Stänga av Traction Control på en RWD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av R1883RM4n »

Hej
Kan man stänga av traction control helt på en bakhjulsdriven Model 3? Alltså inte bara använda läget ”slip start” som jag förstår ger en begränsad frihet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av Pontus »

Nej
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av R1883RM4n »

TC går inte stänga av alltså? Tillåter slip-mode sladd eller kan man dra en säkring?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av tor-ake »

Det där med att dra en säkring funkar bara på gamla fossiler. Att selektivt kunna stänga av programvara i en Tesla mha säkringar är nog lika sannolikt som att kunna avinstallera enbart Facebook från mobilen med en skruvmejsel genom flashminnet.

Det är nya tider nu.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av e5m1r »

tor-ake skrev:
Det där med att dra en säkring funkar bara på gamla fossiler. Att selektivt kunna stänga av programvara i en Tesla mha säkringar är nog lika sannolikt som att kunna avinstallera enbart Facebook från mobilen med en skruvmejsel genom flashminnet.

Det är nya tider nu.
Det där är väl lite att ta i.
En bensinbil och diesel för den delen har inte mini motorer som driver antispin och stabilisering utan det är precis som i tesla ett elektrisk system.
Om jag inte minns fel så är det just en säkring man drar på en pre facelift tesla.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av Henrik »

e5m1r skrev:
tor-ake skrev:
Det där med att dra en säkring funkar bara på gamla fossiler. Att selektivt kunna stänga av programvara i en Tesla mha säkringar är nog lika sannolikt som att kunna avinstallera enbart Facebook från mobilen med en skruvmejsel genom flashminnet.

Det är nya tider nu.
Det där är väl lite att ta i.
En bensinbil och diesel för den delen har inte mini motorer som driver antispin och stabilisering utan det är precis som i tesla ett elektrisk system.
Om jag inte minns fel så är det just en säkring man drar på en pre facelift tesla.
Går att klicka på skärmen bara "traction control off", fast det kanske bara gäller P85:or?

Riktigt skoj på vintern iaf :D Snurrade 4 varv en gång mitt på den öppna isen.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av Gustafsson »

På Roadstern finns tom en fysisk knapp som stänger av TC
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
tor-ake skrev:
Det där med att dra en säkring funkar bara på gamla fossiler. Att selektivt kunna stänga av programvara i en Tesla mha säkringar är nog lika sannolikt som att kunna avinstallera enbart Facebook från mobilen med en skruvmejsel genom flashminnet.

Det är nya tider nu.
Det där är väl lite att ta i.
En bensinbil och diesel för den delen har inte mini motorer som driver antispin och stabilisering utan det är precis som i tesla ett elektrisk system.
Om jag inte minns fel så är det just en säkring man drar på en pre facelift tesla.
På en Model S pre facelift RWD går det att stänga av traction control i inställningarna, så det finns ingen anledning att dra någon säkring. Jag har gjort 100-tals varv genom åren med min P85 utan att dra någon säkring.

Men nu gäller frågan en Model 3.
Model Y P
Model S P
Model S P
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Stänga av Traction Control på en RWD?

Inlägg av R1883RM4n »

Frågan gäller en ny, post face-lift, model 3 RWD. Någon som VET om det går eller inte? :-)
Skriv svar