Sida 1 av 2

Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 07:17
av NordicX
Hej, det verkar vara väldigt få som köper en P?
Är det bara pga förmånsvärdet? När jag läser trådarna får jag bilden av att de flesta köper M3 privat och inte genom företaget men jag kan ju ha fel.
Eller finns det förutom priset fler skäl att avstå P?

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 07:34
av foolip
Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 08:04
av Vikan
Kör en P och har den via eget företag. Kanske är dum som inte tagit den privat...

Förmånsvärdet stinker och skulle gärna se att man ser över systemet. Känns lite som ett straff trots att den inte alls släpper ut som tex en Audi RS4.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 09:12
av pefreli
Valde mellan LR RWD och P vid privatköp. Blev en LR RWD. Bedömde skillnad i TCO till runt 2000 kr/månaden. Egentligen inte så farligt mtp prestandan som man får med P. Men vid privatköp känner man sig ändå rånad då det är skattade pengar som ska användas fullt ut.

Nu när inte LR RWD finns skulle det nog dock blivit en P vid privatköp.

Skulle jag idag köpt via företag hade det sannolikt blivit en LR AWD pga lägre förmånsvärde än P.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 09:51
av Walker
Priset? :roll:

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 09:54
av Legato
Skulle gissa att en klar majoritet av treorna ändå köps av bolag. Är väl över 80% för S&X, skulle gissa på runt 60% för treorna.

Jag skulle verkligen vilja ha en Performance, men förmånsvärdet gör det till ett helt orimligt val när man är företagare imo. Totalkostnaden hamnar för mig ca 50% högre, trots att nypriset bara diffar ca 12%. För mig är det den enda anledningen.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 10:06
av Smutt
Skulle ha en M3P men hoppade av pga förmånsvärdet och köpte en S75D istället

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 10:15
av HelectriC
Det går inte att ha dragkrok på performance och försäkringen är nog betydligt högre(gissar dock)

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 10:37
av mck
Största anledningen för mig var att jag ville inte ha 20 tums hjulen, dyra, ineffektiva och skulle antagligen ha sönder dem i nån underlagsojämnhet. Är ett stort fan av aero hjulen och de går ju inte att montera på P, Hade gärna tagit en p minus. Köpte en AWD privat kontant av principiella anledningar (hatar lån och byrokrati).

Klart det var lockande med lambo aktig prestanda för inte mycket mer pengar, men AWDen får man anta att den håller längre med samma komponenter och mindre påfrestningar. Och ifall den går sönder trots allt, kanske får man låna en P modell nån gång man kan leka med som plåster på såren. Eller att det kommer en uncork DLC till bilen när Elon behöver lite deg till sina rymdskepp, då betalar jag gärna. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 11:45
av Tellus
foolip skrev:
Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Teslabjörn har testat 20" performance michelin original mot 19" nokian, ingen direkt skillnad, när han sedan provkörde sr+ med original michelin 18" tyckte han den bullra mer.
Min P med original 20" går riktigt tyst nu när däcken är inkörda och med 2.8 Bar kalla.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 12:03
av Gustafsson
Visserligen har jag MS, men förmånsvärdet var det avgörande för mig. 0-100 på ca 4 s kände jag (och känner fortfarande) räcker väldigt väldigt långt. Visst skulle jag velat ha världens snabbaste bil, men jag behöver mer än så för att pynta upp mellanskillnaden. Under den gångna rean var jag dock väldigt frestad...
Röda bromsar o stora fälgar är jag för gammal för.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 12:22
av taliz
HelectriC skrev:
Det går inte att ha dragkrok på performance och försäkringen är nog betydligt högre(gissar dock)
Min P är billigare än min tidigare V60 D4....
Tror dock det kan bero på att bolagen har dålig koll än, skulle inte förvåna mig om det chockhöjs om nått år.
Men dyrare än en snabb hoj, som jag haft tidigare, blir det nog inte.

Förövrigt valde jag P just för att den är förvånansvärt överkomlig. Ska man ändå lägga närmare 600 lakan på en bil kan man lika gärna lägga 750 och få värstingen.
Tycker också fälgarna är riktigt snygga.
Kombinationen Porsche/Ferrari-prestanda och driftkostnader som en Prius är svårslaget IMO.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 13:38
av Teslaspolen
Prestandan på vanliga M3 räcker nog mer än väl för de flesta, 3PD känns helt enkelt överdrivet. Gissar jag i alla fall. :)

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 14:13
av Verdi
Tellus skrev:
foolip skrev:
Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Teslabjörn har testat 20" performance michelin original mot 19" nokian, ingen direkt skillnad, när han sedan provkörde sr+ med original michelin 18" tyckte han den bullra mer.
Min P med original 20" går riktigt tyst nu när däcken är inkörda och med 2.8 Bar kalla.
Michelin-däck är i regel rätt högljudda.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 18:03
av NordicX
Ok, tack för era inputs, det får nog bli en P.
Försäkringen var lika för den och för LR när jag kollade.
Funkar det med 19” vinterhjul på en P?
Vilka mått har originalfälgarna, ET, CB?

Enligt mina excelberäkningar landar en P på 1100-1200 kr mer i månaden är en LR, räckvidd räcker för mitt behov.

Kan man få ett förhandsbesked på inbytespris på en ett år gammal bensinbil tro?

Många frågor, tacksam för svar.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 20:58
av Snap02
Jag valde long range var en ickefråga om man har AB. Förmånsvärdet på min är 3700 på P minst det dubbla. Sedan att det är samma motorer o att skillnaden mest märks 0-100 så var det inte värt för mig.
Draget med min LR räcker o blir över.

Däremot gillar jag lull lullen på P. Som färgade bromsok o spoiler etc. Hade inte förmånsvärdet varit så högt så hade jag kunnat köpa den men ärligt talat hade det ens varit värt det även om förmånsvärdet varit lägre?

Jag har samma leasing kostnad i månaden som min förra bil men sparar minst 3000 kr månaden på drivmedel o 1000 kr i månaden på lägre förmånsvärde samt 600 kr i dieselskatt i månaden. Alltså runt 4500 kr billigare i månaden.
Att slänga bort dom ekonomiska fördelarna för att få 3,4 mot drygt 4 på att kunna gasa vid ett rödljus känns mindre viktigt.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 14 jul 2019 21:53
av tobiaslej
Min humble opinion är att skulle jag köpa privat en m3 så skulle jag valt performance. 20 tum-hjulen, track mode, prestandan för bara liiite mer (är det 70k eller, orkar inte kolla just nu?) Jämför man med andra bilmärken vad de tar för sina prestandaversioner så är det ett klipp!

Nu köpte jag via företaget och då är det alltför stor skillnad i förmånsvärde. Som andra skrivit tidigare så är skv:s förmånsvärden en riktig soppa med mycket godtycklighet (SR+ samma som LR RWD!, P väldigt mkt högre än AWD....).

(Sen valde jag själv SR+ vilket jag valde över AWD för att jag inte ska behålla den så länge. Siktar på MY el nya MS som eg passar oss bättre. Men jag är en sån sucker på inredningen i M3 så jag kunde inte vänta....)

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 08:31
av Nico
Anledningarna för mig var dyrare försäkring, 20" minimum, bara en sekund snabbare 0-100, kortare räckvidd.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 09:19
av HelectriC
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 09:24
av MarcusC
HelectriC skrev:
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger här :lol:

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 09:28
av HelectriC
MarcusC skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger här :lol:
Ahh, tänkte inte på det :lol:

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 09:48
av Bruno
Priset, var var inte värt extra nästan 100 tkr (privatköp). Skillnaden mellan P och LR är mindre i verkligheten än på papper, allt för att sälja fler P...

Skulle kunna ha sagt dragkrok, men jag beställde innan M3 fick dragkrok, skulle inte ha varit så snabb :(

Och detta är min vinterbil, på sommaren kör jag nedcabbat... 8-)

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 10:50
av Magnus71
Anledningen till att jag valde AWD LR var både dragkrok och förmånsvärdet. Men även 18" hjulen bidrog (räckvidd).
Vid privatköp hade valet varit svårare. Men dragkrok hade avgjort fortfarande.

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 14:45
av fred099
Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?

Re: Varför så få Performance?

Postat: 15 jul 2019 14:58
av Legato
fred099 skrev:
Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Fynd om man är privatköpare, men verkligen inte som företagare tyvärr...