3-fas

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Knase
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2018 13:48

3-fas

Inlägg av Knase »

Hej!

Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?

Mvh Christian
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 3-fas

Inlägg av e5m1r »

Du är inte tvungen men det rekommenderas samt att det blir smidigare
Laddaren (UMC) som följer med bilen är dessutom en fas
Med vanligt vägguttag laddar du 10A det följer med en blå adapter ( husvagnskontakt ) som tillåter lite snabbare och framför allt säkrare laddning men då behöver du adapter till dit trefas uttag för att nyttja denna.
Vill du ladda 11kW så behöver du en hemma laddare annars klarar du dig med den blåa adaptern
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 3-fas

Inlägg av oscfor »

Knase skrev:
Hej!

Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?

Mvh Christian
Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: 3-fas

Inlägg av Snap02 »

Knase skrev:
Hej!

Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?

Mvh Christian
Jag skulle rekommendera att du tar hem en elektriker o kollar hur det är draget. En laddbox är smidigt o det funkar snabbt o säkert. Du får i nästan 7 mil i timmen.
För mig var det en ickefråga eftersom laddningen är så väsentlig o installation o laddbox kostar en bråkdel om man ser vad bilen kostar.
Min installation med egen central gick på drygt 5000kr sedan tillkom teslas wc.

Visst du kan hänga i kabeln i första bästa uttag i garaget o hoppas att det är rätt draget, Men enklast o säkrast är att se till att det är rätt draget o sedan om du använder wc eller ej beror på hur mycket du kör o hur snabbt du behöver ladda. Ingen tvingar dig att köra wc på full fart du kan styra det själv men du får möjligheten att få ut nästan 7 mil timmen.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 3-fas

Inlägg av mickeisol »

oscfor skrev:
Knase skrev:
Hej!

Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?

Mvh Christian
Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!
Tesla wall connector och sladd med trefaskontakt är nog billigast.
Annars finns dessa:

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

https://evconnect.se/collections/portab ... re/nrgkick

https://www.evsolution.se/produkt/juice ... ddstation/

En fördel med att använda kontakt är att det är enkelt att rycka ur laddstationen när åskan kommer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 3-fas

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Knase skrev:
Hej!

Jag är på g att beställa min första Tesla, en M3 LR.
Jag undrar om jag kan avända mitt 3-fasuttag som jag har i garaget för regelbunden laddning eller om jag är tvungen att installera en laddbox?

Mvh Christian
Landbos krävs. Enklast gör du det genom den s k Bjelke-metoden, dvs sätt en trefaskontakt i botten på en Tesla Wall Connector och koppla in i ditt trefasuttag och vips har du 11kW trefasladdning!
Fördelen med detta är dessutom att man kan plocka ner wall connectorn ganska enkelt för att ta med sig den när man reser. Just iom att UMCn inte längre har stöd för trefas.
Jag frågade elektrikern nån gång om han skulle vilja göra om min WC-inkoppling till en fast installation utan röd trefaskontakt emellan. Men det ville han inte. Han såg ingen som helst nödvändighet i detta, tvärtom, han tyckte att bjelke-metoden var en mycket smidig lösning. (Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt ;) )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3-fas

Inlägg av LarsL »

CEE kontakter är ju gjorda för industriellt bruk och tål långvarig belastning om de är korrekt installerade. Det är alltså ingen större fara att dra 10A 1-fas ur det uttaget. 10A 1-fas bör räcka som laddning för de flesta till vardags.
Men vill du utnyttja 3-fas och 11kW så bör du skaffa en laddbox.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 3-fas

Inlägg av bonath »

mati skrev:
(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt ;) )

Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 3-fas

Inlägg av mati »

bonath skrev:
mati skrev:
(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt ;) )

Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
Nej, precis. Fast det borde ju numera vara ett allmänt känt och vedertaget begrepp som alla känner till, tycker man. Ungefär som Higgs-partikeln eller Laplace-transform.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3-fas

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
bonath skrev:
mati skrev:
(Fast han kallade det inte för bjelke-metoden, konstigt ;) )

Helt otroligt, hänger han inte här hela dagarna???
Nej, precis. Fast det borde ju numera vara ett allmänt känt och vedertaget begrepp som alla känner till, tycker man. Ungefär som Higgs-partikeln eller Laplace-transform.
Jäkla knepig elektriker alltså! :lol: 8-) :mrgreen:
Han får väl köpa en Tesla (eller annan valfri elbil med 3-fas-laddning helst), så löser det sig ;)
Fördelen som nämndes ovan med att kunna dra ur kontakten vid åska är riktigt bra också! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Knase
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 okt 2018 13:48

Re: 3-fas

Inlägg av Knase »

Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 3-fas

Inlägg av nek0 »

Knase skrev:
Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: 3-fas

Inlägg av Snelleman »

nek0 skrev:
Knase skrev:
Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?
Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.

Fel av mig. Finns inget i förordningen som nämner fast installation.
Senast redigerad av Snelleman, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 3-fas

Inlägg av nek0 »

Snelleman skrev:
nek0 skrev:
Knase skrev:
Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?
Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.
Tesla WC är godkänd det var installationen jag var osäker på.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 3-fas

Inlägg av oscfor »

Snelleman skrev:
nek0 skrev:
Knase skrev:
Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?
Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.
Var står det att det ska vara en fast installation? I förordningen står det att den ska installeras på en fastighet.

Teslas WC är godkänd med 100% säkerhet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: 3-fas

Inlägg av Snelleman »

oscfor skrev:
Snelleman skrev:
nek0 skrev:
Knase skrev:
Tack för alla svar! Låter som att en WC med 3-faskontakt blir den bästa lösningen.
Får bli till att beställa en WC och sedan ringa hit en elektriker som får installera och se så allt är som det skall.

Trevlig helg!

Mvh Christian
Hur blir det med ladda hemma stödet vid en sån installation?
Inte godkänt då det inte är en fast installation. Sen vet jag inte om Tesla WC har inbyggd energimätare som är ett annat av kraven för Ladda hemma stöd.
Var står det att det ska vara en fast installation? I förordningen står det att den ska installeras på en fastighet.
Kontrollerade förordningen. Hittar inget om att det måste vera en fast installation, så du har nig rätt!. Sorry!
M3 SR+
Skriv svar