Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dagWalker skrev:Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.nek0 skrev:Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
"Europeiska" vinterdäck
Moderator: Redaktion
Re: "Europeiska" vinterdäck
Re: "Europeiska" vinterdäck
Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”nek0 skrev:Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dagWalker skrev:Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.nek0 skrev:Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: "Europeiska" vinterdäck
Inga problem kom till vintern och testa. Jag bjuder på pizza och fika.Walker skrev:Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”nek0 skrev:Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dagWalker skrev:Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.nek0 skrev:Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
Vill du testa nu jo då får du åka åt andra hållet https://www.expressen.se/gt/har-vraker- ... ordtidigt/
Re: "Europeiska" vinterdäck
Lugn nu
Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.
Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock
Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.
Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock
Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Re:
Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.trippo skrev:Lugn nu
Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.
Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock
Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Re: Re:
Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.nek0 skrev:Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.
Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: "Europeiska" vinterdäck
Skrev jag någonstans att man ska ha dubbdäck? Jag har dubbdäck men många som jag känner kör på riktiga odubbade däck utan problem.Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Re: Re:
Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäcktrippo skrev:Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.nek0 skrev:Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.
Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Re: Re:
Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligttrippo skrev:Då är vi helt överens. Jag skulle heller inte rekommendera att köra på annat än vinterdäck avsett för nordiskt klimat här.nek0 skrev:Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Kör du en röd M3?
Re: Re:
Nej jag kör inte Tesla alls, än.nek0 skrev:Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt
Kör du en röd M3?
Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck.Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Re:
Grattis då.trippo skrev:Nej jag kör inte Tesla alls, än.nek0 skrev:Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt
Kör du en röd M3?
Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag
Re: Re:
Tack!nek0 skrev:Grattis då.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag
Inte alltför långt ifrån där jag bor, så var väl inte en dum gissning. Tycker mig se fler och fler Tesla åkandes i backen.
Re: "Europeiska" vinterdäck
” ”Jeppe_E skrev:Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck.Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck..
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: "Europeiska" vinterdäck
Största problemet är att folk inte anpassar hastighet efter rådande omständigheter.
Håll ner hastigheten och öka avstånd till framförvarande bil (speciellt vintertid
) så kommer du fram säkert, slitagefritt och tyst med centraleuropeiska vinterdäck (bor i Stockholm och kört med denna typ av vinterdäck i nästan 10års tid utan problem även lite norr om Dalälven).
Åker du till fjällen/norrland några ggr per vinter kanske Nokian R3 är att rekommendera. Bor du i Norrland och kör mest där och i fjällen kanske dubbdäck är att rekommendera.
MVH
Håll ner hastigheten och öka avstånd till framförvarande bil (speciellt vintertid
) så kommer du fram säkert, slitagefritt och tyst med centraleuropeiska vinterdäck (bor i Stockholm och kört med denna typ av vinterdäck i nästan 10års tid utan problem även lite norr om Dalälven).
Åker du till fjällen/norrland några ggr per vinter kanske Nokian R3 är att rekommendera. Bor du i Norrland och kör mest där och i fjällen kanske dubbdäck är att rekommendera.
MVH