2019.16.2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2019.16.2

Inlägg av Bjelke »

Alla som saknar NoA i Sverige räcker upp en hand!
hanging arms 1.jpg
:lol:
(jag tror inte det tillför mycket i Sverige.....än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 2019.16.2

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Alla som saknar NoA i Sverige räcker upp en hand!
hanging arms 1.jpg
:lol:
(jag tror inte det tillför mycket i Sverige.....än)
Jag tyckte NoA tillförde en märkbar skillnad i och med att den alltid styr dig till att ligga i rätt fil så att du inte missar avfarter med mera. Sedan är väl förslagen till omkörningar något som kan bli bra om man slipper bekräfta det varje gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: 2019.16.2

Inlägg av Gimbo »

Vad är NoA? Usch vad dålig den hör uppdateringen va för AP! Var 10e sekund vill den ha händerna på ratten, kör med den nu och börjar använda låret för att kicka till ratten, urusel uppdatering... var bara tvungen att skriva av mig

Red* går inte att byta fil med ap på heller!
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: 2019.16.2

Inlägg av jos32 »

Gimbo skrev:
Vad är NoA? Usch vad dålig den hör uppdateringen va för AP! Var 10e sekund vill den ha händerna på ratten, kör med den nu och börjar använda låret för att kicka till ratten, urusel uppdatering... var bara tvungen att skriva av mig
Navigate on Autopilot. Finns bara i USA, Canada och några få utvalda EU länder, inte i Sverige än..

Ang 10 sek på ratten så håller jag med. Det är så störande så jag använder inte Autopiloten längre..
Användarvisningsbild
faldo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 mar 2019 20:31
Ort: Åkersberga

Re: 2019.16.2

Inlägg av faldo »

Homelink till garageport slutade fungera (som stod i releasenotes) men kan inte "spela in" fjärren på nytt nu, bilen säger till mig att trycka på knappen, precis som innan, men inget händer =(
Model 3 2019 LR AWD Premium AP Svart
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 2019.16.2

Inlägg av HelectriC »

Gimbo skrev:
Vad är NoA? Usch vad dålig den hör uppdateringen va för AP! Var 10e sekund vill den ha händerna på ratten, kör med den nu och börjar använda låret för att kicka till ratten, urusel uppdatering... var bara tvungen att skriva av mig

Red* går inte att byta fil med ap på heller!
Navigate on Autopilot funkar bra i Norge, jag är mycket nöjd med funktionen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: 2019.16.2

Inlägg av nx00 »

Måste också skriva av mig. Måste rycka i ratten mycket oftare. Bilen verkar inte upptäcka filen bredvid en på motorväg. Om den gör det så fungerar inte auto lane change längre.

Sen verkar buggen som gör USB minnet korrupt ha kommit tillbaka.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: 2019.16.2

Inlägg av Crappy »

Frustrerad
Spotify har blivit sämre och sämre för varje uppdatering. Nu funkar det inte alls.

För övrigt gillade jag den nya versionen, men var tvungen att stänga av nödfilshållnigen. Livsfarligt när man går ut för att släppa förbi ambulansen
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 2019.16.2

Inlägg av fredli74 »

Crappy skrev:
Frustrerad
Spotify har blivit sämre och sämre för varje uppdatering. Nu funkar det inte alls.

För övrigt gillade jag den nya versionen, men var tvungen att stänga av nödfilshållnigen. Livsfarligt när man går ut för att släppa förbi ambulansen
Filhållningen är lite läskig alltså. Jag har en dålig vana att blinka precis när jag byter fil om det ändå inte är några bilar precis i närheten. Det tyckte inte filhållningen om utan korrigerade mig så snabbt att jag tappade ratten. Vart rätt vaken efter det.

Visst, på sätt och vis får den mig att köra bättre, blinka i god tid och håll i ratten ordentligt. Häromdan begränsade den till och med autopiloten till 50 på en 50 väg. Så där satt jag och åkte lagligt för första gången någonsin på den sträckan, bara för att jag ville ha autopilot på. :P
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

Det värsta som finns är att sätta på blinkersen precis när man byter fil speciellt när det är inte glest på bilar, det är lika bra att strunta i att ge signal för att du signalerar med hela bilen att du byter fil!

I övrigt så är jag än så länge glad att det inte finns filhållningen i min MS :D men annars är det skitbra att vara tvungen att köra 50 på 50 väg, 70 på 70 väg etc, jag blev stressad i början men nu är jag helt lugn och förlorar inte många minuter pga det.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: 2019.16.2

Inlägg av Model3LR »

Sämsta uppdateringen hittills. Har helt tappat farthållaren + autopilot. Står bara ”Farthållaren är otillgänglig” :( Det betyder också att inga bilar eller annat syns på displayen och inga hastighetsskyltar kommer upp heller.

En vecka nu utan farthållare! Känns rimligt för 750000kr+ :roll:

Har provat allt inkl. pratat med Tesla och de bara beklagar och säger att det kommer en ny mjukvara ”very soon” som ska fixa det.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.16.2

Inlägg av thedude »

Model3LR skrev:
Sämsta uppdateringen hittills. Har helt tappat farthållaren + autopilot. Står bara ”Farthållaren är otillgänglig” :( Det betyder också att inga bilar eller annat syns på displayen och inga hastighetsskyltar kommer upp heller.

En vecka nu utan farthållare! Känns rimligt för 750000kr+ :roll:

Har provat allt inkl. pratat med Tesla och de bara beklagar och säger att det kommer en ny mjukvara ”very soon” som ska fixa det.
Du är mao en trafikfara! :-D nä men surt att vänta på en uppdatering och när man får den så slutar saker funka.

Tesla kan trycka in samma version ifall något hände vid uppdateringen, be dem göra det.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2019.16.2

Inlägg av Wir »

Model3LR skrev:
Sämsta uppdateringen hittills. Har helt tappat farthållaren + autopilot. Står bara ”Farthållaren är otillgänglig” :( Det betyder också att inga bilar eller annat syns på displayen och inga hastighetsskyltar kommer upp heller.

En vecka nu utan farthållare! Känns rimligt för 750000kr+ :roll:

Har provat allt inkl. pratat med Tesla och de bara beklagar och säger att det kommer en ny mjukvara ”very soon” som ska fixa det.
Idag fungerade inte min farthållare heller. Det har hänt förut men då har den börjat fungera igen efter ett tag, nu kom den aldrig igång. Riktigt segt att man inte kan ställa in så man får en enkel vanlig farthållare när sånt händer.

Model S, 2019.16.2.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: 2019.16.2

Inlägg av themax »

Wir skrev:
Model3LR skrev:
Sämsta uppdateringen hittills. Har helt tappat farthållaren + autopilot. Står bara ”Farthållaren är otillgänglig” :( Det betyder också att inga bilar eller annat syns på displayen och inga hastighetsskyltar kommer upp heller.

En vecka nu utan farthållare! Känns rimligt för 750000kr+ :roll:

Har provat allt inkl. pratat med Tesla och de bara beklagar och säger att det kommer en ny mjukvara ”very soon” som ska fixa det.
Idag fungerade inte min farthållare heller. Det har hänt förut men då har den börjat fungera igen efter ett tag, nu kom den aldrig igång. Riktigt segt att man inte kan ställa in så man får en enkel vanlig farthållare när sånt händer.

Model S, 2019.16.2.
Jag hade samma problem i min Model 3. Testa en shutdown (sitt i bilen med stängda dörrar, välj "Power Off" i menyn och vänta 5 minuter innan du rör någonting).

Problemet har inte återuppstått för mig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: 2019.16.2

Inlägg av Sascha »

Jag undrar om det är samma. Jag fick precis 16.3.2...
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 2019.16.2

Inlägg av snowtroll »

Ett tips jag skulle vilja dela med mig om, så gör det skillnad att göra omstart kontra komplett Shut down.
Vid omstart hålls strömmen alltid aktiv på minnena, vilket betyder att "jox"/rester är kvar i minnet.
Sannolikheten att gammal data åter finns tillgängliga kan ställa till det beroende på hur minnesallokeringen jobbar i bilens OS. Detta kan potentiellt betyda att en uppdatering kan krångla om inte minnet skrivs om med nya settings.. eller tills dessa områden uppdateras.
Så vid uppdatering precis som i all annan data utrustning så skall helst minnena få strömmen bruten för att "tömmas", varpå allt blir fräscht initierat vid uppstart även de ännu osatta parametrarna.

Det här med att vänta en stund medans allt är avslaget är därför meningsfullt. Beroende på design så kan säga 30 sekunder upp till typiskt 5min+ behövas (hänger på hur stabiliseringskretsarna jobbar) . Har ej haft förmånen att få se hur dessa är uppbyggda men med tanke på konceptet borde det inte vara helt olikt vilken PC som helst (med av Tesla skräddarsydda SW funktioner).
Om så, borde en complete shutdown på 30 dec räcka.
Som sagt, bara man får till ett fullständigt spänningsfall en kort stund på minnena. ;) vilket borde gå att få till via någon meny etc.

Kan ni testa om det gör skillnad? Dvs ej omstart utan en riktig off on om man säger... Så kanske nya firmwaren går igång korrekt. ... ,,?? :?:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2019.16.2

Inlägg av Wir »

Körde en shut down och väntade ca 1 min, det hjälpte inte för mig. Har fått ny uppdatering till bilen nu (2019.16.3.2), får se imorgon om det fungerar.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 2019.16.2

Inlägg av snowtroll »

Wir skrev:
Körde en shut down och väntade ca 1 min, det hjälpte inte för mig. Har fått ny uppdatering till bilen nu (2019.16.3.2), får se imorgon om det fungerar.
Åfan,
Ok, då beror det mest troligt på något annat. Kanske det här med regeländringen ställde till det för kodarna gällande FSD. Du har gjort vad du kan göra följt instruktioner mm, behövs nog någon från Tesla som kan analysera om inte den nya heller fungerar.
Vi som användare ska inte behöva göra mer om man får tycka till här.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: 2019.16.2

Inlägg av themax »

Wir skrev:
Körde en shut down och väntade ca 1 min, det hjälpte inte för mig. Har fått ny uppdatering till bilen nu (2019.16.3.2), får se imorgon om det fungerar.
Fem minuter. Inget mindre än fem minuter.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2019.16.2

Inlägg av Wir »

themax skrev:
Wir skrev:
Körde en shut down och väntade ca 1 min, det hjälpte inte för mig. Har fått ny uppdatering till bilen nu (2019.16.3.2), får se imorgon om det fungerar.
Fem minuter. Inget mindre än fem minuter.
Var för otålig :D Om det inte hjälpte med uppdateringen ska jag testa vänta 5 min.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 2019.16.2

Inlägg av snowtroll »

Håller tummarna! :idea:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2019.16.2

Inlägg av Wir »

Wir skrev:
themax skrev:
Wir skrev:
Körde en shut down och väntade ca 1 min, det hjälpte inte för mig. Har fått ny uppdatering till bilen nu (2019.16.3.2), får se imorgon om det fungerar.
Fem minuter. Inget mindre än fem minuter.
Var för otålig :D Om det inte hjälpte med uppdateringen ska jag testa vänta 5 min.
Uppdateringen hjälpte (2019.16.3.2). Nu fungerar AP och farthållare som vanligt igen.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 2019.16.2

Inlägg av snowtroll »

Lysande :D
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2019.16.2

Inlägg av Wir »



"Anyone leaving Sentry Mode on all the time & AP stops working; Sentry Mode does need to be turned off from time to time, constant use causes AP module to crash. Suggest a location to exclude from Sentry Mode or turning it off for a little while regularly to allow it to reboot."

Det där skulle kunna vara orsaken till att AP slutade fungera. Jag har alltid sentry mode på.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: 2019.16.2

Inlägg av MalmoM3 »

På tal om alla uppdateringar, glöm inte uppdatera era appar också. Upptäckte nu att jag hade en gammal version. Fick mycket fler funktioner nu efter jag uppdatera Teslas App.

Någon mer som glömt detta?
Skriv svar