Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Trean »

Det är nog inga problem om du håller batteriet mellan 80 och 20 %. Jag har samma problem som dig att jag inte kan ladda i hemmagaraget, men jag löste det med att hyra en natt- och helgparkering i grannhuset där laddning ingår. Kolla på uppladdning.nu vilka alternativ som finns nära dig. I många av Stockholm Parkerings parkeringshus kan du dessutom parkera en kväll eller natt för 50 kr och då ingår laddning. Det var mitt förstahandsalternativ innan jag hittade natt- och helgparkeringen.
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av TheJonas »

7. Åk och titta på en M3, ta med en barnvagn och se hur lite utrymmet är för er som är blivande småbarnsfamilj. Ni kommer få in vagnen och liggdel, knappt men inte så mycket mer.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av NEO »

Kan svara på fråga nummer 7 hastigt. Som du ser på bilden får en fullstor emmaljunga nxt90 sittdel plats i brunnen med hjulen. Vagnen får plats i bagaget. Vi har två små och då har vi även en babyzen yoyo 6+ i frunken till äldste.
44729888-B30B-411D-AE88-0B76ED703250.jpeg
0575A63C-0189-4988-A6EC-DE2E6FF92398.jpeg
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Stolpskott »

Mosse skrev:
Jag har haft min LR i 2 månader och har klarat mig bra att inte kunna ladda i mitt garage. Bor också i Stockholm och det finns många ställen att ladda publikt på. Oftast laddar jag när jag tar bilen för att handla. Har kört nästan 400 mil på 2 månader runt om i Sthlm och inte varit orolig att köra slut på batteriet. Dock så har jag två ggr fått åka och ladda bara för att ladda. Så lite extra tid tar det om du inte kan ladda hemma.

Jag har folierat bilen för att slippa flesta problemen med stenskott.

Öppna luckan sakta så funkar det i regn. I snö så sopa bakruta och lucka först.

Kvalitén på min bil var bra. Hade två saker som Tesla ska fixa. Inne panelen ovanför passagerar bakdörren sitter lös och den hade ett litet hål i lacken på förardörren som gått rakt igenom. Lämnar snart in bilen för att rätta till. Panel gapen har jag inget att klaga på, någon millimeters skillnad på vissa ställen.

Lycka till med köpet!
Tack för all info!
LarsL skrev:
Jag skulle gå med i styrelsen och rumstera så att de får till laddning. Tänk på att för dig räcker det alltså med minsta möjliga storlek för att det ska funka för dig.

Det är större risk att en av deras avgasbilar börjar brinna än att din elbil börjar brinna, typ 10ggr så stor risk.
Sker laddningen med låg ström och i fräscha bra uttag så kommer inget hända. Ett tips är att känna på uttagen om de blir varma.
Lättare att dra en förläningskabel från grannföreningen än att få vår förening att förstå det :|
MDurante skrev:
Kan svara på fråga nummer 7 hastigt. Som du ser på bilden får en fullstor emmaljunga nxt90 sittdel plats i brunnen med hjulen. Vagnen får plats i bagaget. Vi har två små och då har vi även en babyzen yoyo 6+ i frunken till äldste.
Tack för bilderna! Ser inte ut som att en liggdel skulle passa i brunnen va, liggdelen är nog lite för hög?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av NEO »

Liggdelen passar fint, även med sittdelen över tar de inte stor plats på höjden. NXT90 är med adapter dubbelvagn också.

Liggdelen under sittdelen i denna bild
B163FF5D-E9A8-4C40-A02C-796D7372FAEC.jpeg
Liggdelen själv i brunnen
C21DA45D-DC46-450E-AFD2-2172FBCC2D64.jpeg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Pontus »

Stolpskott skrev:
Låter bra! Kanske tar upp dig på det erbjudandet ;)
Skicka ett PM
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av kikat »

1.
Jag har inte laddat hemma än då jag försöker göra av med mina gratis SuC jag fick med bilen.
Man klarar ju sig utan ladda hemma, utan att behöva betala för SuC, finns många gratis 11kW uttag vid köpcentrum, parkeringshus, men kräver en del planering som jag personligen inte skulle orka med.

1b.
Sliter på batteriet att ladda på SuC ofta så rekommenderar inte att åka in där för ofta om man inte absolut behöver ladda på 20min.

2.
Experimentera med https://abetterrouteplanner.com/, stämmer rätt bra mot min bil.

3.
4.
Har inte gjort något med min bil och har ändå kört en del. Men jag har kört "försiktigt", inte lekt, inte kört i vägren eller på grusvägar längre sträckor. Än så länge inga märken.
Kanske sätter lite stenskottsskydd på trösklarna så småningom för det brukar vara förmonterat på många andra bilmärken, har inte bestämt mig. Bor i den delen av landet där de sällan faller snö och grusning av vägarna inte existerar. Verkar lite överdrivet klä in hela bilen i plast då.
Keramiskt lackskydd är främst till för om du vill ha en mer lättvättad bil och bevara lystern i lacken.

5.
Har aldrig råkat ut för detta så antingen är problemet åtgärdat på nyare bilar eller så har det regnat för lite. Vid normalt regn så rinner det inget ner åtminstone, vid skyfall kommer nog hela bagaget bli dränkt om man är tvungen öppna luckan precis när det regnar som mest men så är det på alla sedaner. Vid snö lär man få borsta av snön innan man öppnar också precis som på alla sedaner.

6.
Garantin lär flyga all världens väg om du modifierar bilen och det uppstår fel eller någon rost runt fjädringarna vid bakluckan, inget unikt med Tesla.
Stör mig lite på att de inte kunnat sätta in en så enkel grej som elektrisk baklucka, men man klarar sig ändå.

7.
Bagageutrymmet är större än man tror eftersom det är så djupt samt den stora nedre luckan och glöm inte frunken för mindre saker.
Personligen hade jag nog väntat på en Y eller köpt en begagnad X om jag hade haft barn. M3 för fin att ha som barnbil tycker jag ;)

8.
Byggkvalitén är inte i topp på Teslas bilar, har alltid varit så på amerikanska bilar.
De som säger att de inte hittat något fel har förmodligen inte letat tillräckligt noga eller så har någon snäll delivery expert åtgärdat felen innan leverans.
Men däremot har kvalitén blivit mycket bättre på M3. Har haft kollega som köpte MS för betydligt mer pengar när det begav sig för 5 år sedan. Gick nästan fylla en A4 med fel där.

Bli nu inte skrämd och tro att dörrarna kommer ramla av när du kör i 110km/h på motorvägen, 99% av felen är lättare defekter och går att åtgärda relativt enkelt eller så lär man sig leva med det. Men jag tycker att Tesla borde ha någon form av kvalitetskontroll på bilarna innan de skickas ut från fabriken när de ligger i den prisklassen. Om de löste problemen direkt eller var mer noggranna vid monteringen hade de förmodligen dessutom tjänat in en hel del servicetid, men Tesla prioriterar att få ut bilarna så snabbt som möjligt före högsta kvalité.
Den tekniska kvalitén är däremot i topp (förutom autosteer som är beta) men med det mekaniska finns en del att jobba på.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stolpskott skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle gå med i styrelsen och rumstera så att de får till laddning. Tänk på att för dig räcker det alltså med minsta möjliga storlek för att det ska funka för dig.

Det är större risk att en av deras avgasbilar börjar brinna än att din elbil börjar brinna, typ 10ggr så stor risk.
Sker laddningen med låg ström och i fräscha bra uttag så kommer inget hända. Ett tips är att känna på uttagen om de blir varma.
Lättare att dra en förlängningskabel från grannföreningen än att få vår förening att förstå det :|
Jag har själv ingen erfarenhet av något sådant här, men det låter ju faktiskt helt otroligt...

Vi har mindre än tolv år på oss att göra något åt det rådande krisläget för klimatet!!!

Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).

Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.

Om jag vore dig så skulle jag skulle försöka gå med i styrelsen och/eller börja bearbeta de inflytelserika personerna i föreningen.

Lämna in förslag och motioner till varenda möjligt tillfälle.

https://www.hsb.se/goteborg/om-hsb/orga ... en-motion/

Gör det enkelt för personerna i styrelsen.

Ta reda på vad det är som behövs och exakt hur man gör för att genomföra detta. Ta reda på vad det skulle kosta. Presentera detta skriftligt för styrelsen/medlemmarna så kort och enkelt som möjligt.

Kolla vilka bidrag som föreningen kan få för att tillhandahålla möjligheter för medlemmarna att ladda sina elbilar.

Kolla om dem här kan hjälpa till:

http://www.elbilsverige.se/

Jag minns att det nyligen fanns en bra tråd om det här där någon annan hade ett mycket snarlikt problem. Har sökt på forumet och googlat, men lyckas tyvärr inte hitta den tråden. Där fanns ytterligare bra argument. Men någon annan är kanske kan lyckas hitta den åt oss...

Ett ytterligare argument jag minns från den tråden är att laddmöjligheter höjer värdet på bostäderna i föreningen. Det är många idag som har laddhybrider som kan köra ca 4-5 mil på el. De vill helt säkert också kunna ladda sina hybrider.

Du har ett barn som är tretton. Du har ytterligare ett barn på väg.

Om jag vore dig skulle jag faktiskt gå så långt som att mycket snart rent ut fråga stoppklossarna i styrelsen om vad F#&N det är som dem håller på med!!! Jag skulle börja bråka och ta varje tillfälle att ställa hårda obekväma frågor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av mck »

Jag tycker det fungerar rätt bra att ladda upp växelvis på supercharger (man hinner knappt gå och köpa nåt tvättmedel i macken innan fullt batteri). Och destination chargers. Mall of scandinavia t.ex är perfekt för man kan ha bilen 4h gratis å tanka mer eller mindre fullt med elektroner (det går lite segare på slutet). Medans man går och äter och kollar i butikerna, bio, etc. Men jag är ju av sekterist/entusiast typen och är beredd att stå ut med en del...

Tror inte det är något problem med batteriets hållbarhet, snarare tvärtom. Man kan likna det lite vid en fjäder, mår bäst i avspänt läge någonstans i mitten, så att hela tiden ha bilen laddad på 80 eller 90 procent är nog inte bättre än att ligga i snitt runt 50. Möjligen att den snålar lite mer med att hålla perfekt temperatur?

Model3 är ju dessutom byggd för att klara ännu högre laddhastighet på de nya versionen superchargers, så den har antagligen mycket mindre problem med att ladda på vanliga "sega" stationerna som finns ute nu, än model S som de pushar till gränsen med mjukvareuppdateringar.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Stolpskott »

kikat skrev:
1.
Jag har inte laddat hemma än då jag försöker göra av med mina gratis SuC jag fick med bilen.
Man klarar ju sig utan ladda hemma, utan att behöva betala för SuC, finns många gratis 11kW uttag vid köpcentrum, parkeringshus, men kräver en del planering som jag personligen inte skulle orka med.

1b.
Sliter på batteriet att ladda på SuC ofta så rekommenderar inte att åka in där för ofta om man inte absolut behöver ladda på 20min.

2.
Experimentera med https://abetterrouteplanner.com/, stämmer rätt bra mot min bil.

3.
4.
Har inte gjort något med min bil och har ändå kört en del. Men jag har kört "försiktigt", inte lekt, inte kört i vägren eller på grusvägar längre sträckor. Än så länge inga märken.
Kanske sätter lite stenskottsskydd på trösklarna så småningom för det brukar vara förmonterat på många andra bilmärken, har inte bestämt mig. Bor i den delen av landet där de sällan faller snö och grusning av vägarna inte existerar. Verkar lite överdrivet klä in hela bilen i plast då.
Keramiskt lackskydd är främst till för om du vill ha en mer lättvättad bil och bevara lystern i lacken.

5.
Har aldrig råkat ut för detta så antingen är problemet åtgärdat på nyare bilar eller så har det regnat för lite. Vid normalt regn så rinner det inget ner åtminstone, vid skyfall kommer nog hela bagaget bli dränkt om man är tvungen öppna luckan precis när det regnar som mest men så är det på alla sedaner. Vid snö lär man få borsta av snön innan man öppnar också precis som på alla sedaner.

6.
Garantin lär flyga all världens väg om du modifierar bilen och det uppstår fel eller någon rost runt fjädringarna vid bakluckan, inget unikt med Tesla.
Stör mig lite på att de inte kunnat sätta in en så enkel grej som elektrisk baklucka, men man klarar sig ändå.

7.
Bagageutrymmet är större än man tror eftersom det är så djupt samt den stora nedre luckan och glöm inte frunken för mindre saker.
Personligen hade jag nog väntat på en Y eller köpt en begagnad X om jag hade haft barn. M3 för fin att ha som barnbil tycker jag ;)

8.
Byggkvalitén är inte i topp på Teslas bilar, har alltid varit så på amerikanska bilar.
De som säger att de inte hittat något fel har förmodligen inte letat tillräckligt noga eller så har någon snäll delivery expert åtgärdat felen innan leverans.
Men däremot har kvalitén blivit mycket bättre på M3. Har haft kollega som köpte MS för betydligt mer pengar när det begav sig för 5 år sedan. Gick nästan fylla en A4 med fel där.

Bli nu inte skrämd och tro att dörrarna kommer ramla av när du kör i 110km/h på motorvägen, 99% av felen är lättare defekter och går att åtgärda relativt enkelt eller så lär man sig leva med det. Men jag tycker att Tesla borde ha någon form av kvalitetskontroll på bilarna innan de skickas ut från fabriken när de ligger i den prisklassen. Om de löste problemen direkt eller var mer noggranna vid monteringen hade de förmodligen dessutom tjänat in en hel del servicetid, men Tesla prioriterar att få ut bilarna så snabbt som möjligt före högsta kvalité.
Den tekniska kvalitén är däremot i topp (förutom autosteer som är beta) men med det mekaniska finns en del att jobba på.
Tusen tack för alla svar!
SwedishAdvocate skrev:
Stolpskott skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle gå med i styrelsen och rumstera så att de får till laddning. Tänk på att för dig räcker det alltså med minsta möjliga storlek för att det ska funka för dig.

Det är större risk att en av deras avgasbilar börjar brinna än att din elbil börjar brinna, typ 10ggr så stor risk.
Sker laddningen med låg ström och i fräscha bra uttag så kommer inget hända. Ett tips är att känna på uttagen om de blir varma.
Lättare att dra en förlängningskabel från grannföreningen än att få vår förening att förstå det :|
Jag har själv ingen erfarenhet av något sådant här, men det låter ju faktiskt helt otroligt...

Vi har mindre än tolv år på oss att göra något åt det rådande krisläget för klimatet!!!

Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).

Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.

Om jag vore dig så skulle jag skulle försöka gå med i styrelsen och/eller börja bearbeta de inflytelserika personerna i föreningen.

Lämna in förslag och motioner till varenda möjligt tillfälle.

https://www.hsb.se/goteborg/om-hsb/orga ... en-motion/

Gör det enkelt för personerna i styrelsen.

Ta reda på vad det är som behövs och exakt hur man gör för att genomföra detta. Ta reda på vad det skulle kosta. Presentera detta skriftligt för styrelsen/medlemmarna så kort och enkelt som möjligt.

Kolla vilka bidrag som föreningen kan få för att tillhandahålla möjligheter för medlemmarna att ladda sina elbilar.

Kolla om dem här kan hjälpa till:

http://www.elbilsverige.se/

Jag minns att det nyligen fanns en bra tråd om det här där någon annan hade ett mycket snarlikt problem. Har sökt på forumet och googlat, men lyckas tyvärr inte hitta den tråden. Där fanns ytterligare bra argument. Men någon annan är kanske kan lyckas hitta den åt oss...

Ett ytterligare argument jag minns från den tråden är att laddmöjligheter höjer värdet på bostäderna i föreningen. Det är många idag som har laddhybrider som kan köra ca 4-5 mil på el. De vill helt säkert också kunna ladda sina hybrider.

Du har ett barn som är tretton. Du har ytterligare ett barn på väg.

Om jag vore dig skulle jag faktiskt gå så långt som att mycket snart rent ut fråga stoppklossarna i styrelsen om vad F#&N det är som dem håller på med!!! Jag skulle börja bråka och ta varje tillfälle att ställa hårda obekväma frågor.
Ha, känns som att du känner lika starkt för detta som jag :) Jag har som sagt fått lovord om att det ska titttas på till hösten då fler än jag tydligen har efterfrågat. Så antar att jag iaf får avvakta till efter sommaren innan tjatet börjar. Mycket bra idé dock att det kan vara värt att göra grovjobbet som ingen vill köra för att kunna motivera och förenkla deras jobb. Detta kommer ju garanterat höja värdet för hela föreningen inför framtiden.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stolpskott skrev:
Ha, känns som att du känner lika starkt för detta som jag :) Jag har som sagt fått lovord om att det ska titttas på till hösten då fler än jag tydligen har efterfrågat. Så antar att jag iaf får avvakta till efter sommaren innan tjatet börjar. Mycket bra idé dock att det kan vara värt att göra grovjobbet som ingen vill köra för att kunna motivera och förenkla deras jobb. Detta kommer ju garanterat höja värdet för hela föreningen inför framtiden.
Bra. Det är bara att jobba på. Och bara posta här i forumet om du tycker att det behövs, och du känner att du skulle vilja ha lite input från andra. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av LarsL »

Tänk på att du gör en insats på riktigt om du lyckas få upp laddare. Det kommer garanterat ändra attityden till elbilar hos några i föreningen och de kommer nog fundera på elbil nästa gång om det redan sitter en laddare vid deras parkeringsplats.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
Tänk på att du gör en insats på riktigt om du lyckas få upp laddare. Det kommer garanterat ändra attityden till elbilar hos några i föreningen och de kommer nog fundera på elbil nästa gång om det redan sitter en laddare vid deras parkeringsplats.
...Eller så här: Om man först tar reda på hur många i föreningen som skulle vilja byta till elbil, så vet man hur stor installation det kan vara fråga om. Det föreningen får bekosta blir ju kostnad för samtliga medlemmar. Jag vet inte vilka summor det handlar om. Kanske är det rimligt att du som ska använda en laddare själv får bekosta vissa komponenter som du även får välja om du vill ta med dig ifall du skulle flytta från föreningen. Men även om du tar med dig dessa komponenter är det ju förberett ifall det kommer någon annan som också vill kunna ladda elbil på den parkeringsplatsen.

Brorsan är ordförande i en mindre relativt ny förening utan lån. De har sex egna parkeringsplatser. De kommer inom 1-3 månader installera vettig laddningsutrustning på en eller två parkeringsplatser. Vad han vet idag är det en av medlemmarna som kan kvittera ut en ny firmabil från Volvo årligen som planerar att skaffa en Volvo V60 ladd-hybrid om han har möjlighet att ladda den vid bostaden...

Exakt vad det är dem ska installera och vad det kommer att kosta har jag dock ingen koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Snap02 »

SwedishAdvocate skrev:
Stolpskott skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle gå med i styrelsen och rumstera så att de får till laddning. Tänk på att för dig räcker det alltså med minsta möjliga storlek för att det ska funka för dig.

Det är större risk att en av deras avgasbilar börjar brinna än att din elbil börjar brinna, typ 10ggr så stor risk.
Sker laddningen med låg ström och i fräscha bra uttag så kommer inget hända. Ett tips är att känna på uttagen om de blir varma.
Lättare att dra en förlängningskabel från grannföreningen än att få vår förening att förstå det :|
Jag har själv ingen erfarenhet av något sådant här, men det låter ju faktiskt helt otroligt...

Vi har mindre än tolv år på oss att göra något åt det rådande krisläget för klimatet!!!

Källa: https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).

Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.

Om jag vore dig så skulle jag skulle försöka gå med i styrelsen och/eller börja bearbeta de inflytelserika personerna i föreningen.

Lämna in förslag och motioner till varenda möjligt tillfälle.

https://www.hsb.se/goteborg/om-hsb/orga ... en-motion/

Gör det enkelt för personerna i styrelsen.

Ta reda på vad det är som behövs och exakt hur man gör för att genomföra detta. Ta reda på vad det skulle kosta. Presentera detta skriftligt för styrelsen/medlemmarna så kort och enkelt som möjligt.

Kolla vilka bidrag som föreningen kan få för att tillhandahålla möjligheter för medlemmarna att ladda sina elbilar.

Kolla om dem här kan hjälpa till:

http://www.elbilsverige.se/

Jag minns att det nyligen fanns en bra tråd om det här där någon annan hade ett mycket snarlikt problem. Har sökt på forumet och googlat, men lyckas tyvärr inte hitta den tråden. Där fanns ytterligare bra argument. Men någon annan är kanske kan lyckas hitta den åt oss...

Ett ytterligare argument jag minns från den tråden är att laddmöjligheter höjer värdet på bostäderna i föreningen. Det är många idag som har laddhybrider som kan köra ca 4-5 mil på el. De vill helt säkert också kunna ladda sina hybrider.

Du har ett barn som är tretton. Du har ytterligare ett barn på väg.

Om jag vore dig skulle jag faktiskt gå så långt som att mycket snart rent ut fråga stoppklossarna i styrelsen om vad F#&N det är som dem håller på med!!! Jag skulle börja bråka och ta varje tillfälle att ställa hårda obekväma frågor.
I en samfällighets förening så funkar anlöggningsbeslutet så att inga andra medlemmar ska betala för någons annan elbil. Den dagen fler vill ha elbil än dom som inte vill ha då kan man ändra stadgarna o ta beslut på att investera i laddare etc, precis som man gör om ska byta dom gemensamma taken som exempel.

Lantmäteriet som har hand om anläggningsbesluten har oftast inget emot laddboxar etc så länge dom övriga medlemmarna inte behöver betala något.
Att installera en laddbox seriekopplande
Så effekten går ner om många laddar samtidigt samt med ny central etc skulle kunna ligga på ca 20000 kr per plats.
Antingen erbjuder föreningen säg 6-10 platser på befintlig framdragen ström, oftast 63a (då funkar det oftast med 6-10 bilar) beroende på vilka bilar det gäller.
Den dagen den strömmen inte räcker då kanske majoriteten är för elbil o då är det inget problem att fördela kostnaden.
Det händer mycket nu i många föreningar. Allt från bostadsrätter med lägenheter till radhus områden. Om nu dom flesta bilar inom en snar framtid som kommer tillverkas kommer antingen vara elbil, laddhybrid eller hybrid så vem vill köpa en bostad där man inte kan ladda en bil?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Blandade frågor inför eventuellt M3-köp

Inlägg av Snap02 »

Jag har haft min tesla 3 sedan maj. Hittar faktiskt rätt mycket vettig/snabb laddning som är gratis på många ställen. Brukar finnas på rätt många köpcenter o på 2 timmar får man i nästan 14 mil. Lägger man lunchen någonstans med vettig laddning så får du 7 mil till osv.
Finns laddare rätt nära motions anläggningar etc, planerar man lite så kan man fylla på mycket av det man behöver.
Ang bilen, lite klent med färg vid instegen annars inga direkta fel. Drivlinan o bilen går bra, laddning etc funkar perfekt. Utrymmet i bilen upplever jag som rätt stort. Hade tiguan 240 årsmodell -17 innan.

Det finns även laddkort för 390 kr att köpa med fri laddning som jag förstår.
Allt beror på hur mycket du kör. Du fyller bilen till 45 mil på under 6 timmar
Med 11kw laddning samma som teslas laddbox.
Jäkligt nöjd hittills.
Skriv svar