Model 3 med CCS-laddning?
Moderator: Redaktion
Model 3 med CCS-laddning?
Läste för några månader Sean att Tesla skulle gå med i CCS-samarbetet. Jag ser två möjliga anledningar till det.
1. De vill att Model 3 (och andra framtida Teslor) ska ha möjlighet att ladda med CCS snabbladdare också. Det skulle innebära lägre belastning på Superchargenätverket, vilket förmodligen är värt en del för både Tesla och för Teslaförare när volymen bilar ökar kraftigt.
2. De vill sälja in Superchargenätverket till andra tillverkare som har CCS-kontakt på sina bilar. Kan inte tekniken helt här, är Teslas kontakt på något vis annorlunda jämfört med en vanlig typ2-kontakt i bilen? Läste nått om att stiften är längre för att klara högre strömstyrkor och att det är därför de inte behöver de där två extra stiften som CCS använder för likströmsladdning/snabbladdning. Om det inte är en fysisk skillnad är det tekniskt bara en mjukvarugrej. Om det är en fysisk skillnad kanske de vill utveckla en ny typ 2 kontakt för andra bilmärken som också blir Superchargekompatibel.
Vad tror ni? Jag hoppas och tror iaf på #1! I det stora hela vore ju även #2 bra för utveckling av hållbara transporter, och det är ju Teslas mål så det kanske inte är omöjligt heller.
1. De vill att Model 3 (och andra framtida Teslor) ska ha möjlighet att ladda med CCS snabbladdare också. Det skulle innebära lägre belastning på Superchargenätverket, vilket förmodligen är värt en del för både Tesla och för Teslaförare när volymen bilar ökar kraftigt.
2. De vill sälja in Superchargenätverket till andra tillverkare som har CCS-kontakt på sina bilar. Kan inte tekniken helt här, är Teslas kontakt på något vis annorlunda jämfört med en vanlig typ2-kontakt i bilen? Läste nått om att stiften är längre för att klara högre strömstyrkor och att det är därför de inte behöver de där två extra stiften som CCS använder för likströmsladdning/snabbladdning. Om det inte är en fysisk skillnad är det tekniskt bara en mjukvarugrej. Om det är en fysisk skillnad kanske de vill utveckla en ny typ 2 kontakt för andra bilmärken som också blir Superchargekompatibel.
Vad tror ni? Jag hoppas och tror iaf på #1! I det stora hela vore ju även #2 bra för utveckling av hållbara transporter, och det är ju Teslas mål så det kanske inte är omöjligt heller.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
En lös adapter för CCS eller chademo är ju ingen hit.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Precis. Det kanske inte framgick i mitt inlägg, det jag siar om i #1 är alltså att framtida Teslor ska ha CCS-kontakt som utöver SC även klarar av CCS-snabbladdarna utan adapter.18650 skrev:En lös adapter för CCS eller chademo är ju ingen hit.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Fördelen med CCS är att det inte skulle behövas en adapter eller en extra anslutning. Det räcker med att Tesla modifierar sin anslutning som är typ 2 kompatibel med de två extra stiften för CCS. Hoppas verkligen att det kommer till Model 3, så att man inte behöver Chademo adaptern.
Att Superchargern skulle bli CCS kompatibel ser jag som orimligt. Tesla kommer knappast göra så att gamla Model S/X inte skulle gå att ladda. Om andra tillverkare vill ha tillgång till SC så får de förmodligen uppdatera sina bilar med Teslas modifierade typ 2 kontakt.
Att Superchargern skulle bli CCS kompatibel ser jag som orimligt. Tesla kommer knappast göra så att gamla Model S/X inte skulle gå att ladda. Om andra tillverkare vill ha tillgång till SC så får de förmodligen uppdatera sina bilar med Teslas modifierade typ 2 kontakt.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Man kanske kan göra så att man kan fälla ut och in de två extra stiften på något enkelt sätt som är hållbart.LarsL skrev:Fördelen med CCS är att det inte skulle behövas en adapter eller en extra anslutning. Det räcker med att Tesla modifierar sin anslutning som är typ 2 kompatibel med de två extra stiften för CCS. Hoppas verkligen att det kommer till Model 3, så att man inte behöver Chademo adaptern.
Att Superchargern skulle bli CCS kompatibel ser jag som orimligt. Tesla kommer knappast göra så att gamla Model S/X inte skulle gå att ladda. Om andra tillverkare vill ha tillgång till SC så får de förmodligen uppdatera sina bilar med Teslas modifierade typ 2 kontakt.
Model 3 med CCS-laddning?
Jag avskyr CCS! Kontakterna är stora som dasslock. Jag hoppas innerligt att Tesla inte implementerar CCS-standarden rakt av.
Redan Typ2 Är enormt mycket större än Teslas egen amerikanska kontakt, CCS är stor som ett knippe av Teslas kontakter. Om en Model3-ägare ska snabbladda och råkar tappa CCS-kontakten på foten, så måste benet amputeras.
Redan Typ2 Är enormt mycket större än Teslas egen amerikanska kontakt, CCS är stor som ett knippe av Teslas kontakter. Om en Model3-ägare ska snabbladda och råkar tappa CCS-kontakten på foten, så måste benet amputeras.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Den Amerkanska kontakten är ju trevlig men kräver att man begränsar sig till DC eller enfas. Typ 2:an som Tesla använder sig av tycker jag är en utmärkt kontakt som hela världen borde ta efter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
lator skrev:Den Amerkanska kontakten är ju trevlig men kräver att man begränsar sig till DC eller enfas. Typ 2:an som Tesla använder sig av tycker jag är en utmärkt kontakt som hela världen borde ta efter.
Jag tycker inte att Typ2-kontakten känns som en färdig konsumentprodukt.
Man får ofta lirka och använda lite krafter för att få in Typ2-kontakten i bilen, och när man väl fått in den så klickar den fast med ett abrupt stopp och plastigt klonk-ljud.
Jag upplever den som bara något mer raffinerad än trefaskontakter och andra industriella anslutningar. Teslas amerikanska kontakt känns däremot som en konsumentprodukt. Den passar perfekt i bilen och inget våld är nödvändigt. En fin laddupplevelse
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Du behöver ju bara ha CCS när du laddar på snabbladdare, annars är det ju samma kontakt som idagpå alla ställen inklusive Superchargers. Dessutom är ju inte CCS så mycket klumpigare än vad Chademo-kontakten är.Herr X skrev:Jag avskyr CCS! Kontakterna är stora som dasslock. Jag hoppas innerligt att Tesla inte implementerar CCS-standarden rakt av.
Redan Typ2 Är enormt mycket större än Teslas egen amerikanska kontakt, CCS är stor som ett knippe av Teslas kontakter. Om en Model3-ägare ska snabbladda och råkar tappa CCS-kontakten på foten, så måste benet amputeras.
Model 3 med CCS-laddning?
LarsL skrev:Du behöver ju bara ha CCS när du laddar på snabbladdare, annars är det ju samma kontakt som idagpå alla ställen inklusive Superchargers. Dessutom är ju inte CCS så mycket klumpigare än vad Chademo-kontakten är.
Den är stor som en spädgris torso. ChaDeMo är mycket mindre - ungefär lika stor som Typ2-kontakten till höger i bild.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ha, ha - påminner faktiskt om en spädgris uppfödd på majs..Herr X skrev:LarsL skrev:Du behöver ju bara ha CCS när du laddar på snabbladdare, annars är det ju samma kontakt som idagpå alla ställen inklusive Superchargers. Dessutom är ju inte CCS så mycket klumpigare än vad Chademo-kontakten är.
Den är stor som en spädgris torso. ChaDeMo är mycket mindre - ungefär lika stor som Typ2-kontakten till höger i bild.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag hoppas att Tesla försöker få CharIn att köra på DC snabbladdning genom Mennekes/Typ 2 istället för att lägga till klumpen under. Man bör i alla fall kunna köra upp till 150 kW genom den kontakten. Lyckas man med detta så kommer alla Tesla-bilar kunna ladda 150 kW DC från denna nya standard och alla bilmärken som kör på detta har möjlighet att koppla på sig på SuperCharger-nätverket. Möjligt att man behöver kraftigare kontakt över 150 kW men idag ligger i princip alla andra bilmärken förutom Tesla på 30 kW. 150kW vore ett enormt lyft för dessa även ifall det inte är alls stort för Tesla, för Tesla-bilar vore det dock ett lyft om det fanns fler snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Vad skulle det kosta att ändra alla värdens kontakter i bilen så de skulle bli kompatibel?
(per bil).
Nu verkar alla bara "nej det är alla ni andra som skall anpassa er".
Det är ännu en hanterbar mängd som skulle behövas ändras ifall de kommer överens om en standard som alla bör bli kompatibla med.
(per bil).
Nu verkar alla bara "nej det är alla ni andra som skall anpassa er".
Det är ännu en hanterbar mängd som skulle behövas ändras ifall de kommer överens om en standard som alla bör bli kompatibla med.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Min tanke #1 var alltså att Tesla sätter CCS-kontakt i bilarna. Två stift extra. Inte att SC blir CCS. Däremot att Tesla bjuder in andra att kunna ladda SC, men då måste även deras hårdvara vara kompatibel. Det borde ju utan problem gå att kombinera CCS och SC. CCS 2.0 eller SCCS, Super Combo Charging System
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Så kommer det säkert bli på M3.N H skrev:Min tanke #1 var alltså att Tesla sätter CCS-kontakt i bilarna. Två stift extra. Inte att SC blir CCS. Däremot att Tesla bjuder in andra att kunna ladda SC, men då måste även deras hårdvara vara kompatibel. Det borde ju utan problem gå att kombinera CCS och SC. CCS 2.0 eller SCCS, Super Combo Charging System
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Om model3 får ett tillägg med DC kontakter så den också kan ladda CCS så är det ju bra mycket bättre än att använda chademoadapter. Man kan ju dessutom välja bort CCS om man inte vill och använda typ2 istället. Man kan även använda chademoadaptern och ladda via chademo. Allt beroende på hur tjurig man är.
Det måste ju bli en lösning på alla sladdar man måste ha med sig idag. Frunken full av adaptrar bokstavlig talat. Många kanske man inte använder, men man känner sig naken utan dem. Att gå över mer och mer till en standard, eller om vi nu vill kompatibel mot en standard eftersom vi redan stångat oss blodiga över att teslas kontyakt inte är typ2 och alltså aldrig kan bli en CCS heller. Kompatibel där emot kan den bli.
Det måste ju bli en lösning på alla sladdar man måste ha med sig idag. Frunken full av adaptrar bokstavlig talat. Många kanske man inte använder, men man känner sig naken utan dem. Att gå över mer och mer till en standard, eller om vi nu vill kompatibel mot en standard eftersom vi redan stångat oss blodiga över att teslas kontyakt inte är typ2 och alltså aldrig kan bli en CCS heller. Kompatibel där emot kan den bli.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 med CCS-laddning?
SuC kanske kan få två sladdar per stall. Eller ett med typ2 o ett med ccs? Kanske går det inte att få ut mer än 120kW ur Teslas modifierade typ2. CCS går väl redan idag med 150kW o 300kW med 800V?
Model 3 med CCS-laddning?
apkungen skrev:SuC kanske kan få två sladdar per stall. Eller ett med typ2 o ett med ccs? Kanske går det inte att få ut mer än 120kW ur Teslas modifierade typ2. CCS går väl redan idag med 150kW o 300kW med 800V?
- CCS teoretiska begränsning är 170kW, men stationerna är begränsade till 50kW (enligt någon artikel jag läste).
- ChaDeMos teoretiska begränsning är för närvarande 100kW, men 150kW är på väg (http://cleantechnica.com/2016/06/08/150 ... works-yay/)
- Teslas teoretiska begränsning är okänd? men ger redan nu 120kW.
Jag är ingen fan av CCS Combo. Denna nya standard kom sent och i två versioner (en för USA och en för Europa). Kontakterna är stora, tunga och otympliga och standarden klarar ändå inte mycket snabbare laddning än ChaDeMo, som redan är etablerad.
CCS-laddstationer är mycket sällsynta medan ChaDeMo finns överallt - CCS-kontakten borde varit en femtedel så stor för att faktiskt bidra till någon konsumentnytta.
Teslas europeiska typ2 borde göras helt fri och ersätta CCS.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Största fördelen med CCS är ju att det är en Mennekes/Typ2 med extra DC-stift vilket gör att man slipper adapter eller extra uttag för att ladda med Typ2. ChaDeMo är mest utbredd och bör vara det naturliga valet om ovanstående fördelar för CCS inte fanns.
SC skulle kunna ha en enkel anordning där man skjuter bak/fäller in extra CCS-stiften vid behov. Alternativet är dubbla kablar. Det som är mest robust och kostnadseffektivt helt enkelt.
SC skulle kunna ha en enkel anordning där man skjuter bak/fäller in extra CCS-stiften vid behov. Alternativet är dubbla kablar. Det som är mest robust och kostnadseffektivt helt enkelt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför? SC kan väl vara som den är nu, varför ändra på de uttagen? Om någon annan leverantör vill ansluta sig till SC nätverket så måste de ju ändå modifiera sina bilar. Kostnadseffektivast är ju att strunta i att ändra på befintliga stolpar och bilar.chpaulin skrev:
SC skulle kunna ha en enkel anordning där man skjuter bak/fäller in extra CCS-stiften vid behov. Alternativet är dubbla kablar. Det som är mest robust och kostnadseffektivt helt enkelt.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Sant om man bara vill öppna upp för att nya bilar (icke Tesla) skall kunna nyttja SC i framtiden då det krävs modifikation och styrlogik i bilen. Det blir klart billigast samtidigt som man sätter CCS på alla nya Teslor som då funkar på båda.LarsL skrev:Varför? SC kan väl vara som den är nu, varför ändra på de uttagen? Om någon annan leverantör vill ansluta sig till SC nätverket så måste de ju ändå modifiera sina bilar. Kostnadseffektivast är ju att strunta i att ändra på befintliga stolpar och bilar.chpaulin skrev:
SC skulle kunna ha en enkel anordning där man skjuter bak/fäller in extra CCS-stiften vid behov. Alternativet är dubbla kablar. Det som är mest robust och kostnadseffektivt helt enkelt.
Det jag tänker på är hur det kommer bli på sikt. När väl >50% av bilflottan är elbilar och det finns ett välutbyggt snabbladdningsnätverk bestående av CCS-laddare. Då är det udda att det finns ett tjog snabbladdare som bara kan nyttjas av Tesla samt de få som haka på deras standard.
Får samtliga nya Teslor dock CCS-kontakt kan man på sikt byta allt kablage och "ge" adaptrar till de Teslor med "bara" Mennekes-kontakt som fortfarande rullar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ser inte denna fördelen? Vid snabbladdning är det bara DC-stiften som används, men anslutningen är så idiotiskt konstruerad att kommunikation med laddaren sker via Typ2-kontakten, så du behöver plugga in det stora Typ2-anslutningsdonet också för att få igång laddningen. För att du ska slippa att koppla i TVÅ kablar när du snabbladdar med CCS, har de slagit ihop hela kalaset till ett gigantiskt anslutningsdon. Jag ser framför mig hur en späd åttioårig kvinna ska plugga in sin bil i framtiden och står och sliter med en kontakt som är lika stor som sitt eget huvud.chpaulin skrev:Största fördelen med CCS är ju att det är en Mennekes/Typ2 med extra DC-stift vilket gör att man slipper adapter eller extra uttag för att ladda med Typ2.
Även CCS har alltså två olika kontakter i bilen - en för DC och en för AC. Det enda som dessa kontakter delar är anslutningar för datakommunikation, men datakommunikation kräver ändå inga tjocka kablar - pyttesmå stift för datakommunikation kunde lätt lagts till DC-delen av CCS-kontakten så att man hade sluppit att koppla in också AC-kontakten varje gång man ska ladda DC. CCS är en idiotisk standard som aldrig borde uppfunnits - det är ingen vinst att "få lov" att koppla in Typ2-kontakten varje gång man ska ladda DC, det är bara elände.
Fördelen med ChaDeMo + Typ2 är att man inte behöver plugga in två stora kontakter när man bara behöver det ena.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Eller så har man ett stall eller ett par som alltid har typ2an eller båda. Resten kan ha bara ccs. Tycker ccs är okej. Gör inte så mycket att den e stor. Chademo är som tidigare nämnts typ lika. Sen är den e olika i Europa och usa känns rätt drygt dock. Är det en typ1 med två stift på usa modellerna?