Fluga utlöser larm?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Fluga utlöser larm?

Inlägg av kenny »

Mitt larm läste ut igår två ggr utan uppenbar anledning. Gick ner för att kolla bilen, ingen synlig åverkan, tänkte att set nog var förbikörande trafik som orsakat det.

Gick förbi i morse igen för att kolla i ljuset, ingen åverkan, gick 50 meter till, fick notifierande om larmet, vände mig om och såg bilen blinka och tjuta.

Gick tillbaka för att köra bilen till en lugnare innergata, hann gå 100meter, notifiering igen om utlöst larm.

Tänkte att nu får jag starta om maskineriet, så gick tillbaka, jagade ut en fluga ur kupén som jag vet kom in i bilen på väg hem igår. Startade om datorn.

Är där några sensorer i kupén som en fluga kan tänkas utlösa? Låter lite överkänsligt såvida den inte går rakt över en rörelsesensor eller något.

Eller kan det ha varit ”a bug” som löstes av en omstart? ;) inga fler larm iaf.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av olarsson »

Har råkat ut för samma i min X några gånger.
Men märkligt nog har barnens kanin i sin bur aldrig löst ut larmet då han varit med..
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av evilirish »

Höll på att bli tokig innan jag förstod att det var en fluga i min bil förra sommaren. Som dessutom vägrade flyga ut.
Larmet är extremt överkänsligt mot flygande insekter tyvärr.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av kenny »

evilirish skrev:
Höll på att bli tokig innan jag förstod att det var en fluga i min bil förra sommaren. Som dessutom vägrade flyga ut.
Larmet är extremt överkänsligt mot flygande insekter tyvärr.
haha, det är alltså ganska troligt att flugan var anledningen då. men jag fattar inte hur, vad är det för sensor i kupen som reagerar? själva tanken på på att en fluga utlöser larmet får ju en att tänka på att hela kupen är fyllt med laserstrålar som inte får brytas. ;) eller är där nån överdrivet känslig glaskrosssensor eller något som reagerar på surret?

andra intressanta saker som hände mig igår också relaterat till flugor var alla döda insekter på rutan - när jag körde in i ett parkeringshus med en "spiralväg" upp på planen (Hansagaraget i Malmö) med lysrör på väggarna, orsakades någon form av ljuseffekt som gjorde att bilen tolkade de döda insekterna som regn och drog igång vindruterorkarna, samtidigit som jag kör i denna smala "spiral" och inte riktigt kunde titta på skärmen för att stänga av det. ;) och att yttersensorerna har en tendens att plinga hela vägen upp och ner.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av e5m1r »

Det kan vara så att ljudet vingarna genererar triggar ultrasonic sensor ( vet ej om tesla har en sån men många andra kör med för att tex veta om en ruta krossas )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av kenny »

Fördelen är kanske att om larmet inte går i Tars (?) bil, så har antagligen spindeln flyttat. ;)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av Lembritt »

kenny skrev:
Fördelen är kanske att om larmet inte går i Tars (?) bil, så har antagligen spindeln flyttat. ;)
Njae... Spindeln ser ju till att hålla flugorna borta :D :lol:
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fluga utlöser larm?

Inlägg av Jeppe_E »

Bara att köpa och koppla in till batteriet ;)
47-299931.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar