Varför så få Performance?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Varför så få Performance?

Inlägg av NordicX »

Hej, det verkar vara väldigt få som köper en P?
Är det bara pga förmånsvärdet? När jag läser trådarna får jag bilden av att de flesta köper M3 privat och inte genom företaget men jag kan ju ha fel.
Eller finns det förutom priset fler skäl att avstå P?
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av foolip »

Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Vikan »

Kör en P och har den via eget företag. Kanske är dum som inte tagit den privat...

Förmånsvärdet stinker och skulle gärna se att man ser över systemet. Känns lite som ett straff trots att den inte alls släpper ut som tex en Audi RS4.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av pefreli »

Valde mellan LR RWD och P vid privatköp. Blev en LR RWD. Bedömde skillnad i TCO till runt 2000 kr/månaden. Egentligen inte så farligt mtp prestandan som man får med P. Men vid privatköp känner man sig ändå rånad då det är skattade pengar som ska användas fullt ut.

Nu när inte LR RWD finns skulle det nog dock blivit en P vid privatköp.

Skulle jag idag köpt via företag hade det sannolikt blivit en LR AWD pga lägre förmånsvärde än P.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Walker »

Priset? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Legato »

Skulle gissa att en klar majoritet av treorna ändå köps av bolag. Är väl över 80% för S&X, skulle gissa på runt 60% för treorna.

Jag skulle verkligen vilja ha en Performance, men förmånsvärdet gör det till ett helt orimligt val när man är företagare imo. Totalkostnaden hamnar för mig ca 50% högre, trots att nypriset bara diffar ca 12%. För mig är det den enda anledningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Smutt »

Skulle ha en M3P men hoppade av pga förmånsvärdet och köpte en S75D istället
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av HelectriC »

Det går inte att ha dragkrok på performance och försäkringen är nog betydligt högre(gissar dock)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av mck »

Största anledningen för mig var att jag ville inte ha 20 tums hjulen, dyra, ineffektiva och skulle antagligen ha sönder dem i nån underlagsojämnhet. Är ett stort fan av aero hjulen och de går ju inte att montera på P, Hade gärna tagit en p minus. Köpte en AWD privat kontant av principiella anledningar (hatar lån och byrokrati).

Klart det var lockande med lambo aktig prestanda för inte mycket mer pengar, men AWDen får man anta att den håller längre med samma komponenter och mindre påfrestningar. Och ifall den går sönder trots allt, kanske får man låna en P modell nån gång man kan leka med som plåster på såren. Eller att det kommer en uncork DLC till bilen när Elon behöver lite deg till sina rymdskepp, då betalar jag gärna. :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Tellus »

foolip skrev:
Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Teslabjörn har testat 20" performance michelin original mot 19" nokian, ingen direkt skillnad, när han sedan provkörde sr+ med original michelin 18" tyckte han den bullra mer.
Min P med original 20" går riktigt tyst nu när däcken är inkörda och med 2.8 Bar kalla.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Gustafsson »

Visserligen har jag MS, men förmånsvärdet var det avgörande för mig. 0-100 på ca 4 s kände jag (och känner fortfarande) räcker väldigt väldigt långt. Visst skulle jag velat ha världens snabbaste bil, men jag behöver mer än så för att pynta upp mellanskillnaden. Under den gångna rean var jag dock väldigt frestad...
Röda bromsar o stora fälgar är jag för gammal för.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Det går inte att ha dragkrok på performance och försäkringen är nog betydligt högre(gissar dock)
Min P är billigare än min tidigare V60 D4....
Tror dock det kan bero på att bolagen har dålig koll än, skulle inte förvåna mig om det chockhöjs om nått år.
Men dyrare än en snabb hoj, som jag haft tidigare, blir det nog inte.

Förövrigt valde jag P just för att den är förvånansvärt överkomlig. Ska man ändå lägga närmare 600 lakan på en bil kan man lika gärna lägga 750 och få värstingen.
Tycker också fälgarna är riktigt snygga.
Kombinationen Porsche/Ferrari-prestanda och driftkostnader som en Prius är svårslaget IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Teslaspolen »

Prestandan på vanliga M3 räcker nog mer än väl för de flesta, 3PD känns helt enkelt överdrivet. Gissar jag i alla fall. :)
Verdi

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Verdi »

Tellus skrev:
foolip skrev:
Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Teslabjörn har testat 20" performance michelin original mot 19" nokian, ingen direkt skillnad, när han sedan provkörde sr+ med original michelin 18" tyckte han den bullra mer.
Min P med original 20" går riktigt tyst nu när däcken är inkörda och med 2.8 Bar kalla.
Michelin-däck är i regel rätt högljudda.
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av NordicX »

Ok, tack för era inputs, det får nog bli en P.
Försäkringen var lika för den och för LR när jag kollade.
Funkar det med 19” vinterhjul på en P?
Vilka mått har originalfälgarna, ET, CB?

Enligt mina excelberäkningar landar en P på 1100-1200 kr mer i månaden är en LR, räckvidd räcker för mitt behov.

Kan man få ett förhandsbesked på inbytespris på en ett år gammal bensinbil tro?

Många frågor, tacksam för svar.
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Snap02 »

Jag valde long range var en ickefråga om man har AB. Förmånsvärdet på min är 3700 på P minst det dubbla. Sedan att det är samma motorer o att skillnaden mest märks 0-100 så var det inte värt för mig.
Draget med min LR räcker o blir över.

Däremot gillar jag lull lullen på P. Som färgade bromsok o spoiler etc. Hade inte förmånsvärdet varit så högt så hade jag kunnat köpa den men ärligt talat hade det ens varit värt det även om förmånsvärdet varit lägre?

Jag har samma leasing kostnad i månaden som min förra bil men sparar minst 3000 kr månaden på drivmedel o 1000 kr i månaden på lägre förmånsvärde samt 600 kr i dieselskatt i månaden. Alltså runt 4500 kr billigare i månaden.
Att slänga bort dom ekonomiska fördelarna för att få 3,4 mot drygt 4 på att kunna gasa vid ett rödljus känns mindre viktigt.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av tobiaslej »

Min humble opinion är att skulle jag köpa privat en m3 så skulle jag valt performance. 20 tum-hjulen, track mode, prestandan för bara liiite mer (är det 70k eller, orkar inte kolla just nu?) Jämför man med andra bilmärken vad de tar för sina prestandaversioner så är det ett klipp!

Nu köpte jag via företaget och då är det alltför stor skillnad i förmånsvärde. Som andra skrivit tidigare så är skv:s förmånsvärden en riktig soppa med mycket godtycklighet (SR+ samma som LR RWD!, P väldigt mkt högre än AWD....).

(Sen valde jag själv SR+ vilket jag valde över AWD för att jag inte ska behålla den så länge. Siktar på MY el nya MS som eg passar oss bättre. Men jag är en sån sucker på inredningen i M3 så jag kunde inte vänta....)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Nico »

Anledningarna för mig var dyrare försäkring, 20" minimum, bara en sekund snabbare 0-100, kortare räckvidd.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av HelectriC »

Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av MarcusC »

HelectriC skrev:
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger här :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av HelectriC »

MarcusC skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger här :lol:
Ahh, tänkte inte på det :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Bruno »

Priset, var var inte värt extra nästan 100 tkr (privatköp). Skillnaden mellan P och LR är mindre i verkligheten än på papper, allt för att sälja fler P...

Skulle kunna ha sagt dragkrok, men jag beställde innan M3 fick dragkrok, skulle inte ha varit så snabb :(

Och detta är min vinterbil, på sommaren kör jag nedcabbat... 8-)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Magnus71 »

Anledningen till att jag valde AWD LR var både dragkrok och förmånsvärdet. Men även 18" hjulen bidrog (räckvidd).
Vid privatköp hade valet varit svårare. Men dragkrok hade avgjort fortfarande.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
fred099
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jan 2019 09:07

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av fred099 »

Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför så få Performance?

Inlägg av Legato »

fred099 skrev:
Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Fynd om man är privatköpare, men verkligen inte som företagare tyvärr...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar