Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
En kollega var hos banken för att få ett lånelöfte förra veckan, samma dag ringer hans bank mig för att verifiera inkomsten, dagen efter har han ett lånelöfte klart (trots lån på bil+mc).

Känns som om vi har olika erfarenheter helt enkelt, och jag tror inte att något av det hjälper TS. I slutändan så handlar det om att kunna sova gott om natten, finns inget rätt eller fel egentligen (så länge man är inom rimliga gränser).

Personligen så är lån på bostaden sista utvägen, men ser ekonomin bra ut och man tror sig ha en utstakad framtid så varför inte. Känns inte som om lyxfällan kommer knacka på dörren i just detta fallet.

Hade jag varit TS så hade jag dock satt ett jävligt lågt restvärde, risken finns ju att Tesla gör en ”prisjustering” som försvårar situationen, det gäller ju oavsett typ av lån men blir givetvis känsligare om det inte finns en kontantinsats som kan ta smällen.

Ett lånelöfte är inte alls samma sak, det betyder inte ens att man faktiskt får lån i slutändan.

Jag tittar bara på parametrarna för de olika typerna och väljer den bästa lösningen, faktum är ju att i de flesta fall är räntan lägre för ett bolån och i kreditgivares ögon är säkerheten bättre. Dvs är kostnaden lägre för att ta det på bolånet då de andra kostnaderna är samma oavsett finansieringsform.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

Nico skrev:
Anledningen till att jag vill ta det via bolån är för lägre ränta och utan kontantinsats, min plan är att betala av dessa 60000 i supermiljöbilspremie direkt när dessa inkommer samt självklart sälja bilarna jag har för att också minska lånet.
Tycker det låter helt rätt, givet att du har ekonomin i att ha bilen från början. Det är ju viktigt att du framöver kommer kunna täcka minst bilens värdeminskning utöver allt annat (inklusive sparande och avsättningar för renoveringar med mera).
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:

Ett lånelöfte är inte alls samma sak, det betyder inte ens att man faktiskt får lån i slutändan.

Jag tittar bara på parametrarna för de olika typerna och väljer den bästa lösningen, faktum är ju att i de flesta fall är räntan lägre för ett bolån och i kreditgivares ögon är säkerheten bättre. Dvs är kostnaden lägre för att ta det på bolånet då de andra kostnaderna är samma oavsett finansieringsform.
Nu är du ute och pinkar i periferin.

Men som sagt, för mig är ett par hundralappar per månad inte värt det. Och om TS nu inte har kontantinsatsen så är det klart att det är smidigt, men det börjar mer och mer likna en lyxfällan-lösning.

Im out.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Nu är du ute och pinkar i periferin.

Men som sagt, för mig är ett par hundralappar per månad inte värt det. Och om TS nu inte har kontantinsatsen så är det klart att det är smidigt, men det börjar mer och mer likna en lyxfällan-lösning.

Im out.
Vad menar du med “inte värt det” när det inte finns någon nersida? Givet att vi pratar en person som bör köpa bilen från början, dvs någon som har ekonomin för det.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Walker »

:roll: de flesta som säger KÖP! är Teslaägare och de flesta som säger AKTA DIG är inte det...
Jag sällar mig till dem som säger KÖP!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Emg »

Beroende på boendeform kan det ju även tillkomma pantbrev om man ska låna på bostaden. 2% på villa. Blir ju en del pengar om man behöver lösa ut sådana.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av taliz »

Inte läst alla inlägg så någon kanske nämnt det, hursomhelst finansierar du via Tesla och DNB så får du 1,95% ränta(2,2% effektiv).
Det är alltså inte jättemkt mer än bolån normalt ligger på. Det är ju som ovan nämnt en del att tänka på och ev. extrakostnader att lägga det på bolånet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

OfarligTesla skrev:
Nico skrev:
Anledningen till att jag vill ta det via bolån är för lägre ränta och utan kontantinsats, min plan är att betala av dessa 60000 i supermiljöbilspremie direkt när dessa inkommer samt självklart sälja bilarna jag har för att också minska lånet.
Tycker det låter helt rätt, givet att du har ekonomin i att ha bilen från början. Det är ju viktigt att du framöver kommer kunna täcka minst bilens värdeminskning utöver allt annat (inklusive sparande och avsättningar för renoveringar med mera).
Så du menar att det kan kosta mig mer än vad det redan gör med mina nuvarande bilar inkl allt runt omkring?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

Nico skrev:
OfarligTesla skrev:
Nico skrev:
Anledningen till att jag vill ta det via bolån är för lägre ränta och utan kontantinsats, min plan är att betala av dessa 60000 i supermiljöbilspremie direkt när dessa inkommer samt självklart sälja bilarna jag har för att också minska lånet.
Tycker det låter helt rätt, givet att du har ekonomin i att ha bilen från början. Det är ju viktigt att du framöver kommer kunna täcka minst bilens värdeminskning utöver allt annat (inklusive sparande och avsättningar för renoveringar med mera).
Så du menar att det kan kosta mig mer än vad det redan gör med mina nuvarande bilar inkl allt runt omkring?

Det är många parametrar som bestämmer det, allt från hur länge du skall ha bilen till frågor om Sveriges ekonomi i framtiden eller vad Tesla gör med sina priser.

Men även om det kostar dig exakt samma som idag betyder det ju nödvändigtvis inte att du har råd från början. Det får du ju kolla på själv i din ekonomi, t.ex. hur mycket du sparar utöver det som skall läggas undan för renovering och andra saker för att upprätthålla samma standard i din bostad som när du flyttade in.
jellybear
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 apr 2019 16:46

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av jellybear »

Du kan inte motivera inköpet av en Tesla som ersättare till en Saab Aero av rent ekonomiska skäl, i synnerhet inte med din förhållandevis korta körsträcka.

Om du däremot är sugen på att köpa en Tesla av något annat högst individuellt skäl och har ekonomi till det är det klart du ska göra det. Att belåna bostaden är det billigaste sättet att finansiera ett köp (casha är såklart bättre), men då gäller det att ha disciplinen att amortera det lånet i samma takt som motsvarande (dyrare) billån.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av nek0 »

Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
För 3800 kr får man 247 L bensin . Hur mycket drar dina bilar i verkligheten? Du skriver att du kör ca 800km/ månad
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
För 3800 kr får man 247 L bensin . Hur mycket drar dina bilar i verkligheten? Du skriver att du kör ca 800km/ månad
3 liter per mil då. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
För 3800 kr får man 247 L bensin . Hur mycket drar dina bilar i verkligheten? Du skriver att du kör ca 800km/ månad
3 liter per mil då. :D
Lite drygt 3 liter .
Det känns som att någon skojar med oss :)
jellybear
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 apr 2019 16:46

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av jellybear »

TS - som kanske kan förbättra sitt användande av skiljetecken - menar nog att bränsle och reparation av saaben (saabarna?) går på 3800 per månad, inte enbart bensinen.

Antingen kör du totala vrak med rejält eftersatt underhåll eller så är siffran felaktig. I vår familj finns en 9-5 aero som rullar väsentligt mer än din (2600 mil/år vilket blir 50mil/vecka) och snittkostnaden för reparation senaste 5 åren är med marginal under 1000kr/mån - då låter vi en verkstad göra det mesta.

Men även med din siffra om 3800/mån kommer du inte undan billigare i en tesla.

Jag kan inte räkna hem en tesla (model Y) mot saaben. Men jag kanske, med en del positiva antaganden, kan räkna hem en tesla mot en ny eller nästan ny fossilbil i premiumklassen.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Elix747 »

jellybear skrev:
TS - som kanske kan förbättra sitt användande av skiljetecken - menar nog att bränsle och reparation av saaben (saabarna?) går på 3800 per månad, inte enbart bensinen.

Antingen kör du totala vrak med rejält eftersatt underhåll eller så är siffran felaktig. I vår familj finns en 9-5 aero som rullar väsentligt mer än din (2600 mil/år vilket blir 50mil/vecka) och snittkostnaden för reparation senaste 5 åren är med marginal under 1000kr/mån - då låter vi en verkstad göra det mesta.

Men även med din siffra om 3800/mån kommer du inte undan billigare i en tesla.

Jag kan inte räkna hem en tesla (model Y) mot saaben. Men jag kanske, med en del positiva antaganden, kan räkna hem en tesla mot en ny eller nästan ny fossilbil i premiumklassen.

Räknar med minst 9000 kr i värdeminskning i månaden. Svårt att ekonomiskt räkna hem en standard premium fossilare även om jag brände många dieselmil i Volvon. Tesla är ett känsloköp (inte ekonomiskt) där man får modernare, häftigare bil och som går på framtidens bränsle.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
jellybear
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 apr 2019 16:46

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av jellybear »

Elix747 skrev:
Tesla är ett känsloköp (inte ekonomiskt) där man får modernare, häftigare bil och som går på framtidens bränsle.
Bild

Precis så. Har man pengar över efter att ha betalt livets nödvändigheter ska man självklart använda dem till något som känns bra (det s.k. nöjeskontot). Vad som känns bra är högst individuellt, vissa åker till Sydpolen på pingvinsafari, andra köper en Tesla.

Så det är i den ändan diskussionen ska inledas, anser sig TS att nöjeskontot räcker till en Tesla? Om ja, köp. Sedan kan man välja lite olika finansieringsformer, där bolån med strikt amorteringsdisciplin i min mening är det näst bästa alternativet efter att casha. Men tillgång till bolån ska i sig inte vara ett argument till att köpa en nöjespryl.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
För 3800 kr får man 247 L bensin . Hur mycket drar dina bilar i verkligheten? Du skriver att du kör ca 800km/ månad
3 liter per mil då. :D
Lite drygt 3 liter .
Det känns som att någon skojar med oss :)
i dessa 3800 är också hyran för mekgaraget, 15 till 20 mil i veckan är vad jag har räknat ut att jag skulle köra om jag hade en tesla, och då således inte behöva åka till mekgaraget. =)
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar