Telefonen som nyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fungerar mobilen bra som nyckel?

Ja, Android
37
34%
Ja, iPhone
65
60%
Nej, Android
3
3%
Nej, iPhone
3
3%
 
Antal röster: 108

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av Tars »

Funkar fint fint med min iPhone XS max
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av e5m1r »

Tars skrev:
Funkar fint fint med min iPhone XS max
Vad har jag missat nu
Har du blivit med M3 nu Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av Elof »

Iphone 6, aldrig felat. Men telefonen verkar dra ur batteriet mycket fortare nu när den jobbar som nyckel. Kan det vara så?
Ernst
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 jan 2019 20:03

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av Ernst »

När kommer funktionen till S och X?
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av meg768 »

iPhone 7. Ofta måste jag vänta 30 sekunder efter jag gått fram till bilen innan den låses upp. Vid ett par tillfällen gick det inte alls (haft bilen i två veckor). Var tvungen att hämta kortet för att låsa upp. Nu har jag alltid nyckeln i plånboken...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av Tars »

e5m1r skrev:
Tars skrev:
Funkar fint fint med min iPhone XS max
Vad har jag missat nu
Har du blivit med M3 nu Bild
Det var lääänge sen. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av ippodrome »

pejvic skrev:
Iphone X. aldrig ens testat nyckelkorten. De ligger hemma jämt. Funkar perfekt.
Så modig är inte jag, ifall luren laddas ur eller skulle gå sönder är man ju strandad.

Idag hade jag 4% på luren när jag kom till bilen, kunde inte ladda på jobbet och glömt min powerbank. Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Telefonen som nyckel

Inlägg av taliz »

ippodrome skrev:
pejvic skrev:
Iphone X. aldrig ens testat nyckelkorten. De ligger hemma jämt. Funkar perfekt.
Så modig är inte jag, ifall luren laddas ur eller skulle gå sönder är man ju strandad.

Idag hade jag 4% på luren när jag kom till bilen, kunde inte ladda på jobbet och glömt min powerbank. Bild
Är det större risk än att man tappar bort nyckeln?
Eller att nyckeln blir stulen, eller går sönder...

Tror många oroar sig i onödan, man är bara inte van vid att använda mobilen som nyckel.

Själv är jag av åsikten att ju färre prylar man behöver släpa med sig desto bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av kler »

taliz skrev:
Är det större risk än att man tappar bort nyckeln?
Eller att nyckeln blir stulen, eller går sönder...
Naturligtvis är det större risk med en telefon, jämfört med en nyckel. Sen betyder ju inte det att det är en överhängande risk. Jag kan inte minnas om/när jag haft/hade ett mobilt avbrott. Men dock.

Saker som kan bli stulna:
- nyckel
- telefon

Saker man kan tappa bort:
- nyckel
- telefon

Saker som kan få slut på batteri:
- telefon

Saker man kan tappa på ett olyckligt sätt så att de gör sönder:
- telefon
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av ascii »

Huawei p20 pro. Har trilskats ordentligt 4 ggr hittils under loppet av knappt tre veckor, så jag har behövt gå till flygplansläge och tillbaka för att låsa upp. Har varit långsam med upplåsningen så jag behövt jullra med appen i några sekunder typ lika många gånger. Har stängt av batterisparläge, har gått in i inställningar för appen och slagit på att den aldrig skall stängas av.

Fungerar ju inte helt värdelöst, men tillräckligt dåligt för att det skall kännas nervöst varje gång jag låser upp. I och med att Huawei dessutom verkar vara ett företag styrt av ödlor överväger jag dumpa min nuvarande lur.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av taliz »

kler skrev:
taliz skrev:
Är det större risk än att man tappar bort nyckeln?
Eller att nyckeln blir stulen, eller går sönder...
Naturligtvis är det större risk med en telefon, jämfört med en nyckel. Sen betyder ju inte det att det är en överhängande risk. Jag kan inte minnas om/när jag haft/hade ett mobilt avbrott. Men dock.

Saker som kan bli stulna:
- nyckel
- telefon

Saker man kan tappa bort:
- nyckel
- telefon

Saker som kan få slut på batteri:
- telefon

Saker man kan tappa på ett olyckligt sätt så att de gör sönder:
- telefon
Nycklar kan också få slut på batteri...
(Ofta finns ju dock mekanisk backup)

Mekaniska lås och nycklar kan också strula.
På min hoj har tändningslåset ärgat igen flera ggr och jag har vridit sönder en nyckel, det var lite jobbigt då jag var 25 mil hemifrån...

Telefonen har jag tappat massa ggr och skärmen blivit till mosaik, men aldrig så den slutat funka.
Såvida man inte är långt från civilisationen finns det alltid nån som har en laddare/sladd.
Börjar man få lågt med batteri kan man ju faktiskt stänga av den också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av dbar »

För övrigt har man sällan dåligt batteri när man kört bilen. Den laddas ju (eventuellt trådlöst) i bilen på vägen dit. ;)

Men sen är det nog så att man inte riktigt kan jämföra operativsystemen android / iOS. iPhone ör en ganska hålrt standardiserad telefon med relativt små förändringar mellan sina modeller.

Androidvärden har 100- talet aktuella olika modeller från olika tillverkare.

Jag har en iPhone X, jag har efter snart 4v endast haft strul en gång. Då gick inte dörren öppna på första försöket. Efter någon sekund gick det, så lite långsam den gången bara.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av kler »

taliz skrev:
Nycklar kan också få slut på batteri...
(Ofta finns ju dock mekanisk backup)
Jag tänkte i natt när jag skrev mitt inlägg att jag skulle förekomma det argumentet, men så tänkte jag vidare att ingen kan vara så desperat i att få rätt att man jämför ett batteri som räcker i ~dygn med ett batteri som räcker i ~år, och där manmed det senare blir förvarnad veckor i förväg innan det tar slut. Det är bara tramsigt att ett ens ta upp.
taliz skrev:
Mekaniska lås och nycklar kan också strula.
På min hoj har tändningslåset ärgat igen flera ggr och jag har vridit sönder en nyckel, det var lite jobbigt då jag var 25 mil hemifrån...

Telefonen har jag tappat massa ggr och skärmen blivit till mosaik, men aldrig så den slutat funka.
Såvida man inte är långt från civilisationen finns det alltid nån som har en laddare/sladd.
Börjar man få lågt med batteri kan man ju faktiskt stänga av den också...
Jag vet inte vad du argumenterar för, men i mina öron låter smidigare med nyckeln som dels tillåter att man är utanför civiliserade områden och som man inte behöver tänka på att stänga för att spara batteri. Och mekaniska lås har inte Teslor, eller?

Jag tycker inte att det är ett särskilt kontroversiellt påstående att en fob eller ett nyckelkort är mer driftsäkert än en telefon. Sen betyder inte det, återigen, att det skulle vara en överhängande risk att använda enbart telefonen.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av perre »

Så klart jag använder telefonen som nyckel. Lika självklart att jag också har ett nyckelkort med mig i plånboken.

Däremot så gäller det ju att inte glömma telefonen i bilen. Det blir nog inte så bra. Är det nån som har nåt smart knep för att inte glömma den?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av dd88 »

Säger inte bilen till att telefonen är kvar i bilen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 04 aug 2015 21:37
Ort: Tullinge

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av MartinH »

dd88 skrev:
Säger inte bilen till att telefonen är kvar i bilen?
Nej. Efter att ha glömt telefonen i bilen två gånger slog jag på ”pin to drive”. Telefonen kan de få sno, men inte mer...
Ser man en tom 3:a med backspeglarna ute är det väl bara att köra iväg såvitt jag förstår...
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av dd88 »

MartinH skrev:
dd88 skrev:
Säger inte bilen till att telefonen är kvar i bilen?
Nej. Efter att ha glömt telefonen i bilen två gånger slog jag på ”pin to drive”. Telefonen kan de få sno, men inte mer...
Ser man en tom 3:a med backspeglarna ute är det väl bara att köra iväg såvitt jag förstår...
Kommer säkert i en uppdatering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av taliz »

kler skrev:
taliz skrev:
Nycklar kan också få slut på batteri...
(Ofta finns ju dock mekanisk backup)
Jag tänkte i natt när jag skrev mitt inlägg att jag skulle förekomma det argumentet, men så tänkte jag vidare att ingen kan vara så desperat i att få rätt att man jämför ett batteri som räcker i ~dygn med ett batteri som räcker i ~år, och där manmed det senare blir förvarnad veckor i förväg innan det tar slut. Det är bara tramsigt att ett ens ta upp.
taliz skrev:
Mekaniska lås och nycklar kan också strula.
På min hoj har tändningslåset ärgat igen flera ggr och jag har vridit sönder en nyckel, det var lite jobbigt då jag var 25 mil hemifrån...

Telefonen har jag tappat massa ggr och skärmen blivit till mosaik, men aldrig så den slutat funka.
Såvida man inte är långt från civilisationen finns det alltid nån som har en laddare/sladd.
Börjar man få lågt med batteri kan man ju faktiskt stänga av den också...
Jag vet inte vad du argumenterar för, men i mina öron låter smidigare med nyckeln som dels tillåter att man är utanför civiliserade områden och som man inte behöver tänka på att stänga för att spara batteri. Och mekaniska lås har inte Teslor, eller?

Jag tycker inte att det är ett särskilt kontroversiellt påstående att en fob eller ett nyckelkort är mer driftsäkert än en telefon. Sen betyder inte det, återigen, att det skulle vara en överhängande risk att använda enbart telefonen.
Det är oftast betydligt krångligare att byta batteri i en nyckel, än att ladda en mobil. Vissa tillverkare kräver att man byter hela nyckeln.
Vissa tillverkare, tex BMW, har nu stora fobs med touchskärmar som drar mycket batteri och därmed kräver laddning ofta.
Och vadå förvarning i ”veckor”? Det har åtminstone aldrig jag fått.
I en mobil ser man ju tydligt laddnivån.

En mobil är vanligtvis också enkel att spåra. Det är sällan lika enkelt med nycklar.
För min egen del är det betydligt större risk att jag slarvar bort, glömmer bort eller råkar tappa nycklar än mobil. Men alla är vi olika. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Telefonen som nyckel

Inlägg av frippan »

Som prylnörd vill man ju alltid ha det senaste, installerade beta 3 av android q, kan rapportera att det verkar fungera bra om någon annan är sugen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar