Sida 2 av 2

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 14:56
av PhR34k
Är folk likadana när de köper vanliga bilar och gnäller på att deras bil aldrig ligger under 0.6 som det står i bladet?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 15:28
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Robin skrev:Du kan växla räckvidd mellan att visa rated och typical. Rated motsvarar ungefär att din bensinbil alltid skulle visa återstående sträcka efter förbrukningen angiven i annonsen. Troligtvis inte vad du vill. Typical är anpassad efter ett mer relevant värde på förbrukning för aktuell modell.


Går väl inte längre att ändra detta? Om det fortfarande går, var hittar du den inställningen?



Nej, man kan bara se det på energigrafen.


Hur menar du nu? Energigrafen visar väl också endast typical (ca 152 wh/km för Model 3 LR AWD).

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 16:15
av Remuz
PhR34k skrev:Är folk likadana när de köper vanliga bilar och gnäller på att deras bil aldrig ligger under 0.6 som det står i bladet?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Det är ju bara att tanka :)

Min Toyota var specad till 0.42. Under sin livstid blev snittet 0.67. Av någon konstig anledning drog den dessutom mer när man körde fort än när man körde långsamt, dock var skillnaden inte lika tydlig som i teslan där man ser allt perfekt.

Vid full tank sa dock min bil att jag skulle komma 90mil på 42liter diesel, en gång kom jag runt 60mil.

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 17:35
av Jeppe_E
Remuz skrev:
PhR34k skrev:Är folk likadana när de köper vanliga bilar och gnäller på att deras bil aldrig ligger under 0.6 som det står i bladet?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Det är ju bara att tanka :)

Min Toyota var specad till 0.42. Under sin livstid blev snittet 0.67. Av någon konstig anledning drog den dessutom mer när man körde fort än när man körde långsamt, dock var skillnaden inte lika tydlig som i teslan där man ser allt perfekt.

Vid full tank sa dock min bil att jag skulle komma 90mil på 42liter diesel, en gång kom jag runt 60mil.



Min XC60 har rullat 22000 mil med ett snitt på 0,7.
Bästa tanken på 0,64. Tror bestämt Volvo hävdade 0,59 vid blandad körning. Så inte jättemycket off. Bara runt 20% :lol:

Teslan kör jag på 162Wh/km vilket är 10% från angiven förbrukning (visserligen bara 328 mil, så data är inte riktigt av samma signifikans som min Volvo. Men.... De 328 milen har för övrigt kostat mig 230 kr. :D

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 21:31
av Nico
Ber om ursäkt för att jag slänger mig in i tråden men är detta en bra laddning eller tar det onormalt lång tid att ladda upp bilen?

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 13 jul 2019 21:33
av Remuz
Det är helt normalt om man laddar i vanlig stickpropp

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 14 jul 2019 18:32
av Snap02
1,7 mil i timmen är inte mycket. Kör du wc får du i nästan 7 mil timmen.

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 14 jul 2019 19:02
av Swede1
Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
PhR34k skrev:Är folk likadana när de köper vanliga bilar och gnäller på att deras bil aldrig ligger under 0.6 som det står i bladet?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Det är ju bara att tanka :)

Min Toyota var specad till 0.42. Under sin livstid blev snittet 0.67. Av någon konstig anledning drog den dessutom mer när man körde fort än när man körde långsamt, dock var skillnaden inte lika tydlig som i teslan där man ser allt perfekt.

Vid full tank sa dock min bil att jag skulle komma 90mil på 42liter diesel, en gång kom jag runt 60mil.




Min XC60 har rullat 22000 mil med ett snitt på 0,7.
Bästa tanken på 0,64. Tror bestämt Volvo hävdade 0,59 vid blandad körning. Så inte jättemycket off. Bara runt 20% :lol:

Teslan kör jag på 162Wh/km vilket är 10% från angiven förbrukning (visserligen bara 328 mil, så data är inte riktigt av samma signifikans som min Volvo. Men.... De 328 milen har för övrigt kostat mig 230 kr. :D


Vad tror du värdeminskningen är på bilen, dvs vad skulle du få om du sålde den nu jämfört med inköpspris? (Också en kostnad)

Re: Fel på batteri? LR AWD 100% laddning ger 497km

InläggPostat: 03 aug 2019 06:38
av Snap02
Alla bilar (typ) sjunker i pris. Så fort du sätter nyckeln i den så har du tappat massa pengar. Tror du att fossil sjunker mindre än tesla 3?
jag ser leasingkostnaden som ett abonnemang, det viktiga är att du räknar rätt på restvärdet så du kan kliva på nästa bil. Om leasingkostnaden/avbetalningen är inom din kostnadsram så är det bara att köra.
Ang huvudtemat i denna tråd så får jag i som mest 49,9 mil på full laddningen mem jag laddar aldrig mer än 80 % o får då i 44,9.
Jag har LR dual motor. Om man inte gasar för mycket så kommer jag lite längre än vad milen anger.
Har åkt två längre resor i Sverige o tycker att 3 tätare stopp går snabbare än två, pga att laddtiden är snabbare då.