Drag eller icke

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Drag eller icke

Inlägg av areskoug »

Vacklar om jag ska välja dragkrok eller inte. Totalt blir det en kostnad på 22500 då FSD blir 11000 dyrare. Leverans lär också bli senare.

Använder drag en handfull gånger om året och de gångerna har grannar erbjudit att lånbyta bil. Lite meckigare men lär funka.

Det som oroar mig är om den blir mer svårsåld utan drag. Hur resonerar ni andra?
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Drag eller icke

Inlägg av snowtroll »

areskoug skrev:
Vacklar om jag ska välja dragkrok eller inte. Totalt blir det en kostnad på 22500 då FSD blir 11000 dyrare. Leverans lär också bli senare.

Använder drag en handfull gånger om året och de gångerna har grannar erbjudit att lånbyta bil. Lite meckigare men lär funka.

Det som oroar mig är om den blir mer svårsåld utan drag. Hur resonerar ni andra?
detta diskuterades i en annan tråd om dragkrok som uppdateras frekvent sedan den blev beställningsbar. Kanske denna tråd blir tydligare i just drag eller ej?
hur som haver där går inte att komma fram till annat än att det berorpå vad man har för behov. jag har inte heller svar på detta förrutom för egen räkning för hushållet .. men kanske någon annan vy på det hela? :P

I mitt fall så är jag(vi) inte vän med att vara beroende av omgivningen gällande just fordon och andra nödvändiga dagliga saker som jag(vi) såväl som grannar använder.
JA Jo det finns dom som sam-kör (delar resurser) och håller ner kostnader - smart .. men mina grannar är på vifft flera gånger om dagen ehh och vi själva också.. .så no-go där rent praktiskt.
Dessutom renoverar vi huset och det lär med ödmjuk inställning säkert ta ett antal år framöver innan det är dags för andra renoveringar (börja om med den äldsta) osv... näää släp behövs:
- till bygghandeln ett par ggr i veckan
- till återvinning, att par gånger i månaden
- till att stjälpa i och ur vattenskotern etc flera gånger i veckan under säsong - främst helger förstås -eller vid kompledighet.
- sedan är det alltid en och annan tur när snöskoter ska med någonstans ett antal ggr per vinter.
- transport med MC till service

så för min(vår) del blir det onödigt belastande och direkt ohållbart utan dragkrok. Så nu väntas bara leveransbesked så man kan ha iväg nuvarande bil(ar)

Hoppas det kanske gav någon ny vy som hjälper dig framåt i beslut.
Förstår helt att sker släpbehovet någon enstaka gång per år kan man nog leva med att (om ok för bekantskapskretsen) låna dragfordon mot lämpligt motivationsmedel ;)

Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Drag eller icke

Inlägg av areskoug »

snowtroll skrev:
areskoug skrev:
Vacklar om jag ska välja dragkrok eller inte. Totalt blir det en kostnad på 22500 då FSD blir 11000 dyrare. Leverans lär också bli senare.

Använder drag en handfull gånger om året och de gångerna har grannar erbjudit att lånbyta bil. Lite meckigare men lär funka.

Det som oroar mig är om den blir mer svårsåld utan drag. Hur resonerar ni andra?
detta diskuterades i en annan tråd om dragkrok som uppdateras frekvent sedan den blev beställningsbar. Kanske denna tråd blir tydligare i just drag eller ej?
hur som haver där går inte att komma fram till annat än att det berorpå vad man har för behov. jag har inte heller svar på detta förrutom för egen räkning för hushållet .. men kanske någon annan vy på det hela? Bild

I mitt fall så är jag(vi) inte vän med att vara beroende av omgivningen gällande just fordon och andra nödvändiga dagliga saker som jag(vi) såväl som grannar använder.
JA Jo det finns dom som sam-kör (delar resurser) och håller ner kostnader - smart .. men mina grannar är på vifft flera gånger om dagen ehh och vi själva också.. .så no-go där rent praktiskt.
Dessutom renoverar vi huset och det lär med ödmjuk inställning säkert ta ett antal år framöver innan det är dags för andra renoveringar (börja om med den äldsta) osv... näää släp behövs:
- till bygghandeln ett par ggr i veckan
- till återvinning, att par gånger i månaden
- till att stjälpa i och ur vattenskotern etc flera gånger i veckan under säsong - främst helger förstås -eller vid kompledighet.
- sedan är det alltid en och annan tur när snöskoter ska med någonstans ett antal ggr per vinter.
- transport med MC till service

så för min(vår) del blir det onödigt belastande och direkt ohållbart utan dragkrok. Så nu väntas bara leveransbesked så man kan ha iväg nuvarande bil(ar)

Hoppas det kanske gav någon ny vy som hjälper dig framåt i beslut.
Förstår helt att sker släpbehovet någon enstaka gång per år kan man nog leva med att (om ok för bekantskapskretsen) låna dragfordon mot lämpligt motivationsmedel ;)

Mvh Peter
Tack för att du delade dina tankar Peter. Jag har landat i att det inte är värt 22500 för vårt behov av drag. Men lägger jag in att den borde vara mer lättsåld med drag (fler presumtiva köpare) så är det ett svårare val. Lutar nog ändå att jag skippar drag. Om det nu går att gå tillbaka till min ursprungliga beställning.
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Drag eller icke

Inlägg av Tars »

Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Drag eller icke

Inlägg av martinot »

Tars skrev:
Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
Har också funderat lite om eventuellt drag. Är den av typen som är automatiskt utfällbar/infällbar med knapp innifrån kupen (som på alla modernare bilar)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Drag eller icke

Inlägg av Tars »

martinot skrev:
Tars skrev:
Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
Har också funderat lite om eventuellt drag. Är den av typen som är automatiskt utfällbar/infällbar med knapp innifrån kupen (som på alla modernare bilar)?
Tyvärr inte.
Teslas dragkrok får man manuellt ta bort/sätta dit.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Drag eller icke

Inlägg av snowtroll »

Tars skrev:
Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
så har jag också uppfattat det.

hmm fundering... om inte FSD egentligen är så viktigt..
kanske FSD.... kan vänta, men att inkludera krok istället då FSD inte lagligt än...
Om du vill kliva på FSD senare förlorar man ca drygt 10' men spar nu betydligt mer . om då turen är på din( och min ) sida så dröjer det ett antal år innan FSD är tillåten och mer än att bara impa och vara supercoolt på gården hemma etc. parkeringsassistans. typ.

men om det blir realitet inom året vette fågeln, då såsom någon tidigare nämnde i annan tråd kan man ju jobba i samband med resa, det vore klockrent. .. men inte än alltså. då slår nog FSD högre än att ha dragkrok för vissa köpare och än mer med drag.

mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Drag eller icke

Inlägg av Tars »

snowtroll skrev:
Tars skrev:
Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
så har jag också uppfattat det.

hmm fundering... om inte FSD egentligen är så viktigt..
kanske FSD.... kan vänta, men att inkludera krok istället då FSD inte lagligt än...
Om du vill kliva på FSD senare förlorar man ca drygt 10' men spar nu betydligt mer . om då turen är på din( och min ) sida så dröjer det ett antal år innan FSD är tillåten och mer än att bara impa och vara supercoolt på gården hemma etc. parkeringsassistans. typ.

men om det blir realitet inom året vette fågeln, då såsom någon tidigare nämnde i annan tråd kan man ju jobba i samband med resa, det vore klockrent. .. men inte än alltså. då slår nog FSD högre än att ha dragkrok för vissa köpare och än mer med drag.

mvh Peter
Efter alla år med tesla, så klarar man sig lugnt utan ap tom. Bilen är så fantastisk i alla fall så du vet. Så jag skulle köra på drag alla dar i veckan.
Nu bor jag lantligt i villa och är ofta behov av ett litet släp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Drag eller icke

Inlägg av Smutt »

När jag köpte min första bil så pratade många sig varma om FSD nu två år senare så ligger bilar ute till försäljning med FSD första ägaren fick i dom fallen ingenting för sina pengar, hur blir det dom närmsta åren? Självklart vet ingen men jag Skulle tveklöst ta dragkrok hellre en drömmen om FSD
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Drag eller icke

Inlägg av Tars »

Smutt skrev:
När jag köpte min första bil så pratade många sig varma om FSD nu två år senare så ligger bilar ute till försäljning med FSD första ägaren fick i dom fallen ingenting för sina pengar, hur blir det dom närmsta åren? Självklart vet ingen men jag Skulle tveklöst ta dragkrok hellre en drömmen om FSD
+1
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Drag eller icke

Inlägg av NEO »

Smutt skrev:
När jag köpte min första bil så pratade många sig varma om FSD nu två år senare så ligger bilar ute till försäljning med FSD första ägaren fick i dom fallen ingenting för sina pengar, hur blir det dom närmsta åren? Självklart vet ingen men jag Skulle tveklöst ta dragkrok hellre en drömmen om FSD
+2
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Drag eller icke

Inlägg av Zalman3 »

Ni som beställer en Tesla 3 med drag.
Vilken vagn ska man ha?

Hittar bara släpvagnar på 750 eller 1000kg.

Kan man ens köpa en 900kg släpvagn?

Likadant husvagn, vilken husvagn på max 910kg rekommenderas?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Drag eller icke

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Ni som beställer en Tesla 3 med drag.
Vilken vagn ska man ha?

Hittar bara släpvagnar på 750 eller 1000kg.

Kan man ens köpa en 900kg släpvagn?

Likadant husvagn, vilken husvagn på max 910kg rekommenderas?
Adria Action är väl precis på håret men borde funka, eller? Den är jäkligt charmig iaf :)
Det finns väl några liknande numera också, nån av dom väger väl bara typ 750kg om jag inte minns fel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Drag eller icke

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Ni som beställer en Tesla 3 med drag.
Vilken vagn ska man ha?

Hittar bara släpvagnar på 750 eller 1000kg.

Kan man ens köpa en 900kg släpvagn?

Likadant husvagn, vilken husvagn på max 910kg rekommenderas?
Finns ett fåtal, en snabb googling gav detta

https://tumbo.se/fordon/dethleffs-campy-001-db/

Men jag är inte så insatt/intresserad av husvagnar
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Drag eller icke

Inlägg av pinussen »

Obromsat släp får bara ha totalvikt på 750 kg tror jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Drag eller icke

Inlägg av Gr1pen »

Alla som har villa/trädgård håller nog med om att dragkrok är ett måste (om det är enda bilen). I sammanhanget med vad bilen kostar så är tillägget för dragkrok nästan försumbart kan jag tycka. Om jag skulle köpa en begagnad och kan filtrera sökningen med eller utan dragkrok så blir valet enkelt för mej. Kanske annorlunda om man bor i lägenhet i stan?
Verdi

Re: Drag eller icke

Inlägg av Verdi »

Gr1pen skrev:
Alla som har villa/trädgård håller nog med om att dragkrok är ett måste (om det är enda bilen). I sammanhanget med vad bilen kostar så är tillägget för dragkrok nästan försumbart kan jag tycka. Om jag skulle köpa en begagnad och kan filtrera sökningen med eller utan dragkrok så blir valet enkelt för mej. Kanske annorlunda om man bor i lägenhet i stan?
För mig är det inte ett måste. Kör löv och annat i en 1000 liters big bag. https://www.bauhaus.se/big-bag-large-10 ... BgQAvD_BwE

Den passar perfekt bak i min Model S och rymmer en hel del.

Däremot skulle jag såklart välja dragkrok om jag skulle köpa en Model 3. Det är så billigt och man får säkert igen det mesta av det när man säljer så det är en icke-fråga.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Drag eller icke

Inlägg av Surfaren »

Gr1pen skrev:
Alla som har villa/trädgård håller nog med om att dragkrok är ett måste (om det är enda bilen).
Jag håller inte med. Jag bodde i villa då jag köpte min Model S (utan dragkrok förstås) och klarade mig bra ändå. Nice to have, absolut, men inte "ett måste".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Calder
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jun 2018 21:11
Ort: Hörby

Re: Drag eller icke

Inlägg av Calder »

Fritidsvagnen hade kanske varit något. Den är ju inte särskilt snygg, men billig nu när man lagt alla pengarna på bilen... :lol:
http://www.fritidsvagnen.se/active-16845186
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Drag eller icke

Inlägg av snowtroll »

Calder skrev:
Fritidsvagnen hade kanske varit något. Den är ju inte särskilt snygg, men billig nu när man lagt alla pengarna på bilen... :lol:
http://www.fritidsvagnen.se/active-16845186
Åh bakpå skotern .. hehe perfekt för helgfiske eller då man behöver en "base station" mm mm.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Drag eller icke

Inlägg av Jeppe_E »

Gr1pen skrev:
Alla som har villa/trädgård håller nog med om att dragkrok är ett måste (om det är enda bilen). I sammanhanget med vad bilen kostar så är tillägget för dragkrok nästan försumbart kan jag tycka. Om jag skulle köpa en begagnad och kan filtrera sökningen med eller utan dragkrok så blir valet enkelt för mej. Kanske annorlunda om man bor i lägenhet i stan?
Tja, jag bor i villa och använder dragkroken max 1-2 ggr per år. Dragkroken som jag valde till har under de 8 åren som jag haft bilen kostat i runda slängar 1000 kr per gång. Visst är det smidigt att ha den, de få gånger man ska dra. Men man ska nog inte "dra" för stora växlar på det. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Drag eller icke

Inlägg av StefL »

Jeppe_E skrev:
Tja, jag bor i villa och använder dragkroken max 1-2 ggr per år. Dragkroken som jag valde till har under de 8 åren som jag haft bilen kostat i runda slängar 1000 kr per gång. Visst är det smidigt att ha den, de få gånger man ska dra. Men man ska nog inte "dra" för stora växlar på det. :lol:
Noga räknat vet du inte vad kroken kostat förrän du ska sälja bilen och ser hur den påverkar andrahandsvärdet...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Drag eller icke

Inlägg av Jeppe_E »

StefL skrev:
Jeppe_E skrev:
Tja, jag bor i villa och använder dragkroken max 1-2 ggr per år. Dragkroken som jag valde till har under de 8 åren som jag haft bilen kostat i runda slängar 1000 kr per gång. Visst är det smidigt att ha den, de få gånger man ska dra. Men man ska nog inte "dra" för stora växlar på det. :lol:
Noga räknat vet du inte vad kroken kostat förrän du ska sälja bilen och ser hur den påverkar andrahandsvärdet...
och inte ens då vet jag hur mycket det påverkar andrahandsvärdet :) För jag vet ju inte hur mycket extra utöver en annan bil dom inte har dragkrok jag får ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Drag eller icke

Inlägg av martinot »

Tars skrev:
martinot skrev:
Tars skrev:
Jag skulle personligen ta drag.
Den är väl löstagbar också som jag uppfattar det.
Har också funderat lite om eventuellt drag. Är den av typen som är automatiskt utfällbar/infällbar med knapp innifrån kupen (som på alla modernare bilar)?
Tyvärr inte.
Teslas dragkrok får man manuellt ta bort/sätta dit.
Ok, väldigt trist, men tack för info!

Tror jag skippar det då (vi har drag på våran E-klasskombi som kan dra betydligt tyngre släp). Hade den varit normal ut/infällbar typ av drag så hade jag nog starkt övervägt att lägga till det (inte så dyrt).

Orkar inte jobba med att behöva skruva och montera saker (speciellt inte under bilen där det bli så enormt smutsigt) så fort man skall använda de, så denna gammaldags lösning går bort för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tonkan
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 maj 2019 00:49
Ort: Torslanda, M3, Silver LR AWD, drag, svart interiör

Re: Drag eller icke

Inlägg av Tonkan »

Är det någon som fått sin M3 med drag än? Hade varit kul med några bilder eller kommentarer :-)
Väntar på min sen 11/4..
Skriv svar