"ABB‘s charging stations comply with three international charging standards – for DC charging CHAdeMO, which is the fast charging standard of choice for the Kia Soul EV, Citroen, Mitsubishi EVs, Peugots, and Nissan and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, Volvo and now the new Model 3 Tesla, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Avslöjade ABB precis att europeiska Model 3 kommer med möjlighet att snabbladda även med CCS? Jag tror och hoppas de har rätt!
Om de är sant så är de underbart. Vill inte ha adaptor och de är inte pengarna de handlar om utan de är helt enkelt opraktiskt.
Om detta är sant kommer man kunna ladda I princip på alla laddare som finns i Europa.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
"...and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, and Volvo, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Så antingen var det felaktig information om Model 3, eller så har någon fått ändra texten lite kvickt av annan anledning.
Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9a ... 24406.aspx
"...and the Combined Charging Solution (CCS), which is the fast charging standard of choice for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Ford, Fiat Chrysler, General Motors, Porsche, Volkswagen, and Volvo, together with the AC charging standard (Type 2 Standard)."
Så antingen var det felaktig information om Model 3, eller så har någon fått ändra texten lite kvickt av annan anledning.
Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
... Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Jådå, det heter Oxford-komma. Det är inte så många som använder det, så visst kan det vara slarv.
Jag har utfrån Model3 videos försökt att se om en CCS anslutning får plats, och det borde det göra, men det bli riktigt tight!
... Observera kommatecknet före "and". Så skriver man ju inte. Luktar slarvig snabbändring helt klart!
Jådå, det heter Oxford-komma. Det är inte så många som använder det, så visst kan det vara slarv.
Jag har utfrån Model3 videos försökt att se om en CCS anslutning får plats, och det borde det göra, men det bli riktigt tight!
Med tanke på att man lägger in kina standarden så tror jag de är ganska troligt vi får CCS i Europa men Tesla gör visserligen inte alltid som man tror...
Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
Inte i Sverige visserligen men ABB i Lodz, Polen har endast Chademo+Typ 2 också. Sedan har vi t.ex. Estland som har mängder med endast Chademo-laddare.
Kollade på Uppladdning.nu. Det är visserligen inte endast Sverige men främst Sverige. Där finns 626 CCS-stationer registrerade och 677 Chademo-stationer. De flesta av dessa är naturligtvis på samma plats men det är 51 fler Chademo registrerade där.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är inte de mest vid Nissan handlare som de finns "chademo endast" laddare? Jag har nog bara sett de där... Precis som how vw finns de "CCS endast" laddare.
Inte i Sverige visserligen men ABB i Lodz, Polen har endast Chademo+Typ 2 också. Sedan har vi t.ex. Estland som har mängder med endast Chademo-laddare.
Birger N Haug Lillestrøm 764
Snabbladdare - OKQ8 - Kalix
Lotus Energa E Mobility
ABB Aleksandrow Lodzki
Ympäristötalo
Tammisaaren asema (station)
Lapland university of Applied Sciences
Nissan Autonorden
ELMO Alexela Halinga
ELMO Tänassilma VEHO
ELMO Laagri RIMI/Alexela ShoppingCentre
ELMO Tallinn "Kalev"
Pärnu Olerex
ELMO Kernu Krooning
Nissan Chademo Charger
Thy-mors Energi Nykøbing Mors [Clever]
Hedin Bil AB Bilvaruhuset
Shell Express Kongsberg
Nissan Nordic Europe HQ
Birger N Haug Oslo
Birger N Haug Lilleström N5
Fríkirkjuvegur (við tjörnina)
Statoil
McDonald's Berger
Birger N Haug Nissan
N1 Borgarnesi
Olís Selfossi
Cora Colmar
Vesterålen Bil Sortland [Fortum]
ABB A/S
Ikea
Fitjar Reykjanesbæ
BL Sævarhöfða
SmáraLind ShopingCenter
Shell Miklubraut
Orkuveita Reykjavikur
DTU Ballerup
Rudshøgda Hurtigladestasjon
Randaberg Hurtigladestasjon
Åsen Hurtigladestasjon, Stavanger
Luravika Hurtigladestasjon, Sandnes
Fortum Hurtigladestasjon, Nygårdskrysset
Fortum Birger Haug Hurtigladestasjon
Brekstad Hurtigladestasjon, Ørland
Gassverktomta, Kristiansund
Orkanger Hurtigladestasjon
Aksdal Senter Hurtigladestasjon
Halhjem Ferjekai Hurtigladestasjon, Os
YX Gråmyra Hurtigladestasjon
Steinkjer Bil Hurtigladestasjon
Traasdahl Hurtigladestasjon, Tromsø
Fortum Apenesfjellet Hurtigladestasjon
Hokksund Hurtigladestasjon
Rokneparken Hurtigladestasjon, Voss
Jærhagen Hurtigladestasjon, Klepp
Ishavsveien Vestby Hurtigladestasjon
Fortum Hurtigladestasjon, Ørje
ABB
Gol Auto
Sport 1 Geilo
Flå Politi
Ikea - Paris Est, Villiers sur Marne
IKEA Avignon
IKEA Montpellier
IKEA Tours
IKEA Bordeaux
IKEA Reims
BP - Aire de la Chaponne
CNR Port de Lyon Edouard Herriot
Gävle Energi AB
Ryska Posten
High Voltage Valley Ludvika
Hedin bil Uppsala
P-PLANTAGEN Svinesundsparken 4
Nissan Hedin Göteborg Bil Ab
Svenstavik snabbladdstation / BTEA
Åsarna snabbladdstation / BTEA
Mobility Motors Sätra
Mobility Motors Bromma
Mobility Motors Malmö
McDonald's Ättekulla [Clever]
GARO AB
Helsingin Energia / Kamppi
Endast CCS på Uppladdning.nu:
Nordemans Audi
Möller bil uppsala
Norrbil
Audi Lund
Lecab bil
Skandinavisk Motor Compagni DK
Møller Bil Trondheim AS
Albjerk Bil Lier (Fortum Charge and Drive)
Atteviks
Gulf (Engströms bil) CCS-snabbladdare 22kw
Møller Bil Asker&Bærum
Din Bil Södertälje
Volkswagen-Zentrum Kiel
Gumpens Auto AS
Möller Bil Romerike V1
Möller Bil Åsane V3
Shell Silkeborg [Clever]
Bilka Tilst [Clever]
Shell Silkeborgvej - Aarhus [Clever]
Føtex Ebeltoft
Shell Nørager
Bilka Herning [Clever]
Shell Hellerup
Volkswagen Kista
Shell Korskro [CLEVER]
Shell Vejen [CLEVER]
Scandic - Sønderborg [Clever]
Føtex Middelfart [CLEVER]
Volkswagen Malmö
Bilmetro Gävle
Føtex Aabenraa [CLEVER]
Shell Sydhavnen (CLEVER)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ok.. ja finns uppenbarligen en del mer chademo även om de inte verkar vara så många fler... Sen är de väl troligen så att chademo ändå kommer "förlora" men jag ger mig just nu finns de fler...
Ja tittar man på den mekaniska kontakten så som en teknikintresserad gör så ser de ju åtminstone ut som att en CCS kontakt skulle vara mer robust än en chademo... Fler ganska små stift på chademo.
Birger N Haug Lillestrøm 764
Snabbladdare - OKQ8 - Kalix
Lotus Energa E Mobility
ABB Aleksandrow Lodzki
Ympäristötalo
Tammisaaren asema (station)
Lapland university of Applied Sciences
Nissan Autonorden
ELMO Alexela Halinga
ELMO Tänassilma VEHO
ELMO Laagri RIMI/Alexela ShoppingCentre
ELMO Tallinn "Kalev"
Pärnu Olerex
ELMO Kernu Krooning
Nissan Chademo Charger
Thy-mors Energi Nykøbing Mors [Clever]
Hedin Bil AB Bilvaruhuset
Shell Express Kongsberg
Nissan Nordic Europe HQ
Birger N Haug Oslo
Birger N Haug Lilleström N5
Fríkirkjuvegur (við tjörnina)
Statoil
McDonald's Berger
Birger N Haug Nissan
N1 Borgarnesi
Olís Selfossi
Cora Colmar
Vesterålen Bil Sortland [Fortum]
ABB A/S
Ikea
Fitjar Reykjanesbæ
BL Sævarhöfða
SmáraLind ShopingCenter
Shell Miklubraut
Orkuveita Reykjavikur
DTU Ballerup
Rudshøgda Hurtigladestasjon
Randaberg Hurtigladestasjon
Åsen Hurtigladestasjon, Stavanger
Luravika Hurtigladestasjon, Sandnes
Fortum Hurtigladestasjon, Nygårdskrysset
Fortum Birger Haug Hurtigladestasjon
Brekstad Hurtigladestasjon, Ørland
Gassverktomta, Kristiansund
Orkanger Hurtigladestasjon
Aksdal Senter Hurtigladestasjon
Halhjem Ferjekai Hurtigladestasjon, Os
YX Gråmyra Hurtigladestasjon
Steinkjer Bil Hurtigladestasjon
Traasdahl Hurtigladestasjon, Tromsø
Fortum Apenesfjellet Hurtigladestasjon
Hokksund Hurtigladestasjon
Rokneparken Hurtigladestasjon, Voss
Jærhagen Hurtigladestasjon, Klepp
Ishavsveien Vestby Hurtigladestasjon
Fortum Hurtigladestasjon, Ørje
ABB
Gol Auto
Sport 1 Geilo
Flå Politi
Ikea - Paris Est, Villiers sur Marne
IKEA Avignon
IKEA Montpellier
IKEA Tours
IKEA Bordeaux
IKEA Reims
BP - Aire de la Chaponne
CNR Port de Lyon Edouard Herriot
Gävle Energi AB
Ryska Posten
High Voltage Valley Ludvika
Hedin bil Uppsala
P-PLANTAGEN Svinesundsparken 4
Nissan Hedin Göteborg Bil Ab
Svenstavik snabbladdstation / BTEA
Åsarna snabbladdstation / BTEA
Mobility Motors Sätra
Mobility Motors Bromma
Mobility Motors Malmö
McDonald's Ättekulla [Clever]
GARO AB
Helsingin Energia / Kamppi
Endast CCS på Uppladdning.nu:
Nordemans Audi
Möller bil uppsala
Norrbil
Audi Lund
Lecab bil
Skandinavisk Motor Compagni DK
Møller Bil Trondheim AS
Albjerk Bil Lier (Fortum Charge and Drive)
Atteviks
Gulf (Engströms bil) CCS-snabbladdare 22kw
Møller Bil Asker&Bærum
Din Bil Södertälje
Volkswagen-Zentrum Kiel
Gumpens Auto AS
Möller Bil Romerike V1
Möller Bil Åsane V3
Shell Silkeborg [Clever]
Bilka Tilst [Clever]
Shell Silkeborgvej - Aarhus [Clever]
Føtex Ebeltoft
Shell Nørager
Bilka Herning [Clever]
Shell Hellerup
Volkswagen Kista
Shell Korskro [CLEVER]
Shell Vejen [CLEVER]
Scandic - Sønderborg [Clever]
Føtex Middelfart [CLEVER]
Volkswagen Malmö
Bilmetro Gävle
Føtex Aabenraa [CLEVER]
Shell Sydhavnen (CLEVER)
Om du skulle ta bort Danska laddare som satsar på CCS och sen bilhandlare så skulle nog listan minska en hel del. Efter en snabb sökning så upptäckte jag att en av dessa var under uppbyggnad så den kan mycket väl få både CCS och Chademo.
Om du skulle ta bort Danska laddare som satsar på CCS och sen bilhandlare så skulle nog listan minska en hel del. Efter en snabb sökning så upptäckte jag att en av dessa var under uppbyggnad så den kan mycket väl få både CCS och Chademo.
Listorna ovan går rätt snabbt att få fram. Att gå igenom samtliga stationer för att göra någon form av gallring tar bra mycket längre tid. Nu tar jag bara fram de som Uppladdning.nu listar antingen som CCS eller som Chademo och plockar bort alla platser som är med på bägge dessa. Skulle det vara fel inmatat så får vi tillsammans uppdatera sidan och sedan kan nya listor tas fram.
Kollar vi bara på Sverige så skiljer det nog inte lika mycket som i övriga Europa. Där leder nog Chademo bra mycket mer än vad som visas här men om något år kan CCS mycket väl tagit över tronen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Då får du gärna uppdatera uppladdning.nu då det är vi användare som ser till att den har aktuell information.
Det gör jag ganska ofta faktiskt, men bara när jag själv laddar på en plats. Det av lite olika anledningar men främst att jag vill att det skall bli rätt. Snabbladdarna har ju olika effekter, så även typ1 och typ2 så här låter jag det vara. (Den i Jönköping tex som bara gav 30kW och max 30min samt 20min i telefonsupport innan den startade.)
Om man skall ladda bilen är det viktigast vad som står i listan eller hur det ser ut på riktigt? För jag vet med absolut säkerhet att ett par stycken är fel bland annat GARO AB för att nämna en i högen.
Diskussionen om chademo eller CCS är lite märklig när det enda märket som är vilse är Tesla som inte har ena eller andra. Eller om vi vänder på det alla andra som inte har Teslas plugg. Vet inte vad som är närmast rimligheten där.
Jag skriver ju just att listorna är tagna från Uppladdning.nu. När man ska ladda är det väl bra om man på förväg vet var man ska kunna ladda. Om vi tillsammans ser till att uppdatera Uppladdning.nu när vi hittar felaktigheter eller saknad information så kommer vi alla ha nytta av det.
Varken Chademo eller CCS fanns ju när Tesla började leverera sina bilar. Tesla har ju Chademo-adapter till Model S/X som var den standard som tidigt var den klart ledande och som fortfarande delvis är det även ifall jag misstänker att pendeln kommer att svänga här i Europa. Jag hoppas att europeiska Model 3 får CCS som denna tråd tar upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
CCS växer snabbare än Chademo.. Så rätt snart är det nog övervikt CCS.
Precis, särskilt när de tyska tillverkarna verkar ha börjat vakna. Chademo var dock den ledande standarden och delvis stämmer det fortfarande men kanske redan inom ett år så kan CCS vara den ledande standarden sett till antal stationer eftersom man troligen inte får sätta upp offentliga laddstationer utan CCS-laddare men får sätta upp laddstationer med endast CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.