Laddkablar som medöljer (och inte)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

Det börjar närma sej leverans av M3 LR AWD nästa vecka. Någon timme efter jag hämtat bilen kommer jag att använda den för en tjänsteresa ca (100 mil) och undrar vad det följer med för laddkabel och om det är någon extra typ eller nån adapter som man "borde" skaffa ha med sej?

Jag har sett att det tex finns Typ 2 -- Typ 2 med olika effekt och både 1 fast och 3 fas. Kan bilen ladda med mer än 11 kW från publika laddare, eller finns det ingen mening att välja en "större" än 3-fas, 11 kW?
Kan man köra dessa på 1-fas med adapter emellan och lägre effekt?

Från "vanliga" laddstolpar använder man kabel med "vanlig" stickkontakt?

Men detta kanske redan medföljer bilen?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av vigge50 »

Både typ2 kabel som klarar trefas och laddare för vanlig stickkontakt ingår i bilen. Även om kabeln är för trefas så är det inga problem att ladda på en stolpe som bara ger enfas.
Bilen kan max ta 11 kW så om du kopplar in till en typ2 som kan ge 22 kW så kommer du ändå bara få 11 kW.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av bylund »

Typ 2-kabel trefas medföljer, men de har inte alltid funnits i lager direkt vid leverans, och den funkar även på ladduttag som bara leverera enfas. Poängtera att du behöver den genast så kan de kanske lösa det om det fortfarande är problem med lagerhållningen.

Anslutning för vanlig enfas schukokontakt medföljer. Dock inte för röd trefashandske.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

Perfekt. Tack för er input!
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av HenricL »

bylund skrev:
Typ 2-kabel trefas medföljer, men de har inte alltid funnits i lager direkt vid leverans, och den funkar även på ladduttag som bara leverera enfas. Poängtera att du behöver den genast så kan de kanske lösa det om det fortfarande är problem med lagerhållningen.

Anslutning för vanlig enfas schukokontakt medföljer. Dock inte för röd trefashandske.
Innebär att den laddaren som jag lagt in som bild inte funkar?
45143027-5E80-4215-A676-36A20337B69C.jpeg
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

HenricL skrev:
bylund skrev:
Typ 2-kabel trefas medföljer, men de har inte alltid funnits i lager direkt vid leverans, och den funkar även på ladduttag som bara leverera enfas. Poängtera att du behöver den genast så kan de kanske lösa det om det fortfarande är problem med lagerhållningen.

Anslutning för vanlig enfas schukokontakt medföljer. Dock inte för röd trefashandske.
Innebär att den laddaren som jag lagt in som bild inte funkar?
Jo men du får ju ha en adapter om du ska koppla in en "vanlig" stickpropp/schuko där.
https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... gJrcvD_BwE
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Joohan »

Ska du ha en adapter från 3fas CEE till medföljande "nya" UMC så ska du ha en 3FAS CEE(röd) -> 1fas CEE(blå). Typ denna https://www.wattvaktarna.se/elprodukter ... s-16a-2-m/

Då får du iaf 16A. (Att gå via schuko ger bara 13A och det är tveksamt om det är en bra långtidslösning)

Jag har köpt en beg "gammal" UMC och kan då koppla in mig direkt i röd CEE och får alltså 11kw..
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

Joohan skrev:
Ska du ha en adapter från 3fas CEE till medföljande "nya" UMC så ska du ha en 3FAS CEE(röd) -> 1fas CEE(blå). Typ denna https://www.wattvaktarna.se/elprodukter ... s-16a-2-m/
Fast åt andra hållet (du har skrivit rätt, men kabeln på bilden är 1-faskontakt till 3-faskontakt).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Teslaspolen »

Du kan också köpa trefas EVSE från en annan tillverkare.

Det finns en poäng med en typ-2 kabel som stödjer 22 kw, och det är att ifall du ska ladda på en plats med 32A enfas så får du ut alla 32A, dvs 7,4 kW. Med en 11 kW trefas kabel så får du bara ut 3,7 kW annars.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av HenricL »

Tack för era svar.
Uttaget är på ett hotell i Danmark där jag ofta är. Så vore bra att kunna ladda lite när bilen står i hotellgaraget.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

HenricL skrev:
bylund skrev:
Typ 2-kabel trefas medföljer, men de har inte alltid funnits i lager direkt vid leverans, och den funkar även på ladduttag som bara leverera enfas. Poängtera att du behöver den genast så kan de kanske lösa det om det fortfarande är problem med lagerhållningen.

Anslutning för vanlig enfas schukokontakt medföljer. Dock inte för röd trefashandske.
Innebär att den laddaren som jag lagt in som bild inte funkar?
En sån här (förhoppningsvis finns det billigare):
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... t_campaign
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av HenricL »

Gr1pen skrev:
HenricL skrev:
bylund skrev:
Typ 2-kabel trefas medföljer, men de har inte alltid funnits i lager direkt vid leverans, och den funkar även på ladduttag som bara leverera enfas. Poängtera att du behöver den genast så kan de kanske lösa det om det fortfarande är problem med lagerhållningen.

Anslutning för vanlig enfas schukokontakt medföljer. Dock inte för röd trefashandske.
Innebär att den laddaren som jag lagt in som bild inte funkar?
En sån här (förhoppningsvis finns det billigare):
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... t_campaign
Den var ju dyr. Känns som jag får använda den vanliga kontakten som finns också, även om det väl blir ganska långsam laddning, men bättre än inget. Har också en Super charger 3 mil från hotellet i värsta fall.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av gellerstam »

Ofta behöver man inte ens söka utanför forumet för att hitta snyggaste lösningen. ;-)


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 76#p174801
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Gr1pen »

gellerstam skrev:
Ofta behöver man inte ens söka utanför forumet för att hitta snyggaste lösningen. ;-)


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 76#p174801
Den är ju också åt fel håll (1-fas hane till 3-fas hona)?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av gellerstam »

Gr1pen skrev:
gellerstam skrev:
Ofta behöver man inte ens söka utanför forumet för att hitta snyggaste lösningen. ;-)


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 76#p174801
Den är ju också åt fel håll (1-fas hane till 3-fas hona)?
JA så är det. Dumt av mig att inte vara övertydlig. Tänk in följande mening som bildtext på mitt tidigare inlägg. -"Efter som den är hemmabyggd så borde det inte vara något problem att byta kontakterna på det mycket smidiga 3d-printade mellanstycket. Så att den passar frågeställarens behov." :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av bylund »

HenricL skrev:
Tack för era svar.
Uttaget är på ett hotell i Danmark där jag ofta är. Så vore bra att kunna ladda lite när bilen står i hotellgaraget.
/Henric
Och det är typ 2? Annars behövs ofta en särskild anslutning då många danska stickkontakter är lite eljest. Reseadapter är inte att rekommendera för belastning över tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av snowtroll »

fundering... håller standard uttagen egentligen säg en IP44 ELKO enfas? dom är specade för 16A, men är det ngn som har koll på hur länge dom håller?
är det ngn favorit i sammanhanget som funkar bättre än andra... såsom för 1fas stickpropp?

tänkte kanske bea att se över el-eriet hemma innan bilen kommer hem och tills Wallcharger installerats.

Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Lembritt »

gellerstam skrev:
Gr1pen skrev:
gellerstam skrev:
Ofta behöver man inte ens söka utanför forumet för att hitta snyggaste lösningen. ;-)


http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 76#p174801
Den är ju också åt fel håll (1-fas hane till 3-fas hona)?
JA så är det. Dumt av mig att inte vara övertydlig. Tänk in följande mening som bildtext på mitt tidigare inlägg. -"Efter som den är hemmabyggd så borde det inte vara något problem att byta kontakterna på det mycket smidiga 3d-printade mellanstycket. Så att den passar frågeställarens behov." :-)
Jag byggde en egen adapter.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 92#p321692
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Tonkan
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 maj 2019 00:49
Ort: Torslanda, M3, Silver LR AWD, drag, svart interiör

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Tonkan »

6FA81929-4964-494C-AD6D-034DBED2E92D.png
Dessa följer med bilen enligt teslas hemsida
Tonkan
elbilist
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 maj 2019 00:49
Ort: Torslanda, M3, Silver LR AWD, drag, svart interiör

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Tonkan »

snowtroll skrev:
fundering... håller standard uttagen egentligen säg en IP44 ELKO enfas? dom är specade för 16A, men är det ngn som har koll på hur länge dom håller?
är det ngn favorit i sammanhanget som funkar bättre än andra... såsom för 1fas stickpropp?

tänkte kanske bea att se över el-eriet hemma innan bilen kommer hem och tills Wallcharger installerats.

Mvh Peter
Peter, de flesta vanliga vägguttag klarar iof 16A men har oftast 1,5kvmm kabel och en 10A säkring som begränsar.
Som jag förstår det kommer det med det tesla kallar blå industri adapter för 16A enfas laddning.
Jag hade inte kört mer än 10A i vanliga uttag
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av skegge »

Hur lång är typ2 kabeln som följer med bilen?

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Jeppe_E »

skegge skrev:
Hur lång är typ2 kabeln som följer med bilen?

//Christian
Bör vara 7,5 meter, men rapporter om att även kortare (4m) pga sladdbrist har förekommit.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
Hur lång är typ2 kabeln som följer med bilen?

//Christian
Bör vara 7 meter, men rapporter om att även kortare (4m) pga sladdbrist har förekommit.
Jag fick 4 m. Räcker gott
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av skegge »

Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
Hur lång är typ2 kabeln som följer med bilen?

//Christian
Bör vara 7 meter, men rapporter om att även kortare (4m) pga sladdbrist har förekommit.
Jag fick 4 m. Räcker gott
Hoppas på 7,5 då
Isåfall behöver jag inte tänka så mycket på vart på uppfarten jag placerar bilen :)

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Laddkablar som medöljer (och inte)?

Inlägg av Erhafal »

Idag en månad efter att jag hämtade bilen kom kabeln. Blev lite besviken då det var en 4m 1-fas kabel i stället för den blå 3-fas 7m kabeln som levererades.
Skall jag bråka eller inte om detta, vad tycker ni?
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Skriv svar