Blåser kallt i baksätet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Blåser kallt i baksätet

Inlägg av pefreli »

Mina barn och min fru tycker det blåser kallt i baksätet. :o

Ventilationsblåsen bak går ej att stänga av vad jag sett.

Hittar inte heller någon inställning för detta i skärmen.

Det enda jag kan göra är att slå av klimatanläggningen och köra AC med manuell inställning på fläkten...

Alternativt får man hänga en jacka eller liknande över utblåsen. Känns ju sådär... :?

Någon som upplever samma problem och/eller hittat en fix?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av wector »

Går att slå av/på längst ner till höger i "fläkt"menyn. Det går igång automatiskt när någon sätter sig bak dock.
Bild
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av pefreli »

Tackar för tipset!
Självklart ska man stänga av på skärmen... :lol:
Men då är det alltså av eller på som gäller där bak. Än så länge iaf...

Förhoppningsvis blir familjen nöjd :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av pefreli »

Efter att ha testat detta kan jag konstatera att det är första saken som på riktigt irriterar mig med bilen. :|

Jag kan förvisso stänga av fläkten bak via skärmen men det är enbart av eller på som gäller och vid varje omstart är det samma visa.

”Kan du stänga av fläkten här bak, det blåser kallt?!”

Varför kunde de inte kosta på sig en manuell möjlighet att strypa flödet bak? Man kan ju manuellt byta riktning bak men det hjälper dåligt om det sitter flera bak.

En OTA där man kan sätta fler nivåer på fläkten bak (med minne) hade delvis kunnat lösa problemet.

Är min familj ovanligt känslig för kyla eller upplever ni andra samma problem?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av boaormen »

pefreli skrev:
Efter att ha testat detta kan jag konstatera att det är första saken som på riktigt irriterar mig med bilen. :|

Jag kan förvisso stänga av fläkten bak via skärmen men det är enbart av eller på som gäller och vid varje omstart är det samma visa.

”Kan du stänga av fläkten här bak, det blåser kallt?!”

Varför kunde de inte kosta på sig en manuell möjlighet att strypa flödet bak? Man kan ju manuellt byta riktning bak men det hjälper dåligt om det sitter flera bak.

En OTA där man kan sätta fler nivåer på fläkten bak (med minne) hade delvis kunnat lösa problemet.

Är min familj ovanligt känslig för kyla eller upplever ni andra samma problem?
om det sitter någon bak så sitter det troligtvis någon i framsätet också som kan stänga av fläkten på beägran, det är väl inga konstigheter. Varje gång jag har någon i framsätet så älskar dom att knappa på skärmen..
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jul 2019 18:05
Ort: Örebro

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av A Utterbett »

Väcker liv i denna.

Finns det något sätt som jag som förare kan ha behaglig temperatur medan frun som sitter bredvid inte har något blås alls?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av e5m1r »

Utblåsen i S och X stänger när man drar hela vägen åt ett håll ( vänster eller höger )vilket håll beror på vilket utblås :) men du märker när det slutar blåsa Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av Leo »

Vred man spjället ”full åt sidan” på min P85 stängdes spjället till mekaniskt. Många i början som riktade luftflödet full mot rutan och sen klagade på dåligt luftflöde...


Kan vara värt att prova om det är samma bak.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av wector »

Tror bara du får vinkla bort luften helt enkelt. Kanske höja temperaturen på andra sidan?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Vred man spjället ”full åt sidan” på min P85 stängdes spjället till mekaniskt. Många i början som riktade luftflödet full mot rutan och sen klagade på dåligt luftflöde...


Kan vara värt att prova om det är samma bak.
Det är samma även bak
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jul 2019 18:05
Ort: Örebro

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av A Utterbett »

Stort tack för alla tips. Har en M3 och där verkar inte funktionen att stänga av genom att dra åt sidan fungera...
Det är inte temperaturen som är problemet dock utan luftflödet och det upplevs av den andra parten som ett problem redan vid fläkten på 3 och ac avstängd.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av pefreli »

För min del har det nu blivit rutin att stänga av bakre ventilationen på skärmen så fort någon sätter sig i baksätet...

Det hade ju varit bra om det gick att skjuta reglaget fullt åt ena hållet för att stänga.

Rejält irriterande att det helt enkelt inte finns en ratt där bak som man kan reglera luftflödet på...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av Jjonas »

A Utterbett skrev:
Stort tack för alla tips. Har en M3 och där verkar inte funktionen att stänga av genom att dra åt sidan fungera...
Det är inte temperaturen som är problemet dock utan luftflödet och det upplevs av den andra parten som ett problem redan vid fläkten på 3 och ac avstängd.
Du stänger av på skärmen, längst till höger.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av slugger75 »

Se till att de som sitter i baksätet har Teslaappen på sina enheter, då kan de sköta klimatet i baksätet själva.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jul 2019 18:05
Ort: Örebro

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av A Utterbett »

Jjonas skrev:
A Utterbett skrev:
Stort tack för alla tips. Har en M3 och där verkar inte funktionen att stänga av genom att dra åt sidan fungera...
Det är inte temperaturen som är problemet dock utan luftflödet och det upplevs av den andra parten som ett problem redan vid fläkten på 3 och ac avstängd.
Du stänger av på skärmen, längst till höger.
Baksätet ja, jag är ute efter passagerarsidan. Dvs att inte bara kunna ändra temperatur där, utan att kunna stänga av luftflödet.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av e5m1r »

A Utterbett skrev:
Jjonas skrev:
A Utterbett skrev:
Stort tack för alla tips. Har en M3 och där verkar inte funktionen att stänga av genom att dra åt sidan fungera...
Det är inte temperaturen som är problemet dock utan luftflödet och det upplevs av den andra parten som ett problem redan vid fläkten på 3 och ac avstängd.
Du stänger av på skärmen, längst till höger.
Baksätet ja, jag är ute efter passagerarsidan. Dvs att inte bara kunna ändra temperatur där, utan att kunna stänga av luftflödet.
Man tycker att det borde gå att stänga helt även i Model 3
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Blåser kallt i baksätet

Inlägg av pefreli »

slugger75 skrev:
Se till att de som sitter i baksätet har Teslaappen på sina enheter, då kan de sköta klimatet i baksätet själva.
Var i appen hittar man funktionen att stänga ventilationen i baksätet?

Den funktionen har jag inte hittat.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar