Räckvidd mellan S och 3
Moderator: Redaktion
Räckvidd mellan S och 3
Efter Teslabjörn och andra verkar klara 50 mil i 90 kmh med Trean long range, cirka 40 mil med standard range. Vad är resultatet för s-modellerna: 75, 75D, 90D o100D?
Re: Räckvidd mellan S och 3
Det verkar som att åtminstone på de nya Raven-modellerna så kommer man runt den specificerade wltp-sträckan på respektive bil.
Exempel:
Edit: Korkad funktion på yt-taggen.
Exempel:
Edit: Korkad funktion på yt-taggen.
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Räckvidd mellan S och 3
TechNerd skrev:Det verkar som att åtminstone på de nya Raven-modellerna så kommer man runt den specificerade wltp-sträckan på respektive bil.
Exempel:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Räckvidd mellan S och 3
En S90D med fräscht batteri och 19"-fälgar klarar drygt 40 mil under optimala förhållanden, dvs sommartemperaturer och lugn körning i max 90km/h.DrSweden skrev:Efter Teslabjörn och andra verkar klara 50 mil i 90 kmh med Trean long range, cirka 40 mil med standard range. Vad är resultatet för s-modellerna: 75, 75D, 90D o100D?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckvidd mellan S och 3
Jag har kört 46mil med min S75D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Räckvidd mellan S och 3
Har inga siffror men helt klart är att model 3 håller sig bättre till spec än vad min gamla S85D gjorde.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Räckvidd mellan S och 3
Men den gamla S85D hade väl NECD som spec? WLTP är ju möjlig att uppnå i verkliga livet medan NECD inte är det.Pontus skrev:Har inga siffror men helt klart är att model 3 håller sig bättre till spec än vad min gamla S85D gjorde.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd mellan S och 3
Sommartid drar min ca 160 Wh/km på landsväg när jag följer trafikrytmen. Kan utan problem köra 60 mil om jag måste vid 100% laddning. Brukar köra ca 35 mil i slängen dock-det är min egen ”range” innan jag vill sträcka på benen å fika. Regnar det blir räckvidden betydligt kortare. Vintertid blir det ca 200 wh/mil när batterierna är varma. Mycket mer förbrukning om bilen är kall
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd mellan S och 3
Efter 3 år och ca 7000 mil hade jag ett snitt på 208wh/km med min S75D. Skulle säga att jag över denna tid och i snitt har legat på ca 5% över gällande hastighetsbegränsningar (mer på 90-120 vägar, mindre i stad och på 70-vägar). Av dessa 7000 mil har väl grovt uppskattat 5500 lagts på landsvägskörning och 1500 mil i lågfart/stadstrafik.
Ska bli spännande att jämföra nu när jag strax får min M3 LR
Ska bli spännande att jämföra nu när jag strax får min M3 LR
MY LR, Pearl White
Re: Räckvidd mellan S och 3
Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Räckvidd mellan S och 3
Exakt hur "bra tempo" pratar vi om? Jag har visserligen ingen fin statistik, men om inte bilen rapporterar helt galet ligger jag inte i närheten av så höga siffror.Verdi skrev:Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Re: Räckvidd mellan S och 3
jonsalgerier skrev:Exakt hur "bra tempo" pratar vi om? Jag har visserligen ingen fin statistik, men om inte bilen rapporterar helt galet ligger jag inte i närheten av så höga siffror.Verdi skrev:Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Blev ju en hel del motorväg i somras. Mycket 130-160 km/h.
Här hemma: Om en "gubbe med keps" är en 1:a och en yngling från Säffle i en trimmad BMW är en 10:a så kör jag väl som en 7:a. Dvs ganska fort men inga vansinnigheter.
Re: Räckvidd mellan S och 3
Jag har helt andra förbrukningssiffror på min S85D, men jag håller väl inte lika "bra tempo".Verdi skrev:jonsalgerier skrev:Exakt hur "bra tempo" pratar vi om? Jag har visserligen ingen fin statistik, men om inte bilen rapporterar helt galet ligger jag inte i närheten av så höga siffror.Verdi skrev:Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Blev ju en hel del motorväg i somras. Mycket 130-160 km/h.
Här hemma: Om en "gubbe med keps" är en 1:a och en yngling från Säffle i en trimmad BMW är en 10:a så kör jag väl som en 7:a. Dvs ganska fort men inga vansinnigheter.
Genomsnittlig total förbrukning sedan inköp under drygt 10.000 mil: 206 Wh/km
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Räckvidd mellan S och 3
19" fälgar kanske?Corvus skrev:Jag har helt andra förbrukningssiffror på min S85D, men jag håller väl inte lika "bra tempo".Verdi skrev:jonsalgerier skrev:Exakt hur "bra tempo" pratar vi om? Jag har visserligen ingen fin statistik, men om inte bilen rapporterar helt galet ligger jag inte i närheten av så höga siffror.Verdi skrev:Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Blev ju en hel del motorväg i somras. Mycket 130-160 km/h.
Här hemma: Om en "gubbe med keps" är en 1:a och en yngling från Säffle i en trimmad BMW är en 10:a så kör jag väl som en 7:a. Dvs ganska fort men inga vansinnigheter.
Genomsnittlig total förbrukning sedan inköp under drygt 10.000 mil: 206 Wh/km
Re: Räckvidd mellan S och 3
Japp.Verdi skrev:19" fälgar kanske?Corvus skrev:Jag har helt andra förbrukningssiffror på min S85D, men jag håller väl inte lika "bra tempo".Verdi skrev:jonsalgerier skrev:Exakt hur "bra tempo" pratar vi om? Jag har visserligen ingen fin statistik, men om inte bilen rapporterar helt galet ligger jag inte i närheten av så höga siffror.Verdi skrev:Så här ser det ut för en Model S med 19" vinter och 21" sommar och som "håller bra tempo".
Det är bra precis ett år och visar även på temperaturfördelningen vintertid i Uppland. Att det är så mycket varmt väder beror dock på Spanien-trippen.
Jag försöker förvärma bilen innan avfärd vintertid men där straffas bilen ändå pga väldigt hög förbrukning de första milen. På långkörning vintertid ser det bättre ut än sådär.
Blev ju en hel del motorväg i somras. Mycket 130-160 km/h.
Här hemma: Om en "gubbe med keps" är en 1:a och en yngling från Säffle i en trimmad BMW är en 10:a så kör jag väl som en 7:a. Dvs ganska fort men inga vansinnigheter.
Genomsnittlig total förbrukning sedan inköp under drygt 10.000 mil: 206 Wh/km
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Räckvidd mellan S och 3
Corvus skrev:Japp.Verdi skrev:
19" fälgar kanske?
Det är nog nästan den enda skillnaden mellan dina och mina siffror. 20-25 grader har du 190 och jag har 217. Jag skulle säga att det bara är hjulen. Vintertid så är våra siffror ganska snarlika. Jag ligger en aning över bara.
Re: Räckvidd mellan S och 3
Hur har ni fått fram den oerhört trevliga statistiken om förbrukning vid olika temperaturförhållanden?
Re: Räckvidd mellan S och 3
TeslaFiDaniel skrev:Hur har ni fått fram den oerhört trevliga statistiken om förbrukning vid olika temperaturförhållanden?
Jag ligger nog mellan er båda med min S75D med 20" sommar och 19" vinter.
Snittar på sommaren ca 205 wh/km och på vintern ca 230 wh/km.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd mellan S och 3
Både min gamla 70D och min nya 100D ( ej Raven) ligger på exakt 200 Wh/ km utslaget på 4 resp 8000 mil, vinter alltså inräknad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd mellan S och 3
Så här ser det ut för min Tesla Model P3D
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Re: Räckvidd mellan S och 3
Mina siffror. Ser ut som jag är ganska bra på att köra snålt
MY LR, Pearl White
Re: Räckvidd mellan S och 3
Var hittar man denna statistiken?Kirre skrev:Mina siffror. Ser ut som jag är ganska bra på att köra snålt
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Räckvidd mellan S och 3
pefreli skrev:Var hittar man denna statistiken?Kirre skrev:Mina siffror. Ser ut som jag är ganska bra på att köra snålt
TeslaFi. Källa till allt möjligt roligt och nördigt.
Re: Räckvidd mellan S och 3
Gick in där nu. Såg att det kostade 50 dollar/år.Verdi skrev:pefreli skrev:Var hittar man denna statistiken?Kirre skrev:Mina siffror. Ser ut som jag är ganska bra på att köra snålt
TeslaFi. Källa till allt möjligt roligt och nördigt.
Finns det andra godsaker än statistik där?
Hur får de tag på statistiken? Är det Tesla själva som står bakom?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Räckvidd mellan S och 3
pefreli skrev:Gick in där nu. Såg att det kostade 50 dollar/år.Verdi skrev:pefreli skrev:Var hittar man denna statistiken?Kirre skrev:Mina siffror. Ser ut som jag är ganska bra på att köra snålt
TeslaFi. Källa till allt möjligt roligt och nördigt.
Finns det andra godsaker än statistik där?
Hur får de tag på statistiken? Är det Tesla själva som står bakom?
De läser ut data från bilen. Man ser allt möjligt. Enstaka körningar (utritade på kartan), laddningar, laddeffektivitet, temperatur, vind, nederbörd... Man ser även hur många kWh bilen tappar när den står stilla och en massa annat. Man får helt enkelt en sjuk koll på bilen. 50 dollar per år tycker jag är en struntsumma i sammanhanget.