Model 3 med CCS-laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Ett par långa listor nu..
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.

Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.


Bild
Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Ett par långa listor nu..
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.

Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.


Bild
Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.
Det gör jag ganska ofta faktiskt, men bara när jag själv laddar på en plats. Det av lite olika anledningar men främst att jag vill att det skall bli rätt. Snabbladdarna har ju olika effekter, så även typ1 och typ2 så här låter jag det vara. (Den i Jönköping tex som bara gav 30kW och max 30min samt 20min i telefonsupport innan den startade.)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Ett par långa listor nu..
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.

Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Jag skriver ju just att listorna är tagna från Uppladdning.nu. När man ska ladda är det väl bra om man på förväg vet var man ska kunna ladda. Om vi tillsammans ser till att uppdatera Uppladdning.nu när vi hittar felaktigheter eller saknad information så kommer vi alla ha nytta av det.

Varken Chademo eller CCS fanns ju när Tesla började leverera sina bilar. Tesla har ju Chademo-adapter till Model S/X som var den standard som tidigt var den klart ledande och som fortfarande delvis är det även ifall jag misstänker att pendeln kommer att svänga här i Europa. Jag hoppas att europeiska Model 3 får CCS som denna tråd tar upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av joel80 »

CCS växer snabbare än Chademo.. Så rätt snart är det nog övervikt CCS.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
CCS växer snabbare än Chademo.. Så rätt snart är det nog övervikt CCS.
Precis, särskilt när de tyska tillverkarna verkar ha börjat vakna. Chademo var dock den ledande standarden och delvis stämmer det fortfarande men kanske redan inom ett år så kan CCS vara den ledande standarden sett till antal stationer eftersom man troligen inte får sätta upp offentliga laddstationer utan CCS-laddare men får sätta upp laddstationer med endast CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av LarsL »

Har inte läst alla inlägg... men är inte detta en lite konstig diskussion? Om Model 3 kommer med CCS så borde det i kombination med Chademo adaptern göra att en Model 3 laddas med alla standarder i Sverige. Det var ju också det Elon Musk sa vid revielen, Model 3 kommer at5 acceptera all ström. Chademo, CCS och Tesla Supercharger, allt funkar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Pontus »

Hur mycket skiljer sig i hårdvara mellan USA och Europa versionen, är det bara laddanslutningen? Skulle i varje fall teoretiskt gå att byta ut laddkontakten och de anslutande delar på en USA version och få en Europa version när mjukvaran är uppdaterad till en sådan också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av bylund »

På Model S är även lysen fram och bak annorlunda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Mickep »

kanske om/när de bygger dem i europa (kommer säkert något krav att ccsladdare skall byggas in i eu monterade bilar.)
har svårt att avgöra om det finns plats i laddluckan på modell 3, men tesla har visat att det finns andra lösningar. nu får vi hoppas att tesla är lika medgörliga i eu och inte bara i diktaturer som har som vana att avrätta de med annorlunda uppfattningar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Kalle »

Ja en ccs får lätt plats under model 3 s laddlucka (de är ju bara två stift till under den befintliga typ 2 kontakten.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Swede1 »

Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av e5m1r »

Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Varför det ?
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av OfarligTesla »

e5m1r skrev:
Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Varför det ?
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
En gissning är för att om 3 år lär det finnas många fler CCS stolpar på de vanligaste rutterna än superchargers, med samma eller högre hastighet som dagens superchargers.

Är egentligen bedrövligt hur få vi har i Sverige vilket bidrar till längre laddtider och för många stopp. Bättre nere i Europa men när de stora kör CCS kommer det explodera.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av LarsL »

Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
Ja det är hur det ser ut just nu, om 3 år är läget något helt annat när de stora tillverkarna tryckt ur sig sina bilar. Då är det CCS på minst 150 kW som finns överallt och många fler stationer med fler laddare än superchargers har.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av LarsL »

Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Verdi

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Varför det ?
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter

Ett ord: Ionity.
Verdi

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.

Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.

Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av e5m1r »

Jag säger inte att det inte en fördel med CCS men dealbreaker ?
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.

Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
Standarden kommer finnas för Chademo också. Men ionity kommer inte bygga med Chademo utan bara CCS, ja.
Verdi

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Verdi »

Samtidigt så klarar jag mig bra med SuC-nätverket. Och Ionity verkar inte ha planer att bygga i Portugal, Spanien, Italien, Grekland eller på Balkan. Jag hoppas det kommer för visst vill man kunna åka även i de länderna?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av e5m1r »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.

Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.

jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.

Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstad

Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Skriv svar