Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

trvmbk
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 maj 2019 00:34

Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av trvmbk »

Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Gustafsson »

Har du egen grupp på elcentralen med 16 A? , eller kopplar du direkt mot huvudsäkringarna ?

Jag har egen grupp som går till trefasuttag och laddbox. Drar 12 A på dessa, men har nu säkrat upp till 20 A huvudsäkring för att ha mer marginal.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av PhR34k »

Kan rekommendera Garo 22kw laddare, med den slipper du en Typ B jordfelsbrytare. Kör Garo Glbdcm-t222fc-a så kommer den med fast kabel också. Jag som elektriker installerade den på kontoret, super enkelt och den har även en mätare inbyggt.

PS. Den är ställbar från 6A till 35A har jag för mig.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av LarsL »

CEE är ju dimensionerade för att kunna leverera märkströmen konstant, alltså 16A. Problemet är alltså inte kontakten i sig utan hur bra skarvarna är i kedjan. Förhoppningsvis har du bara en skarv i centralen och en i uttaget och då är det ju bara de två ställena du ska hålla koll på värmeutveckling. Värme bildas vid dålig kontakt vilket kan bero på att skruvar inte är ordentligt åtdragna tex. Men detta är precis lika ”farligt” som när som när du sedan har laddbox, en dålig anslutning är en dålig anslutning.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
CEE är ju dimensionerade för att kunna leverera märkströmen konstant, alltså 16A. Problemet är alltså inte kontakten i sig utan hur bra skarvarna är i kedjan. Förhoppningsvis har du bara en skarv i centralen och en i uttaget och då är det ju bara de två ställena du ska hålla koll på värmeutveckling. Värme bildas vid dålig kontakt vilket kan bero på att skruvar inte är ordentligt åtdragna tex. Men detta är precis lika ”farligt” som när som när du sedan har laddbox, en dålig anslutning är en dålig anslutning.
Är rätt säker på att vanliga uttag även om det är rätt utfört är inte gjorda för konstant last under flera timmar.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av tor-ake »

Okej, vad skall man använda då, om man har en maskin som går ett helt arbetspass, eller en byggfläkt som går dygnet runt, om man inte får använda CEE? Finns mig veterligen inte så mycket annat att tillgå?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av mickeisol »

PhR34k skrev:
LarsL skrev:
CEE är ju dimensionerade för att kunna leverera märkströmen konstant, alltså 16A. Problemet är alltså inte kontakten i sig utan hur bra skarvarna är i kedjan. Förhoppningsvis har du bara en skarv i centralen och en i uttaget och då är det ju bara de två ställena du ska hålla koll på värmeutveckling. Värme bildas vid dålig kontakt vilket kan bero på att skruvar inte är ordentligt åtdragna tex. Men detta är precis lika ”farligt” som när som när du sedan har laddbox, en dålig anslutning är en dålig anslutning.
Är rätt säker på att vanliga uttag även om det är rätt utfört är inte gjorda för konstant last under flera timmar.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Vet åtskilliga industrier so kör på 16,32,63 ampere cee uttag, hökanoner med hög effekt.
Vad är det för larv bara för att det sitter en elbil i andra änden av kontakten?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av PhR34k »

Förlåt, missade att ni skrivit cee uttag. Trodde ni pratade om vanliga 230 uttag. My bad.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Splfredde »

Från Elinstallatören:

"Den internationella produktstandarden för eluttag heter IEC 60884-1. Uttag som används i Sverige ska även uppfylla en nationell måttstandard, som framgår av standarden SS 428 08 34. Det är utifrån dessa standarder som uttagen konstrueras.

Uttagen testas av ackrediterade testhus, däribland Intertek Semko som har labb i Kista. Ingen på företaget vill medverka i en intervju, men Elinstallatören får en beskrivning på mejl om hur det går till när fasta Schukouttag provas.

Uttagen ansluts med 2,5 mm FK-kablar. I ett första temperaturstegringsprov belastas de med 22 A i en timme. Temperaturen får då maximalt öka 45 Kelvin, vilket motsvarar lika många grader Celsius. Mätningarna görs i såväl terminaler som hölje och anslutningsklämmor.

I nästa steg utsätts uttagen för bryt- och slitprov. Sedan görs ett andra temperaturstegringsprov, den här gången med 16 A i en timme. Även nu får temperaturen som mest öka med 45 Kelvin. Dessutom görs bland annat måttkontroll och tester av mekanisk hållfasthet.

Längre belastning än 60 minuter testas alltså inte. Och uttagen är anslutna med 2,5 kvadrats FK-kablar under temperaturstegringsproven. Vanliga vägguttag i hem är oftast avsäkrade med 10 A och anslutna med 1,5 kvadrats kablar."

https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Niklas Z »

Rimligtvis borde temperaturjämvikt ha etablerats inom en timme, så har inte temperaturen stigit över gränsvärdet till dess så gör den inte det senare. Det kan vara orsaken till att man bara testar under en timme.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av PhR34k »

Niklas Z skrev:
Rimligtvis borde temperaturjämvikt ha etablerats inom en timme, så har inte temperaturen stigit över gränsvärdet till dess så gör den inte det senare. Det kan vara orsaken till att man bara testar under en timme.
Fast man vet inte hur materialet mår efter 12 timmar i 45 grader :).
Dessutom så testas det säkert inomhus och inte utomhus i direkt sol en varm sommardag

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Niklas Z »

PhR34k skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis borde temperaturjämvikt ha etablerats inom en timme, så har inte temperaturen stigit över gränsvärdet till dess så gör den inte det senare. Det kan vara orsaken till att man bara testar under en timme.
Fast man vet inte hur materialet mår efter 12 timmar i 45 grader :).
Dessutom så testas det säkert inomhus och inte utomhus i direkt sol en varm sommardag

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag tänkte på detta med sol. Ett uttag som sitter utomhus kan mycket väl vara exponerat för solstrålning del av dygnet och lång laddtid betyder givetvis att sannolikheten att det även kommer att utsättas för solstrålning ökar.
Men med det valda kriteriet (max tempstegring om 45 K) så är det rimligt att nöja sig med en timmes testtid. Att det i praktisk drift kan uppstå andra typer av temperaturbelastningar och problem syftar inte testet till att mäta. Just därför är det viktigt att se hur den enskilda installationen är gjord.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av tor-ake »

Är IEC 60884-1 verkligen applicerbar på CEE-uttag?Det låter inte rimligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Splfredde »

tor-ake skrev:
Är IEC 60884-1 verkligen applicerbar på CEE-uttag?Det låter inte rimligt.
Nä, på 230-uttagen
SS-EN 60309 gäller för CEE
trvmbk
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 maj 2019 00:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av trvmbk »

Ska jag köra vidare med 8A eller kan jag öka något? Eller ska jag gå och känna på de anslutningar jag kommer åt för att känna om de alstrar värme.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Haglund »

För kontaktens skull kan du köra 16 A hela dagen och hela natten om du vill. Om du dessutom vet hur mycket övriga huset förbrukar per fas och att övriga kopplingar på vägen fram till kontakten är bra kan du köra på hela natten och hela dagen utan att oroa dig. CEE är byggt för full fart till skillnad från Shuko.

Själv har jag laddat 16 A på tre faser ur vanligt CEE i måååånga timmar både utomhus och inomhus utan oro. Visst, man kan känna på kontakten på sladden att den är något varmare än omgivningen emellanåt, men inte så det är oroande. Och då är det som sagt kontakten på kabeln och den har ju Tesla byggt och godkänt för 16 A trefas.

Är du osäker så ta hem en elektriker som mäter upp och eventuellt justerar lastbalansen mellan faserna och som kan ge dig råd om hur mycket kräm du kan använda vid olika tillfällen. För min del kör jag 13 A trefas på vintern och 16 A trefas på sommaren, numer genom en Wall Charger, men tidigare genom CEE-uttagen. Detta för att uppvärmningen av garaget är avslagen på sommaren och garaget i sig är avsäkrat för 20 A (hus plus garage 25 A).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av fth »

trvmbk skrev:
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.
[...]
Ska jag köra vidare med 8A eller kan jag öka något?
För att förtydliga lite, dina siffror visar ju att du laddar med enfas, inte trefas, skulle du ladda 8A trefas så skulle du få 33 km/h, vilket nog räcker gott i dom flesta fall.

Om du använder den medföljande UMCn så klarar den bara enfas, jag rekommenderar att du skaffar en WC eller annan lösning som kan ge trefas, då kan du fortfarande begränsa till 8A för att inte riskera att säkringarna går, och ändå få bra fart i laddningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag laddar med Garo Wallbox hemma och rött 3-fas uttag på landet. Det viktiga är elinstallationen fram till uttaget, helst oskarvad ledning direkt från mätarskåpet.

Det jag märkte på landet är att belastningen inne i stugan inte ligger jämt fördelat mellan faserna, utan allt för mycket ligger på fas L1.

Kör jag då 11 kW laddning blir mätarsäkringen väldigt het, så även det bör kollas. Ett rätt inkopplat ABB rött CEE 3-fas uttag gå att belasta rätt hårt, men det finns Kina uttag av sämre kvalité som i kombination med dålig elanslutning kan ställa till det.

Fördelen med typ 2 kontakten är ju också att temperaturen i kontakterna övervakas.

Senaste nyhetsbrevet får Elsäkerhetsverket i ämnet:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Oktavos »

trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Splfredde »

Verkar vara samma test på CEE upp till 32A ? 1 timme?


Splfredde skrev:
tor-ake skrev:
Är IEC 60884-1 verkligen applicerbar på CEE-uttag?Det låter inte rimligt.
Nä, på 230-uttagen
SS-EN 60309 gäller för CEE
IEC 60309-1.JPG
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Adaptrar.JPG
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Oktavos »

Off Grid Byggaren skrev:
Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Adaptrar.JPG
Så det räcker alltså inte med att den har en egen jordfelsbrytare eller att den kan känna av vad för ström som är lämpligt att ta ut ifrån uttaget då?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av fth »

Oktavos skrev:
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
Om man jämför med gamla UMC som stöder både enfas och trefas så får man väldigt lite ny funktionalitet för en väldig massa pengar.

Om man jämför med nya UMC så kan det dock vara ett alternativ för att kunna ladda trefas på resande fot.

Jag tycker själv den verkar trevlig och väl genomtänkt, men jag har inte kunnat motivera att köpa den till det priset, den skulle behöva kosta typ hälften för att bli intressant, det kanske kommer billigare varianter i framtiden.

Det som man egentligen skulle vilja ha är en "universal-CCS-konverterare", en manick i samma storlek som Juice-boostern som tar in i princip vad som helst i ena änden och skickar ut DC via CCS i andra änden med minimala förluster, då kringgår man ju alla begränsningar i bilens AC-laddare och kan t.ex. ladda på 63A CEE-uttag (inte helt ovanliga i Sverige) med full effekt.

Det kanske också kommer i framtiden, det borde väl inte vara rocket science att konstruera?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Oktavos »

fth skrev:
Oktavos skrev:
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
Om man jämför med gamla UMC som stöder både enfas och trefas så får man väldigt lite ny funktionalitet för en väldig massa pengar.

Om man jämför med nya UMC så kan det dock vara ett alternativ för att kunna ladda trefas på resande fot.

Jag tycker själv den verkar trevlig och väl genomtänkt, men jag har inte kunnat motivera att köpa den till det priset, den skulle behöva kosta typ hälften för att bli intressant, det kanske kommer billigare varianter i framtiden.

Det som man egentligen skulle vilja ha är en "universal-CCS-konverterare", en manick i samma storlek som Juice-boostern som tar in i princip vad som helst i ena änden och skickar ut DC via CCS i andra änden med minimala förluster, då kringgår man ju alla begränsningar i bilens AC-laddare och kan t.ex. ladda på 63A CEE-uttag (inte helt ovanliga i Sverige) med full effekt.

Det kanske också kommer i framtiden, det borde väl inte vara rocket science att konstruera?

/fth
Det är sant att den kostar, men det kostar också att köpa en laddare att hänga på väggen och särskilt att få den inkopplad.
Jag tänker att man kan ha den till allt, och då kanske man kan motivera priset, lite i alla fall :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning hemma direkt 3-fas från elcentralen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Oktavos skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Oktavos skrev:
trvmbk skrev:
Nu innan jag bestämt mig för vilken laddstolpe jag ska ha så laddar jag i garaget direkt från inkommande 3-fas. Jag har 16A. Hur mycket hade ni vågat ställa upp bilens laddning på.
Just nu kör jag 8A som blir 11 km/h.

Det är helt ny el dragen i huset sedan renovering under åren 09-13.
Istället för laddbox varför inte denna pureelectric.se/laddboxar/juice-booster/
den ser ut att kunna mycket, kan användas som stationär eller ta med sig och
har väldigt mycket tillbehör.
Egen inbyggd jordfelsbrytare, Juice Booster heter den.
Kanske finns någon på forumet som redan har den och kan ge lite tips.
Det är ju imponerande hur många adaptrar det finns, men ska alla köpas in då lär väl priset sluta upp mot 30 000:-

Skillnaden mot en stationär laddbox är att du inte har något skydd på nätsidan innan Juice Booster klumpen, kontakten som sätts i väggen är utan kontroll. Och så kan du inte styra laddningen med belastningsvakt för huset eller lastdela för fler elbilar.

Som reseladdare måste den vara perfekt men dyr. De allra flesta elbilsförare jag pratat med använder nästan bara typ 2 sladden i praktiken. Alternativt schuko eller röd 3-fas i Sverige.
Bilagan Adaptrar.JPG finns inte längre
Så det räcker alltså inte med att den har en egen jordfelsbrytare eller att den kan känna av vad för ström som är lämpligt att ta ut ifrån uttaget då?
Det räcker ofta och ger en mycket bra elsäkerhet för själva elbilen. Det som blir snäppet säkrare med wallbox är att även den anslutningen i eluttaget mot fasta elinstallationen övervakas och skyddas med jordfelsbrytaren.
En dålig elanslutning i de röda CEE-uttagen kan ställa till problem.
IMG_20181224_093902.jpg
IMG_20181224_093916.jpg
Skriv svar