Skatteregler? AB

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Skatteregler? AB

Inlägg av Svim »

Hej, får min LR RW på tisdag och har köpt den
på mitt AB. Vag gäller vid extraköp?

- Vinterdäck + fälgar
- Takräcke
- Övrigt

Köper man det på firman eller privat?
Skatteeffekter?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av evilirish »

Allt som köps av firman ska enligt reglerna läggas som förmånsbeskattning. Ibland kan det därför vara fördelaktigt att istället ta dessa privat, då det nästan alltid handlar om 50% marginalskatt på allt utöver bilen.

Själv byter jag däck på samma fälg varje år, eftersom däck räknas som förbrukningsvaror så bli det ingen extra beskattning på dem.
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Svim »

evilirish skrev:
Allt som köps av firman ska enligt reglerna läggas som förmånsbeskattning. Ibland kan det därför vara fördelaktigt att istället ta dessa privat, då det nästan alltid handlar om 50% marginalskatt på allt utöver bilen.

Själv byter jag däck på samma fälg varje år, eftersom däck räknas som förbrukningsvaror så bli det ingen extra beskattning på dem.

Däcken går alltså köpa på firman. Får man dra
momsen? Ingen förmånsbeskattning?
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av bjornemo »

Glöm inte att laddboxen går att ta via AB, men att den isf inte ger upphov till förmånsbeskattning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html
"Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. "
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas du leasar istället för köper, då får du dra av halva momsen. På en så dyr bil blir det några kronor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av loftux »

Gustafsson skrev:
Hoppas du leasar istället för köper, då får du dra av halva momsen. På en så dyr bil blir det några kronor.
Och man kan sätta ett lågt restvärde, tex om du tänker köpa loss den, dvs betalar av mer under tiden som har till 50% avdragsgill moms.
När bolaget sedan köper bilen får man inte dra av momsen på köpa-loss-priset, så då är det bättre att kunna dra av 50% via leasingen.

Kollade med Skatteverket att det är ok, och så länge ditt restvärde inte är noll så får man göra så, annars räknas det som lån och blir ett köp där man inte får dra av moms.

När man sedan säljer bilen som man köpt loss med lågt restvärde skall man inte ta ut moms om försäljningvärdet är lika med eller lägre som det du köpte loss för.
Överstiger försäljningspriset det du köpte loss bilen för, så tar du ut moms på den delen som överstiger ditt köpa-loss-pris.

Angående vinterdäck så tolkar jag det som att man får AB dra av full moms om du köper dem senare, se bla här
https://avdragslexikon.se/avdrag/bilfor ... janstebil/
Som nämnts tidigare måsta man dock ta upp värdet av vinterdäck inklusive moms som extrautrustning.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av MarcusC »

Hur funkar det med laddkort (tex Bee).

De har ju ett kort så du kan ladda fritt för 399 per månad.
Om mitt företag betalar det ska jag då ta upp en förmån på 399 per månad?
Dvs det blir egentligen dyrare då då både företaget får betala 399 minus moms och sen jag cirka 200 i netto.

Eller hur funkar det när man säger att man ska ta upp en viss sak som förmån. Är det det faktiska värdet?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Headline »

MarcusC skrev:
Hur funkar det med laddkort (tex Bee).

De har ju ett kort så du kan ladda fritt för 399 per månad.
Om mitt företag betalar det ska jag då ta upp en förmån på 399 per månad?
Dvs det blir egentligen dyrare då då både företaget får betala 399 minus moms och sen jag cirka 200 i netto.

Eller hur funkar det när man säger att man ska ta upp en viss sak som förmån. Är det det faktiska värdet?
Jag vet inte säkert men fritt laddkort/fri laddning borde klassas som fritt bränsle. Bättre då att ladda privat och dra 9,5kr/mil för körningen i tjänsten. Då blir det netto över på din privata kostnad för laddning.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av fodogen »

Förstår jag det rätt att man inte längre har rätt till att dra av ens halva momsen vid finansiell leasing i AB?

Enligt https://www.skatteverket.se/foretagocho ... gkoptenbil stycke "Köp eller leasing?" så ses det som köp om man är tvungen att köpa bilen efter leasingperioden. Och då gäller avdragsförbud.

Så ser väl alla finansiella leasingavtal ut inklusive Teslas?
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av hencjo »

Man är sällan tvungen att köpa bilen efter finansiell leasing. Ofta står det i kontraktet att företaget skall så för kostnader för försäljning av fordonet vid leasingens slut. Man har även rätt att bestämma en köpare.

That said, det är fortfarande ditt företag som står för risken om leasingbolaget säljer bilen under restvärdet. Likaså får du mellanskillnaden ifall de får mer betalt. (Som om det skulle hända ifall de får sälja den ;)).
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av fodogen »

hencjo skrev:
Man är sällan tvungen att köpa bilen efter finansiell leasing. Ofta står det i kontraktet att företaget skall så för kostnader för försäljning av fordonet vid leasingens slut. Man har även rätt att bestämma en köpare.

That said, det är fortfarande ditt företag som står för risken om leasingbolaget säljer bilen under restvärdet. Likaså får du mellanskillnaden ifall de får mer betalt. (Som om det skulle hända ifall de får sälja den ;)).
Jo och som jag förstår det så innebär det att man inte får dra av momsen alls.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av GreenMachine »

[/quote]

Angående vinterdäck så tolkar jag det som att man får AB dra av full moms om du köper dem senare, se bla här
https://avdragslexikon.se/avdrag/bilfor ... janstebil/
Som nämnts tidigare måsta man dock ta upp värdet av vinterdäck inklusive moms som extrautrustning.[/quote]

I Sverige är det lag på att personbilar vintertid måste vara utrustade med vinterdäck. Det är belagt med böter att under delar av året framföra personbilar utan godkända vinterdäck vid halt väglag. Vinterdäck är således en direkt standardutrustning på personbilar oavsett vad SVK anger i sin sk vägledning.

Förmånsbeskattning utgår från tanken på ett mervärde eller någon form av förmån och utrustning som är lagstadgad kan knappast anses som ett mervärde eller en förmån, särskilt som man enligt lag är skyldig att uppfylla detta utrustningskrav.

Personligen så skulle jag av detta skäl aldrig ta upp vinterdäck till förmånsbeskattning och om så nödvändigt hellre driva ärendet i Förvaltningsrätten.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av bylund »

Men då kan du ju ta upp sommardäcken, då det inte är krav på sommardäck ;)
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 2 gång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av GreenMachine »

bylund skrev:
Men då kan du ju ta upp sommardäcken, då det inte är krav på sommardäck ;)
:D :D :D men om man har dubbdäck så.. :D :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av bylund »

Skämt å sido så består förmånen i att du som privatperson slipper utgiften för vinterdäck, och det är ju ett lagkrav även för privatägda bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av RicCar »

Någon som vet vad man ska ta upp för att räkna ut summan av extrautrusningen är på en Modell 3 LR AWD, Vit klädsel, dragkrok, 19 tums vinterdäck, FullSelfDrive.
Screenshot 2019-09-05 at 15.25.34.png
Jag kan ju se detta via mitt beställningsavtal.

19" Sport-fälgar 16 600,00 kr (frågan är om dessa ska tas med då Skatteverket endast nämner vinterhjul)
Svart och vit premiuminteriör 11 100,00 kr
Total självkörningsförmåga 66 000,00 kr
18'' Nokian vinterdäck (dubbade) med Aero-fälgar 21 150,00 kr
Dragkrok 11 500,00 kr

Summa: 125 750 kr (inklusive 19" tums sommardäcken)

Är det rimligt som summa?
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Verdi

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Verdi »

RicCar skrev:
Någon som vet vad man ska ta upp för att räkna ut summan av extrautrusningen är på en Modell 3 LR AWD, Vit klädsel, dragkrok, 19 tums vinterdäck, FullSelfDrive.

Jag kan ju se detta via mitt beställningsavtal.

19" Sport-fälgar 16 600,00 kr (frågan är om dessa ska tas med då Skatteverket endast nämner vinterhjul)
Svart och vit premiuminteriör 11 100,00 kr
Total självkörningsförmåga 66 000,00 kr
18'' Nokian vinterdäck (dubbade) med Aero-fälgar 21 150,00 kr
Dragkrok 11 500,00 kr

Summa: 125 750 kr (inklusive 19" tums sommardäcken)

Är det rimligt som summa?

Ja exakt. Totalsumman minus bilens grundpris minus leveransavgiften = extrautrustning.
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av RicCar »

Ok tack!

Läser i tidigare inlägg att vinterdäck ju är lagstadgade så frågan är om de ens ska med i den sammanställningen då? Jag måste ju ha däck på bilen (sommardäck) och vinterdäcken är lagstadgade så alltså ingen extrautrustning..?

Någon som vet säkert vad som gäller kring däcken?
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av para »

Vinterdäcken ska tas med, har ingen betydelse vad lagen säger. Det är väl bara alkolås, laddbox och körjournal som får undantas?

127000 i tillbehör.... 20% av det är ca 25000 per år i extra förmånsvärde då skiljer det ju inte så mycket upp till en performance.
Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av JGur »

RicCar skrev:
Ok tack!

Läser i tidigare inlägg att vinterdäck ju är lagstadgade så frågan är om de ens ska med i den sammanställningen då? Jag måste ju ha däck på bilen (sommardäck) och vinterdäcken är lagstadgade så alltså ingen extrautrustning..?

Någon som vet säkert vad som gäller kring däcken?
Vinterdäcken ska absolut räknas med som extrautrustning.
// Mikael
Verdi

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Verdi »

para skrev:
Vinterdäcken ska tas med, har ingen betydelse vad lagen säger. Det är väl bara alkolås, laddbox och körjournal som får undantas?

127000 i tillbehör.... 20% av det är ca 25000 per år i extra förmånsvärde då skiljer det ju inte så mycket upp till en performance.

Fast då får han inte vita säten, FSD, dragkrok och vinterdäck... ;)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av loftux »

Vinterdäcken skall med i förmånsvärdet (som redan påpekats). Men inte utbytesdäck, det räknas som underhåll.
Så köp ett par tjaskiga plåtfälgar med däck, och byt ut dem omedelbart ;)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av RicCar »

Ok tack alla för svar, ber min bokföring att räkna ut detta så det blir enligt deras regler (var mest nyfiken själv)
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Användarvisningsbild
LeifSundsvall
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 aug 2019 10:41

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av LeifSundsvall »

loftux skrev:
Gustafsson skrev:
Hoppas du leasar istället för köper, då får du dra av halva momsen. På en så dyr bil blir det några kronor.
Och man kan sätta ett lågt restvärde, tex om du tänker köpa loss den, dvs betalar av mer under tiden som har till 50% avdragsgill moms.
När bolaget sedan köper bilen får man inte dra av momsen på köpa-loss-priset, så då är det bättre att kunna dra av 50% via leasingen.

Kollade med Skatteverket att det är ok, och så länge ditt restvärde inte är noll så får man göra så, annars räknas det som lån och blir ett köp där man inte får dra av moms.

När man sedan säljer bilen som man köpt loss med lågt restvärde skall man inte ta ut moms om försäljningvärdet är lika med eller lägre som det du köpte loss för.
Överstiger försäljningspriset det du köpte loss bilen för, så tar du ut moms på den delen som överstiger ditt köpa-loss-pris.

Angående vinterdäck så tolkar jag det som att man får AB dra av full moms om du köper dem senare, se bla här
https://avdragslexikon.se/avdrag/bilfor ... janstebil/
Som nämnts tidigare måsta man dock ta upp värdet av vinterdäck inklusive moms som extrautrustning.
Momsavdraget är ibland övervärderat, beroende på räntan på leasingen kan det bli minimalt speciellt vid låg första förhöjd hyra. Då leasing räntan äter upp momsavdraget.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skatteregler? AB

Inlägg av Gustafsson »

LeifSundsvall skrev:
loftux skrev:
Gustafsson skrev:
Hoppas du leasar istället för köper, då får du dra av halva momsen. På en så dyr bil blir det några kronor.
Och man kan sätta ett lågt restvärde, tex om du tänker köpa loss den, dvs betalar av mer under tiden som har till 50% avdragsgill moms.
När bolaget sedan köper bilen får man inte dra av momsen på köpa-loss-priset, så då är det bättre att kunna dra av 50% via leasingen.

Kollade med Skatteverket att det är ok, och så länge ditt restvärde inte är noll så får man göra så, annars räknas det som lån och blir ett köp där man inte får dra av moms.

När man sedan säljer bilen som man köpt loss med lågt restvärde skall man inte ta ut moms om försäljningvärdet är lika med eller lägre som det du köpte loss för.
Överstiger försäljningspriset det du köpte loss bilen för, så tar du ut moms på den delen som överstiger ditt köpa-loss-pris.

Angående vinterdäck så tolkar jag det som att man får AB dra av full moms om du köper dem senare, se bla här
https://avdragslexikon.se/avdrag/bilfor ... janstebil/
Som nämnts tidigare måsta man dock ta upp värdet av vinterdäck inklusive moms som extrautrustning.
Momsavdraget är ibland övervärderat, beroende på räntan på leasingen kan det bli minimalt speciellt vid låg första förhöjd hyra. Då leasing räntan äter upp momsavdraget.
Tesla har haft kampanjer med mycket låg ränta, 0,49% som lägst tror jag när jag startade min leasing. Detta har dock gällt utvalda modeller. Men är räntan mycket högre blir det ju inte lika bra deal förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar