Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

Jonasteslan skrev:
MDurante skrev:
Meh så jävla fult att frestas ...............................................
Sorry fast jag tror set kommer flyttas
Pratade med SC idag och det är tydligen total kaos på transportstyrelsen med alla regskyltar... jag skall ordna med egna (autentiska klistermärken) så jag kan åka där i från så får dom skicka hem dom om dom inte finns där den 26


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort samma resa med min eGolf. 99% säker på att det inte är TS som strular. VW skyllde också på dem... med den ”ordning” Tesla har på sina leveranser förvånar det mig icke att det är strul. Angående egna klistermärken: det är direkt olagligt (med straffpåföljd) för en firma att lämna ut en bil utan originalskyltar. Sorry...
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

MDurante skrev:
Ni som har fått leveransbekräftelse och mail, har ni fått reg nr eller bara VIN? Jag har fått VIN men inget reg nr :|
Jag har bara fått ett VIN, inget reg.nr, och har inte ens fått slutfakturan, men ändå besked om att den kommer till Sverige den 19 juni med leverans strax efter midsommar. De matchade bilen i realtid medan jag lyssnade i tfn. De ville hjälpa mig direkt eftersom de annars hade behövt avbryta RWD-beställningen...

Dock finns ju inget som säger att det inte kommer att strula med leveransen ändå...
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dhanjel »

Har fått betala för ett par veckor sen, men inget vin, ingen bil och nu ser det ut som man inte ens får någon bil då.
Hopplöst att de ska hålla på och krångla så här.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Nordman
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 apr 2016 05:28
Ort: Nacka Stockholm.
Referralkod: ts.la/jrgen16756

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nordman »

Alan Vega skrev:
MDurante skrev:
Ni som har fått leveransbekräftelse och mail, har ni fått reg nr eller bara VIN? Jag har fått VIN men inget reg nr :|
Jag har bara fått ett VIN, inget reg.nr, och har inte ens fått slutfakturan, men ändå besked om att den kommer till Sverige den 19 juni med leverans strax efter midsommar. De matchade bilen i realtid medan jag lyssnade i tfn. De ville hjälpa mig direkt eftersom de annars hade behövt avbryta RWD-beställningen...

Dock finns ju inget som säger att det inte kommer att strula med leveransen ändå...
Jag har inte heller något reg nr, bara fått VIN.
Användarvisningsbild
AVIONIX
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 mar 2016 08:03
Ort: Östersund

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AVIONIX »

Jag fick mejl om leverans nu ikväll. 24/6 10:00. Men inget VIN i koden på hemsidan. Och ingen slutfaktura. Undrar om man törs boka flygresa... LR AWD.
Tesla Model S75D
Tesla Model 3 LR AWD
Hyundai IONIQ Electric
Renault Zoe
Nissan Leaf
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Blir inte riktigt klok, hur kan man ge leveransdatum till någon som inte fått VIN eller slutfaktura?

Ordningen borde vara:

-Beställning lagd
-Kontantinsats 15000kr dragen
-Matchad bil
-VIN tilldelas
-Slutfaktura laddas upp på kontot
-Datum för leverans blir satt

Hur kan alla få olika?
Ludvig
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2019 05:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ludvig »

Grå/svart P VIN383*** leverans 26/6 GBG.
Mail+SMS
Zakarath
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2019 02:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Zakarath »

Beställd : 02/05/2019

M3 LR AWD 19" Röd lack + Vit Interiör. (ingen dragkrok)

Handpenning betald, ingen VIN, ingen faktura, inget leverans datum, ingenting :'(
Jonasteslan
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 maj 2019 17:47
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jonasteslan »

Walker skrev:
Jonasteslan skrev:
MDurante skrev:
Meh så jävla fult att frestas ...............................................
Sorry fast jag tror set kommer flyttas
Pratade med SC idag och det är tydligen total kaos på transportstyrelsen med alla regskyltar... jag skall ordna med egna (autentiska klistermärken) så jag kan åka där i från så får dom skicka hem dom om dom inte finns där den 26


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort samma resa med min eGolf. 99% säker på att det inte är TS som strular. VW skyllde också på dem... med den ”ordning” Tesla har på sina leveranser förvånar det mig icke att det är strul. Angående egna klistermärken: det är direkt olagligt (med straffpåföljd) för en firma att lämna ut en bil utan originalskyltar. Sorry...
Vi får se vad som händer dom kommer försöka pusha ut så mycket som det går i detta kvartal och då tror jag att detta kommer funka i fall TS strulat till det .

VW är inte ett dugg bättre med sina lev förseningarna på deras el och hybrider berodde på typgodkännande av alla bilar där dom inte lade prio på el utan diesel och bensin ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

MDurante skrev:
Blir inte riktigt klok, hur kan man ge leveransdatum till någon som inte fått VIN eller slutfaktura?

Ordningen borde vara:

-Beställning lagd
-Kontantinsats 15000kr dragen
-Matchad bil
-VIN tilldelas
-Slutfaktura laddas upp på kontot
-Datum för leverans blir satt

Hur kan alla få olika?
= Tesla. (Fantastiska bilar, katastrofal logistik)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

Jonasteslan skrev:
Walker skrev:
Jonasteslan skrev:
MDurante skrev:
Meh så jävla fult att frestas ...............................................
Sorry fast jag tror set kommer flyttas
Pratade med SC idag och det är tydligen total kaos på transportstyrelsen med alla regskyltar... jag skall ordna med egna (autentiska klistermärken) så jag kan åka där i från så får dom skicka hem dom om dom inte finns där den 26


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort samma resa med min eGolf. 99% säker på att det inte är TS som strular. VW skyllde också på dem... med den ”ordning” Tesla har på sina leveranser förvånar det mig icke att det är strul. Angående egna klistermärken: det är direkt olagligt (med straffpåföljd) för en firma att lämna ut en bil utan originalskyltar. Sorry...
Vi får se vad som händer dom kommer försöka pusha ut så mycket som det går i detta kvartal och då tror jag att detta kommer funka i fall TS strulat till det .

VW är inte ett dugg bättre med sina lev förseningarna på deras el och hybrider berodde på typgodkännande av alla bilar där dom inte lade prio på el utan diesel och bensin ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VW har lika struligt med sina fossilbilar.
WLTP-kaos.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Angående leverans (uteblivna) av LR RWD. Pratade med "Tesla Delivery" just nu, och de inväntar centrala besked om vad som faktiskt är läget. Samt vad de får göra i form av byte till AWD med någon form av kompensation (om det ens kommer förekomma, de sa inte att så blir fallet, nämnde bara att jag var öppen för det).

Så nu blir det att vänta i limbo ytterligare ett antal dagar antar jag.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Jonasteslan
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 maj 2019 17:47
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jonasteslan »

Walker skrev:
Jonasteslan skrev:
Walker skrev:
Jonasteslan skrev:
MDurante skrev:
Meh så jävla fult att frestas ...............................................
Sorry fast jag tror set kommer flyttas
Pratade med SC idag och det är tydligen total kaos på transportstyrelsen med alla regskyltar... jag skall ordna med egna (autentiska klistermärken) så jag kan åka där i från så får dom skicka hem dom om dom inte finns där den 26


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort samma resa med min eGolf. 99% säker på att det inte är TS som strular. VW skyllde också på dem... med den ”ordning” Tesla har på sina leveranser förvånar det mig icke att det är strul. Angående egna klistermärken: det är direkt olagligt (med straffpåföljd) för en firma att lämna ut en bil utan originalskyltar. Sorry...
Vi får se vad som händer dom kommer försöka pusha ut så mycket som det går i detta kvartal och då tror jag att detta kommer funka i fall TS strulat till det .

VW är inte ett dugg bättre med sina lev förseningarna på deras el och hybrider berodde på typgodkännande av alla bilar där dom inte lade prio på el utan diesel och bensin ....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
VW har lika struligt med sina fossilbilar.
WLTP-kaos.
De hänger ju ihop med dieselgate och att man nu måste typgodkänna varje unik bilkonfiguration. Intressant är att BMW inte har haft dessa problem utan VW Audi och MB har ju tom plockat bort elbilar från sortimentet då leveranstiderna vara extremt långa då man inväntat att få bilmodellerna typgodkända enligt WLTP..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Michel »

Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Michel skrev:
Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
Du vill alltså ha en gratis uppgradering till AWD? Det skiljer typ 67000kr. Påminner lite om när Opel Ampera-E släpptes i Norge och priset skruvades upp 50000kr för alla som hade reserverat bilen också, fler än Tesla som är rövar i branschen.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RagWal »

Michel skrev:
Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
"Utebliven produkt"? Du har beställt och inte fått leverans på 2v? Oj!
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Michel »

MDurante skrev:
Michel skrev:
Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
Du vill alltså ha en gratis uppgradering till AWD? Det skiljer typ 67000kr. Påminner lite om när Opel Ampera-E släpptes i Norge och priset skruvades upp 50000kr för alla som hade reserverat bilen också, fler än Tesla som är rövar i branschen.
Jag resonerar bara som så att de enda alternativen som finns nu är antingen SR+ eller AWD. Folk som bestämt sig för LR vill inte ha SR+ pga för litet batteri samt avskalad utrustning. Därmed är det inte ett alternativ, så alternativet som återstår är AWD som kostar 67000kr vilket är för mycket pengar att ”bara gå med på” när det ändå är Tesla som satt sina kunder i denna tråkiga sits. Hade det funnits ett annat LR RWD-alternativ skulle det inte vara ett så stort problem, då hade Tesla antagligen kunnat bjuda på någon mjukvara vilket för de är billigare än hårdvara, men nu finns inte det alternativet.

67000kr är väldigt mycket pengar, men vad bör en rimlig kompensation vara?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

RagWal skrev:
Michel skrev:
Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
"Utebliven produkt"? Du har beställt och inte fått leverans på 2v? Oj!
Typ. Folk är riktigt bortskämda, jag var hos BMW, Mercedes och Audi innan jag klubbade beställningen för P3D. BMW kunde erbjuda mig 2 års nybilsgaranti samt leverans i December 2019 plus minus 1 månad på en M4 Competition. E-tron hade mindre lagringsplats i bagaget än frugans VW Polo och drog 320wH/km på samma sträcka min gamla P85+ drar 230-240 och JA jag körde Audin i samma hastighet, samma sträcka, med dynamic mode avslaget och range mode på. Inte imponerad ...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Michel skrev:
MDurante skrev:
Michel skrev:
Pratade precis med Tesla Delivery som förklarade att det ännu inte finns något officiellt uttalande om hur det ligger till med LR RWD. Hon hänvisade till siten (Nya bilar i lager) där man kan välja mellan ett fåtal LR RWD för snabb leverans, men vill man ha i princip något annat än sv/sv/aero finns idag ingen mer info.

Rätt sämst faktiskt. Har man gjort en beställning och betalat 15000kr så har man. Vägrar gå med på att köpa en AWD för befintligt pris. Tycker de ska erbjuda uppgraderingen gratis som kompensation för utebliven produkt.
Du vill alltså ha en gratis uppgradering till AWD? Det skiljer typ 67000kr. Påminner lite om när Opel Ampera-E släpptes i Norge och priset skruvades upp 50000kr för alla som hade reserverat bilen också, fler än Tesla som är rövar i branschen.
Jag resonerar bara som så att de enda alternativen som finns nu är antingen SR+ eller AWD. Folk som bestämt sig för LR vill inte ha SR+ pga för litet batteri samt avskalad utrustning. Därmed är det inte ett alternativ, så alternativet som återstår är AWD som kostar 67000kr vilket är för mycket pengar att ”bara gå med på” när det ändå är Tesla som satt sina kunder i denna tråkiga sits. Hade det funnits ett annat LR RWD-alternativ skulle det inte vara ett så stort problem, då hade Tesla antagligen kunnat bjuda på någon mjukvara vilket för de är billigare än hårdvara, men nu finns inte det alternativet.

67000kr är väldigt mycket pengar, men vad bör en rimlig kompensation vara?
67000kr är mycket pengar och ingenting man bara accepterar, agreed.

Vad säger leverans om din specifika situation? Ring och hör. Jag tror AWD är en bra roligare bil med bättre vinteregenskaper och dessutom snabbare med två olika elmotortyper som har det bästa av två olika världar dvs asynkronmotor och reluktansmotorn bak.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dhanjel »

Problemet här är väl lite att de slutat med lr rwd lite för att de "känner för det" (för att förenkla lite). Det är inte direkt så att det är pga att en komponent inte går att få tag på lägre tex.

Då får de ju också stå sitt kast med brutna avtal och allt vad det innebär.

(Jag avvaktar med vad som händer min order)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tuppel »

Var in i källkoden och rotade lite. Hittade VIN-kod enligt bild på ett ställe mitt i. På flera andra ställen i källkoden står det VIN:null eller VIN:(tomt).

Innebär detta att jag fått VIN? :D

Ingen slutfaktura ska nämnas.
Namnlös.png
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Japp, nice!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RagWal »

dhanjel skrev:
Problemet här är väl lite att de slutat med lr rwd lite för att de "känner för det" (för att förenkla lite). Det är inte direkt så att det är pga att en komponent inte går att få tag på lägre tex.

Då får de ju också stå sitt kast med brutna avtal och allt vad det innebär.

(Jag avvaktar med vad som händer min order)
Inte formellt skyldiga att ersätta verkar det som enligt köpavtalet som ligger på deras web idag: "Vi har också rätt att avbryta din order och återbetala din orderbetalning om vi återkallar en produkt, funktion eller ett val efter det att du gjort din order, eller om vi gör bedömningen att du handlat i ond tro."

https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... el_code=m3
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

Screenshot 2019-06-14 at 13.43.53.png
Känns tryggt det här.. =D
Flyttade fram leveransdagen i förmiddags, den gamla står kvar och det droppar in nya credit notes och final (?) invoices på löpande band.

Kan nästan sätta pengar på att någon kommer ringa med andan i halsen och fråga om jag kan ta en expressleverans nästa vecka när jag nu skjutit på leveransen till nästkommande vecka.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Bejje skrev:
Screenshot 2019-06-14 at 13.43.53.png
Känns tryggt det här.. =D
Flyttade fram leveransdagen i förmiddags, den gamla står kvar och det droppar in nya credit notes och final (?) invoices på löpande band.

Kan nästan sätta pengar på att någon kommer ringa med andan i halsen och fråga om jag kan ta en expressleverans nästa vecka när jag nu skjutit på leveransen till nästkommande vecka.
Har du betalat någon av fakturorna? Blir orolig nu när man betalat Final invoice 2 ...
Skriv svar