Tält som är kompatibla med M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fnilss
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 maj 2019 18:11

Tält som är kompatibla med M3

Inlägg av Fnilss »

Hej,

För er som går i tankarna att tälta med er M3 så kan jag berätta om mina erfarenheter efter 5 dygn på Gotland med temperaturer ner mot 13 grader på nätterna. 2 vuxna och ett barn på 1,5 år.

Vi letade ett tag på nätet och hittade detta tältet på decathlon.

https://www.decathlon.se/talt-air-secon ... 84151.html

Jag tog mått på bilen och åkte till decathlon och mätte tältets öppning. Det verkade passa om man ”squeezade” in bilen lite på bredden.

Lastade M3:an med 1 tält, 1 barnvagn, 2 brassestolar, 1 upplåstbar säng/madrass (210x140), väskor för barn och föräldrar. Lite leksaker. Kvar fanns det plats för en till duffel bag om man inte ville börja lasta i framsätet som var tomt.

Förutom att tältet var riktigt bra, 20 min att sätta upp, svalt på dagen och klarade av en blåsig natt utan problem så låt mig berätta natten då vi hade bilen i vardagsrummet.

Som ni ser på bilden så backade jag in bilen så pass mycket att jag kunde sluta tätt med tältet när bagageluckan var öppen. Denna natten hade vi 14 graders utetemperatur. Vi hade vår upplåstbara madrass direkt bakom bilen i mitten delen av tältet. I den delen är där många öppningar med myggnät som inte kan dras igen. Dessutom är det öppet under bilen. Vilket gör att varm luft försvinner snabbt ut ut tältet men varmluften gjorde skillnad. Vi tre låg under ett tjockt dun vintertäcke och vaknade varma. Ingen termometer hade jag att mäta med i tältet men killgissar på ca 17 grader. Vi kommer att sova i tältet fler gånger och om det blir riktigt kallt på nätterna så backar vi till M3:an men då kommer jag att täta tältet bättre så den varma luften stannar längre. Då sparar man batterierna med och får förhoppningsvis upp temperaturen.

Ladda gjorde vi från stolpen bredvid tältet. 5 dygn=200kr fastpris (Tofta camping). Hade alltid bilen inkopplad och körde utflykter varje utan problem. Kunde dock max ladda 17km i timmen men på 10 timmar blir det ju 17 mil. Fanns gratis laddning (typ 2) på några ställen med snabbare laddning om det skulle behövas.

Jag skulle rekommendera tältet och ger det betyget 4/5.

Med vänlig hälsning
Fredrik
2F72BBA3-EDD3-48EE-BAF1-CDEFC09434D2.jpeg
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Tält som är kompatibla med M3

Inlägg av Bejje »

Skön idé, du ligger på min frus plus-lista kan jag säga.
Visade inlägget för henne och hon är redan på väg att köpa tältet :D

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tält som är kompatibla med M3

Inlägg av dd88 »

Varför inte bara en keramisk värmefläkt för ett par hundralappar? Eluttaget finns ju.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fnilss
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 maj 2019 18:11

Re: Tält som är kompatibla med M3

Inlägg av Fnilss »

Ett element är säkert en bättre idé om du har plats för det i packningen. Fördelen med bilen i tältet är om du inte kan packa mer och vill ha musik samt USB uttag lätttillgängligt. Och kanske för dom gånger då du inte har tillgång till ström såklart.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Tält som är kompatibla med M3

Inlägg av Wahll »

Det är ju kanon att ha tillgång till alla prylar i bagaget utan att behöva tömma det.
Skulle rekomonmendera liggunderlag på luftmadrassen om man tycker det blir kallt i under. Har efter viss erfarenhet kommit fram till att luftmadrasser kyler ganska rejält.


Tack för tips.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar