Hur många olika konton för laddpunkter?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Swede1 »

Eric Exar skrev:
PhR34k skrev:
Bee verkar vara rätt dyrt? 5kr per kWh alltså 500kr för full laddning på en 100d?
Ionity tar 80kr för samma?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Det är DC laddning som kostar 5kr, vanlig AC kostar 2,50kr, precis som InCharge och de flesta andra leverantörer som ligger däromkring.

Sen vill jag påpeka att du förhoppningsvis aldrig kör ner till 0% och förväntar dig att ladda på en publik station, och särskilt inte upp till 100% heller.

Det är knappt dubbla priset gentemot SuC, vilket såklart är högt, men inte helt orimligt med tanke på hur sällsynta stationerna är just nu. Priserna pressas nog framöver när det finns fler.
5 kr per kWh gör en bmw i3 Rex tveksam om det lönar sig att ladda jämfört med att köra på bensin, dessutom slipper du vänta med Rex. Milkostnaden blir jämförbar med dagens bensinpris. Även bränslekostnaden (5 kr/kWh) för andra elbilar närmar sig snåla dieslar och hybrider. 4 kr per kWh så är det billigare med el, men bör neråt 2-3 kr /kWh tycker jag för att vara klart billigare.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Krisar det, så har jag inga problem att betala 5kr/kWh, men till daglig dags är det inte hållbart. Lite som att jag inte köper allt kaffe jag dricker ute på stan - då skulle jag bli ruinerad, men betalar gärna om jag nu råkar vara på stan och är kaffesugen
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
Eric Exar skrev:
PhR34k skrev:
Bee verkar vara rätt dyrt? 5kr per kWh alltså 500kr för full laddning på en 100d?
Ionity tar 80kr för samma?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Det är DC laddning som kostar 5kr, vanlig AC kostar 2,50kr, precis som InCharge och de flesta andra leverantörer som ligger däromkring.

Sen vill jag påpeka att du förhoppningsvis aldrig kör ner till 0% och förväntar dig att ladda på en publik station, och särskilt inte upp till 100% heller.

Det är knappt dubbla priset gentemot SuC, vilket såklart är högt, men inte helt orimligt med tanke på hur sällsynta stationerna är just nu. Priserna pressas nog framöver när det finns fler.

5 kr per kWh gör en bmw i3 Rex tveksam om det lönar sig att ladda jämfört med att köra på bensin, dessutom slipper du vänta med Rex. Milkostnaden blir jämförbar med dagens bensinpris. Även bränslekostnaden (5 kr/kWh) för andra elbilar närmar sig snåla dieslar och hybrider. 4 kr per kWh så är det billigare med el, men bör neråt 2-3 kr /kWh tycker jag för att vara klart billigare.
Laddar man så pass ofta på publika laddare är det nog dags att fundera på ett betalabonnemang där det är ett fastpris per månad. Bee tar ju t.ex 400 Kr i månaden och då laddar du så mycket du vill.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Swede1 »

Mm, jo möjligen ibland 5 kr / kWh, men det är inte bra med höga kostnader för bränsle, folk blir avskräckta när milkostnaden blir lika eller tom högre än för en bensin hybrid. Exvis Kia Niro jmf Kia Eniro. Men visst , ska du åka 45 mil och har laddat fullt, och fyller på 20 kWh efter 30 mil för 100 kr, så blir totala milkostnaden låg. Jämfört med 45 mil* 7,5 kr/mil för en vanlig Niro som drar 1/2 liter bensin per mil på riktigt, 337 kr.

Men att ha ett litet batteri som måste laddas hela vägen för 5 kr/kWh utom första 10 milen ger hög bränslekostnad. 35 mil * 8,5 kr/mil (1,7 kWh /mil) , 297kr.

Jag tycker el bränsle alltid ska vara billigare än olje bränsle, även med supersnabbladdare. Annars fortsätter folk köra på bensin av rent ekonomiska skäl när de kör långt.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jo, fast å andra sidan betalar man utan att blinka 40 spänn för en kopp kaffe på stan, medan man hemma betalar kanske 50 öre för samma. Tror att det är svårt att reglera priserna för laddning. I det här fallet tror jag att marknaden borde klara att lösa det.

Har man för högt pris på sin laddning, så laddar ingen och då får man inte in några pengar på sin investering.

Risken med att sätta ett pristak, är att investeringarna inte går ihop sig och att utbyggnaden stannar av. En snabbladdare kostar drygt en halv miljon att bygga om jag inte minns fel. Utöver det krävs rätt saftiga elabonnemang, så någonstans måste pengarna komma in.

Annars behöver sannolikt staten styra vart man vill ha laddare och betala större delen av dem.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av PhR34k »

Jag har dock gratis SuC så att gå till en station som tar 2,5 pet kWh är inte direkt intressant men visst det är ett alt vi behov. Har haft bilen nu i 2 veckor och inte behövt betala en krona förutom när jag laddar hemma. Laddar när jag handlar på Ica Maxi nära hemmet samt vid forum Nacka alt MoS. Huvud laddning sker dock på kontoret.
Än så länge har jag alltså betalt kanske 200kr för att köra bil i två veckor mot att kanske behöva tänka 60l diesel var 5-6e dag.



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av jeppe_sthlm »

På det första halvåret jag hade bilen, hade jag kanske lagt totalt 200 kr på laddning. De pengarna gick till min far när jag laddade på hans lantställe, samt någon enstaka betal-laddning publikt. Ingen laddning hemma, gratis SuC och en gratis laddstolpe 1 km hemifrån gjorde att det funkade. Har väl dock blivit lite bekväm med tiden. Behöver jag ladda och det finns en laddare tillgänglig, så bryr jag mig inte om vad det kostar - istället för att åka iväg och ladda. I det stora hela är det ändå jordnötter jämfört med vad det fossila bränslet tidigare kostade.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av PhR34k »

jeppe_sthlm skrev:
På det första halvåret jag hade bilen, hade jag kanske lagt totalt 200 kr på laddning. De pengarna gick till min far när jag laddade på hans lantställe, samt någon enstaka betal-laddning publikt. Ingen laddning hemma, gratis SuC och en gratis laddstolpe 1 km hemifrån gjorde att det funkade. Har väl dock blivit lite bekväm med tiden. Behöver jag ladda och det finns en laddare tillgänglig, så bryr jag mig inte om vad det kostar - istället för att åka iväg och ladda. I det stora hela är det ändå jordnötter jämfört med vad det fossila bränslet tidigare kostade.
Kanske hamnar där också. Men samtidigt vill man inte betala 500kr för att ladda bilen, då är man uppe i nästan samma kostnad som en bil med förbränningsmotor.

Jag tycker att max 150kr för 100 kWh är en rimlig kostnad.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Gustafsson »

Det måste vara ytterst ovanligt att behöva eller ens kunna, ladda en Tesla för 500 spänn. Rimligen laddar man bara såpass att man kan komma till att ladda på SuC eller hemma.
Om jag pausar någonstans där det finns chademo brukar jag köpa lite elektroner i utbyte mot någon hundralapp för att sen komma fortare fram till destinationen.
Inte nödvändigt, men ger frihet. Bra att laddarna finns!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av josve »

Svaret är att det beror på hur och vart du kör.
Men du behöver nog inte ha någon brådska att fixa detta.

Har kört 16 000 mil i Tesla under 5 år och har aldrig behövt ladda på någon annan snabbladdare än Teslas egna. Har fortfarande inga konton alls på olika laddpunkter. Åker dock sällan på ”bilsemester” men kör mycket i jobbet.

”Oron” över laddpunkter och olika adaptrar och laddkablar brukar gå över efter en liten stund.

Köpte även en lång förlängningskabel inför leverans av min första Tesla, den är också helt oanvänd 5 år senare.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Sascha »

Jag har InCharge och Fortum. E.On valde jag bort då den var hutlöst dyrt, mer än dubbelt än de andra när jag tittade på den.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Swede1 »

Sascha skrev:
Jag har InCharge och Fortum. E.On valde jag bort då den var hutlöst dyrt, mer än dubbelt än de andra när jag tittade på den.
EON har sänkt priset till 2,5 kr / kWh, rimligt pris enligt mig, lägre än nästan alla andra. Då laddar man istället för att köra på bensin med Rex. 5 kr på Clever/Bee är för mycket, då kör man vidare på bensin. Jag är aldrig orolig över att laddarna är upptagna. Rex utmärkt lösning, behövs fortfarande pga klena laddnätverk. De här med 200 kr förbetalning tycker jag är smart för att slippa små transaktioner på bank kortet, dessutom känns det säkrare än att det dras från bankkortet hela tiden.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av MartinGBG »

Ingen som tipsat om Plugsurfing ännu?
Den tycker jag är riktigt bra, fungerar med massa olika leverantörer - så behöver man inte massvis med konton utan endast en blipp med sig och ändå ha riktigt bra täckning.

Ionity, Fortum mfl..

https://www.plugsurfing.com/
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hur många olika konton för laddpunkter?

Inlägg av Swede1 »

Melkin skrev:
Tror ingen nämnt Plugsurfing ännu. Med denna slipper du ha separata konton för ett antal nätverk, och du får allt på samma faktura. Plugsurfing kan hantera Fortum, Vattenfall, Eon, Ionity, Bee, mfl. En märklig sak jag upptäckt är dock att min Plugsurfing-app visar att Bee-laddarna kostar 13 kr per kWh. Bee själva säger att det kostar 5 kr. Jag har inte testat att ladda men kan vara värt att hålla ett öga på. Annars verkar priserna vara desamma, dvs. inget pålägg utan Fortum kostar 2kr/minut precis som med Fortums egen app/bricka.
Aha, verkar utmärkt om priset är samma, så slipper man 5 olika kort/brickor. Har du kollat så att inte Bee tar 13 kr/kWh via plugsurfing? :|

Fortum/Dala energi laddare verkar inte dyka upp på deras karta... rörigt det här. Vissa finns andra inte, så bäst att ha alla j***@ kort och brickor för att vara säker på att s***n ska fungera. :oops:

incharge laddare finns inte i Stockholm på deras karta, det kanske fungerar och de har en dåligt uppdaterad karta? Jaja, innovatör , early adopter får lalla med sånt här... blir bättre så småningom.
Skriv svar