Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SR+, någon som fått leveransdatum?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: SR+, någon som fått leveransdatum?

Inläggav Teslaägare fakerlind » 12 jun 2019 21:34

hed skrev:
fakerlind skrev:
FlyingBlue skrev:
tor-ake skrev:Ställ av den direkt och ställ på den 1a juli. Om du inte behöver bilen direkt alltså.

Så tänker jag göra. Om det blir leverans i veckan efter midsommar.

Då blir du blåst på 60 000

Förutsättningarna är att bilen:

inte har varit påställd tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands
är en personbil klass I eller klass II (husbilar), lätt lastbil eller lätt buss
är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211)
uppfyller utsläppskraven för Euro 5 eller Euro 6
enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer eller kan drivas med annat gasbränsle än gasol, till exempel med vätgas, metangas eller gengas
vid utbetalningstillfället inte har bytt ägare, avregistrerats eller förändrats så att den inte längre uppfyller de tekniska kraven.
EDIT: kom på att avställning inte är samma sak som avregistrering så det fungerar kanske

Om du tar emot bilen nu i slutet av månaden men inte använder den förrän 1:a juli, så borde väl arbetsgivaren vara ok med att inte rapportera den som en förmån? Eller vem är det som styr över det?

Har eget AB, så jag antar att det är jag som styr över det :lol:

Kikade lite på Skatteverket och jag tror att om du kan styrka att inte bilen använts alls förrän 1:a juli så kan du klara dig, men å andra sidan kan man tolka det som att du haft dispositionsrätt och därmed bör förmånsbeskattas. :-)

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 1423.html#

Sent from my iPhone using Tapatalk
S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 12 jun 2019 21:35

Det är inte frågan om man använder den eller inte, utan det är snarare så att förmånen är att man har tillgång till den. Så det räcker inte att bara inte köra den privat före 1 juli.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare fakerlind » 12 jun 2019 21:37

bylund skrev:Det är inte frågan om man använder den eller inte, utan det är snarare så att förmånen är att man har tillgång till den. Så det räcker inte att bara inte köra den privat före 1 juli.

Såhär står det. Ju.

Skattepliktig bilförmån ska alltså anses föreligga om inte presumtionen bryts genom att det görs sannolikt att privatkörning inte har förekommit i den omfattning som fordras för beskattning.
Vid efterbeskattning är det Skatteverket som ska göra sannolikt att det finns en skattepliktig bilförmån
S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 12 jun 2019 21:39

Aha, det var mildare än jag trodde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare hed » 12 jun 2019 21:39

Vad händer om exempelvis Tesla säger att jag kan hämta bilen den 27e juni. Och jag säger att jag inte kan förrän den 1a juli pga semesterresa eller whatever. Går bilen till någon annan då?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fakerlind » 12 jun 2019 21:39

fakerlind skrev:
bylund skrev:Det är inte frågan om man använder den eller inte, utan det är snarare så att förmånen är att man har tillgång till den. Så det räcker inte att bara inte köra den privat före 1 juli.

Såhär står det. Ju.

Skattepliktig bilförmån ska alltså anses föreligga om inte presumtionen bryts genom att det görs sannolikt att privatkörning inte har förekommit i den omfattning som fordras för beskattning.
Vid efterbeskattning är det Skatteverket som ska göra sannolikt att det finns en skattepliktig bilförmån

Samt;

dispositionsrätt till en bil, d.v.s. en rätt eller möjlighet att använda bilen för privat bruk, utlöser dock i sig inte förmånsbeskattning. Högsta förvaltningsdomstolen har dock slagit fast att dispositionsrätten till en bil är en stark presumtion för att bilen också har använts privat i skattepliktig omfattning. Den skattskyldiga måste i det läget för att undgå förmånsbeskattning göra sannolikt att hen inte har använt bilen privat eller att så har skett endast i ringa omfattning.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fakerlind » 12 jun 2019 21:42

hed skrev:Vad händer om exempelvis Tesla säger att jag kan hämta bilen den 27e juni. Och jag säger att jag inte kan förrän den 1a juli pga semesterresa eller whatever. Går bilen till någon annan då?

Givetvis inte. Då får du hämta bilen första bästa datum som passar er båda. Om du betalt för bilen såklart.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 12 jun 2019 22:33

fakerlind skrev:
hed skrev:Vad händer om exempelvis Tesla säger att jag kan hämta bilen den 27e juni. Och jag säger att jag inte kan förrän den 1a juli pga semesterresa eller whatever. Går bilen till någon annan då?

Givetvis inte. Då får du hämta bilen första bästa datum som passar er båda. Om du betalt för bilen såklart.

Vid förra kvartalsslutet så bokade tesla om bilar till dom som kunde hämta innan månadsskiftet och vissa förlorade sin bil (fick nytt VIN tilldelat)
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare fakerlind » 13 jun 2019 06:31

Tellus skrev:
fakerlind skrev:

Vid förra kvartalsslutet så bokade tesla om bilar till dom som kunde hämta innan månadsskiftet och vissa förlorade sin bil (fick nytt VIN tilldelat)

Det låter ju iså fall som att det faktiskt är leverans och inte bara betalning de mäts på vilket vore bra :-)
När jag pratade med Tesla om att hämta ut min bil den 1/7 istället för deras förslag om 20/6 så var det inga problem.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inläggav icimasa » 13 jun 2019 09:55

Tja,

ni som hittat VIN i källkoden, hur lång tid brukar det ta innan man hör något från Tesla, tänkte på typ att det blir synligt på hemsida, eller sms eller slutfaktura typ.. Jag har sett VIN i källkoden i går men inte hört något mer sen dess. Man blir ju nojig asså.... :lol: :roll:
icimasa

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3