Varför så få Performance?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför så få Performance?
Visserligen har jag MS, men förmånsvärdet var det avgörande för mig. 0-100 på ca 4 s kände jag (och känner fortfarande) räcker väldigt väldigt långt. Visst skulle jag velat ha världens snabbaste bil, men jag behöver mer än så för att pynta upp mellanskillnaden. Under den gångna rean var jag dock väldigt frestad...
Röda bromsar o stora fälgar är jag för gammal för.
Röda bromsar o stora fälgar är jag för gammal för.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför så få Performance?
Min P är billigare än min tidigare V60 D4....HelectriC skrev:Det går inte att ha dragkrok på performance och försäkringen är nog betydligt högre(gissar dock)
Tror dock det kan bero på att bolagen har dålig koll än, skulle inte förvåna mig om det chockhöjs om nått år.
Men dyrare än en snabb hoj, som jag haft tidigare, blir det nog inte.
Förövrigt valde jag P just för att den är förvånansvärt överkomlig. Ska man ändå lägga närmare 600 lakan på en bil kan man lika gärna lägga 750 och få värstingen.
Tycker också fälgarna är riktigt snygga.
Kombinationen Porsche/Ferrari-prestanda och driftkostnader som en Prius är svårslaget IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför så få Performance?
Prestandan på vanliga M3 räcker nog mer än väl för de flesta, 3PD känns helt enkelt överdrivet. Gissar jag i alla fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför så få Performance?
Michelin-däck är i regel rätt högljudda.Tellus skrev:Teslabjörn har testat 20" performance michelin original mot 19" nokian, ingen direkt skillnad, när han sedan provkörde sr+ med original michelin 18" tyckte han den bullra mer.foolip skrev:Mindre räckvidd var avgörande för mig. Högre vägljud verkar också vara ett minus, men det visste jag inte när jag valde. Har alltså LR AWD.
Min P med original 20" går riktigt tyst nu när däcken är inkörda och med 2.8 Bar kalla.
Re: Varför så få Performance?
Ok, tack för era inputs, det får nog bli en P.
Försäkringen var lika för den och för LR när jag kollade.
Funkar det med 19” vinterhjul på en P?
Vilka mått har originalfälgarna, ET, CB?
Enligt mina excelberäkningar landar en P på 1100-1200 kr mer i månaden är en LR, räckvidd räcker för mitt behov.
Kan man få ett förhandsbesked på inbytespris på en ett år gammal bensinbil tro?
Många frågor, tacksam för svar.
Försäkringen var lika för den och för LR när jag kollade.
Funkar det med 19” vinterhjul på en P?
Vilka mått har originalfälgarna, ET, CB?
Enligt mina excelberäkningar landar en P på 1100-1200 kr mer i månaden är en LR, räckvidd räcker för mitt behov.
Kan man få ett förhandsbesked på inbytespris på en ett år gammal bensinbil tro?
Många frågor, tacksam för svar.
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Re: Varför så få Performance?
Jag valde long range var en ickefråga om man har AB. Förmånsvärdet på min är 3700 på P minst det dubbla. Sedan att det är samma motorer o att skillnaden mest märks 0-100 så var det inte värt för mig.
Draget med min LR räcker o blir över.
Däremot gillar jag lull lullen på P. Som färgade bromsok o spoiler etc. Hade inte förmånsvärdet varit så högt så hade jag kunnat köpa den men ärligt talat hade det ens varit värt det även om förmånsvärdet varit lägre?
Jag har samma leasing kostnad i månaden som min förra bil men sparar minst 3000 kr månaden på drivmedel o 1000 kr i månaden på lägre förmånsvärde samt 600 kr i dieselskatt i månaden. Alltså runt 4500 kr billigare i månaden.
Att slänga bort dom ekonomiska fördelarna för att få 3,4 mot drygt 4 på att kunna gasa vid ett rödljus känns mindre viktigt.
Draget med min LR räcker o blir över.
Däremot gillar jag lull lullen på P. Som färgade bromsok o spoiler etc. Hade inte förmånsvärdet varit så högt så hade jag kunnat köpa den men ärligt talat hade det ens varit värt det även om förmånsvärdet varit lägre?
Jag har samma leasing kostnad i månaden som min förra bil men sparar minst 3000 kr månaden på drivmedel o 1000 kr i månaden på lägre förmånsvärde samt 600 kr i dieselskatt i månaden. Alltså runt 4500 kr billigare i månaden.
Att slänga bort dom ekonomiska fördelarna för att få 3,4 mot drygt 4 på att kunna gasa vid ett rödljus känns mindre viktigt.
Re: Varför så få Performance?
Min humble opinion är att skulle jag köpa privat en m3 så skulle jag valt performance. 20 tum-hjulen, track mode, prestandan för bara liiite mer (är det 70k eller, orkar inte kolla just nu?) Jämför man med andra bilmärken vad de tar för sina prestandaversioner så är det ett klipp!
Nu köpte jag via företaget och då är det alltför stor skillnad i förmånsvärde. Som andra skrivit tidigare så är skv:s förmånsvärden en riktig soppa med mycket godtycklighet (SR+ samma som LR RWD!, P väldigt mkt högre än AWD....).
(Sen valde jag själv SR+ vilket jag valde över AWD för att jag inte ska behålla den så länge. Siktar på MY el nya MS som eg passar oss bättre. Men jag är en sån sucker på inredningen i M3 så jag kunde inte vänta....)
Nu köpte jag via företaget och då är det alltför stor skillnad i förmånsvärde. Som andra skrivit tidigare så är skv:s förmånsvärden en riktig soppa med mycket godtycklighet (SR+ samma som LR RWD!, P väldigt mkt högre än AWD....).
(Sen valde jag själv SR+ vilket jag valde över AWD för att jag inte ska behålla den så länge. Siktar på MY el nya MS som eg passar oss bättre. Men jag är en sån sucker på inredningen i M3 så jag kunde inte vänta....)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Varför så få Performance?
Anledningarna för mig var dyrare försäkring, 20" minimum, bara en sekund snabbare 0-100, kortare räckvidd.
Model 3 Long Range AWD
Re: Varför så få Performance?
Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Varför så få Performance?
Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger härHelectriC skrev:Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Varför så få Performance?
Ahh, tänkte inte på detMarcusC skrev:Det beror kanske på för att alla som det var sååååå viktigt för är ute och kör släp nu istället för att hänger härHelectriC skrev:Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Varför så få Performance?
Priset, var var inte värt extra nästan 100 tkr (privatköp). Skillnaden mellan P och LR är mindre i verkligheten än på papper, allt för att sälja fler P...
Skulle kunna ha sagt dragkrok, men jag beställde innan M3 fick dragkrok, skulle inte ha varit så snabb
Och detta är min vinterbil, på sommaren kör jag nedcabbat...
Skulle kunna ha sagt dragkrok, men jag beställde innan M3 fick dragkrok, skulle inte ha varit så snabb
Och detta är min vinterbil, på sommaren kör jag nedcabbat...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Varför så få Performance?
Anledningen till att jag valde AWD LR var både dragkrok och förmånsvärdet. Men även 18" hjulen bidrog (räckvidd).
Vid privatköp hade valet varit svårare. Men dragkrok hade avgjort fortfarande.
Vid privatköp hade valet varit svårare. Men dragkrok hade avgjort fortfarande.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Varför så få Performance?
Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Re: Varför så få Performance?
Fynd om man är privatköpare, men verkligen inte som företagare tyvärr...fred099 skrev:Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför så få Performance?
Kanske inte så många som köper en Porche 911 som företagare heller tänker jag? Eller BMW M3? Det är den kategorin köpare jag menar.Legato skrev:Fynd om man är privatköpare, men verkligen inte som företagare tyvärr...fred099 skrev:Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Re: Varför så få Performance?
Tror inte Model 3 når ända fram till de (mig själv inkluderad) som tidigare haft en prestandabil motsvarande P.fred099 skrev:Kanske inte så många som köper en Porche 911 som företagare heller tänker jag? Eller BMW M3? Det är den kategorin köpare jag menar.Legato skrev:Fynd om man är privatköpare, men verkligen inte som företagare tyvärr...fred099 skrev:Med tanke på prestanda som den levererar är den ju ett fynd. Kanske har traditionella motorentusiaster som lägger större vikt på sånt inte riktigt vågat ta steget ännu?
Av flera anledningar.
Hade du smällt på en vinge och lite maffigare fälgar på instegsmodellen och ställt den bredvid en P så är det nog få som kan skilja dom åt utan att syna detaljer. Ställ en 3/A5/C bredvid en M3/RS5/C63 så ser och hör man fortfarande vilken modell som är den värsta, betydligt råare. (Finns det dom som vill ha en sleeper men det är nog få)
Sen är förarmiljön allt annat än sportig, hade behövts ordentliga skålade säten och fetare ratt. Att ”track mode” idag är tämligen begränsat kan ju komma att förändras i framtiden genom en uppdatering, här låter andra tillverkare kunden ha större frihet.
Att det inte finns någon motorklubb som erbjuder bankörning med försäkring gör det nog även svårt att locka dom som är intresserade av det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Varför så få Performance?
Jag tror de som vill ha krok är en kategori människor som ändå inte hade en tanke på p modellen, jag ser åtminstone själv så på saken.HelectriC skrev:Det är ju väldigt förvånande att inte fler nämner dragkrok som argument. Det har ju varit ett jädra tjat här inne om att dragkrok är såååååå viktigt innan det kom till M3 (men inte P)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19