Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av Calixtus »

Ser att Tesla Sverige köpt hem ett flertal Tesla 3. Hur kan jag kolla att Tesla e har den uppdaterade datorn och uppgraderade kamerorna, radarn och ultraljudssensensorer? Se beskrivning av utrustning på Teslas hemsida, länk nedan.

https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av Jeppe_E »

Calixtus skrev:
Ser att Tesla Sverige köpt hem ett flertal Tesla 3. Hur kan jag kolla att Tesla e har den uppdaterade datorn och uppgraderade kamerorna, radarn och ultraljudssensensorer? Se beskrivning av utrustning på Teslas hemsida, länk nedan.

https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot

Finns inga uppgraderade kameror, radar eller sensorer. Det som är nytt är datorn och den bör numera vara monterad på alla bilar som Tesla har (om du inte snubblar över en gammal lagerbil, men det är högst tveksamt att det finns några gamla model 3). Jag hämtade min bil för en månad sedan och den hade gamla datorn. Nu spelar det inte någon roll, eftersom jag inte köpte till FSD. Om jag skulle göra det i framtiden, så ingår datorn. Men som sagt, bilarna har tillverkats med den nya datorn sedan i mars.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av erkap »

Jeppe_E skrev:
Calixtus skrev:
Ser att Tesla Sverige köpt hem ett flertal Tesla 3. Hur kan jag kolla att Tesla e har den uppdaterade datorn och uppgraderade kamerorna, radarn och ultraljudssensensorer? Se beskrivning av utrustning på Teslas hemsida, länk nedan.

https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot

Finns inga uppgraderade kameror, radar eller sensorer. Det som är nytt är datorn och den bör numera vara monterad på alla bilar som Tesla har (om du inte snubblar över en gammal lagerbil, men det är högst tveksamt att det finns några gamla model 3). Jag hämtade min bil för en månad sedan och den hade gamla datorn. Nu spelar det inte någon roll, eftersom jag inte köpte till FSD. Om jag skulle göra det i framtiden, så ingår datorn. Men som sagt, bilarna har tillverkats med den nya datorn sedan i mars.
Det stämmer tyvärr inte att alla bilar efter mars har fått den nya datorn (AP3). Vissa bilar kommer fortfarande med (AP2.5).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av EnTraktor »

Den nya datorn behövs bara för FSD och FSD har Tesla lovat i minst 3 år och troligen kan det vara 3+ år bort. Om man mot förmodan verkligen kommer kunna använda FSD innan man säljer bilen om 3 år så kommer Tesla uppdatera datorn från 2,5 till 3,0 utan kostnad. Så fokusera inte på datorn, utan på andra relevanta specifikationer.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av Calixtus »

FSD är vad jag förstår tillvalet Total självkörningsförmåga där de flesta av "finesserna" ligger några år framåt. Då klarar jag mig bra med standard autopilot med säkerhetsfunktioner för inbromsning vid kollisioner m.m. Den går ju att köpa till senare med visst prispåslag.

Har även förstått att alla Teslor som levereras idag har de uppgraderade kamerorna, radarn och ultraljudssensorn.

Vet ngn om det går att få tag på vinterdäck på fälg från annan leverantör än Tesla?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14501
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av taliz »

Finns många, megahjul.no har rätt överkomliga priser tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
hnrkinfo
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 mar 2019 03:33
Ort: Stockholm

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av hnrkinfo »

taliz skrev:
Finns många, megahjul.no har rätt överkomliga priser tex.
Köpte 20" staggered från megahjul. Körde ToR. PH Turbin2 ca 14500 NOK kompletta hjul...
IMG_20190623_114311_640.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14501
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av taliz »

hnrkinfo skrev:
taliz skrev:
Finns många, megahjul.no har rätt överkomliga priser tex.
Köpte 20" staggered från megahjul. Körde ToR. PH Turbin2 ca 14500 NOK kompletta hjul...
Stiligt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av tobiaslej »

Köpte 20" staggered från megahjul. Körde ToR. PH Turbin2 ca 14500 NOK kompletta hjul...[/quote]

Väldigt snygga. Lutar åt dom med fast i 18 el 19.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av anna__ »

hnrkinfo skrev:
taliz skrev:
Finns många, megahjul.no har rätt överkomliga priser tex.
Köpte 20" staggered från megahjul. Körde ToR. PH Turbin2 ca 14500 NOK kompletta hjul...
fick du betala tull osv?
Hope
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2019 08:28

Re: Tesla 3 med nya datorn, kameror m.m.

Inlägg av Hope »

Finns Model 3 LR AWD för 621750:- i lager nu, var kommer det priset ifrån?
Skriv svar