Tjena, har tre frågor som vore fint att få svar på.
1. Är det möjligt att varma upp bilen på vintern via appen innan man ska köra iväg på morgonen? Stolsvärmen vore ju även smidigt att få igång.
2. Ang autopiloten. Hur bra fungerar den i köer i stadsmiljö? tex kö i backe & sväng.
3. Har inget wifi i garaget. Bästa alternativa lösning?
Climate control via app & autopilot frågor
Moderator: Redaktion
Re: Climate control via app & autopilot frågor
1. Ja, det går att aktiver värme eller kyla från appen. Det går också att aktiver stolsvärmen från appen.
2. AP funkar i köer svängar och backar är inget speciellt problem. Bilen behöver en liten knuff på gasen eller spak om den stått still en stund i kön. Bilen stannar inte vid röttljus eller stoppskyltar. Den förstår sig inte heller på korsningar eller rondeller. Basic AP som ingår nu kan inte byta fil automatiskt, inte parkera och ingen summon.
3. Jag skaffade en WiFi extender så att nätverket når ut till parkeringen. Annars kanske det är bäst att bara lägga ut telefonen i bilen när det finns en uppdatering tillgänglig?
2. AP funkar i köer svängar och backar är inget speciellt problem. Bilen behöver en liten knuff på gasen eller spak om den stått still en stund i kön. Bilen stannar inte vid röttljus eller stoppskyltar. Den förstår sig inte heller på korsningar eller rondeller. Basic AP som ingår nu kan inte byta fil automatiskt, inte parkera och ingen summon.
3. Jag skaffade en WiFi extender så att nätverket når ut till parkeringen. Annars kanske det är bäst att bara lägga ut telefonen i bilen när det finns en uppdatering tillgänglig?
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Climate control via app & autopilot frågor
Jag har ifs en MS så inte säker på att det är samma i M3. Om jag använder AP i brant backe och bilen framför stannar helt så rullar min bil bakåt ett par dm innan den stannar helt, måttligt motlut är inte nåt problem.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Climate control via app & autopilot frågor
Med appen Tesla plus kan du schemalägga uppvärmning. Typ att bilen är uppvärmd varje vardagmorgon kl halvåtta. Annan tidpunkt på helger som exempel.
Den kostar runt 26:- i månaden har jag för mig. Lite annat lull lull som jag inte använt.
Jag har för mig att om stolsvärmen är på när jag kliver ur bilen så slås den på när jag kliver in. Har inte tänkt på om den ingår i den schemalagda klimatuppvärmningen. Men å andra sidan behövs den heller inte när bilen redan är varm.
Det är på Essingeleden jag har som mest användning av min autopilot. Visst fungerar filbyten men bara på motorväg. Essingeleden är en motorväg.
Som också sagts, helkass på rondeller, korsningar och stannar inte vid rödljus.
Har inte haft några problem vid stopp i backar, men har nog inga branta sådana heller. Model 3
Den kostar runt 26:- i månaden har jag för mig. Lite annat lull lull som jag inte använt.
Jag har för mig att om stolsvärmen är på när jag kliver ur bilen så slås den på när jag kliver in. Har inte tänkt på om den ingår i den schemalagda klimatuppvärmningen. Men å andra sidan behövs den heller inte när bilen redan är varm.
Det är på Essingeleden jag har som mest användning av min autopilot. Visst fungerar filbyten men bara på motorväg. Essingeleden är en motorväg.
Som också sagts, helkass på rondeller, korsningar och stannar inte vid rödljus.
Har inte haft några problem vid stopp i backar, men har nog inga branta sådana heller. Model 3
Model 3 LR AWD
Re: Climate control via app & autopilot frågor
En uppdatering brukar vara på ca 250-350 MB och senaste kartuppdateringen var ca 7,2 GB.Snubblaren skrev:Hur många gig brukar ny firmware ligga på?
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18