Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 02 maj 2019 10:04

Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av hannes_e »

Alltså, om man har en icke-inställbar EVSE som alltid ger (signalerar till bilen att det är ok att dra) 16A fas, kan man ställa in i bilen så att den drar mindre ?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, från laddmenyn inne i bilen. Dumt nog fortfarande inte ifrån appen i sin telefon.

Går från vad EVSEn/laddstolpen säger att du max får dra och ned till 5A.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av robpow »

Såhär:
6E8C4ACD-2818-4298-BBA1-CAAFDD66D6A6.jpeg
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 02 maj 2019 10:04

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av hannes_e »

perfekt, tack
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Svenssons »

robpow skrev:
Såhär:
6E8C4ACD-2818-4298-BBA1-CAAFDD66D6A6.jpeg
Den bilden visar en amerikansk bil. I Sverige är det max 16A på Model 3, 24A på nyare Model S/X och 16A eller 32A på äldre (tillverkade före may 2016) Model S/X, alla trefas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av cesar »

Tänk på att detta är en geografiskt bunden inställning.
Jag själv höll på att bli galen innan jag fick det berättat för mig :)
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av pefreli »

Pratade med elektriker idag kring laddning på vanliga eluttag 10A utan laddbox.

Rekommendationen från honom var att man skulle sätta ner till 8A i bilen om man skulle ladda längre tid och inte hade uppsikt (typ laddning över natten)

Sätter man inte ner kommer bilen göra vad den kan för att ”maxa” (upp till 13A på ett 10A uttag...) vilket kan leda till värmeutveckling på uttag/kablage.

Vad säger ni om ovan? Hur gör ni? ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av bylund »

Om uttaget bara är på 10 A borde väl en säkring lösa ut om man kör 13 A en längre tid? Men rimligt att sätta ner till 8 A i det läget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av TiborBlomhall »

pefreli skrev:
Pratade med elektriker idag kring laddning på vanliga eluttag 10A utan laddbox.

Rekommendationen från honom var att man skulle sätta ner till 8A i bilen om man skulle ladda längre tid och inte hade uppsikt (typ laddning över natten)

Sätter man inte ner kommer bilen göra vad den kan för att ”maxa” (upp till 13A på ett 10A uttag...) vilket kan leda till värmeutveckling på uttag/kablage.

Vad säger ni om ovan? Hur gör ni? ;)
Förstår inte riktigt hur han menar. Sätter jag att bilen ska ladda med 10A så laddar den med 10A. Försöker inte "maxa"?

Men visst, ställer jag inte in nånting alls försöker bilen ladda med 13A, vilket kommer funka i några minuter sedan går säkringen.
Ufta
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2019 09:30

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Ufta »

Det känns som bilen verkar veta var den kommer bli laddad - är det så?

När jag laddar på jobbet (typ2) kör den alltid max möjliga (16A) och när jag laddar hemma (wc) ställer den alltid in sig på 10A (som jag i bilen satt som gräns) även om jag kan stega upp till 16A om jag vill.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av EnTraktor »

Bilen vet inte var den kommer bli laddad, men den sparar inställningar från tidigare laddningar baserat på GPS position.
Så på ett nytt ställe måste man sätta ner strömmen första gången och sedan sparas det i bilen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Melkin »

Ufta skrev:
Det känns som bilen verkar veta var den kommer bli laddad - är det så?

När jag laddar på jobbet (typ2) kör den alltid max möjliga (16A) och när jag laddar hemma (wc) ställer den alltid in sig på 10A (som jag i bilen satt som gräns) även om jag kan stega upp till 16A om jag vill.
Det stämmer. Sida 134 i manualen: "När du ändrar strömmen kommer Model 3 ihåg platsen. Detta innebär att om du vid ett senare tillfälle laddar vid samma plats behöver du inte ändra strömmen igen".

(Edit: jobbigt att vara den som repeterar vad föregående inlägg sagt, men så går det när man är långsam med att trycka på skicka :oops: )
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Ufta
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2019 09:30

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Ufta »

Tack. Kul!

Måste ha slutat läsa på sidan 133 :(
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av pefreli »

TiborBlomhall skrev:
pefreli skrev:
Pratade med elektriker idag kring laddning på vanliga eluttag 10A utan laddbox.

Rekommendationen från honom var att man skulle sätta ner till 8A i bilen om man skulle ladda längre tid och inte hade uppsikt (typ laddning över natten)

Sätter man inte ner kommer bilen göra vad den kan för att ”maxa” (upp till 13A på ett 10A uttag...) vilket kan leda till värmeutveckling på uttag/kablage.

Vad säger ni om ovan? Hur gör ni? ;)
Förstår inte riktigt hur han menar. Sätter jag att bilen ska ladda med 10A så laddar den med 10A. Försöker inte "maxa"?

Men visst, ställer jag inte in nånting alls försöker bilen ladda med 13A, vilket kommer funka i några minuter sedan går säkringen.
Ställer du bilen på 10A tar den bara ut 10A.

Han rekommenderade dock att man skulle dra ner ytterligare något om man laddar länge. För att ha ”reserv” i ledningarna och för att minska värmeutvecklingen.

Nu är jag inte elektriker själv men han jag pratade med (rekommenderad av Tesla) beskrev att bilen tar så mkt el den kan (om man inte ställt ner i bilen) och att säkringarna nödvändigtvis inte behöver gå även om bilen lyckas få ut 13A från ett uttag på 10A.

Däremot kan det bli en värmeutveckling som kan leda till brand INNAN säkringen går.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av themax »

Dessutom vet du inte säkert om hela husets elsystem fixar det. Jag anslöt min laddare hos en god vän i hans trefasuttag, säkrat till 16A. Min UMC är bara enfas och jag såg att den hoppade några gånger mellan 16A och 12A innan den lade av efter några timmar (har adapter trefas-blå enfas).

Säkringen var hel och vi förstod inte vad som hänt. Veckan efter kom elektriker dit och fann en avbränd kabel i elskåpet. Ungefär 15 cm av kabeln var helt borta (!).

Så idag laddar jag aldrig mer än 8A på schuko eller 13A med blå CEE om jag inte är 100% säker på att hela kedjan klarar det. Vill inte riskera en kabelbrand någonstans ...

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av pejvic »

kör alltid via vanligt uttag. 10A. bilen inställd på 13A. aldrig känt värmeutveckling men jag ställer ner till 8A över natten eller om jag ändå inte skall ha bilen snabbt. Då kan den lika gärna stå och "mysa" med 8A känner jag.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av pejvic »

glömde tillägga. Bilen har aldrig fått proppen att gå. varken när jag varit försiktig och bara haft bilen på proppen eller vid sommarstugan där massa annat går... inte en enda gång. Trots 13A i bil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av [JM] »

Så här resonerar jag när det gäller laddning av min snart hemkomna första tesla :D

Kablage:
Som ni säkert minns från gymnasiet så är förlusteffekten i kabeln strömstyrkan i kvadrat multiplicerat med resistansen i kabeln.
Dvs om man dubblerar strömmen så ökar förlusterna i kablaget med en faktor 4.
Förlusten i en 2.5mm2 trefaskabel som är 10 meter lång blir ca 2,2W vid 8A och 9W vid 16A.
Förlusten i en 1.5mm2 enfaskabel som är 10 meter lång blir ca 7.5W vid 8A och 30W vid 16A. (får ju inte dra 16A genom en 1.5mm2 kabel dock)

Laddare i bilen:
De flesta AC/DC transformatorer har en verkningsgradskurva enligt bilden/grafen. (Obs grafen har inget med Teslas laddare att göra. Den är bara ett exempel)
Strunta i den röda linjen. Det är den blå som illustrerar typisk verkningsgrad.

Teslas onbordladdare tar max 24A med trefas (16kW) . Gissningsvis ligger den effekten långt till höger i exempelbilden, typ vid 9 / 10A i grafen och har då ca 85% verkningsgrad.
Om man laddar med halva effekten så hamnar man i mitten av grafen där verkningsgraden är närmare 90%.
Vid 10% så är exemplets verkningsgrad nere på 70%.

5% av 16kW är ju 800W. Genom att lägga sig på ca 50% av maxeffekten så kan man vinna några hundra watt vilket ju kan bli ett gäng kWh på ett år.
10A eller 13A på trefas (7kW eller 9kW) är alltså förmodligen det optimala ur förlusthänseende.

Betonar återigen att allt ovan är baserat på typiska beteenden hos moderna transformatorer/laddare/switchade kraftaggregat.
/JM

Bilden lånad från:
https://www.renesas.com/cn/zh/products/ ... ators.html
efficiency-curve-for-ldo-and-switching-regulator.png
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Teslared »

4 gånger högre effektförlust i kabeln stämmer nog inte. Spänningen är väl konstant och då ökar effekten endast linjärt med strömmen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av [JM] »

Vi får väl anta att spänningen ut från vägguttaget är konstant samt att resistansen i kabeln är konstant.
Om strömmen i kabeln dubbleras så borde spänningsfallet i kabeln (U_kabel) dubbleras linjärt precis som du säger.

Formeln för effekt kan man t.ex. hitta här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power

Effekt i kabel:
P_kabel=U_Kabel^2/R_kabel
Dubblera U vad händer med P?

Här finns det en kalkylator för kabelförluster för dom som vill beräkna hur det blir i sin egen installation.
https://photovoltaic-software.com/solar ... calculator
Den verkar dock ge andra resultat än de förlustsiffror jag angav i förra posten som kom ifrån en app i telefonen.
Blir väl till att kontrollräkna siffrorna för hands i helgen :geek:
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av [JM] »

Den förenklade slutsatsen för de som inte har tid att plöja igenom "the wall of text" ovan :oops: är väl att förlusterna i kablaget, om det är rimligt långt, är försumbara.
Däremot så vore det intressant att se hur verkningsgraden i ombordladdaren ser ut så att man kan välja den laddström som bäst verkningsgrad.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Bjorn N »

Teslared skrev:
4 gånger högre effektförlust i kabeln stämmer nog inte. Spänningen är väl konstant och då ökar effekten endast linjärt med strömmen.
Här känner jag att en kort genomgång av Ohms lag kan vara på sin plats.
U= R• I (1)
P = U • I (2)
När man beräknar värmeutveckling i kabeln är det inte nätspänningen man använder utan spänningsfallet över kabeln. Då resistansen är (någorlunda) konstant, beror alltså U på I (1). Sätt in (1) i (2) så får man P = R • I • I.

Alltså, dubbel ström -> 4 ggr värme.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Kan man begränsa laddningsströmmen med bilen

Inlägg av Teslared »

Stämmer! Jag hade fel, blandade ihop med laddeffekten. Sorry.
Skriv svar