Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jsod
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 maj 2019 08:53

Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av jsod »

Har precis åkt Stockholm - Enköping och laddväntar för vidare färd. Har blivit grymt irriterad på ett lite oregelbundet vindljud som kommer ungefär från förarsidan i huvudhöjd. Det låter nästan metalliskt men tror det är vinden som spelar ett spratt.

När jag kikar på glastaket så ser jag att en kant sticker upp på förarsidan, mer jmf med passagerarsidan som inte heller har samma ljud även om man kan höra en liten tendens. Min logik säger att det kan ha något med saken att göra. Tror ni jag är något på spåren eller ska man bara acceptera att det kan bli lite skumma vindljud? Upplever ni liknande symptom?
IMG_0780.jpg
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av Elix747 »

jsod skrev:
Har precis åkt Stockholm - Enköping och laddväntar för vidare färd. Har blivit grymt irriterad på ett lite oregelbundet vindljud som kommer ungefär från förarsidan i huvudhöjd. Det låter nästan metalliskt men tror det är vinden som spelar ett spratt.

När jag kikar på glastaket så ser jag att en kant sticker upp på förarsidan, mer jmf med passagerarsidan som inte heller har samma ljud även om man kan höra en liten tendens. Min logik säger att det kan ha något med saken att göra. Tror ni jag är något på spåren eller ska man bara acceptera att det kan bli lite skumma vindljud? Upplever ni liknande symptom?
IMG_0780.jpg
Vindljud hör jag, men inget som denna bedkrivningen. Dock är vindljudet tydligt oregelbundet och mer störigt vid sidvind.
Jag har ingen sådan kant på taket. Kanske du skulle ha hjälp av gummilist för taket. En del påstår att det hjälper mot vindljud.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av tor »

Du kanske kan prova att tejpa kanten bara för att se om det är orsaken till ljudet?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av anna__ »

Jag har vindljud på passagerare sidan mycket tydligare än föraresidan, typ uppe vid vindrutan eller om det är början av glastaket
Användarvisningsbild
My toy1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2019 14:20

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av My toy1 »

Har du öppningsbar tak,kan det hjälpa att stänga den med öppen fönster för att undvika tryck. Sedan stänger fönstret. ;)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av anna__ »

My toy1 skrev:
Har du öppningsbar tak,kan det hjälpa att stänga den med öppen fönster för att undvika tryck. Sedan stänger fönstret. ;)
Öppningsbart tak på en Model 3 är svårt att hitta ;)
Användarvisningsbild
jsod
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 maj 2019 08:53

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av jsod »

Elix747 skrev:
Vindljud hör jag, men inget som denna bedkrivningen. Dock är vindljudet tydligt oregelbundet och mer störigt vid sidvind.
Jag har ingen sådan kant på taket. Kanske du skulle ha hjälp av gummilist för taket. En del påstår att det hjälper mot vindljud.
Låter intressant, är det hemmabygge eller ett kit man kan köpa?
tor skrev:
Du kanske kan prova att tejpa kanten bara för att se om det är orsaken till ljudet?
Testade detta! Det blir faktiskt ganska stor skillnad fast är endast vid landsväg där det är svårt att köra längre sträckor runt 110 då det lät som mest. Måste testa mer när jag kör långkörning på motorväg igen!
Frågan är vad man gör med detta? Ber Tesla att limma om rutan så den sitter rakt?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av e5m1r »

jsod skrev:
Elix747 skrev:
Vindljud hör jag, men inget som denna bedkrivningen. Dock är vindljudet tydligt oregelbundet och mer störigt vid sidvind.
Jag har ingen sådan kant på taket. Kanske du skulle ha hjälp av gummilist för taket. En del påstår att det hjälper mot vindljud.
Låter intressant, är det hemmabygge eller ett kit man kan köpa?
tor skrev:
Du kanske kan prova att tejpa kanten bara för att se om det är orsaken till ljudet?
Testade detta! Det blir faktiskt ganska stor skillnad fast är endast vid landsväg där det är svårt att köra längre sträckor runt 110 då det lät som mest. Måste testa mer när jag kör långkörning på motorväg igen!
Frågan är vad man gör med detta? Ber Tesla att limma om rutan så den sitter rakt?
Finns en rund gummilist på bland annat ebay inget teslaspecifik men storlek som passar bara att söka

Lycka till att tesla limar om rutan
För ett år sen visst men idag....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av kikat »

Har inte heller någon sån kant så något verkar fel. Det skadar inte att lägga in ett serviceärende på det men tror inte SC kan göra så mycket åt det tyvärr. Täta med gummilist är nog det enda alternativet.
Har inga vindljud i min, mer än de normala som kommer från fönstren när man kör i högre hastigheter. De vindljuden beror på konstruktionen då det inte går att komma ifrån vindljud på karmlösa dörrar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av Bjelke »

Som det där ser ut så kommer det förr eller senare att komma en sten som träffar precis på kanten och ger en spricka i taket.
Det kan ju hända även om det inte finns en sån där tydlig kant, så risken ökar nog ganska mycket också :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av Gustafsson »

Ser ut som ett reklamationsfall tycker jag
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av tor-ake »

Jag var ut och tittade på min bil och det ser faktiskt likadant ut. Har inte märkt något otillbörligt vindbrus i farter under 150km/h.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jsod
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 maj 2019 08:53

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av jsod »

Jag kan återrapportera att jag körde samma väg tillbaka förra veckan, plus 10-20 mil utöver det, utan att höra samma vindljud. Så jag får avfärda det med att det var sidvind utöver det vanliga som på nåt sätt satte igång det.

Nu ska jag fortsätta vara supernöjd med bilen :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av Svenssons »

anna__ skrev:
My toy1 skrev:
Har du öppningsbar tak,kan det hjälpa att stänga den med öppen fönster för att undvika tryck. Sedan stänger fönstret. ;)
Öppningsbart tak på en Model 3 är svårt att hitta ;)
De går alla att öppna upp, att stänga är en annan fråga...
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av HelectriC »

Säker på att det inte är det lilla trekantsfönstret som sitter längst fram på dörren då? Det har orsakat en del vindbrus hos mig i motorvägsfart. Har fått det justerat hos SC och det har blivit bättre, men inte 100% bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
Säker på att det inte är det lilla trekantsfönstret som sitter längst fram på dörren då? Det har orsakat en del vindbrus hos mig i motorvägsfart. Har fått det justerat hos SC och det har blivit bättre, men inte 100% bra.

Finns väl inte på trean...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vindljud förarsida pga ojämn kant glastak?

Inlägg av GreenMachine »

Prova tile old fashioned problemlösning. Sätt tejp ordentligt över kanten. Testa. Blir det bättre eller försvinner helt så har du hittat problemet. Annars leta vidare.
Skriv svar