"Europeiska" vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag :lol:
Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag :lol:
Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
Inga problem kom till vintern och testa. Jag bjuder på pizza och fika.
Vill du testa nu jo då får du åka åt andra hållet https://www.expressen.se/gt/har-vraker- ... ordtidigt/
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av trippo »

Lugn nu :)

Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.

Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock :)

Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re:

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
Lugn nu :)

Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.

Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock :)

Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.

Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.

Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Walker »

Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Skrev jag någonstans att man ska ha dubbdäck? Jag har dubbdäck men många som jag känner kör på riktiga odubbade däck utan problem.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.

Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.

Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Då är vi helt överens. Jag skulle heller inte rekommendera att köra på annat än vinterdäck avsett för nordiskt klimat här. 8-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Då är vi helt överens. Jag skulle heller inte rekommendera att köra på annat än vinterdäck avsett för nordiskt klimat här. 8-)
Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt :)
Kör du en röd M3?
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt :)
Kör du en röd M3?
Nej jag kör inte Tesla alls, än.

Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck. :lol:

Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck.. :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt :)
Kör du en röd M3?
Nej jag kör inte Tesla alls, än.

Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Grattis då.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag :)
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Re:

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Grattis då.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag :)
Tack!
Inte alltför långt ifrån där jag bor, så var väl inte en dum gissning. Tycker mig se fler och fler Tesla åkandes i backen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck. :lol:

Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck.. :roll:
” ”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av NiklasTesla »

Största problemet är att folk inte anpassar hastighet efter rådande omständigheter.

Håll ner hastigheten och öka avstånd till framförvarande bil (speciellt vintertid
) så kommer du fram säkert, slitagefritt och tyst med centraleuropeiska vinterdäck (bor i Stockholm och kört med denna typ av vinterdäck i nästan 10års tid utan problem även lite norr om Dalälven).

Åker du till fjällen/norrland några ggr per vinter kanske Nokian R3 är att rekommendera. Bor du i Norrland och kör mest där och i fjällen kanske dubbdäck är att rekommendera.

MVH
Skriv svar