Försäkringskostnad Model 3 för AB

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av martinot »

Finns några trådar gällande försäkringskostnader för Model 3, men där är det väldigt mycket fokus på försäkringar för privatpersoner. Det skiljer dock mycket i pris mellan att försäkra privat och att försäkra som tjänstebil på företag. Skapar därmed en tråd här, där vi som har eget aktiebolag, eller anställning och tjänstebil i sådant, kan se över och jämföre de olika alternativen och erbjudanden på marknaden för att försäkra Model 3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av Alan Vega »

Uppskattas! Är ju två helt olika frågor, som sagt.

Jag har ett enmans-AB som i sig har en företagsförsäkring hos If. Tänkte kolla om man kan få rabatt där pga av det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av martinot »

Börjar med de offerter jag fått för Tesla Model 3 LR AWD, 18" Aero, Svart (basfärg), och 1500-2000 mil (olika gränser för olika försäkringsbolag). Priserna avser halvförsäkring (som komplement till Teslas vagnskadeförsäkring de tre första åren).

If: Högsta körsträcka 2000 mil/år, och halvförsäkring (med Extra 1 395/mån): 1 200/mån (helförsäkring 2 012/mån) = 14 400/år
Trygg Hansa märkesförsäkring (erbjudande förlängning av 14-dagarsförsäkringen, med avdragen 25% rabatt): 12 306/år
Länsförsäkringar GBG/Bohuslän 1500 mil/år, och halvförsäkring (med Extra 9 285/år): 8 811/år
Länsförsäkringar GBG/Bohuslän 2000 mil/år, och halvförsäkring: 9 751/år
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av martinot »

Alan Vega skrev:
Uppskattas! Är ju två helt olika frågor, som sagt.

Jag har ett enmans-AB som i sig har en företagsförsäkring hos If. Tänkte kolla om man kan få rabatt där pga av det.
Ställde frågan till IF då jag också är inne på att skaffa deras företagsförsäkring, men de kunde inte ge någon "kombinationsrabatt". Samma sak verkade gälla även när jag frågade TH och LF om samma sak (tydligen är det mest för privatpersoner som det premieras att vara "trogen" samma bolag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av Alan Vega »

martinot skrev:
Alan Vega skrev:
Uppskattas! Är ju två helt olika frågor, som sagt.

Jag har ett enmans-AB som i sig har en företagsförsäkring hos If. Tänkte kolla om man kan få rabatt där pga av det.
Ställde frågan till IF då jag också är inne på att skaffa deras företagsförsäkring, men de kunde inte ge någon "kombinationsrabatt". Samma sak verkade gälla även när jag frågade TH och LF om samma sak (tydligen är det mest för privatpersoner som det premieras att vara "trogen" samma bolag).
OK. Hoppas att LF Sthlm håller liknande nivå gentemot konkurrenterna…
FredricW
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jun 2019 08:34

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av FredricW »

Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av Alan Vega »

FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
Dvs Länsförsäkringar? Det är väl dem WK jobbar med fortfarande?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av Pontus »

Vet att när jag hade model S här i Stockholm på företaget kostade den 5000kr per år hos TH men då hade företaget alla sina bilar hos dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
FredricW
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jun 2019 08:34

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av FredricW »

Alan Vega skrev:
FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
Dvs Länsförsäkringar? Det är väl dem WK jobbar med fortfarande?
Ja, precis!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av martinot »

FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
5 880/år. Det är ett riktigt bra erbjudande (för att vara en företagsförsäkring för bilen)!

Måste man ha företagsleasing via Wasa Kredit, eller kan alla med AB få det priset?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
FredricW
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jun 2019 08:34

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av FredricW »

martinot skrev:
FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
5 880/år. Det är ett riktigt bra erbjudande (för att vara en företagsförsäkring för bilen)!

Måste man ha företagsleasing via Wasa Kredit, eller kan alla med AB få det priset?
Jag är rätt säker på att det priset bara är om man leasar via WK, men inte hundra. Men WKär väldigt bra att ha att göra med. Matchade den effektiva räntan som dnb har.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av pejvic »

Det är extremt svårt att jämföra försäkring om man inte preciserar exakt var man bor. Bara pga bilbränder kan det skilja 500% mellan olika orter.
Det är liksom ingen ide alls överhuvudtaget att jämföra utan att man bor på samma ställe.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av ippodrome »

FredricW skrev:
martinot skrev:
FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
5 880/år. Det är ett riktigt bra erbjudande (för att vara en företagsförsäkring för bilen)!

Måste man ha företagsleasing via Wasa Kredit, eller kan alla med AB få det priset?
Jag är rätt säker på att det priset bara är om man leasar via WK, men inte hundra. Men WKär väldigt bra att ha att göra med. Matchade den effektiva räntan som dnb har.
Det var värst, den personen jag pratade med på WK sa att dom aldrig skulle kunna matcha DNB under den första 36mån-perioden men om jag var intresserad av att förlänga leasingen senare så var det bättre förutsättningar! Bild
FredricW
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jun 2019 08:34

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av FredricW »

ippodrome skrev:
FredricW skrev:
martinot skrev:
FredricW skrev:
Har tecknat leasing via Wasa Kredit. Deras försäkring kostar 490 kr/ månad utan milbegränsning. Dessutom gratis försäkring de tre första månaderna.

Fredric
5 880/år. Det är ett riktigt bra erbjudande (för att vara en företagsförsäkring för bilen)!

Måste man ha företagsleasing via Wasa Kredit, eller kan alla med AB få det priset?
Jag är rätt säker på att det priset bara är om man leasar via WK, men inte hundra. Men WKär väldigt bra att ha att göra med. Matchade den effektiva räntan som dnb har.
Det var värst, den personen jag pratade med på WK sa att dom aldrig skulle kunna matcha DNB under den första 36mån-perioden men om jag var intresserad av att förlänga leasingen senare så var det bättre förutsättningar! Bild
Jag har leasat annan bil sen tidigare, kanske därför.
Men tror annars att försäkring för AB när man leasar inte ändras efter ålder/geografi.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av clecab »

martinot skrev:
Börjar med de offerter jag fått för Tesla Model 3 LR AWD, 18" Aero, Svart (basfärg), och 1500-2000 mil (olika gränser för olika försäkringsbolag). Priserna avser halvförsäkring (som komplement till Teslas vagnskadeförsäkring de tre första åren).

If: Högsta körsträcka 2000 mil/år, och halvförsäkring (med Extra 1 395/mån): 1 200/mån (helförsäkring 2 012/mån) = 14 400/år
Trygg Hansa märkesförsäkring (erbjudande förlängning av 14-dagarsförsäkringen, med avdragen 25% rabatt): 12 306/år
Länsförsäkringar GBG/Bohuslän 1500 mil/år, och halvförsäkring (med Extra 9 285/år): 8 811/år
Länsförsäkringar GBG/Bohuslän 2000 mil/år, och halvförsäkring: 9 751/år

Jag lät först en försäkringsmäklare fixa fram en bra affär men han misslyckades. Började själv ringa runt lite och kom änså fram till att TH startförsäkring blev billigast.
9300kr/år. 2500mil/år. med 25% förstaårsrabatt och sedan att jag även har firmans försäkring på samma bolag(fåmansbolag 3 anställda I Åkersberga).
Jag valde även bort hyrbil mm eftersom vi har flera bilar på firman som går att använda.

Ändå ganska mycket mer än den gamla S85 som vi bara betalar 6500kr/år för ungefär samma villkor men annat bolag. De ville däremot inte ge något bra bud på M3 konstigt nog. De ville ha >12000kr.???
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av fakerlind »

Fick 8900 inklusive tilläggsförsäkring och sänkt självrisk från IF. Har inte ens fått svar från TH.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av fakerlind »

fakerlind skrev:
Fick 8900 inklusive tilläggsförsäkring och sänkt självrisk från IF. Har inte ens fått svar från TH.
Firma och 2500 mil/år kanske ska tilläggas.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av bjornemo »

Fick precis pris på ca 9.6 kkr/år av Länsförsäkringar, ca 8.1 av TH och 5.9 hos IF.
2000 mil/år, halvförsäkring, inkl hyrbil. Linköping. Företag.
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Försäkringskostnad Model 3 för AB

Inlägg av Alan Vega »

Fick nu offert från If, där jag även har min företagsförsäkring, på 535 kr/mån, 2000 mil. Nära att hugga på det.
Skriv svar