Model 3 RWD som förmånsbil.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

KanskeTesla
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2019 14:11

Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av KanskeTesla »

Hej, jag har fått ok på förmånsbil och det ska vara PIH/elbil. Någon som har den billigare model 3 som förmånsbil? Jag kommer förmodligen köra 3500 mil minst per år i tjänst och privat. Bilar jag väljer mellan är Passat GTE och Model 3, jag väljer låg nettokostnad och lägre brutto-löneavdrag så långt det är möjligt för att sabba min pension så lite som möjligt. Leveranstiden på Passat verkar dock vara grymt lång..

Milersättningen för elbil gör ju det rätt attraktivt då man faktiskt får en hel del mer än det kostar att köra, och kan på så sätt kompensera pensionsavsättningen eller bara få ett bättre netto. Vi har en bra kombi redan så jag kan ha en liten bil och köra mig själv runt i tjänsten, tar jag en GTE säljer vi förmodligen den.

Det jag funderar på är väl främst hur den är att köra långt och mycket i? Tycker mig se i tester att den inte är överdrivet bekväm, jag åker idag långkörning i A6 3.0 privat och Passat Alltrack i tjänsten.

Jag bor i södra Norrland och kommer röra mig mellan Värmland och Jämtland i tjänsten. Jag vill gärna sitta bra då jag får ont i ryggen om det är dåliga stolar, Volvos enklare stolar i V90 tex var ett helvete att åka i. Jag trivs bra i nya modellen passat och Audi. Har kollar upp med abetterrouteplanner.com att jag har tillgång till laddare på alla mina standardrutter.

Har du en model 3 RWD som anställd? Vad kostar den dig isf netto? Vi har en modell på leasing med TCO (total cost of ownership) och en nettoavdrag om du väljer en dyr bil.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av Swede1 »

2995 förmånsvärde både på LR Rwd och SR+ Rwd.
2670 förmånsvärde för en passat kombi?

Passaten pga förmånsvärdet, konstigt dyrt förmånsvärde för en tesla model 3 som är en mindre bil än vw passat, SR+ borde ha lägre förmånsvärde en long range.

Hyr en model 3 och se om du står ut med komforten.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av vigge50 »

Här finns en bra sida för att beräkna både de privata och företagskostnadena för förmånsbil. Som du ser så finns Model 3 och Passat GTE som exemple redan men med dina miltal kanske du ska skapa två egna kalkyler.

https://www.teslakalkylen.com/examples
KanskeTesla
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2019 14:11

Re: Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av KanskeTesla »

Swede1 skrev:
2995 förmånsvärde både på LR Rwd och SR+ Rwd.
2670 förmånsvärde för en passat kombi?

Passaten pga förmånsvärdet, konstigt dyrt förmånsvärde för en tesla model 3 som är en mindre bil än vw passat, SR+ borde ha lägre förmånsvärde en long range.

Hyr en model 3 och se om du står ut med komforten.
Skatteverket jämför väl model 3 med en stor bensindriven bil om jag inte minns fel. Ja det är ju ett alternativ, nackdelen är väl att jag måste till Sthlm och hyra en bil isf. Passaten är väl förmodligen ett vettigare alternativ bara man kan vänta ett år eller så på att få den.
KanskeTesla
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2019 14:11

Re: Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av KanskeTesla »

vigge50 skrev:
Här finns en bra sida för att beräkna både de privata och företagskostnadena för förmånsbil. Som du ser så finns Model 3 och Passat GTE som exemple redan men med dina miltal kanske du ska skapa två egna kalkyler.

https://www.teslakalkylen.com/examples
Tackar, får kolla på den, vi har en egen kalkyl baserad på bolagets påslag, men jag har inte fått den än.
KanskeTesla
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2019 14:11

Re: Model 3 RWD som förmånsbil.

Inlägg av KanskeTesla »

vigge50 skrev:
Här finns en bra sida för att beräkna både de privata och företagskostnadena för förmånsbil. Som du ser så finns Model 3 och Passat GTE som exemple redan men med dina miltal kanske du ska skapa två egna kalkyler.

https://www.teslakalkylen.com/examples
Vi har en variant där man förenklat kan säga att bilens förmånsvärde blir din nettokostnad i och med ett bruttolöneavdrag från företaget. Så länge man håller sig inom 6000:-/mån TCO. Men ingen har en Tesla som jag förstod det och priset går ju utanför ramen så att säga men det kan ju kompenseras till viss del av mindre service etc.
Skriv svar