Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.Henrik Torphammar skrev:Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.Svenssons skrev:Ett par långa listor nu..
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Model 3 med CCS-laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 med CCS-laddning?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Det gör jag ganska ofta faktiskt, men bara när jag själv laddar på en plats. Det av lite olika anledningar men främst att jag vill att det skall bli rätt. Snabbladdarna har ju olika effekter, så även typ1 och typ2 så här låter jag det vara. (Den i Jönköping tex som bara gav 30kW och max 30min samt 20min i telefonsupport innan den startade.)vigge50 skrev:Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.Henrik Torphammar skrev:Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.Svenssons skrev:Ett par långa listor nu..
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag skriver ju just att listorna är tagna från Uppladdning.nu. När man ska ladda är det väl bra om man på förväg vet var man ska kunna ladda. Om vi tillsammans ser till att uppdatera Uppladdning.nu när vi hittar felaktigheter eller saknad information så kommer vi alla ha nytta av det.Henrik Torphammar skrev:Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.Svenssons skrev:Ett par långa listor nu..
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Varken Chademo eller CCS fanns ju när Tesla började leverera sina bilar. Tesla har ju Chademo-adapter till Model S/X som var den standard som tidigt var den klart ledande och som fortfarande delvis är det även ifall jag misstänker att pendeln kommer att svänga här i Europa. Jag hoppas att europeiska Model 3 får CCS som denna tråd tar upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
CCS växer snabbare än Chademo.. Så rätt snart är det nog övervikt CCS.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Precis, särskilt när de tyska tillverkarna verkar ha börjat vakna. Chademo var dock den ledande standarden och delvis stämmer det fortfarande men kanske redan inom ett år så kan CCS vara den ledande standarden sett till antal stationer eftersom man troligen inte får sätta upp offentliga laddstationer utan CCS-laddare men får sätta upp laddstationer med endast CCS.joel80 skrev:CCS växer snabbare än Chademo.. Så rätt snart är det nog övervikt CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Har inte läst alla inlägg... men är inte detta en lite konstig diskussion? Om Model 3 kommer med CCS så borde det i kombination med Chademo adaptern göra att en Model 3 laddas med alla standarder i Sverige. Det var ju också det Elon Musk sa vid revielen, Model 3 kommer at5 acceptera all ström. Chademo, CCS och Tesla Supercharger, allt funkar.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Hur mycket skiljer sig i hårdvara mellan USA och Europa versionen, är det bara laddanslutningen? Skulle i varje fall teoretiskt gå att byta ut laddkontakten och de anslutande delar på en USA version och få en Europa version när mjukvaran är uppdaterad till en sådan också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
På Model S är även lysen fram och bak annorlunda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 med CCS-laddning?
kanske om/när de bygger dem i europa (kommer säkert något krav att ccsladdare skall byggas in i eu monterade bilar.)
har svårt att avgöra om det finns plats i laddluckan på modell 3, men tesla har visat att det finns andra lösningar. nu får vi hoppas att tesla är lika medgörliga i eu och inte bara i diktaturer som har som vana att avrätta de med annorlunda uppfattningar.
har svårt att avgöra om det finns plats i laddluckan på modell 3, men tesla har visat att det finns andra lösningar. nu får vi hoppas att tesla är lika medgörliga i eu och inte bara i diktaturer som har som vana att avrätta de med annorlunda uppfattningar.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja en ccs får lätt plats under model 3 s laddlucka (de är ju bara två stift till under den befintliga typ 2 kontakten.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
En gissning är för att om 3 år lär det finnas många fler CCS stolpar på de vanligaste rutterna än superchargers, med samma eller högre hastighet som dagens superchargers.e5m1r skrev:Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Är egentligen bedrövligt hur få vi har i Sverige vilket bidrar till längre laddtider och för många stopp. Bättre nere i Europa men när de stora kör CCS kommer det explodera.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja det är hur det ser ut just nu, om 3 år är läget något helt annat när de stora tillverkarna tryckt ur sig sina bilar. Då är det CCS på minst 150 kW som finns överallt och många fler stationer med fler laddare än superchargers har.LarsL skrev:Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
e5m1r skrev:Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Ett ord: Ionity.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag säger inte att det inte en fördel med CCS men dealbreaker ?
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Standarden kommer finnas för Chademo också. Men ionity kommer inte bygga med Chademo utan bara CCS, ja.Verdi skrev:Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Samtidigt så klarar jag mig bra med SuC-nätverket. Och Ionity verkar inte ha planer att bygga i Portugal, Spanien, Italien, Grekland eller på Balkan. Jag hoppas det kommer för visst vill man kunna åka även i de länderna?
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.