Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av maccis »

Verdi skrev:
Oggechef skrev:
Precis fått ett VIN igen, 3:e nu hoppas man får behålla detta och leverans under september :) :)

Hur ser man sitt VIN?
Tillägget Tesla VIN finder till Google Chrome eller så söker du i källkoden (Visa sidkälla eller Ctrl + U) och söker efter 5YJ.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Zalman3 »

3481 Tesla registrerade.
https://www.car.info/en-se/tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

maccis skrev:
Verdi skrev:
Oggechef skrev:
Precis fått ett VIN igen, 3:e nu hoppas man får behålla detta och leverans under september :) :)

Hur ser man sitt VIN?
Tillägget Tesla VIN finder till Google Chrome eller så söker du i källkoden (Visa sidkälla eller Ctrl + U) och söker efter 5YJ.

Tack. Hittade det. Dock inget regnummer knutet än om man kollar car.info. Finns det nåt sätt att se det snabbare? För jag antar att car.info inte synkar varje dag?
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av maccis »

Verdi skrev:
maccis skrev:
Verdi skrev:
Oggechef skrev:
Precis fått ett VIN igen, 3:e nu hoppas man får behålla detta och leverans under september :) :)

Hur ser man sitt VIN?
Tillägget Tesla VIN finder till Google Chrome eller så söker du i källkoden (Visa sidkälla eller Ctrl + U) och söker efter 5YJ.

Tack. Hittade det. Dock inget regnummer knutet än om man kollar car.info. Finns det nåt sätt att se det snabbare? För jag antar att car.info inte synkar varje dag?
Jag vet inte om det går tyvärr, för precis som du säger så syncar de inte varje dag.
Nån tipsade tidigare om att man kunde söka fram genom att kolla på TM Sweden AB och vilka bilar de har reggat på sig men det känns som att de använder samma data så de är bara ett merjobb.
(https://biluppgifter.se/brukare/5569314 ... rm=company).

Nån annan kanske vet? Har man tillgång till Transportstyrelsens data så borde man kunna söka det snabbare.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

maccis skrev:
Verdi skrev:
maccis skrev:
Verdi skrev:
Oggechef skrev:
Precis fått ett VIN igen, 3:e nu hoppas man får behålla detta och leverans under september :) :)

Hur ser man sitt VIN?
Tillägget Tesla VIN finder till Google Chrome eller så söker du i källkoden (Visa sidkälla eller Ctrl + U) och söker efter 5YJ.

Tack. Hittade det. Dock inget regnummer knutet än om man kollar car.info. Finns det nåt sätt att se det snabbare? För jag antar att car.info inte synkar varje dag?
Jag vet inte om det går tyvärr, för precis som du säger så syncar de inte varje dag.
Nån tipsade tidigare om att man kunde söka fram genom att kolla på TM Sweden AB och vilka bilar de har reggat på sig men det känns som att de använder samma data så de är bara ett merjobb.
(https://biluppgifter.se/brukare/5569314 ... rm=company).

Nån annan kanske vet? Har man tillgång till Transportstyrelsens data så borde man kunna söka det snabbare.
Biluppgifter.se accepterar ju också VIN som input så det där känns onödigt. :)

Tyvärr kan man ju inte ange VIN i "Fråga på annat fordon".
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Snubblaren »

Har tid bokat för att hämta bilen men på hemsidan står det "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning." jag har betalat och fått det bekräftat.

Men på sidan om det står det att jag har en tid bokat för hämtning, något som blivit fel eller ska jag kontakta tesla?

Samt så om man söker på chassienumret på biluppgifter så står det Draganordning Nej är det något som ändras senare eller har det blivit fel ?
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av R2_m3 »

Ser du inte under Dokument på din Teslasida ett dokument som heter Slutfaktura? Där finns listat alla tillval.
Dragkrok har koden TW01
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
jesper998
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 aug 2019 13:45
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jesper998 »

mrmuscle skrev:
...
En sak kan man nog lita på. Det blir
kaos på Trosta sista veckan i September!
Levererar Tesla bara i slutet av varje månad?
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Snubblaren »

R2_m3 skrev:
Ser du inte under Dokument på din Teslasida ett dokument som heter Slutfaktura? Där finns listat alla tillval.
Dragkrok har koden TW01
Dragkrok är med på den.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

jesper998 skrev:
mrmuscle skrev:
...
En sak kan man nog lita på. Det blir
kaos på Trosta sista veckan i September!
Levererar Tesla bara i slutet av varje månad?

Nej, värre än så. Endast i slutet av varje kvartal.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
jesper998 skrev:
mrmuscle skrev:
...
En sak kan man nog lita på. Det blir
kaos på Trosta sista veckan i September!
Levererar Tesla bara i slutet av varje månad?

Nej, värre än så. Endast i slutet av varje kvartal.
Vill man generalisera rejält så visst. Primärt byggs bilar för marknader utanför Nordamerika under första månaden i ett kvartal, för att sen transporteras vilket tar 1-2 månader.

Men såvida inte Tesla alltid säljer slut på alla bilar direkt så finns det naturligtvis en del "i lager".
Jag har tex en referal som beställde 30/8 och fick leverans 6/9, dvs exakt 7 dagar. Tars fick väl på 6 dagar. För mig tog det 21 dagar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jesper998
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 aug 2019 13:45
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jesper998 »

Verdi skrev:
jesper998 skrev:
mrmuscle skrev:
...
En sak kan man nog lita på. Det blir
kaos på Trosta sista veckan i September!
Levererar Tesla bara i slutet av varje månad?

Nej, värre än så. Endast i slutet av varje kvartal.
Huga. Varför?

Edit: Fick svar ovan.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
jesper998 skrev:
mrmuscle skrev:
...
En sak kan man nog lita på. Det blir
kaos på Trosta sista veckan i September!
Levererar Tesla bara i slutet av varje månad?

Nej, värre än så. Endast i slutet av varje kvartal.
Vill man generalisera rejält så visst. Primärt byggs bilar för marknader utanför Nordamerika under första månaden i ett kvartal, för att sen transporteras vilket tar 1-2 månader.

Men såvida inte Tesla alltid säljer slut på alla bilar direkt så finns det naturligtvis en del "i lager".
Jag har tex en referal som beställde 30/8 och fick leverans 6/9, dvs exakt 7 dagar. Tars fick väl på 6 dagar. För mig tog det 21 dagar...

Jag har en referal som beställde i april som fortfarande inte fått sin. :)

Själv verkar jag få min på ca 3 veckor. Snabb matchning.
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av xp2002 »

För mig tog det ganska precis en månad (om estimerat datum stämmer).
Model 3 performance, #teamwhite
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Själv verkar jag få min på ca 3 veckor. Snabb matchning.
Vad blev det för spec då? Vit LR med drag? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Själv verkar jag få min på ca 3 veckor. Snabb matchning.
Vad blev det för spec då? Vit LR med drag? Bild
Ja, skrev jag inte det nånstans? Kändes lämpligt. Vill inte betala mer än nödvändigt.

Får dock lite kalla fötter för nu står min Model S på SC med en kompressor som håller på att ge upp och de vet inte när de får en ny att sätta dit. Så för tillfället åker jag lånebil. En med två stora sprickor i framrutan precis i siktfältet. Hade inte gått igenom en besiktning.

Tur jag har garanti och därmed gratis lånebil. :roll:

På sätt och vis är det ju bra för en av anledningarna till att jag byter i3:an mot en Model 3 är för att inte få så många mil på min Model S att garantin går ut innan leasingen gör det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Själv verkar jag få min på ca 3 veckor. Snabb matchning.
Vad blev det för spec då? Vit LR med drag? Bild
Ja, skrev jag inte det nånstans? Kändes lämpligt. Vill inte betala mer än nödvändigt.

Får dock lite kalla fötter för nu står min Model S på SC med en kompressor som håller på att ge upp och de vet inte när de får en ny att sätta dit. Så för tillfället åker jag lånebil. En med två stora sprickor i framrutan precis i siktfältet. Hade inte gått igenom en besiktning.

Tur jag har garanti och därmed gratis lånebil. :roll:

På sätt och vis är det ju bra för en av anledningarna till att jag byter i3:an mot en Model 3 är för att inte få så många mil på min Model S att garantin går ut innan leasingen gör det.
Ja å du byter väl i3an för att den börjat strula också vad jag förstod?
Så är det med bilar. Bekvämt med garanti, men dyrt med nytt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Ja å du byter väl i3an för att den börjat strula också vad jag förstod?
Så är det med bilar. Bekvämt med garanti, men dyrt med nytt.
Den var faktiskt oskyldig. Jag ställde upp laddningen på Teslan till 3x16A och då löste brytaren för WC:n även för den. Problemet med i3:an är att man inte kan begränsa laddningen på typ2 från bilen så i så fall måste jag ställa ner WC:n bakom skalet.

Den gick igenom besiktningen i måndags och allt är väl frid och fröjd. Dock behöver den helförsäkring numera och den fria servicen är ett minne blott. Bakdäcken behöver bytas till våren. Nybilsgarantin gick ut för ett år sen så det är inget som spelar in jättemycket. Litar mer på den än på Teslorna.

Jag har ägnat mig åt lite kreativ kalkylering för att få till en kalkyl som jag kan svälja. Tanken är att Model 3 ska avlasta Model S så att den dels inte får slut på garanti (som jag skrev) men även minimera antalet övermil (16:-/mil för alla mil över 7500). Framförallt handlar det om att jag pendlar 16 mil om dagen på kurvig landsväg. Rena drömmen i rätt bil. Vilket jag tror att Model 3 är.

Jag hade visserligen kunnat köra i3 16 mil om dagen istället. Det hade varit ännu bättre ekonomiskt. Men det är inte rätt bil. Den gör mig åksjuk på de där kurviga vägarna. Den liksom vickar från sida till sida på ett oskönt sätt när det svänger.

Så genom att dra av 16:-/mil från kostnaden för en Model 3 så hamnade den "bara" ca 1000:-/mån över vad i3:an kostar. (6200:- resp 5200:-. Som referens kostar Model S 10600:- enligt mitt ark)

Nu måste jag få min fru att sluta ställa sin handväska på det vita passagerarsätet i Model S. Verkar vara nåt slags sminkrester och annat som skitar ner... Är nästan största problemet tillsammans med att jag är rädd att hon kommer skrapa 21"-fälgarna. Är på allvar nästan inne på att sälja de och skaffa 19" igen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Hehe ja jag kommer kanske sälja mina 20", får se. Dom är ju jävligt snygga men det är som allt annat snyggt, måste skötas...
Konstant se upp så man inte kör i nån väggrop eller på trottoarkanter osv..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Verdi skrev:

Problemet med i3:an är att man inte kan begränsa laddningen på typ2 från bilen så i så fall måste jag ställa ner WC:n bakom skalet.

Om du ställer ner Wallchargern på 13A så fungerar det att sänka laddströmmen i i3an
Maximal blir då ~ 13A
Reducerad ~ 10A
Låg ~ 6.5A

Men som sagt, har du Wallchargern på 16A så fungerar det inte att sänka i bilen, tyskar ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mrmuscle »

Några båtar som gått i land?
Någon som vet nåt?
Fortfarande total radiotystnad från Tesla
med leveranserna som sagts ska ske
slutet september!

Tycker man borde få något slags besked
men icke. Har regnummer och Vin för
2a gången. Räknar dock med att
det kan ändras igen och bilen går
till någon annan....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

mrmuscle skrev:
Några båtar som gått i land?
Någon som vet nåt?
Fortfarande total radiotystnad från Tesla
med leveranserna som sagts ska ske
slutet september!

Tycker man borde få något slags besked
men icke. Har regnummer och Vin för
2a gången. Räknar dock med att
det kan ändras igen och bilen går
till någon annan....
Förstår att du är otålig, men det är inte den som gör flest inlägg som får sin bil snabbast. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av B99 »

taliz skrev:
mrmuscle skrev:
Några båtar som gått i land?
Någon som vet nåt?
Fortfarande total radiotystnad från Tesla
med leveranserna som sagts ska ske
slutet september!

Tycker man borde få något slags besked
men icke. Har regnummer och Vin för
2a gången. Räknar dock med att
det kan ändras igen och bilen går
till någon annan....
Förstår att du är otålig, men det är inte den som gör flest inlägg som får sin bil snabbast. Bild
Framförallt inte den som gör de smalaste inläggen :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Själv verkar jag få min på ca 3 veckor. Snabb matchning.
Vad blev det för spec då? Vit LR med drag? Bild
Ja, skrev jag inte det nånstans? Kändes lämpligt. Vill inte betala mer än nödvändigt.

Får dock lite kalla fötter för nu står min Model S på SC med en kompressor som håller på att ge upp och de vet inte när de får en ny att sätta dit. Så för tillfället åker jag lånebil. En med två stora sprickor i framrutan precis i siktfältet. Hade inte gått igenom en besiktning.

Tur jag har garanti och därmed gratis lånebil. :roll:

På sätt och vis är det ju bra för en av anledningarna till att jag byter i3:an mot en Model 3 är för att inte få så många mil på min Model S att garantin går ut innan leasingen gör det.
Men! :shock: stopp, hallå!, vänta....
Jag har missat nåt här... :roll:
Har.... DU... beställt en NY Tesla?!?!? :roll:
Jag fattar INGENTING. :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mbryo »

Söker jag på mitt VIN på car.info ser jag nu ett regnr, så det kan vara så att bilen är på g, hoppas hoppas. Har dock inget annat besked än "slutet september, kanske 27/9" från Tesla när jag ringde och frågade.
På Tesla Account står det sen några veckor "Vi håller på att upprätta din faktura", men enligt Tesla står det så hela tiden...(?)
Beställde i mitten av augusti en vit lr awd med drag, företagsleasing/tjänstebil. Har en laddbox på väggen hemma som känner sig sysslolös :D
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Skriv svar