Vit eller svart interiör?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

trvmbk
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 maj 2019 00:34

Vit eller svart interiör?

Inlägg av trvmbk »

Vad tycker ni om vit eller svart interiör? Och ni som har den vita, är ni oroliga för att hålla den ren?
Jag råkade nämna här hemma för familjen att jag gärna vill ha den vita och alla tyckte att den var snygg men samtidigt sa de att den kommer bara vara det första månaden. Vad har ni för åsikt om det ni som har den vita?
Den är för övrigt så jäkla snygg. Vit Tesla med vit inredning :-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Laban »

Har inte tvättat/rört den de första 500 milen och det syns knappt att den är använd. Lite skräp bara som hamnar i vecken men det löser dammsugaren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Grovsnus »

Har kört 450 mil nu med min å min ser bra ut förutom lite skräp/sten i vecken!
En gång satt jag mig med skitiga byxor men skiten tog jag bort med en baby våtservett!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Max79 »

Jag kör en vit 3:a med vit inredning. :D Jag tycker personligen att den sticker ut på ett positivt sätt med sin ljusa inredning och jag köpte den med förbehållningen att jag kanske får städa/torka av sätena oftare än med den svarta inredningen. :P
Har kört ca 500 mil och är hittils överraskad över hur pass väl de håller sig. Har inte behövt ta bort fläckar ifrån jeans eller liknande och tycker fortfarande att inredningen verkligen lyser. Jag tror att jag är ganska petig och hade förmodligen märkt om det blivit en massa missfärgningar osv. Har inga barn men har haft mängder av passagerare som åkt och suttit i bilen. Precis som föregående talare så har även jag våtservetter i bilen som man snabbt kan torka av med :)
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av ippii »

Svart. :D

Tycker det är snyggare också, de vita sätena skär sig med det ljusgråa taket enligt mig. Till den vita klädseln borde innertaket varit svart.
file-9.jpeg
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Verdi

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Verdi »

Har vitt i min Model S. Kört 2100 mil nu och de är som nya i princip. Syntes lite svagt efter jeansen på förarsätet om man tittade noga men det fixade Mr Cap åt mig nu i måndags.

Om man spiller choklad eller annat så blir det inga fläckar. Bara att torka av. Grus och smutsiga barnskor har vi konstant i baksätet och det syns ingenting. Bara att torka bort med våtservetter. Materialet suger inte upp smuts alls.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av zyax »

Jag hade nog kört på vit också om jag skulle ägt den som vanliga ägare i typ 3 år, men min ska ägas väldigt mycket längre tid än så och är därför helt nöjd med den svarta. Den vita är fin i sätena för övrigt men jag hade nog gärna valt vissa detaljer i en annan färg i övrigt. Snyggast är det klart att vitt är!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av hooked »

Jag tycker den svarta inredningen är det självklara valet. Snyggare, mer praktisk, sober, stilig. Den vita känns Miami Vice och är för lysande vit. Det skär sig också mellan det vita och ljusgrå innertaket.
Varje gång jag ser en Tesla på stan med vita säten ser det ut som det sitter två Michelingubbar i framsätet. Ser inte klokt ut.
Men smaken är som baken :mrgreen:
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av erbo73 »

hooked skrev:
Den vita känns Miami Vice
Det kan aldrig vara en dålig sak! :D
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av drmonty »

Valde svart av praktiska skäl som många redan påpekat, men det finns för- och nackdelar med båda. Kör du svart och det är sommar behöver du kanske solskydd i vindrutan. Kör du vitt och det är sommar så blir sätena inte lika varma. Dock lär man behöva solskydd för ratten exempelvis. I slutändan finns det inget rätt svar utan det är en individuell preferens. Jag skulle, om du inte redan har gjort det, provkört eller sätta dig en stund i en vit interiör och en svart för att få den där "känslan" för vad som är rätt för dig.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av anna__ »

Jag har vit men börjat ångra valet, super snyggt men reda efter 200 mil börjar de bli missfärgat vid sömnen och jag har ändå varit väldigt försiktig och torkat av minst 1 gång i veckan, testat isopropylalkohol 70 men går icke av
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av pefreli »

anna__ skrev:
Jag har vit men börjat ångra valet, super snyggt men reda efter 200 mil börjar de bli missfärgat vid sömnen och jag har ändå varit väldigt försiktig och torkat av minst 1 gång i veckan, testat isopropylalkohol 70 men går icke av
Jag var inne på vit+vit men du fick mig på andra tankar Anna när du skrev att de kunde upplevas lite gula mot den vita lacken. :o

Det blev vit+svart tillslut och jag hämtar bilen idag. :mrgreen:

Hade det varit en S hade jag garanterat valt vitt. Tycker vita säten på S är grymt snyggt.

Men båda alternativen är snygga på Model 3.
Tycker det är synd att det inte är svart innertak på 3:an. Passar bättre till vita stolar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av anna__ »

pefreli skrev:
anna__ skrev:
Jag har vit men börjat ångra valet, super snyggt men reda efter 200 mil börjar de bli missfärgat vid sömnen och jag har ändå varit väldigt försiktig och torkat av minst 1 gång i veckan, testat isopropylalkohol 70 men går icke av
Jag var inne på vit+vit men du fick mig på andra tankar Anna när du skrev att de kunde upplevas lite gula mot den vita lacken. :o

Det blev vit+svart tillslut och jag hämtar bilen idag. :mrgreen:

Hade det varit en S hade jag garanterat valt vitt. Tycker vita säten på S är grymt snyggt.

Men båda alternativen är snygga på Model 3.
Tycker det är synd att det inte är svart innertak på 3:an. Passar bättre till vita stolar.
Bra val! Hade också tagit det om jag beställt på nytt särskilt med tanke på som jag skrev att de börjar bli missfärgat, kanske finns nåt mirakel medel att rengöra med
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av AndreasA »

anna__ skrev:
Bra val! Hade också tagit det om jag beställt på nytt särskilt med tanke på som jag skrev att de börjar bli missfärgat, kanske finns nåt mirakel medel att rengöra med
Jag har vit inredning och fick missfärgningar efter ett par nya jeans.
Men detta "mirakelmedel" fick bort fläckarna.

https://www.autodude.se/produkt/laderre ... r_cleaner/
Bara att spreja lite försiktigt och torka av.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av anna__ »

AndreasA skrev:
anna__ skrev:
Bra val! Hade också tagit det om jag beställt på nytt särskilt med tanke på som jag skrev att de börjar bli missfärgat, kanske finns nåt mirakel medel att rengöra med
Jag har vit inredning och fick missfärgningar efter ett par nya jeans.
Men detta "mirakelmedel" fick bort fläckarna.

https://www.autodude.se/produkt/laderre ... r_cleaner/
Bara att spreja lite försiktigt och torka av.
Tack för tipset :) ska köpa och testa :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av jonas »

Svart, den är mindre känslig.
Men välj inte svart utanpå bilen om du vill att den skall se renare ut än.den är.
Det gjorde jag och kommer inte göra om det i framtiden.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Dagfinn »

Det är en gigantisk skillnad på vita lädersäten och Teslas säten (plast, galon, vegansk läder eller vad man nu känner för att kalla det). Lädersäten blir smutsiga fruktansvärt fort, dessa håller otroligt bra om man torkar av dom ibland med våtservetter (typ baby wipes). Blåjeans verkar vara värst, särskilt nya eller blöta. Men om man torkar av sätena så fort man ser missfärgning brukar det försvinna rätt bra. Min gamla S såg nästan ut som ny efter över fyra års användning, vilket får sägas att vara ett bra betyg mtp hur extremt vita dom är.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av jonasl »

Den svarta klädseln är ju inte heller så bra på att se ren ut. Minsta lilla smuts syns i vecken på "skinnet" tycker jag. För att inte tala om solkräm, om man lyckas med det. Baby wipes direkt så får man bort det, men får det torka så är krävs en del gnuggande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av mikebike »

Dagfinn skrev: 28 feb 2023 10:12
Det är en gigantisk skillnad på vita lädersäten och Teslas säten (plast, galon, vegansk läder eller vad man nu känner för att kalla det). Lädersäten blir smutsiga fruktansvärt fort, dessa håller otroligt bra om man torkar av dom ibland med våtservetter (typ baby wipes). Blåjeans verkar vara värst, särskilt nya eller blöta. Men om man torkar av sätena så fort man ser missfärgning brukar det försvinna rätt bra. Min gamla S såg nästan ut som ny efter över fyra års användning, vilket får sägas att vara ett bra betyg mtp hur extremt vita dom är.
Min Model 3 med svarta säten såg ut som ny efter ett år. Aldrig avtorkade, bara dammsugna några gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av spacecoin »

Jag har en hel del blåjeans-avfärgning på sidokudden mot dörren på förarsätet som inte går bort oavsett medel. Kan man klä om sätet (vitt) utan att byta hela stolen för 20 papp? Tesla gör det väl inte? Tredjepart?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Remuz »

Byta nederdelen av stolen kostat 5400kr inkl jobbet. Kan vara värt ev
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev: 28 feb 2023 18:39
Byta nederdelen av stolen kostat 5400kr inkl jobbet. Kan vara värt ev
Gör Tesla det?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev: 28 feb 2023 18:53
Remuz skrev: 28 feb 2023 18:39
Byta nederdelen av stolen kostat 5400kr inkl jobbet. Kan vara värt ev
Gör Tesla det?
Yes, 500 euro Eller 5400 fick jag offert på
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Dagfinn »

mikebike skrev: 28 feb 2023 16:57
Dagfinn skrev: 28 feb 2023 10:12
Det är en gigantisk skillnad på vita lädersäten och Teslas säten (plast, galon, vegansk läder eller vad man nu känner för att kalla det). Lädersäten blir smutsiga fruktansvärt fort, dessa håller otroligt bra om man torkar av dom ibland med våtservetter (typ baby wipes). Blåjeans verkar vara värst, särskilt nya eller blöta. Men om man torkar av sätena så fort man ser missfärgning brukar det försvinna rätt bra. Min gamla S såg nästan ut som ny efter över fyra års användning, vilket får sägas att vara ett bra betyg mtp hur extremt vita dom är.
Min Model 3 med svarta säten såg ut som ny efter ett år. Aldrig avtorkade, bara dammsugna några gånger.
Möjligtvis såg dom rena ut, men om du aldrig torkat av dom hade dom sett ut som en crime scene med uv-lampa :lol:

Vad gäller svarta säten ser dom nästan alltid dammiga ut, så det är ju inte direkt underhållsfritt det heller även om det ju inte blir permanenta bekymmer om man skiter i det. Och det är ju inte så att jag torkar av sätena efter varje åktur, utan nån gång ibland i samband med biltvätt. Tar 30 sek extra liksom, inget jag gnisslar tänder över när jag ska sova direkt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av Arctic Drifter »

Det finns ju detta alternativ också:
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/ov ... ika-farger

Generellt är jag skeptisk till sådana lösningar men eftersom original ändå känns plastigt så... :D
Tesla Model Y Performance
Skriv svar