Förväntningarna som Elon målade upp var ju inte i linje med hur det ser ut idag direkt.hooked skrev:Vill man verkligen spara 50k för att gå miste om räckvidd, stolsvärme och annat som inte ingår?
När kommer Short range egentligen?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: När kommer Short range egentligen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: När kommer Short range egentligen?
Så unikt! (Ironi igen...)Henrik Torphammar skrev:Förväntningarna som Elon målade upp var ju inte i linje med hur det ser ut idag direkt.hooked skrev:Vill man verkligen spara 50k för att gå miste om räckvidd, stolsvärme och annat som inte ingår?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: När kommer Short range egentligen?
Det är ju en del som har hänt sedan Elon presenterade 3:an och vi lade vår reservation. Dels har dollarn gått upp och det påverkar ju priset en hel del. Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Så den bil som föresvävade iaf mig har aldrig varit tillgänglig och det är därför jag inte har nån Tesla nu.
Så den bil som föresvävade iaf mig har aldrig varit tillgänglig och det är därför jag inte har nån Tesla nu.
Re: När kommer Short range egentligen?
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: När kommer Short range egentligen?
USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Re: När kommer Short range egentligen?
Ja, och tull på vad det nu är? 10%?Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Re: När kommer Short range egentligen?
Vid det här laget borde alla veta att "från priser" angivet i dollar inte säger speciellt mycket om vad priset blir i Sverige. Tesla är väl dessutom ganska unika med att den mesta utrustningen är standard och tillvalen är få.
Många motortidningar skrev exempelvis tidigare att Porsche Taycan ska kosta från $75000. Verkar snarare bli från 1,5MSEK i Sverige när den kommer
Många motortidningar skrev exempelvis tidigare att Porsche Taycan ska kosta från $75000. Verkar snarare bli från 1,5MSEK i Sverige när den kommer
Re: När kommer Short range egentligen?
Precis plus transport och tull till Sverige så lägg på ytterligare 10% plus kanske $1k i transport dvs 35000 * 1,35 + $1000 + $2000=$50250.Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När kommer Short range egentligen?
Nu blev det plötsligt för komplicerad matematik för tidningshusen...Svenssons skrev:Precis plus transport och tull till Sverige så lägg på ytterligare 10% plus kanske $1k i transport dvs 35000 * 1,35 + $1000 + $2000=$50250.Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: När kommer Short range egentligen?
Du glömde dragkrokWalker skrev:Jamenasså.... Jeppe!!! Vi väntar ju alla på nya elbilar som ska komma nästa år, gå minst 50 mil/laddning och kosta runt 35-39K €,$ eller annan valfri valuta, dvs runt 350.000 kr (givetvis innan 60 K-bonusen) En elbil ska inte behöva kosta mer än 290K! (OBS!! IRONI)Jeppe_E skrev:Rickenbacker1 skrev:Någon här som tror sej veta när 35,000 dollars varianten kommer att bli beställbar? Vi har ju väntat sedan 16 april 2016 på detta och vi börjar väl bli lite utväntade.
Och nej vi tänker inte beställa +1 varianten, det är ju inte vad vi bokade liksom..... Vad tror ni?
Umm... alltså.. en SR+ kostar 39.000 USD, i Sverige kostar den 540.000 kr så även om mot förmodan SR skulle ploppa upp igen, så skulle den ha ett pris på typ 490.000 kr. Eller ni hade tänkt likt Media att den skulle kosta 350.000 kr?
Då får nog den svenska kronan stärka sig rejält mot dollarn. Hade den stått i 7 kr idag så hade läget varit annorlunda förstås.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: När kommer Short range egentligen?
hooked skrev:Vid det här laget borde alla veta att "från priser" angivet i dollar inte säger speciellt mycket om vad priset blir i Sverige. Tesla är väl dessutom ganska unika med att den mesta utrustningen är standard och tillvalen är få.
Många motortidningar skrev exempelvis tidigare att Porsche Taycan ska kosta från $75000. Verkar snarare bli från 1,5MSEK i Sverige när den kommer
Den som gör 0-100 <3 sek (ändrat från <3.5 sek) kommer kosta det ja. Men den med 80 kWh-batteri och RWD kommer antagligen väga in på under miljonen i Sverige.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: När kommer Short range egentligen?
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: När kommer Short range egentligen?
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...Henrik Torphammar skrev:Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 mar 2017 17:27
Re: När kommer Short range egentligen?
Ok, tack för svar, hur är det med +1 varianten, måste man fortfarande ringa in för att lägga order/beställa den??
Re: När kommer Short range egentligen?
Nej, den beställer du som vanligt från hemsidan. Glöm inte referral.Rickenbacker1 skrev:Ok, tack för svar, hur är det med +1 varianten, måste man fortfarande ringa in för att lägga order/beställa den??
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: När kommer Short range egentligen?
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.ippii skrev:Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...Henrik Torphammar skrev:Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.
Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: När kommer Short range egentligen?
Jag hör dig! Och jag försvarar inte Tesla med näbbar och klor, jag bara genuint tycker att den strypta SR med partial premium interiör utan stolsvärme är bättre än den som de egentligen skulle leverera. Även det faktum att batteriet är strypt och dagligen kan laddas till "100%" är ett plus. Men, ja, håller med om att de misslyckats att leverera det som de sa de skulle leverera.Henrik Torphammar skrev:Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.ippii skrev:Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...Henrik Torphammar skrev:Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.
Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: När kommer Short range egentligen?
Det finns ju rapporter om att SR för $35k (plus avgift) har levererats så nog finns den. Se tex.Henrik Torphammar skrev:Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.
Tesla vill sedan inte sälja denna så det går inte att beställa direkt från sidan.
PS Till Sverige kommer aldrig någon Tesla Model 3 för $35k att levereras från Tesla. Ser inte heller att någon Model 3 för 350kkr kommer att levereras. Detta har aldrig varit planen eller något som sagts från Teslas håll (dock av flera journalister som har gjort felaktiga antaganden och som vi har pekat ut här på forumet i många år).
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När kommer Short range egentligen?
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Re: När kommer Short range egentligen?
Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".Jerka skrev:Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När kommer Short range egentligen?
När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Re: När kommer Short range egentligen?
Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.
När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.
Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.
Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: När kommer Short range egentligen?
Det där tror jag nog inte riktigt på vad gäller Tesla. Det är inte deras grej. De vill lansera den ena häpnadsväckande produkten efter den andra. Som Elon sa vid presentationen av 3:an: We don't make slow cars.tor-ake skrev:Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.
När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.
Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Nej, det är Kia och liknande företag som bygger de enkla och billiga bilarna.
Re: När kommer Short range egentligen?
Ja, det har du rätt i. 35 400 USD och de bekräftade så sent som 16 juli till InsideEVs att den fortfarande fanns tillgänglig "off menu".taliz skrev:Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".Jerka skrev:Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Re: När kommer Short range egentligen?
Det kommer ju även börja komma lätt begangnade SR+ med dragkrok under nästa år och framåt och då kommer ju priserna vara lägre på dem.Jerker skrev:När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Om inte kravet är helt sprillans nytt förstås.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019