Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kazam
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jul 2016 10:48
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Kazam »

Vulgarsonic skrev:
Du har en en beställning och väntar på leverans alltså?
Långt ifrån säkert att du får en lagerbil snabbare i sånt fall, bara att läsa valfri story från nån som köpt lagerbilar.
Ja, har en beställning lagd 28/5. Väntar på slutfaktura nu. Men OK, ingen idé att ändra då!
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tymrev »

Hade inbokad leverans nu på fredag i Malmö för en LR AWD.
Fick mail idag att det blivit uppskjutet pga. transportstyrelsen inte lyckats få fram regskylt till den.... Har ingen ny tid för tillfället. suck... jaja, bilen är ju redo då i alla fall..
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Antti V »

Har bokat en blå SR+ med dragkrok, svart inredning och aerofälgar den 16:e maj.
Har gjort klart med DNB och väntar således på leverans. Dryyygt att vänta.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tessi19 »

Antti V skrev:
Har bokat en blå SR+ med dragkrok, svart inredning och aerofälgar den 16:e maj.
Har gjort klart med DNB och väntar således på leverans. Dryyygt att vänta.
När la du beställningen (med eller utan reservation)?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Ludvig
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2019 05:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ludvig »

Har fått Faktura med VIN38** i förra veckan.
Enligt SMS leverans 17-30/6.
Hade tänkt vänta med betalning till jag får ett leveransdatum bokat. Vill inte ligga ute med pengar om leveransen dröjer.

Nu fick jag SMS, ”Din slutfaktura är tillgänglig, vänligen gör kvarvarande betalningar”

Hur har ni gjort/kommer göra? När bör man betala?

Till och med de som fått spikade leveranser har ju uppskjutet på obestämd tis pga transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Ludvig skrev:
Har fått Faktura med VIN38** i förra veckan.
Enligt SMS leverans 17-30/6.
Hade tänkt vänta med betalning till jag får ett leveransdatum bokat. Vill inte ligga ute med pengar om leveransen dröjer.

Nu fick jag SMS, ”Din slutfaktura är tillgänglig, vänligen gör kvarvarande betalningar”

Hur har ni gjort/kommer göra? När bör man betala?

Till och med de som fått spikade leveranser har ju uppskjutet på obestämd tis pga transportstyrelsen.
Tänkte precis som du först, men samtidigt hur bortskämda är vi inte som förmodligen med 99% chans kommer få leverans i Juni? Vem beställer en ny elbil idag och får den inom 2-4v? Jag gick på magkänslan och överförde snällt de 734k på fakturan igår. Fick höra att min bil var i Belgien förra veckan och är påväg till Sverige. Varför är den i Belgien?

Risken med att hålla inne betalningen kan vara att du inte får snabb leverans, det står klart och tydligt att pengarna ska vara överförda 7 dagar före leverans. Sen är det några som överfört dagen innan leverans och lyckats få bilen ändå med skärmdump eller PDF bekräftelse från banken. Men man ska aldrig förlita sig på enstaka tillfällen.

Jag har inte ens fått leveransdatum.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bejje »

Ludvig skrev:
Har fått Faktura med VIN38** i förra veckan.
Enligt SMS leverans 17-30/6.
Hade tänkt vänta med betalning till jag får ett leveransdatum bokat. Vill inte ligga ute med pengar om leveransen dröjer.

Nu fick jag SMS, ”Din slutfaktura är tillgänglig, vänligen gör kvarvarande betalningar”

Hur har ni gjort/kommer göra? När bör man betala?

Till och med de som fått spikade leveranser har ju uppskjutet på obestämd tis pga transportstyrelsen.
Jag har betalat. De dagarna det handlar om tjänar jag inte någon nämnvärd ränta på pengarna och jag vill ha min bil asap, inte för att betalningen garanterar något men jag för min del levererar hellre till en kund som betalat än en som inte.

Finns de personer som fått bilar några veckor efter beställning, finns de som fått vänta månader. Är ett lotteri.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Om Tesla sms:ade "Vi behöver ta kontroll över hela din privatekonomi på obestämd tid" skulle jag svara "Jaaa, yesss, ett sms från Tesla!! Här är mitt bank-id!" – så desperat är jag nu över att fortfarande bara sitta med ett RN-nummer på mitt konto.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av fakerlind »

Alan Vega skrev:
Om Tesla sms:ade "Vi behöver ta kontroll över hela din privatekonomi på obestämd tid" skulle jag svara "Jaaa, yesss, ett sms från Tesla!! Här är mitt bank-id!" – så desperat är jag nu över att fortfarande bara sitta med ett RN-nummer på mitt konto.
Bild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av icimasa »

fakerlind skrev:
Alan Vega skrev:
Om Tesla sms:ade "Vi behöver ta kontroll över hela din privatekonomi på obestämd tid" skulle jag svara "Jaaa, yesss, ett sms från Tesla!! Här är mitt bank-id!" – så desperat är jag nu över att fortfarande bara sitta med ett RN-nummer på mitt konto.
Bild

Hahha håller helt med, jag ger Tesla mitt liv, bara jag får bilen.. Har fått VIN nummer i källkoden. Hur lång tid tar det innan det blir synligt och man får slutfaktura?
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Har du ett VIN i källkoden är din lycka gjord! Jag skiter i bilen just nu, jag lever för att få ett VEHICLE IDENTITY NUMBER i källkoden.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Jag fick VIN förra veckan och faktura på mail men kontosidan ser som i April.. Har väl blivit scammad :D

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Thel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2019 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Thel »

Samma här..
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Tesla har nu helt plötsligt avbrutit all matchning/försäljning av LR RWD... alla beställningar som ej fått VIN-nr avbryts och nya beställningar måste göras. Jahapp...
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Michel »

Alan Vega skrev:
Tesla har nu helt plötsligt avbrutit all matchning/försäljning av LR RWD... alla beställningar som ej fått VIN-nr avbryts och nya beställningar måste göras. Jahapp...
Var har du läst det? Känns ju mindre kul..
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Michel skrev:
Alan Vega skrev:
Tesla har nu helt plötsligt avbrutit all matchning/försäljning av LR RWD... alla beställningar som ej fått VIN-nr avbryts och nya beställningar måste göras. Jahapp...
Var har du läst det? Känns ju mindre kul..
Ja det går ju inte bara lägga ut ett sånt påstående utan källa. Vi är nog många som väntar på en LR RWD, har tom betalt första förhöjd leasing.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Såg det i största Tesla-gruppen på facebook. Ringde Tesla direkt och fick det bekräftat av både leveransavdelning och av "min" säljare.
Användarvisningsbild
MaxPower
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 jun 2019 21:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MaxPower »

loftux skrev:
Michel skrev:
Alan Vega skrev:
Tesla har nu helt plötsligt avbrutit all matchning/försäljning av LR RWD... alla beställningar som ej fått VIN-nr avbryts och nya beställningar måste göras. Jahapp...
Var har du läst det? Känns ju mindre kul..
Ja det går ju inte bara lägga ut ett sånt påstående utan källa. Vi är nog många som väntar på en LR RWD, har tom betalt första förhöjd leasing.
Jag kan bekräfta uppgiften. Jag beställde en LR RWD för två veckor sedan och har inte hört ett knyst från Tesla. Sedan tidigare hade jag en provkörning inbokad idag på Mall of Scandinavia. Under provkörningen berättade jag för säljaren att jag redan beställt en bil. Han frågade då om jag fått VIN-nummer. När jag berättade att jag inte fått något sådant blev han väldigt bekymrad. Han berättade att de fått information internt idag om att LR RWD slutat byggas.

Efter provkörningen kollade han med deras Fleet Manager vilka bilar som är på väg till Sverige och någon bil som matchade min beställning (vit/vit med tillvalsfälgarna) fanns inte. De alternativ jag erbjöds var antingen att ändra till en AWD eller välja någon av de LR RWD som ännu inte är kopplade till beställning (var i princip samma bilar som ligger på hemsidan).

Nu blir det istället en svart/svart med tillvalsfälgarna. Uppsidan är att jag är garanterad leverans innan månadsskiftet och att bilens pris och förmånsvärde blev lägre än min ursprungliga beställning.

Jag fick också veta att miltalen som står angivna på lagerbilarna helt saknar koppling till verkligheten. Alla bilar har rullat några meter, precis som alla andra Teslor. Många av bilarna finns inte i Sverige utan är med på båten som ankom igår.

Tipset för alla er andra som väntar på en LR men inte fått VIN är alltså att kontakta Tesla omedelbart för manuell matching av de bilar som finns. Själv är jag inte intresserad av drag men det fanns något enstaka exemplar med drag.

/MaxP
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

mitt val blev dyrare, men jag har haft ångest över att inte ha valt AWD från början så jag är också nöjd... Och jag fick iaf dragkroken på köpet. :D
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Michel »

Alan Vega skrev:
mitt val blev dyrare, men jag har haft ångest över att inte ha valt AWD från början så jag är också nöjd... Och jag fick iaf dragkroken på köpet. :D
Fick du någon rabatt eller var det samma pris för AWD som på nätet?
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dhanjel »

Det finns ju ett beställningsavtal, det kan dom väl inte bara strunta i hur som helst?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

Michel skrev:
Alan Vega skrev:
mitt val blev dyrare, men jag har haft ångest över att inte ha valt AWD från början så jag är också nöjd... Och jag fick iaf dragkroken på köpet. :D
Fick du någon rabatt eller var det samma pris för AWD som på nätet?
Det verkar vara på egna initiativ som olika butiker erbjuder kompensationer just nu, eftersom det inte finns nån samlad strategi än. När jag frågade centralt först fanns ingen rabatt. Men i butik erbjöds jag tillval utan kostnad.
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Alan Vega »

dhanjel skrev:
Det finns ju ett beställningsavtal, det kan dom väl inte bara strunta i hur som helst?
Nej, men de erbjuder ju förhandling inom ramen för liggande avtal. Jag tror absolut man kan stå på sig också och i slutändan få en AWD för samma pris, svensk avtalsrätt gäller ju, men då får man vara beredd att dra det lite i långbänk. Jag vill ha bilfan nu och inte i höst.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

En LR AWD blir för mig 67 400 (listpris) dyrare än samma konfiguration LR RWD. Förmånsvärdet ökar med ca 27000 på tre år.
Så en förhandling blir kompensation för detta, självklart är en AWD mer bil så kommer ju inte kräva allt. Men man får hoppas någonstans halvvägs. :roll:

När jag ringde så sa de att de skulle kolla upp om att inga LR RWD kan levereras och återkomma.
Fast jag vill ju ha en bil, alla måste-tillbehör finns hemma. Wall Connector blev inkopplad idag. Så får se vad de återkommer med.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Antti V »

Tessi19 skrev:
Antti V skrev:
Har bokat en blå SR+ med dragkrok, svart inredning och aerofälgar den 16:e maj.
Har gjort klart med DNB och väntar således på leverans. Dryyygt att vänta.
När la du beställningen (med eller utan reservation)?
Lade beställningen den 16 maj 2019, ingen reservation.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Skriv svar