Standarden kommer finnas för Chademo också. Men ionity kommer inte bygga med Chademo utan bara CCS, ja.Verdi skrev:Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
Model 3 med CCS-laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Samtidigt så klarar jag mig bra med SuC-nätverket. Och Ionity verkar inte ha planer att bygga i Portugal, Spanien, Italien, Grekland eller på Balkan. Jag hoppas det kommer för visst vill man kunna åka även i de länderna?
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
med tanke på att IONITY har skapats så tror jag också att de kommer bygga ut men de väntar säkert till de första bilarna kommer men planerar säkert opch söker bygglov mm för att sedan plötsligt sätta upp en mängd siter..Verdi skrev:e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Ja önskedröm eller inte, men känns ganska logiskt att de gör så, ägarna vill ju inte dra på sig kostnader innan de har bilar att sälja... Vi ser ju själva hur snabbt Tesla kan sätta upp en SUC så snart de bara har platsen och tillstånden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Snarare på samma sätt de stora skrattade åt Tesla innan, nu har Tesla ledningen, att tappa bort den på samma sätt som de stora tappade bollen vore korkat.e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Bara se på den lobbying som skett, EU har bestämt att CCS är det vi vill se byggas ut, vore farligt att stå vid sidan av då. Kan föreställa mig hur det avsätts EU bidrag till länder/kommuner/näringsidkare som sätter upp laddstolpar, bara för CCS såklart.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
chaffis75 skrev:med tanke på att IONITY har skapats så tror jag också att de kommer bygga ut men de väntar säkert till de första bilarna kommer men planerar säkert opch söker bygglov mm för att sedan plötsligt sätta upp en mängd siter..Verdi skrev:e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Ja önskedröm eller inte, men känns ganska logiskt att de gör så, ägarna vill ju inte dra på sig kostnader innan de har bilar att sälja... Vi ser ju själva hur snabbt Tesla kan sätta upp en SUC så snart de bara har platsen och tillstånden.
Ja, hur mycket kostade en SuC med t ex 8 platser att sätta upp? Var inte så hemskt många miljoner väl? Enligt Tibor http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kos ... bbladdare/ så kostar det 2-2,5 miljoner kronor med svenska skatter och arbetsgivaravgifter. I USA kostar de $150k. Säg att en europeisk station snittar på 2 miljoner då? Då kostar Ionitys planerade nät på 400 stationer klart under en miljard. Mindre än hälften av vad Neymar kostade när han gick till PSG.
Det är alltså närmast växelpengar.
Vinster 2017
VAG: 85 miljarder
BMW: 22 miljarder
Daimler Benz: 37 miljarder
Porsche: 34 miljarder
Osv osv. Att bygga Ionity är alltså en baggis bara viljan finns. Platserna i Sverige är väl redan klara i princip? De ska byggas i anslutning till Circle K-mackar. Exakt vilka mackar det blir återstår väl att se men allt är nog redan förberett och klart. Byggs de parallellt så kan alla vara uppe på bara några månader.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja den finns men ingen mjukvara i M3 (än) som stödjer den.e5m1r skrev:Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja exakt, nyckeln sitter i ditt sista stycke, "bara viljan finns"... och om de släpper de modeller man pratat om så tycker jag att viljan bör finnas...Verdi skrev:
Ja, hur mycket kostade en SuC med t ex 8 platser att sätta upp? Var inte så hemskt många miljoner väl? Enligt Tibor http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kos ... bbladdare/ så kostar det 2-2,5 miljoner kronor med svenska skatter och arbetsgivaravgifter. I USA kostar de $150k. Säg att en europeisk station snittar på 2 miljoner då? Då kostar Ionitys planerade nät på 400 stationer klart under en miljard. Mindre än hälften av vad Neymar kostade när han gick till PSG.
Det är alltså närmast växelpengar.
Vinster 2017
VAG: 85 miljarder
BMW: 22 miljarder
Daimler Benz: 37 miljarder
Porsche: 34 miljarder
Osv osv. Att bygga Ionity är alltså en baggis bara viljan finns. Platserna i Sverige är väl redan klara i princip? De ska byggas i anslutning till Circle K-mackar. Exakt vilka mackar det blir återstår väl att se men allt är nog redan förberett och klart. Byggs de parallellt så kan alla vara uppe på bara några månader.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
När tillverkarna bak9m Ionity gick ut och berättade om planen för lite mer än ett år sedan så sa de att de skulle ha 500 laddstationer i slutet av 2018 och tusentals 2020, för några månader sedan hade de reviderat den planen till 500 laddstationer 2020.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför ifrågasätter du att det är en dealbreaker, det är det kanske för mig också. CCS tillåter inte adaptrar och kommer nog inte öppna för det. Så ska man uttnyttja majoriteten av laddare i EU för 50kW+ inom några år måste bilen direkt ha CCS.e5m1r skrev:Jag säger inte att det inte en fördel med CCS men dealbreaker ?
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nu kommer väl inte Ionity vara det enda CCS-alternativet. 500 kommer vara för lite för de tyska tillverkarna att lita på, så de får minsann trycka på mer för en snabbare utbyggnad om de ska sälja sina elbilar.vigge50 skrev:När tillverkarna bak9m Ionity gick ut och berättade om planen för lite mer än ett år sedan så sa de att de skulle ha 500 laddstationer i slutet av 2018 och tusentals 2020, för några månader sedan hade de reviderat den planen till 500 laddstationer 2020.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag tycker att du ska skriva ut ditt inlägg och sätta upp det på kylskåpsdörren. Sen när det har gått tre(?) år så kan du titta på papperet, läsa vad det står och sen betrakta hur världen har förändrats. Sen kan du också kolla hur mycket din Model S har sjunkit i pris. Det blir intressant att läsa ditt inlägg på forumet efter det...OfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför skulle jag behöva printa ut pappret? Det låter som något min farfar skulle gjort. För det första finns det ju på forumet, för det andra är det ju inga problem att spara det i skallen. Jag säger inte att det är 100% säkert så världen kommer se ut utan bara att det är en ganska betydande risk att sitta på dyra Teslor idag, det finns mycket på gång som kan störa och en av dem är just att de stora bolagen faktiskt bygger sina laddnätverk i större utsträckning.lator skrev:Jag tycker att du ska skriva ut ditt inlägg och sätta upp det på kylskåpsdörren. Sen när det har gått tre(?) år så kan du titta på papperet, läsa vad det står och sen betrakta hur världen har förändrats. Sen kan du också kolla hur mycket din Model S har sjunkit i pris. Det blir intressant att läsa ditt inlägg på forumet efter det...OfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-bonath skrev:Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jo precis så man tycker att M3 borde komma med CCS, jag hoppas verkligen men ingen deal breaker för mig.bonath skrev:Tesla är med i CCS-nätverket...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... em#p191818
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ganska nära 100% kan man tycka att det uttalandet kom...OfarligTesla skrev:De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket
Nu är det tyvärr inte så att våra huvuden fungerar som ett digitalt lagringsmedia. Vi sorterar bort väldigt mycket som vi inte anser vara nödvändigt att spara och modifierar också viss information som vi har tagit till oss. Men jag ska inte vara omöjlig, du kan klistra upp en platta på kylskåpet istället... För du tillhör antagligen de som inte använder ett endaste papper på jobbet...OfarligTesla skrev:Varför skulle jag behöva printa ut pappret? Det låter som något min farfar skulle gjort. För det första finns det ju på forumet, för det andra är det ju inga problem att spara det i skallen. Jag säger inte att det är 100% säkert så världen kommer se ut utan bara att det är en ganska betydande risk att sitta på dyra Teslor idag, det finns mycket på gång som kan störa och en av dem är just att de stora bolagen faktiskt bygger sina laddnätverk i större utsträckning.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag skulle säga att det är rätt nära 100% att de andras laddnätverk kommer och det kommer vara bra, frågan är om det kommer inom 3 eller 5 år samt vad Tesla gör på den tiden. Om Tesla saktar ned, ja då tror jag risken är väldigt hög för att det jag skrev inträffar. Vilket ju var lite vad som stod också, att dagens system kommer ses som rätt dåligt i en ganska nära framtid när laddhastigheter går upp och distans mellan dessa laddare går ned.lator skrev:Ganska nära 100% kan man tycka att det uttalandet kom...
Som sagt, forumet sparar ju allt så det är lugnt, finns forumet inte kvar så är det ju inge viktigt att komma ihåg det ändå. Och jag sysslar varken med anteckningar av något slag eller papper på jobbet, har några få tasks i Outlook och post its som andra gett till mig som jag inte orkat slänga men i övrigt är allt i huvudet. Men ja, med mina ca 30 år i livet tillhör jag väl generation digital så plattan låter mer lockande :p.lator skrev:Nu är det tyvärr inte så att våra huvuden fungerar som ett digitalt lagringsmedia. Vi sorterar bort väldigt mycket som vi inte anser vara nödvändigt att spara och modifierar också viss information som vi har tagit till oss. Men jag ska inte vara omöjlig, du kan klistra upp en platta på kylskåpet istället... För du tillhör antagligen de som inte använder ett endaste papper på jobbet...
Re: Model 3 med CCS-laddning?
De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Att protokollet inte medger det är ju bara en begränsning just nu, om de andra ser en vinst i att få in Tesla eller om EU säger att såhär ska det vara så är protokollet ett mindre problem då det inte är någon fysisk begränsning.zyax skrev:De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Så är det förstås. Hade Tesla inte varit med i CCS-nätverket hade de kunnat skita i begränsningen och göra en adapter ändå. Nu är de med och får påverka så att man tar bort den begränsningen eller får sin adapter godkänd. Då jag inte tror att de andra kommer att godta detta så tror jag att Tesla måste fixa CCS direkt i bilarna i Europa istället.OfarligTesla skrev:Att protokollet inte medger det är ju bara en begränsning just nu, om de andra ser en vinst i att få in Tesla eller om EU säger att såhär ska det vara så är protokollet ett mindre problem då det inte är någon fysisk begränsning.zyax skrev:De får alltså inte skapa adaptrar eftersom protokollet inte medger detta. Om de vill ha CCS får de fuska eller fixa det direkt i bilen, det är därför frågan är så viktig för Model 3 som är den enda modellen som faktiskt har plats för CCS med nuvarande laddlucka.OfarligTesla skrev:Japp, själv hoppas jag på att Tesla gör någon deal med att de går över till CCS om de får skicka adaptrar till alla befintliga kunder eller liknande. Eller att de får EU att säga att för konkurrensens skull (eller andra skäl) måste de få släppa en adapter-
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
I Sverige finns det flera hundra ccs laddplatser idag. Tesla har ca 50 Snabbladdare i Sverige?. Därför ccs krav. De finns överallt runt stockholm. Du kan välja var du vill stanna och slipper åka långa omvägar. Är en upptagen kan du ta nästa. Frihet, viktig del i att ha bil. Kan inte kosta så mycket att montera em ccs kontakt i model 3, just do it Elon! ( ingen sorglig adapter klump tack)
Re: Model 3 med CCS-laddning?
CCS är inte den mest utbredda snabbladdarstandarden i Europa idag men snart är det ju den standard som finns på flest platser i Europa. Det vore mycket dumt om Tesla ignorerade att sätta en CCS-kontakt i Model 3, dagens SuperChargers fungerar ju ändå i samma kontak så det är bara dumt att inte införa det. De bör också tänka igenom förändring på Model S och Model X. Adapter tror jag inte på men nytillverkade bilar bör ha CCS-kontakt på ett eller annat sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.