Model 3 med CCS-laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Lång tråd, läst det mesta.
Men nu när det skall byggas 350KWh laddstolpar i Europa, minns jag rätt så var det med CCS.
Vad krävs för att kunna ladda så snabbt? Är det batterierna i bilen, mjukvaran i bilen eller är det kontakten som är begränsningen?
Vilken kontakt/teknik möjliggör snabbare laddning?
Standarden kan/får ju inte bli en begränsning för snabbare laddning i framtiden.
Men nu när det skall byggas 350KWh laddstolpar i Europa, minns jag rätt så var det med CCS.
Vad krävs för att kunna ladda så snabbt? Är det batterierna i bilen, mjukvaran i bilen eller är det kontakten som är begränsningen?
Vilken kontakt/teknik möjliggör snabbare laddning?
Standarden kan/får ju inte bli en begränsning för snabbare laddning i framtiden.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
När man bygger en bil så bygger man hela bilen runt ett användningsområde. Batteriernas möjlighet att ta emot effekt avgör kontaktens beskaffenhet, likaså mjukvarans begränsningar ihop med kylsystem. Man kan inte bara säga att det är en komponent utan hela receptet.Anders77 skrev:Lång tråd, läst det mesta.
Men nu när det skall byggas 350KWh laddstolpar i Europa, minns jag rätt så var det med CCS.
Vad krävs för att kunna ladda så snabbt? Är det batterierna i bilen, mjukvaran i bilen eller är det kontakten som är begränsningen?
Vilken kontakt/teknik möjliggör snabbare laddning?
Standarden kan/får ju inte bli en begränsning för snabbare laddning i framtiden.
Om Model 3 får uppgraderade celler som tål snabbare laddning så kommer även laddkontakt och kylsystem behöva följa med upp i dimension. Förmodligen kommer Model 3 ha ett mindre batteri i kapacitet mätt, men kunna ladda med samma eller snabbare hastighet i km/h räknat än dagens S/X. 350kW är förmodligen inte tänkt för enfamiljsbilar som som Model 3 utan för lite större fordon så som lätta lastbilar.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jo, det är tänkt att kommande elbilar ska klara 350 kW så Tesla får börja uppdatera sina laddare om de inte ska komma långt efter.18650 skrev:När man bygger en bil så bygger man hela bilen runt ett användningsområde. Batteriernas möjlighet att ta emot effekt avgör kontaktens beskaffenhet, likaså mjukvarans begränsningar ihop med kylsystem. Man kan inte bara säga att det är en komponent utan hela receptet.Anders77 skrev:Lång tråd, läst det mesta.
Men nu när det skall byggas 350KWh laddstolpar i Europa, minns jag rätt så var det med CCS.
Vad krävs för att kunna ladda så snabbt? Är det batterierna i bilen, mjukvaran i bilen eller är det kontakten som är begränsningen?
Vilken kontakt/teknik möjliggör snabbare laddning?
Standarden kan/får ju inte bli en begränsning för snabbare laddning i framtiden.
Om Model 3 får uppgraderade celler som tål snabbare laddning så kommer även laddkontakt och kylsystem behöva följa med upp i dimension. Förmodligen kommer Model 3 ha ett mindre batteri i kapacitet mätt, men kunna ladda med samma eller snabbare hastighet i km/h räknat än dagens S/X. 350kW är förmodligen inte tänkt för enfamiljsbilar som som Model 3 utan för lite större fordon så som lätta lastbilar.
https://electrek.co/2016/10/18/new-ultr ... -audi-bmw/Electric cars will also be able to use the system with a charge rate of 50 kW, but the Ultra-E alliance expects that passenger cars capable of charging at 350 kW will arrive by 2018 – when the project is expected to be completed.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Eftersom de uppenbarligen tänkt att personbilar skall i framtiden klara det kan man enkelt sett misstänka att någon av dessa bilmärken bakom satsningen tänkt göra bilar för det.vigge50 skrev:Jo, det är tänkt att kommande elbilar ska klara 350 kW så Tesla får börja uppdatera sina laddare om de inte ska komma långt efter.18650 skrev:350kW är förmodligen inte tänkt för enfamiljsbilar som som Model 3 utan för lite större fordon så som lätta lastbilar.
https://electrek.co/2016/10/18/new-ultr ... -audi-bmw/Electric cars will also be able to use the system with a charge rate of 50 kW, but the Ultra-E alliance expects that passenger cars capable of charging at 350 kW will arrive by 2018 – when the project is expected to be completed.
Så det jag nu tack vare er förstår är att dagens Tesla bilar ej kommer kunna klara snabbare laddning än vad de idag har. Att uppgradera blir för dyrt med, byta batterier, kylning mm.
Tittar vi då några år frammåt. Om någon annan tillverkare kommer med 100KWh batterier och som åtminstone till 80% kan trycka på med 350KW då kommer de få ett försprång.
Vanliga fossilbils ägare är ju fokuserade vid den långa laddningstiden.
Om tyskarna kan leverera laddning till halva tiden kommer tysk älskarna självklart se det som det absolut viktigaste argumentet till att fortsätta köpa tyskt.
Sen åter till min fråga. Vilka kontakter kan klara denna hastighet?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Effekt kan delas upp i två delar. Spänning och ström. Man kan se det som ett vattenfall. Höjden på vattenfallet är spänningen och mängden vatten är ström.
Effekt=spänning x ström
För att ladda dagens Tesla med 350kW behöver man skicka in 3ggr mer ström i bilen, laddaren, kabel, kontaktytor, allt måste vara 3ggr större. Ofta när det pratas 350kW laddning så pratar man om 800v system vilket jag tror behövs för att göra så snabb laddning praktisk. Batterierna behöver isf sitta många fler moduler i serie. Och det är alltid den sämsta modulen som avgör kapaciteten på batteriet. Mindre modeller i längre serier är sämre med andra ord och kräver mer stabilitet i varje cell.
Skicka in 300kw i dagens tidning Teslabatteri går nog bra men lär slita på batterierna rätt bra.
Effekt=spänning x ström
För att ladda dagens Tesla med 350kW behöver man skicka in 3ggr mer ström i bilen, laddaren, kabel, kontaktytor, allt måste vara 3ggr större. Ofta när det pratas 350kW laddning så pratar man om 800v system vilket jag tror behövs för att göra så snabb laddning praktisk. Batterierna behöver isf sitta många fler moduler i serie. Och det är alltid den sämsta modulen som avgör kapaciteten på batteriet. Mindre modeller i längre serier är sämre med andra ord och kräver mer stabilitet i varje cell.
Skicka in 300kw i dagens tidning Teslabatteri går nog bra men lär slita på batterierna rätt bra.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
"ABB‘s charging stations comply with three international charging standards – for DC charging CHAdeMO, which is the fast charging standard of choice for the Kia Soul EV, Citroen, Mitsubishi EVs, Peugots, and Nissan and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, Volvo and now the new Model 3 Tesla, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
Avslöjade ABB precis att europeiska Model 3 kommer med möjlighet att snabbladda även med CCS? Jag tror och hoppas de har rätt!
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
Avslöjade ABB precis att europeiska Model 3 kommer med möjlighet att snabbladda även med CCS? Jag tror och hoppas de har rätt!
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Spännande, hoppas det stämmer.N H skrev:"ABB‘s charging stations comply with three international charging standards – for DC charging CHAdeMO, which is the fast charging standard of choice for the Kia Soul EV, Citroen, Mitsubishi EVs, Peugots, and Nissan and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, Volvo and now the new Model 3 Tesla, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
Avslöjade ABB precis att europeiska Model 3 kommer med möjlighet att snabbladda även med CCS? Jag tror och hoppas de har rätt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 med CCS-laddning?
I knew it
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Om de är sant så är de underbart. Vill inte ha adaptor och de är inte pengarna de handlar om utan de är helt enkelt opraktiskt.N H skrev:"ABB‘s charging stations comply with three international charging standards – for DC charging CHAdeMO, which is the fast charging standard of choice for the Kia Soul EV, Citroen, Mitsubishi EVs, Peugots, and Nissan and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, Volvo and now the new Model 3 Tesla, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
Avslöjade ABB precis att europeiska Model 3 kommer med möjlighet att snabbladda även med CCS? Jag tror och hoppas de har rätt!
Om detta är sant kommer man kunna ladda I princip på alla laddare som finns i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Texten på ABB är uppdaterad.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
"...and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, and Volvo, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Så antingen var det felaktig information om Model 3, eller så har någon fått ändra texten lite kvickt av annan anledning.
Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
"...and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, and Volvo, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Så antingen var det felaktig information om Model 3, eller så har någon fått ändra texten lite kvickt av annan anledning.
Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Visst kan det vara snabbändring men på engelska så kan man ha med kommatecken för "and".Korvspad skrev:Texten på ABB är uppdaterad.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
"...and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, and Volvo, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Så antingen var det felaktig information om Model 3, eller så har någon fått ändra texten lite kvickt av annan anledning.
Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jådå, det heter Oxford-komma. Det är inte så många som använder det, så visst kan det vara slarv.Korvspad skrev:... Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Jag har utfrån Model3 videos försökt att se om en CCS anslutning får plats, och det borde det göra, men det bli riktigt tight!
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Med tanke på att man lägger in kina standarden så tror jag de är ganska troligt vi får CCS i Europa men Tesla gör visserligen inte alltid som man tror...martin3 skrev:Jådå, det heter Oxford-komma. Det är inte så många som använder det, så visst kan det vara slarv.Korvspad skrev:... Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Jag har utfrån Model3 videos försökt att se om en CCS anslutning får plats, och det borde det göra, men det bli riktigt tight!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Många i listan som inte erbjuder CCS idag heller
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Inte i Sverige visserligen men ABB i Lodz, Polen har endast Chademo+Typ 2 också. Sedan har vi t.ex. Estland som har mängder med endast Chademo-laddare.chaffis75 skrev:Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
Kollade på Uppladdning.nu. Det är visserligen inte endast Sverige men främst Sverige. Där finns 626 CCS-stationer registrerade och 677 Chademo-stationer. De flesta av dessa är naturligtvis på samma plats men det är 51 fler Chademo registrerade där.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Gävle Energi har en vid sitt kontor oxo...Svenssons skrev:Inte i Sverige visserligen men ABB i Lodz, Polen har endast Chademo+Typ 2 också. Sedan har vi t.ex. Estland som har mängder med endast Chademo-laddare.chaffis75 skrev:Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ett par långa listor nu..
Endast Chademo på Uppladdning.nu:
Endast Chademo på Uppladdning.nu:
- Birger N Haug Lillestrøm 764
Snabbladdare - OKQ8 - Kalix
Lotus Energa E Mobility
ABB Aleksandrow Lodzki
Ympäristötalo
Tammisaaren asema (station)
Lapland university of Applied Sciences
Nissan Autonorden
ELMO Alexela Halinga
ELMO Tänassilma VEHO
ELMO Laagri RIMI/Alexela ShoppingCentre
ELMO Tallinn "Kalev"
Pärnu Olerex
ELMO Kernu Krooning
Nissan Chademo Charger
Thy-mors Energi Nykøbing Mors [Clever]
Hedin Bil AB Bilvaruhuset
Shell Express Kongsberg
Nissan Nordic Europe HQ
Birger N Haug Oslo
Birger N Haug Lilleström N5
Fríkirkjuvegur (við tjörnina)
Statoil
McDonald's Berger
Birger N Haug Nissan
N1 Borgarnesi
Olís Selfossi
Cora Colmar
Vesterålen Bil Sortland [Fortum]
ABB A/S
Ikea
Fitjar Reykjanesbæ
BL Sævarhöfða
SmáraLind ShopingCenter
Shell Miklubraut
Orkuveita Reykjavikur
DTU Ballerup
Rudshøgda Hurtigladestasjon
Randaberg Hurtigladestasjon
Åsen Hurtigladestasjon, Stavanger
Luravika Hurtigladestasjon, Sandnes
Fortum Hurtigladestasjon, Nygårdskrysset
Fortum Birger Haug Hurtigladestasjon
Brekstad Hurtigladestasjon, Ørland
Gassverktomta, Kristiansund
Orkanger Hurtigladestasjon
Aksdal Senter Hurtigladestasjon
Halhjem Ferjekai Hurtigladestasjon, Os
YX Gråmyra Hurtigladestasjon
Steinkjer Bil Hurtigladestasjon
Traasdahl Hurtigladestasjon, Tromsø
Fortum Apenesfjellet Hurtigladestasjon
Hokksund Hurtigladestasjon
Rokneparken Hurtigladestasjon, Voss
Jærhagen Hurtigladestasjon, Klepp
Ishavsveien Vestby Hurtigladestasjon
Fortum Hurtigladestasjon, Ørje
ABB
Gol Auto
Sport 1 Geilo
Flå Politi
Ikea - Paris Est, Villiers sur Marne
IKEA Avignon
IKEA Montpellier
IKEA Tours
IKEA Bordeaux
IKEA Reims
BP - Aire de la Chaponne
CNR Port de Lyon Edouard Herriot
Gävle Energi AB
Ryska Posten
High Voltage Valley Ludvika
Hedin bil Uppsala
P-PLANTAGEN Svinesundsparken 4
Nissan Hedin Göteborg Bil Ab
Svenstavik snabbladdstation / BTEA
Åsarna snabbladdstation / BTEA
Mobility Motors Sätra
Mobility Motors Bromma
Mobility Motors Malmö
McDonald's Ättekulla [Clever]
GARO AB
Helsingin Energia / Kamppi
- Nordemans Audi
Möller bil uppsala
Norrbil
Audi Lund
Lecab bil
Skandinavisk Motor Compagni DK
Møller Bil Trondheim AS
Albjerk Bil Lier (Fortum Charge and Drive)
Atteviks
Gulf (Engströms bil) CCS-snabbladdare 22kw
Møller Bil Asker&Bærum
Din Bil Södertälje
Volkswagen-Zentrum Kiel
Gumpens Auto AS
Möller Bil Romerike V1
Möller Bil Åsane V3
Shell Silkeborg [Clever]
Bilka Tilst [Clever]
Shell Silkeborgvej - Aarhus [Clever]
Føtex Ebeltoft
Shell Nørager
Bilka Herning [Clever]
Shell Hellerup
Volkswagen Kista
Shell Korskro [CLEVER]
Shell Vejen [CLEVER]
Scandic - Sønderborg [Clever]
Føtex Middelfart [CLEVER]
Volkswagen Malmö
Bilmetro Gävle
Føtex Aabenraa [CLEVER]
Shell Sydhavnen (CLEVER)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
ok.. ja finns uppenbarligen en del mer chademo även om de inte verkar vara så många fler... Sen är de väl troligen så att chademo ändå kommer "förlora" men jag ger mig just nu finns de fler...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
För mig har laddning med Chademo krånglat många fler gånger. Glapp i kontakt framför allt. Ccs tycker jag är ett givet val.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja tittar man på den mekaniska kontakten så som en teknikintresserad gör så ser de ju åtminstone ut som att en CCS kontakt skulle vara mer robust än en chademo... Fler ganska små stift på chademo.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19