Ptjae, förhoppningsvis blir Model 3 en mycket, mycket större succé när den väl börjar produceras, men det ändrar fortfarande inte det faktum att det gått mycket bättre än väntat för Volvo och att de därför expanderar och suger upp ännu mer arbetskraft och talang i närområdet. Då känns det ännu mer onödigt att försöka bygga en konkurrerande bilfabrik här.TiborBlomhall skrev:Hur många tusen av den beställs per dag?danni skrev:Nya XC90 är en succé
Just sayin'
Ny Teslafabrik i Frankrike
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ja, för inte vill man lägga ett dator företag i sileconevalley...där finns så många andra företag som suger upp kompetensen? Nähä, det var inte så det fungerade?
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Rumänska Dacia ägs på gott och ont till 99% av Renault. Annars kan Rumänerna när de vill. Och sin Daciafabrik är de stolta över.Wayne skrev:Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar
Ryska Lada ägs till stor del de med av Renault. (+ Nissan). Annars så är de vana vid miljonproduktion i fabriken i Tolyatti. Inhouse till mycket stor del med. Men Putin och ryska mentaliteten kan ju ge lite huvudvärk ibland...
Tjeckiska Skoda. Del av WV familjen och dieselgatekusiner. Tyväll - annars så kan ju tjeckerna bygga fordon!
Italienska Fiatkoncernen. Familjestyrt företag, kanske främsta för-argumentet. Italiensk ... hmmm filosofi... är kanske ett annat argument.
Fransk bilmärken. Ja de är franska och det är väl det som är det som kommer lägga dem i fatet - Eller snarast hålla Elon borta från middagsbordet.
Engelska bilmärken.... hmmm finns det nått kvar som har kapacitet på 200000+/år? Är nog bortrostade.
Finska Valmet. Ja de kan bygga bilar. Väl ihopsatta sådana dessutom. Men kapaviteten har bara legat på ca 50000/år om jag fattat rätt. Skulle vara en massa sisu i så fall för att fixa kapaciteten.
Svenska Volvo PV. Inte vill de dela med sig av sitt Muteborg till någon annan!! NU råkar de dessutom ha bra orderingång på sina bilar. Kinesiska ägare så man vet aldrig, de har ofta fler än 4 äss i sina lekar...
Svenska Volvo. Gör inte bilar så de har inte kapacitetenäven om de har kunnandet inom fordon.
Svenska SAAB. Har massa kapacitet och kunnande fritt/ledigt just nu. Men Kinesiska ägare som dessutom ju redan har helt egen elbil på gång baserad mer eller mindre på gamla SAABritningar/kunskaper. Återigen kinesiska ägare med allt vad det kan innebära.
Norge. För dyrt.
Spanien. Tja varför inte. Fast jag är ej insatt i om nån annan stor actor förutom Seat finns. Och Seat är ju WVkusin....
Det var lite av mina tankar. ///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Kia har ju sin Europafabrik i Slovakien:
http://www.kia.com/eu/company/kia-motors-europe/
http://www.kia.com/eu/company/kia-motors-europe/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nackdelen med Slovakien är väl att det är ett landlocked land så båttransporter fungerar inte så bra. Batterierna om inte annat kräver ju transport från USA tills Gigafactory 2 eller 3. En fabrik nära hamn skulle nog vara lämpligare tror jag.matsm skrev:Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Slovakien har världens största biltillverkning per capita enligt wikipedia. Frågan är hur långt Elon drar det. Det har ju exempelvis nämnts från honom att det kan byggas flera gigafactories runt om i världen. Då finns det litium i Portugal och grafit i Turkiet. Det går åt 10ggr mer grafit än litium i batterierna. Slovakien har låga skatter, hyfsat hög BNP och tre bilfabriker (Kia, VW och Peugeot) som man kan plocka russinen ur. Det ligger nära Turkiet. Större sannolikhet att det hamnar i Slovakien än i Sverige enligt mig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Norge då? Kan lätt locka komputens från sverige, pluss att de gillar norge
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Än så länge är dock elbilar tullfria att importera till Norge, däremot inte till EU, vilket talar för att det bli i EU. När väl tull och moms införs på elbilar i Norge kommer den norska marknaden inte vara like extrem längre, och marknaden i EU är redan nu många gånger större, trots sämre förmåner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Det och sedan är Norge extremt dyrt, saknar bilbyggartraditioner och underleverantörer.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Även om Storbritannien har en hel del bilfabriker över så riskerar de att ligga utanför EU om några år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nerlagd sen länge och vad jag vet så har andra företag flyttat in där. Det var ju dessutom en väldigt liten fabrik, om man tänker sig att den skulle serva Europas behov av Model 3.LarsL skrev:Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
En till sak som skulle kunna tala för Sverige är att vi har väldigt ren elkraft. Det har ju Elon varit rätt tydlig med varit viktig för produktionen i USA.
Skulle han lägga den i Sverige behöver han inte bygga solfarmar eller egna vindkraftverk för att få en elproduktion med låga Co2-utsläpp.
Skulle han lägga den i Sverige behöver han inte bygga solfarmar eller egna vindkraftverk för att få en elproduktion med låga Co2-utsläpp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ingen människa, långtifrån en företagsledare med vett, kan seriöst etablera nånting av den digniteten i Sverige. Med våra lönekostnader o arbets/företagspolitik, Tesla kommer att spara miljarder på att lägga den i Östeuropa / Slovakien / Turkiet.
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tror på Trollhättan. Fabrik finns redan. Samt erfaren arbetskraft. Nära Norge. Ren el. Lönekostnader inte avgörande. Så mycket robotar som möjligt dessutom.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
De är iofs nära till sverges underleverantörer.LarsL skrev:Det och sedan är Norge extremt dyrt, saknar bilbyggartraditioner och underleverantörer.
Men utanför eu kan ju va ett problem förståss
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tesla har ju redan etablerat sig i Tilburg, Nederländena. I Born, Nederländerna, står en stor bilfabrik med produktionskapacitet på 280' bilar per år nästan tom efter att Mitshubishi lade ner sin produktion där 2012.
Nedcar, som äger Born-fabriken, har nyligen säkrat ett kontrakt med BMW för att producera några modeller av Mini, vilket för närvarande beslagtagit en mindre del av av fabrikens kapacitet.
Tesla är redan etablerade med en fabrik i Nederländerna, det finns bilproduktionskapacitet och kompetens, Nederländerna ligger centralt till geografiskt med stora hamnar och del av EU.
Tippar att Nederländerna ligger bra till.
Nedcar, som äger Born-fabriken, har nyligen säkrat ett kontrakt med BMW för att producera några modeller av Mini, vilket för närvarande beslagtagit en mindre del av av fabrikens kapacitet.
Tesla är redan etablerade med en fabrik i Nederländerna, det finns bilproduktionskapacitet och kompetens, Nederländerna ligger centralt till geografiskt med stora hamnar och del av EU.
Tippar att Nederländerna ligger bra till.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nederländerna för dessutom en elbilsvänlig politik. Inte minst har underhuset röstat för förbud för försäljning av nya fossilbilar från 2025
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nederländerna är en trolig kandidat.. Håller jag med om! Hjärtat skulle dock hellre vilja Sverige.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Där kan ju frågan vara hönan eller ägget.bylund skrev:Nederländerna för dessutom en elbilsvänlig politik. Inte minst har underhuset röstat för förbud för försäljning av nya fossilbilar från 2025
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
https://electrek.co/2018/06/20/tesla-ge ... qus_thread
Teslas slutliga val kan ha fallit på Tyskland istället. Antar att de Franska fackföreningarna kan ligga Frankrike i fatet.
Lite förvånad, men Tyskland är en stor marknad och finns bra kunskaper om bilbyggande.
Teslas slutliga val kan ha fallit på Tyskland istället. Antar att de Franska fackföreningarna kan ligga Frankrike i fatet.
Lite förvånad, men Tyskland är en stor marknad och finns bra kunskaper om bilbyggande.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Intressant. Ja man kan ju ha åsikter om några av de Tyska märkenas fusk och hantering av avgasrening men utveckla och bygga bilar det kan de. Dessutom har Tesla redan en stor och enormt viktig verksamhet i Tyskland i och med Grohmann, det är nog inte en helt oviktig faktor i sammanhanget.FredrikR skrev:https://electrek.co/2018/06/20/tesla-ge ... qus_thread
Teslas slutliga val kan ha fallit på Tyskland istället. Antar att de Franska fackföreningarna kan ligga Frankrike i fatet.
Lite förvånad, men Tyskland är en stor marknad och finns bra kunskaper om bilbyggande.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Dags för Zalman3 att ändra i trådrubriken från Frankrike till Tyskland!