This is an e-mail multiple leasing companies received from Tesla in the Netherlands and Germany:
The production of the Model 3 Long Range Real Wheel Drive (LR RWD) has immediately been stopped by the factory.
This means that this version is no longer available. Any current offers are no longer delivered.
We are currently reviewing to what extent the factory has still produced your orders already placed. This will not always be the case.
Next week we will inform you about the orders that we can no longer deliver and the alternative that we can offer.
Enclosed the adjusted price list of the Model 3.
Please adjust this in your systems.
Sincerely,
Tesla
(translated from Dutch
Så blir spännande att se vad de kommer erbjuda nästa vecka
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Ska jag vara ärlig så tycker jag det är för j--la dåligt om det nu är så att man annullerar alla existerar ordrar istället för att fullfölja dom och stoppa nyförsäljningen.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Jag har en beställd sedan 28/5. Lite surt. Mejlade just och sa att jag kan en befintlig bil istället, utan drag. Är ju efficiency junkie. Bara intresserad av maximal range.
Min känsla är att Tesla är väldigt datadrivna.
För det mesta är det positivt, men när modeller försvinner fram och tillbaks, autopilot finns ena dagen och inte andra är det kanske inte lika positivt.
Man har ett antal parametrar att spela med för att få ut maximal vinst och när en parameter triggas ändrar man modellutbudet.
De har å andra sidan ingen konkurrens och behöver inte positionera modeller och priser till andra tillverkares erbjudanden och modeller
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Ska de skicka hälften av robotarna till Kina eller?
De kanske förenklar linan ännu mer och skickar iväg robotar.
Nja, samma robotar lär ju användas till SR-modellen. Så sett utifrån det så lär det inte ske några förändringar. Om det nu inte är så att Kina är så mycket billigare att tillverka i, att de flyttar hela alltet till Kina. För att göra utrymme åt MY i freemont.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag var sugen på LR RWD tidigare. Men eftersom förmånsbil sket sig så känns Performance betydligt mer värd som privatköp.
600k är mycket pengar, men 700k är inte mycket mer för att gå från econobox till fetaste feta.
Jag var sugen på LR RWD tidigare. Men eftersom förmånsbil sket sig så känns Performance betydligt mer värd som privatköp.
600k är mycket pengar, men 700k är inte mycket mer för att gå från econobox till fetaste feta.
Sant!
Men jag har eget AB så förmånsvärden är en definitiv verklighet att förhålla sig till.
Och det som verkligen lockar är effektivitet och inte prestanda. För gammal för sånt. Hehe.
Jag var sugen på LR RWD tidigare. Men eftersom förmånsbil sket sig så känns Performance betydligt mer värd som privatköp.
600k är mycket pengar, men 700k är inte mycket mer för att gå från econobox till fetaste feta.
Jag köpte privat och mitt val stod mellan LR RWD och P. Så jag förstår ditt resonemang.
Hade jag inte haft en så försiktig fruga som bromsade mig hade det kanske blivit en P.
Jag tror att P kommer stå sig riktigt bra totalekonomiskt. Den krossar betydligt dyrare fossiler.
Prestanda mot räckvidd. Men både räckvidd och prestanda är fullt tillräcklig i båda bilarna enligt mig.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Det riktigt fina är ju att en P går att köra åtminstone lika snålt som en AWD, och det är ju inte jättelångt till RWD heller. Alla blir också billigare än snålaste snåldieseln.
En avgasbil med 500hk kostar ju sisådär det dubbla i soppa mot en snåldiesel, och betydligt mer om man gasar lite...
Den största kostnaden med en Tesla är ju inköpspriset, och oavsett val är det ingen billig bil.
Så ja, en vit P ser det ut att bli(la order förra lördagen).
Kanske de kommer ned en extra long range till samma pris (griper efter halmstrån) men det är givetvis synd att de tar bort den med mest räckvidd. Vet inte vilka som köper men skulle inte trott att awd var det som efterfrågades mest. Vist finns misstanke att de vill sälja det som är mest överpris (sk mest marginal). Men det fanns en period när rwd gav mest bang for the buck. Men samtidigt undrar man över SR+.
Kanske de kommer ned en extra long range till samma pris (griper efter halmstrån) men det är givetvis synd att de tar bort den med mest räckvidd. Vet inte vilka som köper men skulle inte trott att awd var det som efterfrågades mest. Vist finns misstanke att de vill sälja det som är mest överpris (sk mest marginal). Men det fanns en period när rwd gav mest bang for the buck. Men samtidigt undrar man över SR+.
Skiljer 5-10% i räckvidd. Det är mindre än skillnaden mellan 18" och 19" fälgar. Jag tror att när du testar att åka lite i din Tesla så förstår du att räckvidden du får extra i en RWD är värt väldigt lite i praktiken.
AWD efterfrågas såklart mycket mer än RWD. Majoriteten av de lite dyrare BMW-bilarna har xDrive, Audi har Quattro, Mercedes 4-Matic... De flesta Volvos som säljs är säkert också AWD nuförtiden.