Tesla model 3 personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Hej!

Jag är intresserad av en Tesla model 3 som personalbil då jag har möjligheten att leasa som just personalbil. Förmånsvärdet för model 3 SR ligger runt 3000kr på skatteverket och LR runt 3800kr. Är det någon här som har erfarenhet kring kostnaden för en tesla som personalbil? vad har ni för utrustning på bilen?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Generalbogge »

Kolla in Dannis Teslakalkylen:
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009f211ad
Där kan du räkna och få fram bra uppskattningar.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av slugger75 »

Jag hämtade ut min Model 3 LR RWD som personalbil igår. Nettokostnaden ska bli ungefär 4000 kr/mån, men det beror väl på din lön mm.

På mitt jobb kunde vi bara välja mellan SR och LR RWD, men nu antar jag att det bara är SR kvar att välja, då den andra har slutat tillverkas.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Generalbogge skrev:
Kolla in Dannis Teslakalkylen:
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009f211ad
Där kan du räkna och få fram bra uppskattningar.
Den hemsidan har jag kollat några gånger, och jag blev väldigt glad då jag trodde att teslan skulle vara mycket dyrare :) men samtidigt blev jag väldigt fundersam då jag tycker att det nästan är fööör billigt för en tesla... så därför gjorde jag denna tråden :)
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

slugger75 skrev:
Jag hämtade ut min Model 3 LR RWD som personalbil igår. Nettokostnaden ska bli ungefär 4000 kr/mån, men det beror väl på din lön mm.

På mitt jobb kunde vi bara välja mellan SR och LR RWD, men nu antar jag att det bara är SR kvar att välja, då den andra har slutat tillverkas.
Okej tack! ca 4000kr i nettokostnad verkar väldigt trevligt, den kostnaden kan man ju aboslut gå med på för en tesla. Idag har jag en V90 T5 bi-fuel (miljöbil) och förmånsvärdet ligger på ca 4800kr/månaden och totalkostnad netto ca 6000kr/månad. När man jämför det med en tesla så är teslan ca 170 000kr dyrare i inköp medans netto-månadskostnaden är ca 1800 kr billigare netto... är det förmånsvärdet som har en oerhört stor betydelse eftersom det är ca 3000-3500kr för en tesla SR/LR och det är "nettokostnaden" och resterande kostnad dras på bruttolönen? Jag gillar såklart starkt att teslan är så mycket billigare/månad men blir samtidigt fundersam om den verkligen kan vara så billig eftersom den är dyrare i inköp?

Månadslön ca 50 000...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla model 3 personalbil

Inlägg av taliz »

Ja Teslan är billigare pga lågt förmånsvärde och låga driftskostnader.

Men, personalbil är ändå inte alltid förmånligt. Har du kollektivavtal och tjänstepension via ITP1(född efter 1979) och lön över 7,5 inkomstbasbelopp(knappt 500k/år) även efter bruttolöneavdrag för bilen, så motsvarar 30% av avdraget exakt vad du förlorar i tjänstepension.

Så om tex avdraget för bilen är ca 6000/mån förlorar du knappt 2000/mån i pension.
Många missar detta. I förlängningen leder det till miljontals kronor i minskad pension(många år och ränta på ränta).

Vissa arbetsgivare kan dock gå med på att göra extra inbetalning av tjänstepension som motsvarar den minskade avsättningen. Men det verkar ovanligt bland stora bolag.

För min egen del gjorde detta att jag köpte min bil privat istället för att ta den som personalbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av pefreli »

taliz skrev:
Ja Teslan är billigare pga lågt förmånsvärde och låga driftskostnader.

Men, personalbil är ändå inte alltid förmånligt. Har du kollektivavtal och tjänstepension via ITP1(född efter 1979) och lön över 7,5 inkomstbasbelopp(knappt 500k/år) även efter bruttolöneavdrag för bilen, så motsvarar 30% av avdraget exakt vad du förlorar i tjänstepension.

Så om tex avdraget för bilen är ca 6000/mån förlorar du knappt 2000/mån i pension.
Många missar detta. I förlängningen leder det till miljontals kronor i minskad pension(många år och ränta på ränta).

Vissa arbetsgivare kan dock gå med på att göra extra inbetalning av tjänstepension som motsvarar den minskade avsättningen. Men det verkar ovanligt bland stora bolag.

För min egen del gjorde detta att jag köpte min bil privat istället för att ta den som personalbil.
Intressant. Vad gäller om man är född före 1979 och därmed har ITP2?

Är personalbil en bättre affär då?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av taliz »

pefreli skrev:
taliz skrev:
Ja Teslan är billigare pga lågt förmånsvärde och låga driftskostnader.

Men, personalbil är ändå inte alltid förmånligt. Har du kollektivavtal och tjänstepension via ITP1(född efter 1979) och lön över 7,5 inkomstbasbelopp(knappt 500k/år) även efter bruttolöneavdrag för bilen, så motsvarar 30% av avdraget exakt vad du förlorar i tjänstepension.

Så om tex avdraget för bilen är ca 6000/mån förlorar du knappt 2000/mån i pension.
Många missar detta. I förlängningen leder det till miljontals kronor i minskad pension(många år och ränta på ränta).

Vissa arbetsgivare kan dock gå med på att göra extra inbetalning av tjänstepension som motsvarar den minskade avsättningen. Men det verkar ovanligt bland stora bolag.

För min egen del gjorde detta att jag köpte min bil privat istället för att ta den som personalbil.
Intressant. Vad gäller om man är född före 1979 och därmed har ITP2?

Är personalbil en bättre affär då?
Generellt ja. ITP2 baseras på arbetad tid och slutlön, medan ITP1 är helt beroende av den premie(och dess avkastning) som varje månad betalas in.
Finns dock undantag som gör att man kan ha ITP1 trots att man är född innan 1979. Bäst att kolla med sin arbetsgivare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Kan man räkna med ca 4000kr för en tesla då alltså?
Jag kan tänka mig en standard range, och antar att det är den som ligger runt 4000kr? Någon som har någon tanke kring vad long range kan kosta som personalbil? Egen erfarenhet?
papapaya
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 apr 2019 12:09

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av papapaya »

Jag har en LR AWD med 19", dragkrok och vit exteriör som tillval. Nettokostnaden för mig kommer bli ca 5800 kr, räknat på 2500 mil om året, minst 100 tjänstemil och statlig skatt.
Användarvisningsbild
boz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 dec 2017 18:51

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av boz »

Str+ svart med vinterdäck 4500 mil/år jobbar ej heltid ingen marginalskat på 50% blir ca 5900:- netto efter avdrag med 100 tjänstemil om året
alltså blir det dyrare för mig med lägre inkomst! Men då tillkommer endast elkostnad så jag landar en bra bit under 7000:- (laddar hemma)

Det finns det ingen fosilbil som kan matcha den summan om man räknar med samma körda milantal och dagens bensinpris gammal eller ny dvs om man räknar totalkostnad med service, värdeminskning och verkstadsbesök om det är en äldre bil.

Så jag går i plus oavsett hur jag räknar och har man 50% marginalskatt blir det ännu "billigare" är född inan 79
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Leasar du som personalbil och från vilket leasingföretag?
Användarvisningsbild
boz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 dec 2017 18:51

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av boz »

Personalbil med leasing från Sixt
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Någon som har erfarenhet kring modell och kostnad för sin Tesla-personalbil får gärna dela med sig! :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av taliz »

philipholm skrev:
Någon som har erfarenhet kring modell och kostnad för sin Tesla-personalbil får gärna dela med sig! :)
Verkar inte som du läser/tolkar vad folk skriver ändå?
Totalkostnad är helt individuellt, beror på väldigt många variabler. Du kommer inte få samma kostnad som någon annan.
Dvs du måste göra en egen kalkyl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av philipholm »

Jo jag läser och tolkar! Men intressant att veta vad folk ligger på för olika kostnader för sin modell.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av taliz »

philipholm skrev:
Jo jag läser och tolkar! Men intressant att veta vad folk ligger på för olika kostnader för sin modell.
Det intressanta är väl vad det kostar för dig?
Återigen, en Tesla är billigare än en avgasbil trots högre inköpspris, pga lägre förmånsvärde och driftskostnader.
Som tjänste/personal/förmånsbil drar man kostnaden på bruttolönen och då spelar bilens pris betydligt mindre roll.
Slutsats: en Model 3 oavsett SR+ eller AWD lär bli billigare än din Volvo. Performance blir det dock inte pga avsevärt högre förmånsvärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Meradan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jun 2019 21:58

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Meradan »

Min personalbil som är en LR AWD kommer kosta mig netto cirka 7500 per månad (ej inräknad eventuellt miljöbilsbonus) när jag hämtar ut den i nästan vecka (om de inte skjuter på leveransen en gång till). Det är inte en ren personalbil, utan använder sig av något som kallas bilkonto (iaf i dokumentationen på företaget) och det inkluderar lite avdrag från företaget för logga och beräknade tjänstemil per år, och körs via Svea Leasing. Företaget kompenserar för den minskade tjänstepensionsinsättningen.

En kollega som tittade på en kalkyl för en SR+ skulle hamna på 5300.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Pall »

Jag har fått offert på personalbil (bruttolöneavdrag) på STR+, vitmetallic och vinterhjul, 1500 mil/år för 5500 kr i mån. Alltså det som kommer dras på min lön. Det är via miljöbilcentralen.se.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
pefreli skrev:
taliz skrev:
Ja Teslan är billigare pga lågt förmånsvärde och låga driftskostnader.

Men, personalbil är ändå inte alltid förmånligt. Har du kollektivavtal och tjänstepension via ITP1(född efter 1979) och lön över 7,5 inkomstbasbelopp(knappt 500k/år) även efter bruttolöneavdrag för bilen, så motsvarar 30% av avdraget exakt vad du förlorar i tjänstepension.

Så om tex avdraget för bilen är ca 6000/mån förlorar du knappt 2000/mån i pension.
Många missar detta. I förlängningen leder det till miljontals kronor i minskad pension(många år och ränta på ränta).

Vissa arbetsgivare kan dock gå med på att göra extra inbetalning av tjänstepension som motsvarar den minskade avsättningen. Men det verkar ovanligt bland stora bolag.

För min egen del gjorde detta att jag köpte min bil privat istället för att ta den som personalbil.
Intressant. Vad gäller om man är född före 1979 och därmed har ITP2?

Är personalbil en bättre affär då?
Generellt ja. ITP2 baseras på arbetad tid och slutlön, medan ITP1 är helt beroende av den premie(och dess avkastning) som varje månad betalas in.
Finns dock undantag som gör att man kan ha ITP1 trots att man är född innan 1979. Bäst att kolla med sin arbetsgivare.
De flesta arbetsgivare erbjuder bara ITP1 om man blir anställd idag även om man är född innan 1979.
Förändringen drevs av arbetsgivarna och är därför i de flesta fall en försämring. För företaget är ITP2 ibland lite oberäknelig och vill man byta arbetsgivare sent i arbetslivet med stor löneförhöjning kan det bli riktigt dyrt att betala ikapp. Det finns inbyggda begränsningar som slår in men ITP1 är betydligt "rakare". Pensionen beror där på vad man tjänat.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av FutureTesla »

Hejsan!

Har en fråga gällande personalbil som jag hoppas jag kan få svar på:) Det gäller iförsig en Model S men principen borde nog vara samma oavsett modell.

Har idag personalbil via jobbet (Autoplan) och har nu fått ett nytt jobberbjudande där jag tror Tesla inte ingår i policyn. Visst skulle man kunna förhandla att få ta med sig bilen dit ändå (dom har också Autoplan) men då krävs en ändring av Policy m m vilket inte tror kommer hända, i alla fall inte nu.

Så vilka möjligheter finns nu för mig att på något sätt ta med mig min fantastiska Tesla? Bilen är endast 1 år gammal och jag vill självklart ha kvar den på något sätt och hoppas nu på er hjälp i denna fråga, finns säkert någon som har gjort liknande och har bra tips?

Följande alternativ finns enligt vår policy idag vid jobbbyte/uppsägning:
1) bilen lämnas tillbaka, innebär i princip att man säljer den via autoplan och en försäkring täcker ev förlust jmf med restvärdet.
2) köpa ut bilen själv privat (det alternativet funkar inte då budgeten för privatköp inte finns just nu, är en ganska dyr bil)
3) nya arbetsgivare tar över leasingen (som jag redan skrev ovan, dock verkar dom inte ha Tesla i Policyn, alltså går detta alt också bort)

Finns det några andra bra/smarta alternativ förutom dessa?

Privatleasing finns ju...men det blir väl ganska dyrt och jag tycker inte det är så förmånligt som företagsleasing.

kan jag starta ett företag eller använda ett befintligt AB och föra över bilen som "personalbil via eget företag" till det företaget även om det inte är aktivt eller nystartat?

Tacksam för alla tips!
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av FutureTesla »

Måste ju finnas någon som kan svara:)
Model S Plaid 2023
Osssen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 maj 2019 12:20

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av Osssen »

taliz skrev:
Ja Teslan är billigare pga lågt förmånsvärde och låga driftskostnader.

Men, personalbil är ändå inte alltid förmånligt. Har du kollektivavtal och tjänstepension via ITP1(född efter 1979) och lön över 7,5 inkomstbasbelopp(knappt 500k/år) även efter bruttolöneavdrag för bilen, så motsvarar 30% av avdraget exakt vad du förlorar i tjänstepension.

Så om tex avdraget för bilen är ca 6000/mån förlorar du knappt 2000/mån i pension.
Många missar detta. I förlängningen leder det till miljontals kronor i minskad pension(många år och ränta på ränta).

Vissa arbetsgivare kan dock gå med på att göra extra inbetalning av tjänstepension som motsvarar den minskade avsättningen. Men det verkar ovanligt bland stora bolag.

För min egen del gjorde detta att jag köpte min bil privat istället för att ta den som personalbil.
Jobbar för en av de större konsultbolagen i sverige och våra personalbilar påverkar inte ITP(står inskrivet i avtalet), kanske är ovanligt dock som ni säger.
Annars hade jag nog också övervägt privat även om just miljöbilarna är mest förmånliga genom företag rent kostnadsmässigt.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av fakerlind »

FutureTesla skrev:
Måste ju finnas någon som kan svara:)
Har du ställt frågan till din arbetsgivare? Ofta beror ”inte Tesla” på att det antingen sticker i ögonen på ngn, eller, vilket oftast är fallet, att de faktiskt inte känner till den faktiska kostnaden.
Jag tror det kan bli svårt att få DNB (?) att gå med på att leasa till ett helt nytt bolag, utan runt 30% kontantinsats.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Tesla model 3 personalbil

Inlägg av FutureTesla »

fakerlind skrev:
FutureTesla skrev:
Måste ju finnas någon som kan svara:)
Har du ställt frågan till din arbetsgivare? Ofta beror ”inte Tesla” på att det antingen sticker i ögonen på ngn, eller, vilket oftast är fallet, att de faktiskt inte känner till den faktiska kostnaden.
Jag tror det kan bli svårt att få DNB (?) att gå med på att leasa till ett helt nytt bolag, utan runt 30% kontantinsats.

Det bästa vore såklart om nya arbetsgivaren tog över bilen, jag har fått info att Tesla inte finns i policyn men jag får prata med dom igen och se vilka möjligheter som finns.

Ska även kolla runt lite med olika leasing bolag. Hopps hitta en bra lösning då jag verkligen gillar bilen:)
Model S Plaid 2023
Skriv svar