Fick till sist min Model 3 levererad i torsdags (Trosta Park ringde kl 15.45 och undrade om jag kunde ta en "expressleverans" kl 16.30 (!)). Fick en 10 min snabbgenomgång, bilen fulladdad (i SC) och körde ca 7 mil hem. Kopplade i garaget in min nyinstallerade Wall connector och indikatorlampan blev straxt röd. Kopplade ur och in igen - funkade - och morgonen efter: fulladdad igen. Idag ytterligare 8 mil, men nu funkar inte laddningen med Wall connector alls (Unable to charge, unplug and try again). Provade att ställa ned laddströmmen från 16A som installationen medger till 5A utan resultat.
Tog därefter fram Schuko-laddaren och pluggade in i ett vägguttag bredvid Wall connectorn. Nytt felmeddelande (Typ - Laddstationen har felakltig jordning, prova annat uttag). Hmm . . . . Pluggade in i annat uttag i garaget, funkar OK och laddar med 13A.
Låter som problem med min elinstallation? Finns annat jag kan felsöka innan jag ringer installatören?
Laddproblem Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Laddproblem Model 3
Testade du att vända kontakten på UMC:n 180 grader? Brukar lösa jordproblemet. Testa någon annan publik typ-2 för att se om det är dun bil eller WC:n som det är fel på.
Sen är rekommendationen att inte ladd fullt till vardags utan till max 80-90%. Kör du lite är tom 60-70 att föredra för längre livslängd på batterierna.
Sen är rekommendationen att inte ladd fullt till vardags utan till max 80-90%. Kör du lite är tom 60-70 att föredra för längre livslängd på batterierna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Laddproblem Model 3
OK tack, ska leta rätt på en publik typ-2 laddning. Skrev felaktigt fulladdad, men menar 90% som den är inställd på nu.chpaulin skrev:Testade du att vända kontakten på UMC:n 180 grader? Brukar lösa jordproblemet. Testa någon annan publik typ-2 för att se om det är dun bil eller WC:n som det är fel på.
Sen är rekommendationen att inte ladd fullt till vardags utan till max 80-90%. Kör du lite är tom 60-70 att föredra för längre livslängd på batterierna.
Senast redigerad av marmit, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddproblem Model 3
Jag hade liknande problem. Visade sig att en huvudsäkring på en av faserna gått i huset. Märks ju på fler sätt men när det är bra väder, som det var för mig, märkte jag inte att allt i huset inte funkade som det skulle.
Re: Laddproblem Model 3
Har haft elektriker som dubbelkollat installationen av Wall connectorn (inga problem) och idag också testat annan typ 2 - laddare, med samma resultat: Laddningen stoppas direkt. Bilen laddar på DC Supercharger och med enfas UMC, men inte med min trefas Wall connector och inte med annan typ2 laddare. Alltså fel på trefasladdningen i bilen
Så nu till frågan till kloka forummedlemmar:
Bilen är sex dagar gammal och kan returneras under morgondagen. Utöver problemen med trefasladdning så har Tesla inte lyckats koppla mobilappen till bilen (enligt tech support idag "Känt fel med vissa Model 3") och vid leverans noterades liten lackskada. Ska jag returnera bilen och beställa ny ("Leverans maj") eller ska jag genomlida Teslas felsökning och åtgärd med oklar tidsåtgång?
Trevlig bil men en av de värsta kundupplevelserna jag haft efter att ha bollats fram och tillbaka mellan Service-Leverans-Powerwall(!) och Tech support i mängder av samtal, mail och oändliga telefonköer.
Så nu till frågan till kloka forummedlemmar:
Bilen är sex dagar gammal och kan returneras under morgondagen. Utöver problemen med trefasladdning så har Tesla inte lyckats koppla mobilappen till bilen (enligt tech support idag "Känt fel med vissa Model 3") och vid leverans noterades liten lackskada. Ska jag returnera bilen och beställa ny ("Leverans maj") eller ska jag genomlida Teslas felsökning och åtgärd med oklar tidsåtgång?
Trevlig bil men en av de värsta kundupplevelserna jag haft efter att ha bollats fram och tillbaka mellan Service-Leverans-Powerwall(!) och Tech support i mängder av samtal, mail och oändliga telefonköer.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Laddproblem Model 3
IOM att du inte har fått den återkoppling du önskar, de problem som du har, skulle jag i ditt fall returnera bilen. Trist, men så skulle jag ha gjort i din sits.marmit skrev:Har haft elektriker som dubbelkollat installationen av Wall connectorn (inga problem) och idag också testat annan typ 2 - laddare, med samma resultat: Laddningen stoppas direkt. Bilen laddar på DC Supercharger och med enfas UMC, men inte med min trefas Wall connector och inte med annan typ2 laddare. Alltså fel på trefasladdningen i bilen
Så nu till frågan till kloka forummedlemmar:
Bilen är sex dagar gammal och kan returneras under morgondagen. Utöver problemen med trefasladdning så har Tesla inte lyckats koppla mobilappen till bilen (enligt tech support idag "Känt fel med vissa Model 3") och vid leverans noterades liten lackskada. Ska jag returnera bilen och beställa ny ("Leverans maj") eller ska jag genomlida Teslas felsökning och åtgärd med oklar tidsåtgång?
Trevlig bil men en av de värsta kundupplevelserna jag haft efter att ha bollats fram och tillbaka mellan Service-Leverans-Powerwall(!) och Tech support i mängder av samtal, mail och oändliga telefonköer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Laddproblem Model 3
Testade att ladda hos grannen med en BMWi Wallbox, trefasladdningen fungerade inte där heller. Service Upplands Väsby accepterade inte det som bevis på att det var fel på bilen, så jag åkte dit och testade med deras Wall connector - ingen laddning. Fick servicetid bokad efter typ två veckor och laddade under tiden med Mobile connector. Service hade sedan bilen i två dagar och över helgen och jag fick låna en Model S (P85D) under tiden - också trevlig bekantskap.
Felet berodde på en trasig kontakt/laddkablage till ombordladdaren och löstes genom att de bytte hela kablaget.
Efter en månads Model 3-ägande hoppas jag nu att erfarenheterna av leverans- och de initiala laddproblemen ska falla i glömska och att fortsatt Teslaägande ska vara lika rosensött som bilen.
Felet berodde på en trasig kontakt/laddkablage till ombordladdaren och löstes genom att de bytte hela kablaget.
Efter en månads Model 3-ägande hoppas jag nu att erfarenheterna av leverans- och de initiala laddproblemen ska falla i glömska och att fortsatt Teslaägande ska vara lika rosensött som bilen.