Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Sicksackande autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Sicksackande autopilot?

Inläggav Teslaägare BjornS » 27 jun 2019 15:58

Som nybliven ägare är det inte helt lätt att veta vad som är normalt och inte, även om jag vid det här laget konsumerat många timmar youtube i ämnet...

Dagens fråga är om det är normalt att autopiloten hela tiden svänger fram och tillbaka i filen? Det märks särskilt tydligt i långa svaga kurvor på motorvägen. Då pendlar den mellan att svänga aningen för mycket och aningen för lite, med växling ungefär var tredje sekund. Det är inga tvära kursändringar, men väldigt tydligt för den som håller i ratten. Och framförallt slående konsekvent och regelbundet. Den kör i sick-sack.

Är detta normalt AP-beteende?
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Referralkod: bjrn83645

Re: Sicksackande autopilot?

Inläggav Teslaägare taliz » 27 jun 2019 16:10

BjornS skrev:Som nybliven ägare är det inte helt lätt att veta vad som är normalt och inte, även om jag vid det här laget konsumerat många timmar youtube i ämnet...

Dagens fråga är om det är normalt att autopiloten hela tiden svänger fram och tillbaka i filen? Det märks särskilt tydligt i långa svaga kurvor på motorvägen. Då pendlar den mellan att svänga aningen för mycket och aningen för lite, med växling ungefär var tredje sekund. Det är inga tvära kursändringar, men väldigt tydligt för den som håller i ratten. Och framförallt slående konsekvent och regelbundet. Den kör i sick-sack.

Är detta normalt AP-beteende?

Tyvärr kom det ju en EU-lag som begränsade rattutslag för autopilot. Det du märker är antagligen effekten av den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare BjornS » 27 jun 2019 17:02

taliz skrev:Tyvärr kom det ju en EU-lag som begränsade rattutslag för autopilot. Det du märker är antagligen effekten av den.

Hur tänker du då? Mitt synpunkt är ju att den svänger för mycket/ofta, inte för lite.
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Referralkod: bjrn83645

Inläggav Teslaägare flows_swe » 27 jun 2019 18:22

Tycker min TM3 ligger bra i filerna förutom högersvängar på landsväg (för nära mitten).

”Svajande” du beskriver tycker jag kommer när det blåser mycket ute och sidvindar tar tag i bilen!
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare leiflodde » 27 jun 2019 18:26

Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Körde en dagstur Lödde-Jönköping-Lödde och vid varje avfart bromsade den grymt jobbigt då det finns rätt många avfarter på den sträckan :o

Men även AP1 var lite svajig i början så bara hoppas det blir bättre annars kommer FSD inte att funka under överskådlig tid.

Eller finns annan programvara för detta?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Referralkod: leif7167

Inläggav Teslaägare Vulgarsonic » 27 jun 2019 18:26

Upplever exakt samma sak, det är som att den konstant är "överraskad" och behöver kompensera trots att man kör på en rak väg eller i en lätt doserad kurva.
Känns inte det minsta tryggt.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inläggav Teslaägare evilirish » 27 jun 2019 18:31

leiflodde skrev:Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Körde en dagstur Lödde-Jönköping-Lödde och vid varje avfart bromsade den grymt jobbigt då det finns rätt många avfarter på den sträckan :o

Men även AP1 var lite svajig i början så bara hoppas det blir bättre annars kommer FSD inte att funka under överskådlig tid.

Lägg dig i vänsterfilen så bromsar den inte ;)
Själv håller jag numera foten på gasen vid varje avfart om jag ligger i högerfilen, blir tokig på dessa dumheter.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Referralkod: martin88158

Inläggav Teslaägare leiflodde » 27 jun 2019 18:38

evilirish skrev:
leiflodde skrev:Min gamla AP1 bil var betydligt bättre än nya som leverardes i Juni.

Lägg dig i vänsterfilen så bromsar den inte ;)
Själv håller jag numera foten på gasen vid varje avfart om jag ligger i högerfilen, blir tokig på dessa dumheter.

Kör också med foten på.

Jo tyvärr bromsade den ganska ofta för lastbilar också och i veckan kom fler felmeddelande upp än på gamla med 20000 mil.

Men Malmö tog in den dirket igår, bra service igen :) Fick i allafall en Tesla som lånebil
20190626_075016.jpg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Referralkod: leif7167

Inläggav Teslaägare Oktavos » 27 jun 2019 18:51

Jag håller med trådskaparen, sick sack är kanske överdrivet men något ditåt.
Upplever det betydligt bättre när man kör på FSD men när man inte kör det, så tar den kurvorna sämre.
Någon annan som upplevt samma som jag?

Det eviga bromsandet vid uppfarter är djävligt irriterande, sist jag var på motorvägen så stod det en bil precis en liten bit upp på avfarten, till sidan då, jag skall rakt fram på motorvägen, men då panikbromsar bilen så in i helvete så jag hinner inte med o gasa med följd att bakomvarande bil fick kasta sin bil ut i vänsterfilen, förbannat nära en rejäl smäll :evil:
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Referralkod: benny9055

Inläggav Teslaägare Bjelke » 27 jun 2019 18:53

Japp nya AP kör ungefär som den gamla gjorde i början, om inte sämre tom :(
Fast den här har ju funnits ett bra tag nu liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Nästa

Återgå till Model 3