Model 3 med CCS-laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
En gissning är för att om 3 år lär det finnas många fler CCS stolpar på de vanligaste rutterna än superchargers, med samma eller högre hastighet som dagens superchargers.e5m1r skrev:Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Är egentligen bedrövligt hur få vi har i Sverige vilket bidrar till längre laddtider och för många stopp. Bättre nere i Europa men när de stora kör CCS kommer det explodera.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja det är hur det ser ut just nu, om 3 år är läget något helt annat när de stora tillverkarna tryckt ur sig sina bilar. Då är det CCS på minst 150 kW som finns överallt och många fler stationer med fler laddare än superchargers har.LarsL skrev:Problemet är att vi i Sverige bara har en laddare per plats. Det gör att det räcker med ett litet fel för att elbilismen ska bli stående och tvingas till bärgning. I andra länder, Norge tex, har de alltid två snabbladdare per site och dessutom ofta några Typ2-uttag.
CCS eller Chademo har ingen betydelse, annat än kompatibilitet med bilen. Bägge är snabbare än vad dagens standard och snabbladdare klarar av.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
e5m1r skrev:Varför det ?Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Tesla kunde lika gärna haft sin egen kontakt i EU
Tro mig du vill inte vara beroende av de ”publika” laddarna
Oftast bara en laddare kan vara både upptagen och sönder
Så länge tesla har eget SuC så är det skit samma vad det är för kontakt
Givetvis underlättar det de gångerna man är utanför SuC men det löser man med chademo adapter
Ett ord: Ionity.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag säger inte att det inte en fördel med CCS men dealbreaker ?
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Standarden kommer finnas för Chademo också. Men ionity kommer inte bygga med Chademo utan bara CCS, ja.Verdi skrev:Nej det kommer det ju inte göra. Ionity bygger CCS. Inte Chademo.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Dagens utspridda 50kW-laddare är ju inget jag har lust att förlita mig på men om Ionity gör det de lovat så kommer de kunna bli ett jättebra komplement till SuC-nätverket även för oss Tesla-ägare.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Samtidigt så klarar jag mig bra med SuC-nätverket. Och Ionity verkar inte ha planer att bygga i Portugal, Spanien, Italien, Grekland eller på Balkan. Jag hoppas det kommer för visst vill man kunna åka även i de länderna?
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
med tanke på att IONITY har skapats så tror jag också att de kommer bygga ut men de väntar säkert till de första bilarna kommer men planerar säkert opch söker bygglov mm för att sedan plötsligt sätta upp en mängd siter..Verdi skrev:e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Ja önskedröm eller inte, men känns ganska logiskt att de gör så, ägarna vill ju inte dra på sig kostnader innan de har bilar att sälja... Vi ser ju själva hur snabbt Tesla kan sätta upp en SUC så snart de bara har platsen och tillstånden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Snarare på samma sätt de stora skrattade åt Tesla innan, nu har Tesla ledningen, att tappa bort den på samma sätt som de stora tappade bollen vore korkat.e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Bara se på den lobbying som skett, EU har bestämt att CCS är det vi vill se byggas ut, vore farligt att stå vid sidan av då. Kan föreställa mig hur det avsätts EU bidrag till länder/kommuner/näringsidkare som sätter upp laddstolpar, bara för CCS såklart.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
chaffis75 skrev:med tanke på att IONITY har skapats så tror jag också att de kommer bygga ut men de väntar säkert till de första bilarna kommer men planerar säkert opch söker bygglov mm för att sedan plötsligt sätta upp en mängd siter..Verdi skrev:e5m1r skrev:Precis på samma sätt som vi skrattar åt tesla hela tiden då de stora har större bättre, eller vänta lite nu de stora har ingenting mer än mycket snack och ingen verkstadOfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Än så länge ja. Men nu börjar ju bilarna komma och jag tror Ionity gör det de har lovat. Finns MYCKET kapital bakom.
Ja önskedröm eller inte, men känns ganska logiskt att de gör så, ägarna vill ju inte dra på sig kostnader innan de har bilar att sälja... Vi ser ju själva hur snabbt Tesla kan sätta upp en SUC så snart de bara har platsen och tillstånden.
Ja, hur mycket kostade en SuC med t ex 8 platser att sätta upp? Var inte så hemskt många miljoner väl? Enligt Tibor http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kos ... bbladdare/ så kostar det 2-2,5 miljoner kronor med svenska skatter och arbetsgivaravgifter. I USA kostar de $150k. Säg att en europeisk station snittar på 2 miljoner då? Då kostar Ionitys planerade nät på 400 stationer klart under en miljard. Mindre än hälften av vad Neymar kostade när han gick till PSG.
Det är alltså närmast växelpengar.
Vinster 2017
VAG: 85 miljarder
BMW: 22 miljarder
Daimler Benz: 37 miljarder
Porsche: 34 miljarder
Osv osv. Att bygga Ionity är alltså en baggis bara viljan finns. Platserna i Sverige är väl redan klara i princip? De ska byggas i anslutning till Circle K-mackar. Exakt vilka mackar det blir återstår väl att se men allt är nog redan förberett och klart. Byggs de parallellt så kan alla vara uppe på bara några månader.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja den finns men ingen mjukvara i M3 (än) som stödjer den.e5m1r skrev:Jag vill minnas att chademo adapter finns i USAchaffis75 skrev:Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...Swede1 skrev:Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.
jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Ja exakt, nyckeln sitter i ditt sista stycke, "bara viljan finns"... och om de släpper de modeller man pratat om så tycker jag att viljan bör finnas...Verdi skrev:
Ja, hur mycket kostade en SuC med t ex 8 platser att sätta upp? Var inte så hemskt många miljoner väl? Enligt Tibor http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-kos ... bbladdare/ så kostar det 2-2,5 miljoner kronor med svenska skatter och arbetsgivaravgifter. I USA kostar de $150k. Säg att en europeisk station snittar på 2 miljoner då? Då kostar Ionitys planerade nät på 400 stationer klart under en miljard. Mindre än hälften av vad Neymar kostade när han gick till PSG.
Det är alltså närmast växelpengar.
Vinster 2017
VAG: 85 miljarder
BMW: 22 miljarder
Daimler Benz: 37 miljarder
Porsche: 34 miljarder
Osv osv. Att bygga Ionity är alltså en baggis bara viljan finns. Platserna i Sverige är väl redan klara i princip? De ska byggas i anslutning till Circle K-mackar. Exakt vilka mackar det blir återstår väl att se men allt är nog redan förberett och klart. Byggs de parallellt så kan alla vara uppe på bara några månader.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 med CCS-laddning?
När tillverkarna bak9m Ionity gick ut och berättade om planen för lite mer än ett år sedan så sa de att de skulle ha 500 laddstationer i slutet av 2018 och tusentals 2020, för några månader sedan hade de reviderat den planen till 500 laddstationer 2020.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Varför ifrågasätter du att det är en dealbreaker, det är det kanske för mig också. CCS tillåter inte adaptrar och kommer nog inte öppna för det. Så ska man uttnyttja majoriteten av laddare i EU för 50kW+ inom några år måste bilen direkt ha CCS.e5m1r skrev:Jag säger inte att det inte en fördel med CCS men dealbreaker ?
Tesla fortsätter utbyggnaden så SuC blor fler och fler så välkommet JA absolut nödvändigt , dealbreaker osv NEJ
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Nu kommer väl inte Ionity vara det enda CCS-alternativet. 500 kommer vara för lite för de tyska tillverkarna att lita på, så de får minsann trycka på mer för en snabbare utbyggnad om de ska sälja sina elbilar.vigge50 skrev:När tillverkarna bak9m Ionity gick ut och berättade om planen för lite mer än ett år sedan så sa de att de skulle ha 500 laddstationer i slutet av 2018 och tusentals 2020, för några månader sedan hade de reviderat den planen till 500 laddstationer 2020.
Det skulle helt klart vara en fördel ifall Tesla även hade CCS på sina bilar men det lär nog ta några år innan CCS nätverket är i klass med Teslas SuperCharger ifall inte något väldigt drastiskt sker snart.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 med CCS-laddning?
Jag tycker att du ska skriva ut ditt inlägg och sätta upp det på kylskåpsdörren. Sen när det har gått tre(?) år så kan du titta på papperet, läsa vad det står och sen betrakta hur världen har förändrats. Sen kan du också kolla hur mycket din Model S har sjunkit i pris. Det blir intressant att läsa ditt inlägg på forumet efter det...OfarligTesla skrev:Nej, de stora tillverkarna kommer inte bygga Chademo då de endast bryr sig om CCS. De storas laddnätverk kommer få folk att skratta åt Teslas om några år om de inte bygger på brutalt mycket, problemet är att Tesla inte har resurser nog för att bygga tillräckligt mycket just nu.LarsL skrev:Och då finns lika snabb standard för Chademo.
Men som sagt det är inte hastigheten som är det stora felet i Sverige utan det är driftsäkerheten. Skillnaden mellan 50kW och 100kW är obetydlig jämfört med skillnaden mellan ingen laddning och 50kW. För mig är det avgörande att kunna lita på systemet. Annars måste jag hela tiden räkna med att kunna ta mig till nästa laddare, vilket minskar räckvidden. Med en Tesla och Tesla Supercharger kan du med hyfsat säkerhet glida in med låg batterinivå.
Jag ser detta som den största faran till hög värdeminskning på den Model S jag får, att den anses vara lika förlegad i laddning som bilar med bara CCS är idag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.