Laddning Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Laddning Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

Kanske lite OT i den här tråden, men i och med jag har en M3 och det händer mest här så kör jag här :)

Jag ska parkera på Arlanda en stund i början av Juni, och tänkte mig då ett parkeringshus, rätt OK pris om man förbokar.

Dom ska ju tydligen ha en del laddplatser. Jag hade nog kanske tänkt mig P41.

Hur troligt är det att det finns lediga laddplatser där? Om nån har erfarenhet så dela gärna med er.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av Remuz »

Jag parkerar hyfsat ofta på P51-P56 och där finns alltid lediga laddplatser. P4x har jag inte koll på men jag killgissar att det är samma där.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av Legato »

MrStarhouse skrev:
Kanske lite OT i den här tråden, men i och med jag har en M3 och det händer mest här så kör jag här :)

Jag ska parkera på Arlanda en stund i början av Juni, och tänkte mig då ett parkeringshus, rätt OK pris om man förbokar.

Dom ska ju tydligen ha en del laddplatser. Jag hade nog kanske tänkt mig P41.

Hur troligt är det att det finns lediga laddplatser där? Om nån har erfarenhet så dela gärna med er.
Beror ju mycket på vilken dag och vilken tid du ska åka, men jag tror P41 är ett bra val. Tror P41 och P53 har flest laddplatser (drygt 40 styck), men tror P53 har högre beläggning generellt.

Ett bra alternativ är annars P1 långtid. Nybyggt med "lounge" där man väntar på bussen och gott om laddplatser i direkt anslutning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

Legato skrev:
MrStarhouse skrev:
Kanske lite OT i den här tråden, men i och med jag har en M3 och det händer mest här så kör jag här :)

Jag ska parkera på Arlanda en stund i början av Juni, och tänkte mig då ett parkeringshus, rätt OK pris om man förbokar.

Dom ska ju tydligen ha en del laddplatser. Jag hade nog kanske tänkt mig P41.

Hur troligt är det att det finns lediga laddplatser där? Om nån har erfarenhet så dela gärna med er.
Beror ju mycket på vilken dag och vilken tid du ska åka, men jag tror P41 är ett bra val. Tror P41 och P53 har flest laddplatser (drygt 40 styck), men tror P53 har högre beläggning generellt.

Ett bra alternativ är annars P1 långtid. Nybyggt med "lounge" där man väntar på bussen och gott om laddplatser i direkt anslutning.
Det är en Tisdag sen kväll som jag ska iväg.

P1 är ju utomhus. Jag hade tänkt vara snäll mot min Tesla och låta den få tak över taket :D :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
iammicke
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 feb 2019 14:09
Ort: Enskededalen

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av iammicke »

Jag var ute och reste förra veckan och stod då i P21 och det visade sig att även där fanns gott om lediga laddplatser på plan 3. Dessa laddstolpar (typ2) verkade vara ganska nyinstallerade och det verkar som om att Swedavias information inte är uppdaterad så många vet säkert inte om att man kan ladda där också så det var antagligen därför många platser var lediga.
Har tyvärr varit med om att förboka för sedan upptäcka att alla laddplatser varit upptagna eller blockerade av ICE-fordon (bl.a. på P1 fast detta var under julperioden så då är ju fullt nästan överallt). Tror annars att Beta-parkeringen är den med flest laddplatser (dock bara schuko-uttag) och är säkraste valet om du absolut vill ha laddning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av pejvic »

vad tar de för inom och utomhus? skall också bort 5 dagar i Juli och tar gärna teslan. kan ju sätta på Sentry.
Bor dock i sthlm så oftast bäst med fast pris taxi från stan. typ 800 tur och retur.

Så beslutet blir att lämna tesla hemma i varmgarage utan laddning eller köra dit den med låga procent och ladda men betala för parkeringen.
För själva laddningen är gratis där om man betalar för parkeringen antar jag?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av BaronHellJug »

Jag körde in på P51 igår ca 06.40, då fanns det ”bara” tre laddplatser kvar, jag behövde ju bara en men åtminstone en måndag på P51 verkade det vara en hel del som ville ladda, såg rätt fullt ut även på e.m när jag kom tillbaka.

Dock: Det var första gången jag skulle ladda så jag har knappast något statistiskt underlag...

/U
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

pejvic skrev:
vad tar de för inom och utomhus? skall också bort 5 dagar i Juli och tar gärna teslan. kan ju sätta på Sentry.
Bor dock i sthlm så oftast bäst med fast pris taxi från stan. typ 800 tur och retur.

Så beslutet blir att lämna tesla hemma i varmgarage utan laddning eller köra dit den med låga procent och ladda men betala för parkeringen.
För själva laddningen är gratis där om man betalar för parkeringen antar jag?
Det verkar vara ordentligt mycket billigare om man bokar i förväg.

Jag ska stå från 11-22/6 och det kostar vid förbokning idag:

P21 949:-
P22 1029:-
P41 1199:-
P51 1699:-
P53 1799:-

Utan bokning så kostar samma period ca 4000:-

Benstocken kostar för samma period 750:-

Med den lilla skillnaden så står jag helst inomhus vid terminalen.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av Legato »

MrStarhouse skrev:
pejvic skrev:
vad tar de för inom och utomhus? skall också bort 5 dagar i Juli och tar gärna teslan. kan ju sätta på Sentry.
Bor dock i sthlm så oftast bäst med fast pris taxi från stan. typ 800 tur och retur.

Så beslutet blir att lämna tesla hemma i varmgarage utan laddning eller köra dit den med låga procent och ladda men betala för parkeringen.
För själva laddningen är gratis där om man betalar för parkeringen antar jag?
Det verkar vara ordentligt mycket billigare om man bokar i förväg.

Jag ska stå från 11-22/6 och det kostar vid förbokning idag:

P21 949:-
P22 1029:-
P41 1199:-
P51 1699:-
P53 1799:-

Utan bokning så kostar samma period ca 4000:-

Benstocken kostar för samma period 750:-

Med den lilla skillnaden så står jag helst inomhus vid terminalen.
Mmm, man brukar få väldigt mycket rabatt vid förbokning inomhus på sommaren.

P1 kostar dock 699:- för samma period. Om du ska åka från terminal 5 så tar ju promenaden från P41 ungefär lika lång tid som bussen från P1, men med så pass liten prisskillnad hade jag nog också valt att stå inomhus.

Personligen tycker jag skillnaden är rätt marginell dock. I flerbilsgarage blir ju bilen snabbt dammig, så oavsett om man står i garaget eller ute kommer man ändå vilja tvätta bilen efter imo. Kanske är säkerheten aningen högre inomhus dock?

Förr när man körde fossil så uppskattade man ju varmgarage, men dels spelar ju det i princip ingen roll nu när man kör Tesla, dels är det väl bara SkyCity som är varmgarage (och det brukar oftast vara dyrt).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av MrStarhouse »

Legato skrev:
MrStarhouse skrev:
pejvic skrev:
vad tar de för inom och utomhus? skall också bort 5 dagar i Juli och tar gärna teslan. kan ju sätta på Sentry.
Bor dock i sthlm så oftast bäst med fast pris taxi från stan. typ 800 tur och retur.

Så beslutet blir att lämna tesla hemma i varmgarage utan laddning eller köra dit den med låga procent och ladda men betala för parkeringen.
För själva laddningen är gratis där om man betalar för parkeringen antar jag?
Det verkar vara ordentligt mycket billigare om man bokar i förväg.

Jag ska stå från 11-22/6 och det kostar vid förbokning idag:

P21 949:-
P22 1029:-
P41 1199:-
P51 1699:-
P53 1799:-

Utan bokning så kostar samma period ca 4000:-

Benstocken kostar för samma period 750:-

Med den lilla skillnaden så står jag helst inomhus vid terminalen.
Mmm, man brukar få väldigt mycket rabatt vid förbokning inomhus på sommaren.

P1 kostar dock 699:- för samma period. Om du ska åka från terminal 5 så tar ju promenaden från P41 ungefär lika lång tid som bussen från P1, men med så pass liten prisskillnad hade jag nog också valt att stå inomhus.

Personligen tycker jag skillnaden är rätt marginell dock. I flerbilsgarage blir ju bilen snabbt dammig, så oavsett om man står i garaget eller ute kommer man ändå vilja tvätta bilen efter imo. Kanske är säkerheten aningen högre inomhus dock?

Förr när man körde fossil så uppskattade man ju varmgarage, men dels spelar ju det i princip ingen roll nu när man kör Tesla, dels är det väl bara SkyCity som är varmgarage (och det brukar oftast vara dyrt).
Ja det känns generellt bättre inomhus, vet inte riktigt varför exakt, men... :)
Viktigare är dock vilken av alla PHus som är troligast att det finns lediga platser på. P21 verkar vara lite speciell för på Swedavia så är de olika info om det finns eller inte finns laddplatser beroende på var på sidan man tittar, så frågan är om dom är igång eller ej. Verkar dock nya.

P41 verkar ha väldigt många platser (44st) men å andra sidan så är väl det huvudgaraget för inrikes, så där kanske beläggningen är väldigt hög.

Åhh dessa beslut man måste fatta :D :D :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av Smutt »

Jag brukar köra Arlanda hotelby sover en natt tar gratis skytteln på morgonen och bilen står kvar på laddning
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Laddning Arlanda

Inlägg av Seregon »

Jag skulle vilja uppmana folk att inte långtidsparkera med elbilar på P22. Det är den parkeringen som alla konsulter på Swedavia är förpassade till, och det är lite trist när det inte går att vardagsladda på jobbet för att någon har åkt på långsemester.
Model S85D -15, "Voltaire"
Skriv svar