en Peugeot 605 11 km till närmsta hjälp. Kan säja-INTE BRA!Kentoa skrev:Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
X100 lev.14/8-18.
Re: Punktering
Jag har ett par gånger tvingats prova, och det var hur smidigt som helst.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Re: Punktering
Jag fick däckexplosion i 200+km/h på Autobahn vid ett-tiden på natten i Juni 2018. Hade ap-tur och kunde rulla ned på en avfart sekunderna efter att bilen började varna. Fick inga problem med att hantera bilen eller att få ned farten (det var höger bak som smällde).Walker skrev:Är det någon som har koll på förfarande vid punktering?
Precis efter avfarten fanns en mack där jag rullade in och tog fram Teslas däckreparationskit som jag hade i bilen. Det var dock helt meningslöst, hålet i däcket var jättestort (och mönsterdjupet... låt oss nöja oss med att säga att jag kollar mönsterdjup varje vecka numera).
Jag ringde Tesla road assistance. De svarade på några minuter men sa att jag var för långt ifrån ett SC för att bli bärgad. Sedan sa de att de skulle ordna en bärgare till på morgonen. Jag och grabben kröp in och sov gott i bilen (som vi ändå alltid gör på våra resor). Vid 9-snåret dök en bärgare upp och väckte oss och vi blev körda till ett SC några timmar bort. Där köpte jag 4 nya däck (okok, mönsterdjupet var under 1mm på de andra däcken... oops).
Vi tappade inte mer än ett par timmar i tid på resan och allt löste sig på bästa tänkbara vis, nya toppendäck på autobahn är kul!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Punktering run flat?
Ämnet är inte helt uttömt. Finns det någon som har kört en Tesla med run flat? Funkar det med mätaren för lufttryck? Andra problem eller saker att fundera på?Kentoa skrev:Är det någon av er som har eller har provat Run Flat på Teslan? Har RF på min BMW och en punktering där är helt odramatisk. Kan trots punktering, dock med reducerad fart, ändå fortsätta i flera mil för att nå fram till en gummiverkstad.
Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.
Re: Punktering run flat?
RFT i sig är det inga problem att laga men sitter skadan på ett ställe som påverkar funktionen så är det värre.AndersN skrev:Jag bara haft run flat på BMW 3.20 och det funkade bra då jag en gång fick punktering. Enda nackdelen var att däckfirman sa att man inte fick reparera run flat utan man måste köpa nytt däck, trots litet hål och nästan nytt däck.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.