Montera dragkroken

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Montera dragkroken

Inlägg av slugger75 »

Så, jag har en st dragkrok och en st Model 3.

Men hur monterar jag den? Någon som vet?

Hittar ingen bruksanvisning.
FDE41FD1-DD60-42E7-8A66-9BAB281D23A2.jpeg
867401F5-C1B3-4740-AD99-212CCE1A05A6.jpeg
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Montera dragkroken

Inlägg av flows_swe »

Ta bort luckan
Dra UT vredet och VRID och stoppa in dragkroken i hålet (kanske att du behövde låsa upp vredet först, det märker du)
Klart
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Montera dragkroken

Inlägg av slugger75 »

flows_swe skrev:
Ta bort luckan
Dra UT vredet och VRID och stoppa in dragkroken i hålet (kanske att du behövde låsa upp vredet först, det märker du)
Klart
Tack!

Jag lägger lite fler bilder här. Det kanske kan vara någon annan som har hjälp av dem.
570ACAE9-667D-4605-8369-4ACC6C2203CB.jpeg
929FEEA3-A8D3-49D1-BF80-EB0EB0EF797F.jpeg
BF119FD8-BBD0-4F34-9228-2665F3863684.jpeg
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Bejje »


1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Montera dragkroken

Inlägg av flows_swe »

slugger75 skrev:
flows_swe skrev:
Ta bort luckan
Dra UT vredet och VRID och stoppa in dragkroken i hålet (kanske att du behövde låsa upp vredet först, det märker du)
Klart
Tack!

Jag lägger lite fler bilder här. Det kanske kan vara någon annan som har hjälp av dem.
Inga problem, det tog ett tag innan jag fattade pilen på vredet, att man skulle dra UT den först ;)

Låter för övrigt min krok sitta på hela tiden, känns skönt med ett litet påkörningsskydd :roll:
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Jerker »

Alla som tycker det är en praktisk lösning som Tesla har valt räcker upp en hand!

Seriöst? Man måste alltså under bilen och med en skruvmejsel lossa ett skydd och sedan sticka upp kroken i ett hål som man inte kan se utan att ha lyft upp bilen alternativt lagt sig ned på marken? Eller ha en spegel med sig... Är allt detta för fåfängan att när kroken är demonterad så ska det inte synas att det går att montera krok på bilen, eller finns det något praktisk argument för denna lösning?
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Jjakobb »

flows_swe skrev:
slugger75 skrev:
flows_swe skrev:
Ta bort luckan
Dra UT vredet och VRID och stoppa in dragkroken i hålet (kanske att du behövde låsa upp vredet först, det märker du)
Klart
Tack!

Jag lägger lite fler bilder här. Det kanske kan vara någon annan som har hjälp av dem.
Inga problem, det tog ett tag innan jag fattade pilen på vredet, att man skulle dra UT den först ;)

Låter för övrigt min krok sitta på hela tiden, känns skönt med ett litet påkörningsskydd :roll:
Rekommenderar att du inte gör så. Dragkroken försämrar krocksäkerheten vi allvarligare krock. Bilen är konstruerad för att bli påkörd utan krok på. Dessutom försämrar du nog aerodynamiken både vad gäller luftmotstånd och stabilitet. Sen ska nog både krok och mottagare smörjas regelbundet.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Montera dragkroken

Inlägg av slugger75 »

Bejje skrev:
Tack, bra! Jag tittade nog i en gammal manual först för där hittade jag inget om dragkrok.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Montera dragkroken

Inlägg av bonath »

Hade en liknande lösning på en Citroën C5. Under tre år tog jag nog isär och smorde upp "ratten" 5-6 ggr.
Låt den inte sitta i alltid, den kärvar ihop...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Montera dragkroken

Inlägg av LarsL »

Den där lösningen kärvar ihop oavsett om den sitter i eller inte.. När jag tröttnade på att ta i och hur korken lät jag den sitta och tog loss den för att smörja den istället för tvärtom.
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 sep 2016 20:11
Ort: Remmarn, Björna

Re: Montera dragkroken

Inlägg av s-o »

Det där känns som en mekanism som bör kladdas in med stora mängder fett och motioneras en gång i månaden för att man ska kunna lita på den. Ungefär som många andra demonterbara dragkrokar :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Montera dragkroken

Inlägg av bonath »

s-o skrev:
Det där känns som en mekanism som bör kladdas in med stora mängder fett och motioneras en gång i månaden för att man ska kunna lita på den. Ungefär som många andra demonterbara dragkrokar :)

Njaaa, det var nån slags silikonfett om jag minns rätt.
Detta t.ex. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 969/#tab01
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Montera dragkroken

Inlägg av MEF »

Jerker skrev:
Alla som tycker det är en praktisk lösning som Tesla har valt räcker upp en hand!

Seriöst? Man måste alltså under bilen och med en skruvmejsel lossa ett skydd och sedan sticka upp kroken i ett hål som man inte kan se utan att ha lyft upp bilen alternativt lagt sig ned på marken? Eller ha en spegel med sig... Är allt detta för fåfängan att när kroken är demonterad så ska det inte synas att det går att montera krok på bilen, eller finns det något praktisk argument för denna lösning?
Exakt detta är anledningen att jag dumpade min beställning på en AWD med drag. Fruns bil får bli med krok istället. En sån där lösning hade jag bara blivit förbannad på varje gång man skulle använda den.
Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Montera dragkroken

Inlägg av taliz »

MEF skrev:
Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P :)
Yeeees. P or bust! Bild
Jag var sugen på en LR RWD, men när bilen ändå kostar 600 lakan kan man likväl lägga till nån hundring för att få fetaste feta, så det blev en P. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Alfred »

Samma lösning för kroken som på vår MX. Vi har haft vår i drygt två år nu och jag monterar på/av kroken ca 6-7 ggr/år.

Hittills noll problem. När man vant sig vid proceduren tar det ca en minut. Ingenting har kärvat, har inte fettat in något.

Man behöver bara skruvmejsel för att pilla loss clipsen för skyddsluckan när man ska sätta dit kroken. När man tar av den behövs ingen mejsel eftersom man bara trycker tillbaka lucka och clips. Eftersom man inte skruvar går det även bra med en smal nyckel eller något om man inte råkar ha mejsel till hands.

Med det sagt skulle det såklart vara skönt med ännu smidigare konstruktion. Om det inte vore för att jag bekymrar mig för att smuts/vatten ska komma in när skyddsluckan är avtagen skulle nog vår krok få sitta på hela tiden. Det är i mina ögon det enda riktigt dåliga med denna lösningen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Montera dragkroken

Inlägg av B99 »

Det är ju en identisk dragkrok som Audi använder, förmodligen samma tillverkare. Audi har dock en lite smartare lösning där man vrider elkontakten som täcker hålet där kroken sitter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Montera dragkroken

Inlägg av martinot »

MEF skrev:
Exakt detta är anledningen att jag dumpade min beställning på en AWD med drag. Fruns bil får bli med krok istället. En sån där lösning hade jag bara blivit förbannad på varje gång man skulle använda den.
Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P :)
Håller med helt. Också orsaken till att jag avstod från krok på min M3:a. Orkar inte hålla på med sådant här krångel och onödigt oanvändravänligt meck.

När vi skulla lägga i segelbåten i förra veckan så tog vi frugans E-klasskombi istället, som fungerar som alla normala bilar skall med drag (bara att trycka på en knapp ifrån förarsätet för in/ut-fällning).

Här får Tesla klart skärpa sig om de vill seriöst kunna konkurrera med Mercedes, Volvo, Jaguar, mflr. Sådana här "B-lösningar" håller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Jerka »

B99 skrev:
Det är ju en identisk dragkrok som Audi använder, förmodligen samma tillverkare. Audi har dock en lite smartare lösning där man vrider elkontakten som täcker hålet där kroken sitter.
Audi, liksom de flesta andra tillverkare, erbjuder dock infällbar krok sedan minst tio år tillbaka. Tar fem sekunder och kräver inga verktyg. Jag förstår inte att en ny bil för en halv miljon inte går att få med denna makalösa finess. En av få saker som faktiskt gjort mitt liv enklare och bättre, typ som gps i telefonen eller räkningar på e-faktura.

Å andra sidan är det lika obegripligt att det säljs bilar för en halv miljon som inte är elektriska, så det jämnar väl ut sig antar jag. Men ändå synd att det inte går att kombinera världens bästa drivlina med en helt vanlig finess som massor av andra biltillverkare haft i åratal.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Montera dragkroken

Inlägg av B99 »

Elkrok blev väl standard på Audi typ 2015.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Tars »

B99 skrev:
Elkrok blev väl standard på Audi typ 2015.
Av någon underlig anledning så fick inte etron det....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Montera dragkroken

Inlägg av DrSweden »

Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW? Har ovan krok på min outlander, inte så imponerad av konstruktionen. Men som sagt tack för att den kom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Montera dragkroken

Inlägg av martinot »

DrSweden skrev:
Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.

Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Montera dragkroken

Inlägg av Jjonas »

martinot skrev:
DrSweden skrev:
Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.

Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
Fjärröppna kan du ju göra men däremot så har den ingen automatiskt öppning, antar att det är det du menar?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Montera dragkroken

Inlägg av martinot »

Jjonas skrev:
martinot skrev:
DrSweden skrev:
Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.

Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
Fjärröppna kan du ju göra men däremot så har den ingen automatiskt öppning, antar att det är det du menar?

Ja, exakt.

Har blivit så väldigt van vid alla bilar där man kan få öppnat bakluckan (inte bara låsa upp - hjälper ju ytterst lite) när man står med bägge händerna fulla av paket eller matkassar. Grymt praktiskt.

På samma sätt är det lika grymt irriterande att det inte fungerar så på Model 3 (svårt att vänja sig av med det efter år av sådana praktiska saker som gör skillnad i vardagen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar