Model 3 Problem med billack

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Model 3 Problem med billack

Inlägg av jassoo »

Meanwhile in Finland...



Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av anna__ »

jassoo skrev:
Meanwhile in Finland...




Gud vad jag är glad att jag tog vit!!
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av snowtroll »

ohh.. undras om alla färgerna är lika dan eller om Svart är tunnast eller ngnting?, det var billigaste färgen med den tänkte jag
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Bejje »

Uppfattar det som genomgående tyvärr.

Edit: Baserar inte det på någon seriösare undersökning, mer än känslan av att samtliga färger ser ut att vara representerade i trådar som https://teslaownersonline.com/threads/m ... ost-227774
Senast redigerad av Bejje, redigerad totalt 1 gånger.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Legato »

snowtroll skrev:
ohh.. undras om alla färgerna är lika dan eller om Svart är tunnast eller ngnting?, det var billigaste färgen med den tänkte jag
Svarta verkar helt klart känsligast. De filmer och bilder jag sett på bilar som tagit stryk har alla varit svarta. Känns bra att ha folierat...

Läste en sammanställning angående Teslas alla olika lacker där man inte var säkra på om Tesla överhuvudtaget lägger klarlack på den solida svarta. Låter ju märkligt att de inte skulle göra det, men genomgången var ganska detaljerad i övrigt.

Definitivt är det ju så att den röda och vita är "multicoat", dvs i praktiken två lager (olika) vit respektive röd lack.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av jassoo »

white.jpg
red2.JPG
red.JPG
Senast redigerad av jassoo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av jassoo »

Blå
bla3.JPG
bla2.JPG
bla.JPG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av HelectriC »

Rost asså :? Känns ju bra på en så gammal bil :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Tellus »

Se det positivt, dom bli billiga begagnade :D
Om hjulen satt lite längre in kanske problemet skulle minska. Tänkte på ET för vinterhjulen, är det fälg med högre ET som sitter längre in? Fast då kanske däcket tar i hjulhuset vid sväng...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av snowtroll »

Jahopp.... :shock: därmed blev beslutet enkelt: Har pre-förboka foilering för att skyddas mot stenskott/blästring mer eller mindre runtom nu... Bara bilen kommer hem skulle han klämma in den så snart det går. :mrgreen:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Kevork »

Ja det där var ju ingen rolig syn.

Har i väntan på bilen beställt stänkskydd fram och sen lite stenskottsfolie jag tänkte sätta vid bakhjulen. Känns som det kan vara värt det.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av helix »

Undrar vad som hänt med den där bilen eller om den varit i en speciellt dålig batch i tillverkningen? Man kan ju också undra var han har kört någonstans för kan det verkligen bli sådär efter körning på vanliga vägar?

Jag hade inne min bil på lackbehandling hos DITEC när den var ny och snackade med personen som utförde arbetet speciellt om Teslas kvalitet på lacken. Han menade på att lacken i min Tesla och de andra Model 3 han behandlat inte stack ut på något sätt jämfört med de flesta andra bilmärken. Det fanns lite ytliga repor vid leverans, men precis allt gick att polera bort. De hittade inget annat att anmärka på och jag bad dem ändå kolla i detalj efter alla rövarhistorier man läst om på Internet.

Efter 350 mil så är åtminstone min lack i det skick man kan förvänta sig och har inget att anmärka på och upplever ingen skillnad mot någon annan tidigare bil jag ägt (både tidigare Teslor och tyskt). Nu kör jag dock inte rally på grusvägar så om det ställer till mer vet jag inte :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av dd88 »

Hade det varit ett typfel så borde mängder av bilar ha varit drabbade vid det här laget, jag gissar på dålig/låg standard på lack.

Sen om 1/10 eller en av 1/10000 är drabbade är omöjligt att säga.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av MartinG »

Har haft min Model X i tre år och lacken är fortfarande väldigt fin. Grå och helt obehandlad. Dessutom tycker jag Teslas service - även om de ibland varit lite sega på att svara - har varit helt fenomenal. Kommer och hämtar bilen hemma, gör ofta något mer än man behöver och vid två tillfällen nu har de fixat saker utan att ta något betalt. Det har jag aldrig upplevt med något annat bilmärke (har kört SAAB och VW tidigare).
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av jan_b »

Min M3 är precis lika illa däran. Gjorde en tråd här när jag kört 100 eller om det var 200mil, då var trösklarna, skärmkanter och delar av dörrarna redan helt prickiga. Det kommer inte bli vackert efter första vintern med saltade vägar. Avvaktar och ser om det blir någon generell åtgärd från Tesla. Att själv driva ett ärende känns lönlöst.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av chaffis75 »

jan_b skrev:
Min M3 är precis lika illa däran. Gjorde en tråd här när jag kört 100 eller om det var 200mil, då var trösklarna, skärmkanter och delar av dörrarna redan helt prickiga. Det kommer inte bli vackert efter första vintern med saltade vägar. Avvaktar och ser om det blir någon generell åtgärd från Tesla. Att själv driva ett ärende känns lönlöst.
Är den svart eller vad för färg har du? Någon extra behandling av lacken, ja inte för de ska behövas men intressant att veta?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av default »

chaffis75 skrev:
jan_b skrev:
Min M3 är precis lika illa däran. Gjorde en tråd här när jag kört 100 eller om det var 200mil, då var trösklarna, skärmkanter och delar av dörrarna redan helt prickiga. Det kommer inte bli vackert efter första vintern med saltade vägar. Avvaktar och ser om det blir någon generell åtgärd från Tesla. Att själv driva ett ärende känns lönlöst.
Är den svart eller vad för färg har du? Någon extra behandling av lacken, ja inte för de ska behövas men intressant att veta?
Japp svart och obehandlad.
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Daniel_S »

snowtroll skrev:
Jahopp.... :shock: därmed blev beslutet enkelt: Har pre-förboka foilering för att skyddas mot stenskott/blästring mer eller mindre runtom nu... Bara bilen kommer hem skulle han klämma in den så snart det går. :mrgreen:
Vem skall göra jobbet? Och vilken film till vilket pris?
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av MrStarhouse »

Så här är det tyvärr på alla bilar med breda däck och kurviga former.
Jag hade tidigare en mörkgrå Jaguar F-Type och den blev likadan bakom framhjulen och framför bakhjulen (prickig alltså).

Det som dock inte är OK är om det blir så mycket åverkan så att lacken flagar bort, det ska inte hända.

Vis av mina erfarenheter från Jaguar så har jag satt dit skyddsfilm på trösklarna hela vägen framifrån och bak, och bak också upp mellan bakdörren och skärmkanten.
Dom la skarven så att den ligger i förlängningen på det veck som finns på bakdörren.

Jag har inget annat skydd mer skydd en karamisk behandling så stenskott i fronten och på huven kommer jag ju få.

Jag kör dock inte min Tesla långa sträckor på motorväg/landsväg så forhoppningsvis blir jag lite förskonad.

Värst är säker om man använder sin Tesla som tjänstebil och kör 1000-tals mil i tjänsten året om, då bör man nog skydda mer än mig.

Stenskotts filmen applicerades på av Make a Brand här i Örebro, dom kan jag rekommendera, väldigt smidiga att ha att göra med. Dom gör även vanliga folieringar.

https://makeabrand.se/
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Tellus »

MrStarhouse skrev:
Så här är det tyvärr på alla bilar med breda däck och kurviga former.
Jag hade tidigare en mörkgrå Jaguar F-Type och den blev likadan bakom framhjulen och framför bakhjulen (prickig alltså).

Det som dock inte är OK är om det blir så mycket åverkan så att lacken flagar bort, det ska inte hända.

Vis av mina erfarenheter från Jaguar så har jag satt dit skyddsfilm på trösklarna hela vägen framifrån och bak, och bak också upp mellan bakdörren och skärmkanten.
Dom la skarven så att den ligger i förlängningen på det veck som finns på bakdörren.

Jag har inget annat skydd mer skydd en karamisk behandling så stenskott i fronten och på huven kommer jag ju få.

Jag kör dock inte min Tesla långa sträckor på motorväg/landsväg så forhoppningsvis blir jag lite förskonad.

Värst är säker om man använder sin Tesla som tjänstebil och kör 1000-tals mil i tjänsten året om, då bör man nog skydda mer än mig.

Stenskotts filmen applicerades på av Make a Brand här i Örebro, dom kan jag rekommendera, väldigt smidiga att ha att göra med. Dom gör även vanliga folieringar.

https://makeabrand.se/
Har ni något foto på hur det blev och kanske prisuppgift?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av fth »

Min X90 Titanium har gått >8000 mil nu, huvudsakligen motorväg i Sverige och Europa, och jag har knappt något synligt stenskott i lacken.

Ett antal små blemmor i vindrutan, varav ett i synfältet så den får sannolikt att bytas nu, men i övrigt är bilen som ny.

Har kvaliteten på Teslas lack försämrats eller har jag bara haft tur?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
hasnas
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 maj 2019 14:50

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av hasnas »

Har jag missar någonting eller gäller inte garanti för lacken i 12 månader oberoende av antal körda km?

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Jeppe_E »

hasnas skrev:
Har jag missar någonting eller gäller inte garanti för lacken i 12 månader oberoende av antal körda km?

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
12 år.
Jo, med de lilla klauslerna

Ytterligare begränsningar och undantag
Utöver undantagen och begränsningarna ovan omfattar den här begränsade nybilsgarantin INTE:
• Korrosion eller lackdefekter, inklusive, men inte begränsat till, följande:
• Korrosion på grund av defekter i material som Tesla inte har tillverkat eller levererat, eller
arbetsutföranden som orsakar perforering (hål) i karosspaneler eller i chassit inifrån och
ut;
• Ytlig eller kosmetisk korrosion som orsakar perforering i karosspaneler eller i chassit från
utsidan, såsom stenskott eller repor;
• Korrosion och lackdefekter orsakade på grund av eller till följd av olyckor, lackbehandling,
missbruk, försumlighet, felaktigt underhåll eller felaktig drift av fordonet, installation av ett
tillbehör, exponering för kemiska substanser eller skador till följd av force majeure eller
naturkrafter, brand, eller felaktig förvaring;

Så, om du får lackdefekter pga stenskott så täcks detta inte av garantin. Så jodåseruatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Bejje »

Jeppe_E skrev:
hasnas skrev:
Har jag missar någonting eller gäller inte garanti för lacken i 12 månader oberoende av antal körda km?

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
12 år.
Jo, med de lilla klauslerna

Ytterligare begränsningar och undantag
Utöver undantagen och begränsningarna ovan omfattar den här begränsade nybilsgarantin INTE:
• Korrosion eller lackdefekter, inklusive, men inte begränsat till, följande:
• Korrosion på grund av defekter i material som Tesla inte har tillverkat eller levererat, eller
arbetsutföranden som orsakar perforering (hål) i karosspaneler eller i chassit inifrån och
ut;
• Ytlig eller kosmetisk korrosion som orsakar perforering i karosspaneler eller i chassit från
utsidan, såsom stenskott eller repor;
• Korrosion och lackdefekter orsakade på grund av eller till följd av olyckor, lackbehandling,
missbruk, försumlighet, felaktigt underhåll eller felaktig drift av fordonet, installation av ett
tillbehör, exponering för kemiska substanser eller skador till följd av force majeure eller
naturkrafter, brand, eller felaktig förvaring;

Så, om du får lackdefekter pga stenskott så täcks detta inte av garantin. Så jodåseruatt.
Egentligen är väl det inte orimligt, vilken biltillverkare står för stenskottslagning på garanti?

Utmaningen blir att hitta/skapa en måttstock på vad som anses som rimligt och inte i hållbarhet på en billack och hur Teslas lack förhåller sig till denna måttstock.
Är den sämre än man kan förvänta sig?
Är det genomgående eller bara vissa problembilar?

Med detta vill jag inte påstå att det inte är ett problem, det ser oroväckande ut de bilder som dyker upp.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 Problem med billack

Inlägg av Jeppe_E »

Nej, inte alls orimligt. Det är förmodligen samma som alla andra biltillverkare har.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar