FSD Computer-uppgradering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ejar
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2019 16:09

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av ejar »

helix skrev:
För Model X kostar FSD 1000kr mer än för övriga... 67000 vid köp och 89000 efteråt.

Märkliga är att Europa verkar ha billigare uppgradering i efterhand för Model 3 i samtliga länder. Gjorde några stickprover.
En vild gissning är att prishöjningen har mer med importtullar att göra. Och för efteruppgraderingar i EU kanske de skeppar enheterna direkt från Kina till EU? Osäker på om det bara var SoC:en eller hela boardet som sattes ihop i Kina dock.

https://cleantechnica.com/2019/05/05/tr ... pilot-ecu/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Nu har Tesla höjt priset för att lägga till FSD i efterhand även för Model 3.

Igår kostade det 77.000kr, idag kostar det 88.000kr och priserna har alltså nu harmoniserats och är samma för Model S/3/X.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Mickep »

Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
När vi faktiskt får någon typ av laglig FSD (level 3 på motorväg duger för mig)? Helt klart imo.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Mickep skrev:
Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
Just den här ändringen idag har inte något med kronkursen att göra. Att köpa till vid beställning kostar fortfarande 66.000kr. Vad Tesla gjorde nu var att lägga priserna på samma nivå som X/S samt harmonisera med prissättningen i USA. Dvs, att skillnaden mellan att köpa vid beställning eller lägga till i efterhand blir mer substantiell, precis som det varit även tidigare.

Om det är värt pengarna är en annan fråga 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Nivå 5 hade jag gladeligen gett +200k extra för när det är tillåtet i Sverige. Nivå 3 kan man nog se som tillåten redan idag och det är värt en hel del också men det är stor skillnad mot när man inte själv måste sitta vid ratten. Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av fredli74 »

Svenssons skrev:
Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar
Om ens det, nivå 5 gör att du kan få en bil framkörd när du behöver den. Sure, det är många år kvar till den drömmen. Köper man bil idag så har man förmodligen redan bytt för länge sen.

Nivå 3 räcker för mig, min inställning just nu är att behålla min 3a i 5-6 år, så med lite tur har vi i alla fall något i närheten av nivå 4 i Sverige innan jag det är dags att byta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Nivå 5 hade jag gladeligen gett +200k extra för när det är tillåtet i Sverige. Nivå 3 kan man nog se som tillåten redan idag och det är värt en hel del också men det är stor skillnad mot när man inte själv måste sitta vid ratten. Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar.
Nivå 3 är ju inte lagligt att använda fullt it idag. Vid nivå 3 får jag ju sitta och läsa en bok så länge jag sitter vid ratten och kan ta över när bilen begär det, människan behöver alltså inte övervaka hur bilen kör längre.
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Ljuybos »

Nu dribblas det så mycket med autopilot och FSD från hur det var tidigare. Nu förstår jag det som att det är väldigt lite inkluderat i AP och många av de bra funktionerna flyttats till FSD-tillvalet med det saftiga priset.
Är precis i valet om att beställa och har ångest över FSD eller ej.

Ni som har FSD hur skulle ni argumentera för att lägga till det? vilka funktioner använder ni i nuläget som bara skulle finnas i FSD för mig om jag beställer i dagarna?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av skegge »

Ljuybos skrev:
Nu dribblas det så mycket med autopilot och FSD från hur det var tidigare. Nu förstår jag det som att det är väldigt lite inkluderat i AP och många av de bra funktionerna flyttats till FSD-tillvalet med det saftiga priset.
Är precis i valet om att beställa och har ångest över FSD eller ej.

Ni som har FSD hur skulle ni argumentera för att lägga till det? vilka funktioner använder ni i nuläget som bara skulle finnas i FSD för mig om jag beställer i dagarna?
Har inte fått min bil än men väntar på en med FSD
Idag är det inte jättemycket funktion i FSD vi väntar tex fortfarande på NavigateOnAutopilot som inte släppts i Sverige än men är godkänt inom EU
Det du får autopark och summon (inte Advanced summon)

Jag tog det ändå med tanken att jag kommer ha bilen länge och under den tiden kommer många funktioner komma till FSD
Jag tror heller inte att FSD kommer bli billigare ju fler funktioner som läggs på varpå det troligen är billigast att lägga till när man köper bilen
Förutsatt att man vill ha fler och fler autonoma funktioner på sin bil

Men värdera hur länge du tror du kommer ha bilen kontra vilka funktioner du tycker är värda nånting under den tiden
Det kommer nog mer hänga på Sveriges lagstiftning än funktionerna i bilen när olika funktioner kan användas
Tänker du 5år plus skulle jag tagit FSD

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Den i särklass största bommen med basic-AP är att det inte inkluderas Auto Lane Change. Jag vill hävda att Autopilot på motorväg blir avsevärt mycket trevligare med FSD just bara av denna anledningen. Med AP måste man stänga av Autopiloten vid varje filbyte och slå på den igen efter filbytet. Detta får göras manuellt och man får dessutom höra aktiveringsljudet "ding dong" varje gång man fipplar med AP och körningen blir ryckig. Medpassagerare undrar lätt vad man pysslar med :). Har man FSD så byter bilen fil väldigt smidigt av sig själv genom att bara aktivera blinkers.

Autopark funkar faktiskt riktigt bra och Summon kan vara kul att ha. Nav on AP kommer nog snart även till Sverige även om ingen vet exakt när. Dessa funktioner kanske i sig inte är värt pengarna, men det är ivarjefall inte som förut där FSD = Ingenting. Nu får man faktiskt en hel del bra saker redan från start, där som sagt Auto Lane Change gör rejäl skillnad.

Att välja FSD handlar också om att vilja vara med på "resan" och se hur systemet utvecklas och ta del av features allt eftersom de läggs till. Här får man nog bara ställa sig frågan till sig själv om man tycker detta är kul/intressant att vara med på och om det är värt pengarna i kombination med de features man faktiskt får redan i dagsläget.
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av jeppep »

Hej!
Har inte läst igenom tråden så detta är en chansning.
Fick sms om att jag skulle få fsd efter prissänkning.
När jag var inne på min profil och kolla igår och valde hantera på bilen så kunde jag välja shop nertill. Där ville tesla att jag skulle lägga till fsd för 55k.
Tog en printscreen på sms för att de inte skall försvinna i framtiden, men är det bara att sitta lugnt eller skall man fälla ut hornen redan nu?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av fredli74 »

jeppep skrev:
Hej!
Har inte läst igenom tråden så detta är en chansning.
Fick sms om att jag skulle få fsd efter prissänkning.
När jag var inne på min profil och kolla igår och valde hantera på bilen så kunde jag välja shop nertill. Där ville tesla att jag skulle lägga till fsd för 55k.
Tog en printscreen på sms för att de inte skall försvinna i framtiden, men är det bara att sitta lugnt eller skall man fälla ut hornen redan nu?
Köpte min bil innan FSD fanns som tillval. Fick SMS om FSD ett par veckor innan jag fick hämta bilen. På min fordonssida står det "Uppgraderad autopilot". Jag har FSD funktionerna som finns idag (summon, auto-park, filbyten) och jag hittar ingenstans där jag kan välja shop eller köpa till något.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av frippan »

fredli74 skrev:
jeppep skrev:
Hej!
Har inte läst igenom tråden så detta är en chansning.
Fick sms om att jag skulle få fsd efter prissänkning.
När jag var inne på min profil och kolla igår och valde hantera på bilen så kunde jag välja shop nertill. Där ville tesla att jag skulle lägga till fsd för 55k.
Tog en printscreen på sms för att de inte skall försvinna i framtiden, men är det bara att sitta lugnt eller skall man fälla ut hornen redan nu?
Köpte min bil innan FSD fanns som tillval. Fick SMS om FSD ett par veckor innan jag fick hämta bilen. På min fordonssida står det "Uppgraderad autopilot". Jag har FSD funktionerna som finns idag (summon, auto-park, filbyten) och jag hittar ingenstans där jag kan välja shop eller köpa till något.
Har precis samma, fått ett sms och kan inte köpa någon uppgradering.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av jeppep »

Såhär ser det ut för mig.
Skärmklipp1.PNG
Skärmklipp.PNG
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av frippan »

Och min så härBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av jeppep »

Märkligt
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av frippan »

jeppep skrev:
Märkligt
Måste vara fälgarna, annars verkar ju bilarna lika Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av fredli74 »

Min ser precis lika dan ut som frippans. Kan vara fälgarna, kan också vara att vi heter Fredrik!

Så här ser min detaljsida ut. Står uppgraderad autopilot på alternativ.
Screenshot 2019-05-15 12.09.43.png
Edit: ... fast nu ser jag att jag tydligen tappat mina 6 månaders supercharging efter bara 6 veckor :(
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Johnalm »

Sett likadant ut för mig de senaste två-tre veckorna men inte behövt betala vid de (få) tillfällen jag laddade vid SuC förra helgen.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Verkar som Tesla ändrat priset för att uppgradera till FSD i efterhand. Priset är nu 66.000kr oavsett om man köper det med bilen, eller aktiverar det efter leverans. Igår stod det att det kostade 88.000kr i designstudion, nu står där inget pris utan en referens till att priserna kan ändras.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
Verkar som Tesla ändrat priset för att uppgradera till FSD i efterhand. Priset är nu 66.000kr oavsett om man köper det med bilen, eller aktiverar det efter leverans. Igår stod det att det kostade 88.000kr i designstudion, nu står där inget pris utan en referens till att priserna kan ändras.
Ganska moget att sätta samma pris i efterhand som vid köp, eftersom det för väldigt många bilköpare inte ger något i dagsläget och många (med mig) bara blir mindre osugna om det dessutom kostar 22000 kr till i efterhand. Jag kan mycket väl tänka mig att lägga 66000 kr på det, när jag vet vad jag får. Inte tidigare :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av kenny »

hahah, vad är det för jävla dårar där egentligen. vad sysslar dom med, jag börjar faktiskt tappa "det principella tålamodet", kan ju känna redan nu att nästa elbil kanske inte blir en tesla av rent principiella skäl. just det här med ändrandet av priser bränner ju folk gång på gång, och nu att sänka priset till mindre än det var innan dom announcade en prishöjning (som jag nästan hoppade på ju pga det) är ju helt sjukt. just att dom mer eller mindre aktivt försätter folk i känslan av att ha gjort en sur affär är ju ganska farligt tror jag.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Jeppe_E »

kenny skrev:
hahah, vad är det för jävla dårar där egentligen. vad sysslar dom med, jag börjar faktiskt tappa "det principella tålamodet", kan ju känna redan nu att nästa elbil kanske inte blir en tesla av rent principiella skäl. just det här med ändrandet av priser bränner ju folk gång på gång, och nu att sänka priset till mindre än det var innan dom announcade en prishöjning (som jag nästan hoppade på ju pga det) är ju helt sjukt. just att dom mer eller mindre aktivt försätter folk i känslan av att ha gjort en sur affär är ju ganska farligt tror jag.
Fast de har ju egentligen inte sänkt priset?

Jo, om det nu var någon som ångra sig och köpte det i efterhand till 77 (eller var det 88?) Det kostade väl 55 kkr först och sen höjde de till 66kkr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar