Montera dragkroken
Moderator: Redaktion
Re: Montera dragkroken
Det där känns som en mekanism som bör kladdas in med stora mängder fett och motioneras en gång i månaden för att man ska kunna lita på den. Ungefär som många andra demonterbara dragkrokar
Re: Montera dragkroken
s-o skrev:Det där känns som en mekanism som bör kladdas in med stora mängder fett och motioneras en gång i månaden för att man ska kunna lita på den. Ungefär som många andra demonterbara dragkrokar
Njaaa, det var nån slags silikonfett om jag minns rätt.
Detta t.ex. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 969/#tab01
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Montera dragkroken
Exakt detta är anledningen att jag dumpade min beställning på en AWD med drag. Fruns bil får bli med krok istället. En sån där lösning hade jag bara blivit förbannad på varje gång man skulle använda den.Jerker skrev:Alla som tycker det är en praktisk lösning som Tesla har valt räcker upp en hand!
Seriöst? Man måste alltså under bilen och med en skruvmejsel lossa ett skydd och sedan sticka upp kroken i ett hål som man inte kan se utan att ha lyft upp bilen alternativt lagt sig ned på marken? Eller ha en spegel med sig... Är allt detta för fåfängan att när kroken är demonterad så ska det inte synas att det går att montera krok på bilen, eller finns det något praktisk argument för denna lösning?
Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P
Montera dragkroken
Yeeees. P or bust!MEF skrev:Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P
Jag var sugen på en LR RWD, men när bilen ändå kostar 600 lakan kan man likväl lägga till nån hundring för att få fetaste feta, så det blev en P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Montera dragkroken
Samma lösning för kroken som på vår MX. Vi har haft vår i drygt två år nu och jag monterar på/av kroken ca 6-7 ggr/år.
Hittills noll problem. När man vant sig vid proceduren tar det ca en minut. Ingenting har kärvat, har inte fettat in något.
Man behöver bara skruvmejsel för att pilla loss clipsen för skyddsluckan när man ska sätta dit kroken. När man tar av den behövs ingen mejsel eftersom man bara trycker tillbaka lucka och clips. Eftersom man inte skruvar går det även bra med en smal nyckel eller något om man inte råkar ha mejsel till hands.
Med det sagt skulle det såklart vara skönt med ännu smidigare konstruktion. Om det inte vore för att jag bekymrar mig för att smuts/vatten ska komma in när skyddsluckan är avtagen skulle nog vår krok få sitta på hela tiden. Det är i mina ögon det enda riktigt dåliga med denna lösningen.
Hittills noll problem. När man vant sig vid proceduren tar det ca en minut. Ingenting har kärvat, har inte fettat in något.
Man behöver bara skruvmejsel för att pilla loss clipsen för skyddsluckan när man ska sätta dit kroken. När man tar av den behövs ingen mejsel eftersom man bara trycker tillbaka lucka och clips. Eftersom man inte skruvar går det även bra med en smal nyckel eller något om man inte råkar ha mejsel till hands.
Med det sagt skulle det såklart vara skönt med ännu smidigare konstruktion. Om det inte vore för att jag bekymrar mig för att smuts/vatten ska komma in när skyddsluckan är avtagen skulle nog vår krok få sitta på hela tiden. Det är i mina ögon det enda riktigt dåliga med denna lösningen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Montera dragkroken
Det är ju en identisk dragkrok som Audi använder, förmodligen samma tillverkare. Audi har dock en lite smartare lösning där man vrider elkontakten som täcker hålet där kroken sitter.
Re: Montera dragkroken
Håller med helt. Också orsaken till att jag avstod från krok på min M3:a. Orkar inte hålla på med sådant här krångel och onödigt oanvändravänligt meck.MEF skrev:Exakt detta är anledningen att jag dumpade min beställning på en AWD med drag. Fruns bil får bli med krok istället. En sån där lösning hade jag bara blivit förbannad på varje gång man skulle använda den.
Det möjliggjorde ju även att jag kunde beställa den bilen jag egentligen ville ha, nämligen en P
När vi skulla lägga i segelbåten i förra veckan så tog vi frugans E-klasskombi istället, som fungerar som alla normala bilar skall med drag (bara att trycka på en knapp ifrån förarsätet för in/ut-fällning).
Här får Tesla klart skärpa sig om de vill seriöst kunna konkurrera med Mercedes, Volvo, Jaguar, mflr. Sådana här "B-lösningar" håller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Montera dragkroken
Audi, liksom de flesta andra tillverkare, erbjuder dock infällbar krok sedan minst tio år tillbaka. Tar fem sekunder och kräver inga verktyg. Jag förstår inte att en ny bil för en halv miljon inte går att få med denna makalösa finess. En av få saker som faktiskt gjort mitt liv enklare och bättre, typ som gps i telefonen eller räkningar på e-faktura.B99 skrev:Det är ju en identisk dragkrok som Audi använder, förmodligen samma tillverkare. Audi har dock en lite smartare lösning där man vrider elkontakten som täcker hålet där kroken sitter.
Å andra sidan är det lika obegripligt att det säljs bilar för en halv miljon som inte är elektriska, så det jämnar väl ut sig antar jag. Men ändå synd att det inte går att kombinera världens bästa drivlina med en helt vanlig finess som massor av andra biltillverkare haft i åratal.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Montera dragkroken
Av någon underlig anledning så fick inte etron det....B99 skrev:Elkrok blev väl standard på Audi typ 2015.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Montera dragkroken
Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW? Har ovan krok på min outlander, inte så imponerad av konstruktionen. Men som sagt tack för att den kom.
Re: Montera dragkroken
Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.DrSweden skrev:Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Montera dragkroken
Fjärröppna kan du ju göra men däremot så har den ingen automatiskt öppning, antar att det är det du menar?martinot skrev:Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.DrSweden skrev:Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Montera dragkroken
Jjonas skrev:Fjärröppna kan du ju göra men däremot så har den ingen automatiskt öppning, antar att det är det du menar?martinot skrev:Japp. Då hade jag hängt på och skaffat krok också.DrSweden skrev:Nu borde man vara glad att det kom krok till slut, men då min gamla 320 från 2006 hade en knapp som fixade utfällning, och det fungerade ua i 13 år (säker än idag) tom med 100 kg cross och crosställning, så kanske de skulle ha gjort som BMW?
Är även sjukt störigt att man inte kan fjärröppna backluckan på M3:an (och inte ens beställa den funktionen som extra tillval). Retar mig något enormt på det.
Ja, exakt.
Har blivit så väldigt van vid alla bilar där man kan få öppnat bakluckan (inte bara låsa upp - hjälper ju ytterst lite) när man står med bägge händerna fulla av paket eller matkassar. Grymt praktiskt.
På samma sätt är det lika grymt irriterande att det inte fungerar så på Model 3 (svårt att vänja sig av med det efter år av sådana praktiska saker som gör skillnad i vardagen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik